خبرنگاری از حیث رعایت مرز‌های اخلاق، قانون و آزادی بیان کار دشواری است

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضایی با گرامیداشت
۱۷ مرداد روز خبرنگار، این روز را به خبرنگاران و اصحاب رسانه تبریک گفت و تصریح کرد: خبرنگاری شغل نیست بلکه وظیفه‌ای است که یک خبرنگار برای انتقال حقایق، پوشش رویداد‌ها و شفاف سازی امور بر دوش خود احساس می‌کند و براین اساس تلاش خبرنگاران برای تفهیم و استیفای حقوق مردم،
شفاف سازی، کمک به آزادی و فهم وضعیت سیاسی قابل تقدیر است.
آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر نقش و تاثیر مطبوعات و رسانه‌ها در جامعه، تصریح کرد: به همان میزان که خبرنگاری یک ضرورت برای جوامع امروز است، کاری سخت نیز به شمار می‌آید و از حیث رعایت حدود اخلاقی، قانونی، شرعی، آزادی بیان و شفاف سازی به ویژه در کشور ما کار بسیار دشواری است.


رئیس قوه قضائیه علت دشوار بودن این حرفه را باریک بودن مرز‌های میان شفافیت،
آزادی بیان و حقوق دیگران دانست و افزود: گاهی شنیده می‌شود که خبرنگاران به دلیل برخی
برخورد‌های قضایی از قوه قضائیه گلایه دارند. این در حالی است که برخورد‌های قضات و قوه قضائیه در چارچوب قانون است و آنجا که قانون به صورت مطلق، «توهین، استهزا، افترا، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و مواردی از این دست را جرم دانسته، قاضی و دستگاه قضایی دخالتی در کم یا زیاد کردن میزان جرم ندارند. قرآن کریم نیز در مواردی مانند استهزا به صراحت منع کرده است. به هرحال قوه قضائیه وظایفی دارد و خبرنگاران نیز وظایف و مسئولیت‌هایی برعهده دارند. آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با بیان اینکه امروز در جوامع غربی و سکولار نیز یکی از مهمترین مسائل در عرصه رسانه، اخلاق رسانه یا همان Media Ethics است، گفت: سلامت حرفه خبرنگاری و استقلال آن از منافع مادی دیگران بسیار اهمیت دارد. توجه به عدالت و شفافیت خود خبرنگاری و رسانه نیز از جمله اموری است که باید مدنظر قرار گیرد. در حال حاضر در غرب، سلطه رسانه‌ای وجود دارد که گاهی از آن به اختاپوس رسانه‌ای تعبیر می‌شود. برخی تعاملات مالی برای پوشاندن حقایق یا افشاگری‌ها برخلاف حدود اخلاقی است و ترجیح منافع مادی و شخصی بر حقوق مردم جزو اموری است که رسانه‌ها باید از آن پرهیز کنند.
به گزارش میزان، رئیس دستگاه قضا با توصیه خبرنگاران به رعایت اخلاق، حقوق مردم، قوانین و حدود دینی خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم که فعالیت در این چارچوب کار بسیار دشواری است. امیدواریم قوه قضائیه نیز با خبرنگاران مهربان باشد، اما خبرنگاران هم حدود را رعایت کنند تا با گسترش اخلاق و حمایت از آزادی، مردم از شفاف سازی رسانه‌ها بهره‌مند شوند.