افتتاح خط 8 مترو بلامانع است نه بهره‌برداری

آفتاب یزد - گروه اجتماعی: ایمنی خط7 مترو هنوز با بحث و جدل دست به گریبان است که از افتتاح خط 8مترو
خبر می‌دهند. به دلیل مشکلاتی که زیرساخت‌های این خط داشت افتتاح و بهره‌برداری‌اش
متوقف شد.
وزارت راه و شهرسازی هم اعلام کرده


به فرمانده پلیس آزادراه تهران- قم و فرمانده فرودگاه امام خمینی(ره) دستور داده شد تا زمانی که طرح ایمنی خط ۸ مترو به تصویب شورای‌عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی نرسیده و اجرا نشده باشد، افتتاح و بهره‌برداری این خط را متوقف کند. در جلسات مشترک مسئولان وزارت راه و شهرسازی با مسئولان شرکت مترو تهران
مقرر شد طرح‌ ایمنی خط مترو تهران- فرودگاه امام (ره) با توجه به همجواری آن با آزادراه تهران- قم از سوی شرکت مترو تهران تهیه شود تا پس از بررسی شورای‌عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی و در صورت نبود یا رفع ابهامات مورد تصویب قرار گیرد. در حال حاضر طرح ایمنی خط مترو تهران- فرودگاه امام که از سوی شرکت مترو تهران تهیه ‌شده، مورد تایید شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی نیست.»
مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در مورد افتتاح و بهره‌برداری از خط 8 مترو می‌گوید: «شهرداری با مراجعه به دادگاه، موفق به اخذ حکمی فقط برای افتتاح خط مترو فرودگاه امام خمینی (ره) شده است و طبق حکم صادره تا زمان تایید از سوی شورای عالی فنی امور زیربنایی، حق بهره‌برداری از این خط را ندارد. بنابراین حکم، خط مترو فرودگاه امام خمینی(ره) فقط افتتاح می‌شود، ولی بعد از افتتاح هیچ قطاری از روی ریل آن عبور نخواهد کرد. به‌طور حتم در صورت بروز هرگونه اتفاق، هیچ‌کس مسئولیت آن را قبول نخواهد کرد.»
**افتتاح بلامانع است
اما شهرداری به این حکم بسنده نکرده و نامه‌نگاری خود را شروع کرده و این نامه‌ها شهرداری را تا
حدودی به نتیجه می‌رساند. غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران در گفتگو با تسنیم می‌گوید: «در ارتباط با این خط مترو، مشکلات و ایراداتی مطرح شده بود که دادگستری هم تصمیم گرفت فعلاً از افتتاح آن جلوگیری کند. در مکاتبه‌ای که مدیرعامل مترو داشت، اعلام کرد که ایرادات و اشکالات مورد نظر برطرف شده و به همین خاطر موضوع جلوگیری از افتتاح این خط، منتفی است.» با این وجود رئیس‌کل دادگستری استان تهران از بهره‌برداری هیچ حرفی به میان نیاورده و به نظر می‌رسد فقط افتتاح آن را بلامانع دانسته است.
**افتتاح عجولانه دور از منطق است
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم به حواشی افتتاح خط 8 مترو واکنش نشان داده و می‌گوید: «گزارشی مستند در مورد خط 8 مترو در اختیار ندارم که به استناد آن صحبت کنم. اما در یک نگاه غیرکارشناسی به خط 8 مترو می‌توان مجاورت بسیار نزدیک خط 8 با اتوبان تهران - قم را متوجه شد، فاصله خطوط ریلی با اتوبان تهران - قم،
کم است و این در حالی است که پیش‌بینی
جداکننده‌های مناسب نیز دیده نشده و این فاصله تهدید است. اگر خودرویی از اتوبان خارج شود، به راحتی می‌تواند تورهای محافظ خط مترو را تخریب کرده وارد حریم ریلی شود. گاردریل و جداکننده مناسب فی‌مابین خطوط ریلی و اتوبان تهران قم تعبیه نشده و یک خودرو می‌تواند به راحتی وارد خط شود. افتتاح عجولانه پروژه‌ها دور از منطق است. این اقدام شهرداری تهران ما را به یاد راه‌آهن شیراز می‌اندازد که با عجله افتتاح شد و مسئولان مجبور شدند حدودا دو سال خط راه‌آهن را بعد از افتتاح تعطیل کنند تا تکمیل شود. آقایان در شهرداری می‌خواهند کارها را به نام خود تمام کنند و این اتفاق‌های عجولانه پسندیده نیست.»
**چه چیزی را می‌خواهند ثابت کنند؟
بعضی از اعضای شورای شهر هم به موضوع افتتاح زودهنگام خط 8مترو واکنش نشان دادند. غلامرضا انصاری می‌گوید: «وقتی کار عمرانی با عجله و خارج از روال افتتاح شود، پیمانکار نیز از زیر بار تعهدات شانه خالی کرده و این ظلم مضاعف به شهرداری خواهد بود. در شرایطی که خزانه شهرداری توان پرداخت حقوق پرسنل را ندارد؛ افزودن بار اضافی برای مدیران آینده دور از انصاف و مروت است. اینگونه افتتاح‌های دقیقه نودی و نمایشی منطقی و منصفانه نبوده و مطمئنا در آینده مشکل‌زا خواهد بود. وقتی پروژه صد در صد تمام نشده است این افتتاح چه معنایی دارد.» وی اینگونه افتتاح‌های نمایشی و زودهنگام را ظلم به شهردار و شورای شهر آینده دانسته و گفت: «اینکه 20 روز تا آخرین روز فعالیت شهرداری باقی مانده و هر روز یک جا را افتتاح می‌کنند. با اینگونه اقدامات چه چیزی را می‌خواهند ثابت کنند؟»
**زیرساخت‌های مشکل‌دار
محمدمهدی تندگویان، نائب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز با اشاره به مشکل فنی خط 8 مترو، به آفتاب یزد می‌گوید: «علاوه بر آن که زیرساخت‌های این خط مترو تامین نیست، ترن‌های خط 8مترو هم استاندارد نیست. باید از ترن‌های سریع‌السیر در خط 8مترو استفاده شود در حالی که چنین ترنی به این خط اضافه نشده و یقینا انتظار مردم یک سفر پرسرعت است اما مدیران بعدی در زمان‌بندی با مشکل روبه‌رو خواهند شد. تندگویان با بیان این که پروژه‌هایی که قالیباف در این ماه‌های آخر افتتاح می‌کند مشکلاتی را در پی خواهد داشت، تاکید می‌کند: «مشکل اینجاست که آقای قالیباف پروژه‌ها را افتتاح می‌کند و توقع مردم برای را برای شهردار بعدی باقی می‌گذارد. شهردار آتی باید ترن‌های سریع السیر این خط را تامین کند که با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد.»