بحران شبه‌جزیره کره از کنترل خارج می‌شود؟

در فیلم دکتر استرنج لاو، ژنرال دیوانه‌ای را می‌بینیم که همه خطرات را در کمونیسم (دوران جنگ سرد) می‌بیند و دستور حمله اتمی آمریکا را به خاک شوروی صادر می‌کند. در این صورت دستگاهی به نام ماشین روز قیامت در شوروی به صورت خودکار فعال و دنیا ویران می‌شود. همان زمان رییس‌جمهور آمریکا و گروهی از مشاورانش و سفیر شوروی در اتاق جنگ مشغول تدبیری برای مساله هستند، وزیر دفاع نیمه‌دیوانه (جورج سی اسکات) نیز اعتقاد به ادامه حمله دارد.
سرانجام تدابیر به جایی نمی‌رسد و خلبانی دیوانه که بمب‌افکنش از کنترل خارج شده، سوار بمب و با یک کلاه کابویی بر سر، شوروی را بمباران می‌کند. این طنز سیاه، پیشگویی زودهنگام کوبریک از درگیری ابرقدرت‌ها و مسابقات تسلیحاتی آنهاست که رابطه انسان و ماشین و سادگی انسان‌ها در برابر پیچیدگی موقعیت‌شان را با بازی درخشان پیتر سلرز در سه نقش افسر انگلیسی، رییس‌جمهور و خود دکتر استرنج لاو به نمایش می‌گذارد.
دکتر استرنج لاو کمدی کابوس‌گونه ضد‌جنگ کوبریک، پاسداران تمدن و قدرت هسته‌ای را ناتوان از مهار ماشین جنگی دست‌ساخته خودشان تصویر کرد. بیهوده نبود که کوبریک برنامه جنگ هسته‌ای میان دو ابر‌قدرت را سلاح‌های روز قیامت نامید. همین عامل باعث هراس قدرتمندان شد و باعث شد آمریکا در جنگ ویتنام از به کار بردن بمب اتمی پرهیز کند.
کوبریک که در مورد وقوع یک جنگ هسته‌ای بسیار نگران بود، این فیلم را آماده پخش کرد و در آن به مردمی که جنگ سرد و جنگ ویتنام را تجربه کرده بودند، نشان داد که بحرانی قریب‌الوقوع بشریت را تهدید می‌کند.
با نگاهی دوباره به شاهکار کوبریک، شرایط امروز دنیا جلوی چشم‌هایمان رژه می‌رود تا به این نتیجه برسیم که جهان در دست دیوانگان می‌چرخد.
سایر اخبار این روزنامه
صنعت،‌ لوکوموتیو قطار دولت صنعت،‌ لوکوموتیو قطار دولت صنعت،‌ لوکوموتیو قطار دولت نگاهی به تاکتیک های زنگنه برای توسعه صنعت انرژی؛ محمدعلی نجفی، نامزد شهرداری تهران: دستگاه قضایی به دنبال بستن فضای مجازی نیست عادی‌سازی رابطه ریاض- تل‌آویو نگاه گزینه پیشنهادی وزارت صنعت به خودروسازی؛ تعیین تکلیف سپرده‌گذاران معاون وزیر ارتباطات وعده شهریور را داد؛ خانه «ابتهاج» در مراحل آخر ثبت ملی حسن آقای حمید درخشان! من حامی نمایندگان سلفی‌بگیر هستم! بررسی کارشناسان از برنامه پیشنهادی وزرای اقتصادی دولت؛ روحانی خطر مقابله با مخالفت ها را نپذیرفت؛ انتقاد طراح مسکن مهر از افزایش زمان بازپرداخت وام مسکن در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت»؛ تغییر بازار غیرقانونی دارو از «ناصرخسرو» به «سایت‌های اینترنتی دارویاب» خاستگاه محافظه‌کارانه سیاسی روحانی بحران شبه‌جزیره کره از کنترل خارج می‌شود؟ هشدار ویرانگر ترامپ به کره شمالی تحول اقتصادی با کرباسیان رییس مجلس: هشدار ویرانگر ترامپ به کره شمالی هشدار ویرانگر ترامپ به کره شمالی