رونمایی از مادر مذاکرات به جای مقابله با مادر تحریم‌ها!


مراسم تحلیف رئیس جمهور روز گذشته با حضور مسئولین، نمایندگان مجلس و میهمانان خارجی برگزار شد و روحانی طی سخنانی در مجلس شورای اسلامی به جای مقابله با مادر تحریم‌ها از مذاکرات منتهی به برجام که دستاورد تقریبا هیچ آن امروز برای همگان آشکار شده است با عنوان مادر مذاکرات یاد کرد!
مراسم تحلیف رئیس جمهور بعد از ظهر روز گذشته با حضور سران قوا، دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس و همچنین هیئت‌های خارجی برگزار شد.
به گزارش کیهان، مراسم تحلیف رئیس جمهوری اسلامی ایران روز گذشته  در حضور جمعی از مقامات داخلی و خارجی  برگزار شد تا حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور دوازدهم‌، سکان اداره امور اجرایی کشور را به دست گیرد.
مراسم تحلیف رئیس جمهور دوازدهم که طبق قانون باید در خانه ملت و در برابر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضائیه برگزار می‌شد، عصر روز شنبه چهاردهم مرداد با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی، برگزار شد.


در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم جمعی از مقامات عالیرتبه از جمله سران قوا، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبرمعظم انقلاب، بیت معزز امام خمینی (ره)، پیشوایان اقلیت‌های دینی، رئیس ستاد کل و فرماندهان قرارگاه خاتم، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، اساتید دانشگاه‌ها، هنرمندان، نخبگان، خانواده معزز شهدا و ایثارگران، ورزشکاران، وزرا، استانداران، سیاستمداران و مقامات کشوری و لشگری و خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها حضور داشتند.
همچنین مقاماتی از  جمله رؤسای جمهور، رؤسای مجالس قانونگذاری، معاونان رئیس جمهور و نخست وزیران، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،  رئیس کمیسیون اطلاعات و توسعه چین،  نواب رؤسای مجالس، وزرای امور خارجه‌، معاونان وزیر امور خارجه، رؤسای کمیسیون سیاست خارجی و رؤسای گروه دوستی پارلمانی،  رئیسان جمهور سابق و همچنین رؤسای سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در این مراسم حضور داشتند.
رئیس جمهور سوگند یاد کرد
در ساعت 17 و 30 دقیقه بعد از ظهر دیروز حجت‌الاسلام روحانی در حضور رئیس قوه قضائیه سوگند یاد کرده و مراسم تحلیف برگزار شد.
متن سوگندنامه رئیس جمهور به شرح زیر است:
«من‏ به‏ عنوان‏ رئیس‌جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‌کنم که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی و نظام‏ جمهوری اسلامی و قانون‏ اساسی کشور باشم‏ و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای مسئولیت‌هایی که‏ بر عهده‏ گرفته‏‌ام به‏ کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هر گونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم‏ و از آزادی و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای ملت‏ شناخته‏ است‏، حمایت‏ کنم‏. در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی کشور از هیچ‏ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏‌السلّام‏ قدرتی را که‏ ملت‏ به عنوان‏ امانتی‏ مقدس‏ به‏ من‏ سپرده‏ است،‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداکار نگاهدار باشم‏ و آن‏ را به‏ منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم‏.»
مشارکت ۷۲ درصدی
نشان از تعلق خاطر ملت به نظام است
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور چشمگیر بیش از 42 میلیون نفر از ملت ایران و حدود 73 درصد واجدین شرایط شرکت در انتخابات نمایانگر آن است که در نظام جمهوری اسلامی مردم سالاری اصلی بی‌بدیل در حکمرانی است.
وی ادامه داد: برگزاری 12 انتخابات ریاست جمهوری، 10 انتخابات مجلس شورای اسلامی، 5 انتخابات خبرگان و 5 انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، نشانگر عمق نگاه نظام به مردم‌سالاری دینی در کشور است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از سوی دیگر شرکت 73 درصدی در انتخابات اخیر تعلق خاطر ملت به نظام اسلامی و دخالت در سرنوشت خویش را نشان می‌دهد که از دوراندیشی پیشوای کبیر ملت ایران حضرت امام خمینی (ره) حکایت دارد که با این تدبیر از استبداد جلوگیری و راه را برای چرخش نیروها فراهم کرد.
لاریجانی ادامه داد:  راهنمایی‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در پویایی اقتصادی، همچنین همکاری و همراهی سه قوه کشور زمینه‌های مساعدی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم کرده است. مجلس شورای اسلامی از اهتمام دولت در رفع موانع تولید و همچنین توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و توسعه صادرات حمایت خواهد کرد و امیدوار است دولت آینده در مواجهه با چالش‌های اصلی کشور ممهض و با نگاه واقع‌بینانه به حل آنان بپردازد.
وی همچنین گفت: امیدواریم رویکرد توسعه‌ای در همه بخش‌ها حتی در سیاست خارجی تبلور عینی یابد. مجلس هم نظارت خواهد کرد که اقدامات دولت در چارچوب قوانین مخصوصاً قانون برنامه ششم سامان یابد.
حضور همیشه در صحنه مردم
باعث حیات مقتدرانه نظام شده است
رئیس قوه قضائیه در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران نیز طی سخنانی گفت: بر اساس بند هشتم اصل سوم قانون اساسی، دولت مکلف است همه امکانات خود را برای جلب مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به خوبی به کار گیرد.
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی تصریح کرد: اینجانب به عنوان رئیس قوه قضائیه با افتخار اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران امروز با اتکا بر آموزه‌های بلند دینی و تمدن غنی خود از جمله کشورهای بزرگ جهان است که علی رغم تهدیدات فراوان از سوی استکبار جهانی، توانسته سکاندار استقلال، آزادی و مظهر مردم‌سالاری دینی در منطقه و جهان باشد.
رئیس قوه قضائیه کشورمان بیان کرد: با تحلیف در این مجلس باشکوه، دوره جدیدی در حیات سیاسی کشور گشوده می‌شود. متن سوگندی که رئیس جمهور محترم یاد می‌کند بسیار مهم و قابل توجه است و از جمله اموری که رئیس جمهور به وسیله سوگند به آن ملتزم می‌شود آنکه پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشد.
وی با بیان اینکه پاسداری از مذهب رسمی کشور، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی، لوازمی دارد، افزود: اصول قانون اساسی اصولی مهم، مترقی و جامع‌الاطراف است که با مداقه مجلس خبرگان قانون اساسی تدوین و با رأی قاطع به تصویب ملت رسید.
آیت‌الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه بنیادی‌ترین مبنای قانون اساسی نگاه توحیدی است، ادامه داد:  نگاه توحیدی است که می‌گوید عزت را باید در نزد خدا یافت، نگاه توحیدی است که می‌گوید هدف از حکومت، رشد دادن انسان در حرکت به سوی خدا و نظام الهی است. این نگاه توحیدی است که انسان را به عدالت فرا می‌خواند و همین نگاه است که بندهای گران را از جان آدمی باز می‌کند و وی را به آزادی دعوت می‌نماید.
وی گفت: اینجانب به عنوان رئیس قوه قضائیه هر خدمتی در این مسیر میسر باشد دریغ نخواهم کرد، امروز نظام اسلامی نیازمند مجاهدت‌ها و تلاش‌های خالصانه آحاد ملت و خصوصاً مسئولان متعهد کشور است. خداوند در این طریق دشوار یار و مددکارتان باشد.  
برخورد یکپارچه دولت و ملت در صورت نقض برجام
حسن روحانی رئیس جمهور نیز در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی اظهار داشت: مردم آگاه و هوشیار ایران با خلق حماسه اردیبهشت و مشارکت کم‌نظیر در انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر به روشنی سخن گفته و نظرات خود را با صراحت اعلام کردند. آنها با زبان رأی خود گفتند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند و با رأی اعتماد مجدد و معنادار خود رویکرد و راهی را انتخاب کردند که 4 سال در معرض آزمون و نقد و ارزیابی همگان قرار داشت.
رئیس جمهور همچنین گفت: از این پس ما باید پاسخگوی شور و شعور مردمی باشیم که به کشور، نظام و دولت اعتبار و حیثیت داده و اعتماد مجدد کردند. رأی مردم حادثه نبود بلکه حاصل بلوغ اجتماعی بود و باید در آن دامنه تغییرات و دایره خواسته‌های جامعه ایران را دید و دستگاه اجرایی را به رنگ آن نیازها و خواسته‌ها درآورد.
باید به وعده‌ها وفادار بمانم
وی ادامه داد: منتخب ملت باید به درستی بداند که از میان چه خواسته‌هایی برآمده و چه عهدی با مردم دارد که باید تا پایان به برنامه و وعده‌های خود وفادار بماند. گرچه مسئولیت من برخاسته از آرای اکثریت مردم است اما امروز به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران مکلف به استیفای حقوق و مصالح همه مردم هستم و انجام این تکلیف بدون همراهی و همکاری همه ارکان نظام و حضور و مشارکت آحاد ملت میسر نخواهد بود.
روحانی خاطر‌نشان کرد‌: این دولت می‌خواهد دولتی معتدل باشد که نه با هر پرخاشی بترسد و نه با هر هیجانی برآشفته شده و بجنگد. ما دولتی مصلح هستیم که در سیاست داخلی و خارجی که صلح را بر جنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می‌دهیم. ما همواره آماده دفاع از ملت خود بوده و دفاع را صرفا با سلاح ممکن نمی‌دانیم بلکه پشتیبان نیروهای مسلح خود هستیم اما بزرگ‌ترین سلاح ما رأی ملت ما است، ملتی که بیش از 41 میلیون رأی در صندوق دارد هرگز در بن بست قرار نمی‌گیرد.
جمهوری اسلامی حاکمیت دوگانه ندارد
روحانی تصریح کرد‌: این رأی نه تنها پشتوانه دولت و مجلس بلکه پشتوانه ارتش و سپاه نیز هست و در کشور ما حاکمیت دوگانه‌ای وجود ندارد، صلح ما به سلاح ما متکی است و برجام نمونه‌ای از وفاق ملی در ایران است و بی‌شک بدون پشتوانه رأی ملت و حمایت مقام معظم رهبری و هماهنگی مجلس و دولت با مردم برجام به فرجامی نمی‌رسید و ادامه نمی‌یافت.
وی افزود: جهان بداند هرگونه نقض تعهدات در معاهده بین‌المللی با واکنش یکپارچه ملت ایران مواجه می‌شود لذا باید بپذیریم نیازمند درک مشترک و توافق عملی بر سر مسائل، مصالح و فرصت‌های ملی هستیم و روی آوردن به تفاهم ملی ضرورتی تاریخی دارد و باید بدانیم همه ما در این دریای طوفانی یک کشتی و یک کشتیبان داریم و باید با پشتیبانی ملت و سربلندی ایران اسلامی با هم تلاش کنیم.
برجام نشان داد آمریکا شریک
 و طرف مذاکره مطمئنی نیست
روحانی در ادامه با برشمردن برخی موفقیت‌های دولت یازدهم گفت:  برنامه محوری دولت دوازدهم مبتنی بر شعار آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت است و از ابتدای دولت یازدهم مسیر 8 ساله را برای انجام اصلاحات طراحی کردیم تا در چهارسال ابتدایی به ثبات اقتصادی دست پیدا کرده و با کشورهای دیگر تعامل پایدار داشته باشیم که به عنوان پیش‌نیاز بوده است.
وی اضافه کرد: اگرچه تاکنون گره‌های زیادی از اقتصاد کشور در حوزه تحریمی گشوده شده، اما بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام به دلیل اعتیاد حاکمیت این کشور به سیاست غیرقانونی و ناکارآمد تحریم و تحقیر، غیرقابل اعتماد بودن آمریکا به عنوان شریک و یا حتی طرف مذاکره را برای جهان و حتی متحدین دیرین آمریکا به اثبات رسانده است.
روحانی خاطر‌نشان کرد:  امروز مردم شریف و صبور ما از همه ما انتظار دارند که نشان دهیم می‌توانیم علی‌رغم اختلاف‌نظرها، حول تشخیص مسائل اصلی کشور  و یافتن راه حل برای آنها همفکری کرده و با سازوکارهای موجود و با هدایت رهبری معظم انقلاب به یک اتفاق نظر برای سیاستگذاری و اقدام دست یافته و نشان دهیم که مسائل فرعی و جنجال‌های سیاسی ما را از مسائل اصلی کشور باز نمی‌دارد.
وی ادامه داد: از سوی مردم و مسئولان کشور به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود اما در مقابل بدعهدی‌های آمریکا نیز ساکت نمی‌نشینیم. ملت ایران احترام را با احترام و تهدید و تحریم را با اقدام متناسب و استقامت و مقابله به مثل پاسخ می‌دهد.
تجربه برجام را به یک الگو
در روابط بین‌الملل تبدیل کنیم!
رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: اعلام می‌کنیم می‌توانیم تجربه برجام را به یک الگو در روابط بین‌الملل تبدیل کنیم و از این استثنا قاعده‌ای بسازیم که آنها که قصد پاره کردن برجام را دارند بدانند با این کار طومار عمر سیاسی خود را پاره خواهند کرد و جهان این بدعهدی آنها را فراموش نمی‌کنند.
روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران که اقتدار و پیشرفت خود را نه از قدرت‌های بزرگ بلکه از مردم فرهیخته، با ایمان و دلاور خود می‌گیرد، آماده همکاری بر اساس منافع مشترک بوده و در حضور 105 هیئت نمایندگی کشورهای خارجی که مفتخر به میزبانی آنها در کانون مردمسالاری هستیم، اعلام می‌کنم دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با هر یک از این کشورها هیچ محدودیتی ندارد.
روحانی خاطر‌نشان کرد: قدرت‌های خارجی که تنها به فکر منافع کوته‌بینانه خود هستند و با فروش میلیاردها دلار تسلیحات باعث تشنج در منطقه شده‌اند، تنها بذر اختلاف را افشانده تا از آب گل آلود ماهی بگیرند اما ما به دنبال منطقه‌ای باثبات و پیشرفته هستیم و می‌خواهیم صدای اعتدال و منطق را به صدای غالب در منطقه تبدیل کنیم که از این منطقه که مهد ادیان الهی است صدای افراط و خشونت هرگز به گوش نرسد.
وی تصریح کرد: آنها که خود را جزو بازندگان برجام می‌دانند می‌توانند در صف بهره‌برداران قرار گرفته و به اشتباهات پایان دهند. بیایید از مادر مذاکرات رونمایی کنیم. مذاکراتی بزرگ بر سر جهانی که در آن کشوری مثل ایران برج بلند دموکراسی است.
رئیس جمهور در حالی در مراسم تحلیف از مادر مذاکرات رونمایی می‌کند و از آن سخن می‌گوید که آمریکا بزرگترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران را در دوران پسابرجام با عنوان مادر تحریم‌ها اعمال کرده است.
در حال حاضر نه تنها تحریم‌های قبلی (حتی هسته‌ای؛ مانند تحریم U-turn) سر جای خود باقی مانده بلکه تحریم‌های بی‌سابقه؛ شدید و جدیدی در عصر پسابرجام علیه ایران تصویب شد، با این تفاوت که دیگر بخش زیادی از توان هسته‌ای را از دست داده‌ایم و همزمان تحریم هم می‌شویم!
رئیس جمهور امروز و به جای اینکه از مقابله دولت با مادر تحریم‌ها سخن بگوید و اقدامات دولت را در این زمینه تشریح کند از مذاکرات منتهی به برجام با عنوان مادر مذاکرات یاد کرده و آرزو می‌کند که تجربه برجام به یک الگو در روابط بین‌الملل تبدیل شود.
عکس یادگاری نمایندگان با حامی تحریم‌ها
دیروز تصاویری از عکس یادگاری برخی نمایندگان با موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد که نشان می‌داد این نمایندگان برای گرفتن عکس یادگاری با موگرینی صف بسته‌اند، در این زمینه تذکر دو نکته ضروری به نظر می‌رسد.
آمريکا و سه کشور متحد اروپايي آن هفته گذشته در نامه‌اي به شوراي امنيت سازمان ملل متحد، اقدام ايران در پرتاب ماهواره‌بر سيمرغ به فضا را محکوم کردند. از سوی دیگر موگرینی بدون در نظر گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دوران پسا برجام از عمل کردن طرفین به تعهداتشان سخن گفته و این تحریم‌ها را نادیده گرفته است.
موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ای است که اعضای آن پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ را در حالی که هیچ تضادی با برجام ندارد محکوم می‌کنند و از سوی دیگر نیز با چشم بستن بر تحریم‌های شدید علیه ایران که برجام را کاملا نقض کرده است از عملی شدن آن از سوی طرفین سخن می‌گوید، برخی نمایندگان مجلس بدون در نظر گرفتن این رویه خصومت‌آمیز و در اقدامی قابل تامل برای گرفتن عکس یادگاری با وی صف می‌بندند.
در حاشیه
در یکصد و بیست و ششمین جلسه رسمی علنی مجلس شورای اسلامی که به منظور آئین تحلیف روحانی رئیس‌جمهور آغاز شد، از میان 290 نماینده مجلس، 254 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس 36 نماینده مجلس غایب بودند.
حسین فریدون برادر رئیس جمهور درحالی در مراسم تحلیف حضور یافت که به جای استقرار در صندلی مهمانان، بر صندلی نمایندگان نشسته بود. برخی نمایندگان معتقد بودند این اقدام فریدون طبق آیین‌نامه داخلی مجلس غیرقانونی است.