وزارتخانه مهجور

وزارت علوم دولت دوازدهم به سنت دولت قبلی
بدون وزیر شروع به کار خواهد کرد
وزارتخانه مهجور
------------------


آفتاب یزد- گروه سیاسی: بخش مهمی از کابینه حسن روحانی از سال 92 تا به امروز تبدیل به آوردگاه ماراتنی فرسایشی شده است. ماراتنی که نه تنها پرتغییرترین قسمت دولت یازدهم و حالا احتمالا دوازدهم به شمار می‌رود، بلکه به نوعی از پرحاشیه‌ترین و پربحث‌ترین وزارت‌ها‌ی تاریخ دولت‌ها‌ی جمهوری اسلامی ایران نیز محسوب می‌شود. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که اگر در دولت یازدهم هیچ کس نمی‌توانست موفق به قبول تصدی آن شود و با حضور کج دار و مریز وزرای مختلف یا ناکام، بد سرپرست به حساب می‌آمد، حالا در آستانه تشکیل دولت دوازدهم به رویه طلسم شده خود ادامه می‌دهد و به جای بدسرپرست، بی‌سرپرست به حساب می‌آید!
حسن روحانی 17 وزیر از کابینه پیشنهادی 18وزارت‌خانه‌ای خود را به مجلس تقدیم کرده است.
وزارت علوم اما، همچنان بی‌کس و کار به نظر می‌رسد. روحانی که نقل قول‌ها‌ی پراکنده حلقه نزدیکانش خبر داده اند برای انتخاب وزرای خود با فشارهایی رو به رو بوده که برای مثال نتوانسته وزیر زن معرفی کند، در معرفی وزیرعلوم تحقیقات و فناوری نیز مستاصل به نظر می‌رسد. به همین خاطر قرار است که از روز سه شنبه تنها 17 وزیر خود را در معرض رای اعتماد اهالی بهارستان قرار دهد تا رویه طولانی شدن انتخاب وزیر علوم به سنت دولت یازدهم مهر تمدید خورده باشد.
چندی پیش مصطفی تاج زاده در نشست زنان مسلمان نو اندیش صراحتا به این موضوع اشاره کرد که روحانی 9 گزینه برای وزارت علوم معرفی کرده که هیچ کدام به مرحله معرفی به مجلس شورای اسلامی نرسیده اند. خبری که مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات نیز آن را تایید کرده است. معین در صفحه اینستاگرام خود ضمن انتقاد از دخالت‌های غیر علمی و غیرکارشناسانه و بیشتر سیاسی و اجرایی برخی افراد و نهادهای خاص در امور دانشگاه آزاد و وزارت علوم، در یادداشتی با عنوان «آموزش عالی غریب» نوشت: «گفته می‌شود که تاکنون ۹ گزینه پیشنهادی آقای رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت علوم پذیرفته و مورد توافق واقع نشده است یا خود افراد در دقیقه ۹۰ از مسئولیت انصراف داده‌اند!، واقعیت تلخی که تحت تاثیر عوامل فشار و مداخله‌گری از ناحیه جناح‌های سیاسی قابل درک است!» وی همچنین ضمن برشمردن پنج ویژگی کلی برای وزیر علوم آینده از جمله مقبولیت عمومی در فضای دانشگاهی و داشتن سوابق علمی و تخصصی برجسته در سطح ملی و بین‌المللی تصریح کرد: «اکنون من با شناختی که از مجموعه مدیران و نیروهای دانشگاهی ایران از دیرباز دارم، آقایان دکتر توفیقی، دکتر دانش، دکتر فرجی‌دانا و دکتر میلی‌منفرد (به ترتیب حرف الفبا) را با فاصله قابل توجهی نسبت به سایرین برای مدیریت وزارت علوم اصلح می‌دانم. ایشان همگی شخصیت‌های شناخته‌شده و شایسته‌ای هستند که نباید کشور به دلایل غیرمنطقی از خدمات‌شان محروم گردد!»
با این همه اما، قرار نیست مجلس به این زودی‌ها‌ به بررسی وزیر علوم بپردازد و محمود واعظی از منصوب شدن سرپرست موقت بر این وزارت‌خانه خبر داده است. واعظی در حاشیه جلسه‌ هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اخبار مربوط به کابینه دوازدهم عنوان کرد: «متاسفانه برخی در مجلس مطرح کردند که آقای رئیس‌جمهور با چند وزیر موافق نیست یا تصمیم در مورد آن‌ها را در اختیار مجلس گذاشته است که این مسئله درست نیست.» وزیر پرحاشیه و در این ماه‌ها‌ پرکار دولت یازدهم و رئیس دفتر روحانی در دولت دوازدهم با بیان این که روحانی تا آخر پشت وزرای پیشنهادی‌اش خواهد ایستاد، در خصوص وضعیت وزارت علوم گفت: «در مورد وزارت علوم به احتمال قوی به دلیل اینکه تمرکز روی ۱۷ وزیر است یک سرپرست معرفی می‌شود و سر فرصت آقای رئیس‌جمهور مشورت‌های لازم را می‌کند که وزیر علومی معرفی شود که این بار سنگین را پیش ببرد و مورد رضایت دانشجویان و اساتید باشد.»
دولت اول حسن روحانی نیز برای در اختیار داشتن یک وزیر علوم کارآمد و مقبول جامعه دانشگاهی با مشکلات متعددی رو به رو شد. روحانی که در ابتدای کار جعفر میلی منفرد، رئیس وقت دانشگاه امیرکبیر را برای این سمت به مجلس معرفی کرد، خیلی زود مجبور شد به جای میلی منفردِ رای اعتماد نگرفته، ‌جعفر توفیقی را به صورت موقت سرپرست وزارت‌خانه اعلام کند. پس از گذشت زمانی کوتاه درحالی‌که خیلی‌ها‌ انتظار داشتند شخص توفیقی به عنوان وزیر به خانه ملت پیشنهاد شود، رضا فرجی دانا به صحن مجلس رفت و با گرفتن رای اعتماد به دولت یازدهم اضافه شد. این اما پایان مجادلات مجلس- دولت در حوزه وزارت علوم نبود. فرجی دانا از نخستین روز کاری با حاشیه و کارت زرد و هجمه منتقدین و مخالفان رو به رو شد تا سر انجام پس از 9ماه با استیضاح نمایندگان مجلس نهم برکنار شود و نوبت سرپرستی موقت به محمدعلی نجفی برسد. نجفی که خود برای وزارت آموزش و پرورش از فیلتر مجلس وقت عبور نکرد، به عنوان جانشین وزیری در راس آموزش عالی قرار گرفت که یکی از دلایل استیضاحش بحث پرونده بورسیه‌ها بود.
شاید کسی فکر نمی‌کرد که مجلس راضی به طولانی‌تر شدن روند انتخاب وزیر باشد. با این حال در زمان سرپرستی نجفی، محمود نیلی و فخرالدین دانش آشتیانی با فواصل زمانی مختلف به مجلسی که شمشیر را از رو بسته بود رفتند و دست خالی برگشتند تا در موردی عجیب زمان حکم سرپرستی شهردار آینده تهران و سرپرست وقت وزارت علوم به پایان رسد و سرانجام با صدور حکمی حکومتی نجفی تا مشخص شدن تکلیف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سمت خود ابقا شد و در نهایت محمد فرهادی از ماراتن انتخاب وزیر پیروز بیرون آمد تا دوران وزارت کم رمق خود را آغاز کند. مجلس نهم شاید عجیب‌ترین مجلس تاریخ ایران باشد که در دادن رای مخالف و عجیب‌تر از آن رای ممتنع در حساس‌ترین بحث‌های روز کشور رکورددار به نظر می‌رسد که در روند انتخاب وزیر علوم دولت یازدهم و حتی تایید برجام نیز این ویژگی خود را علنی کرد.
حالا به جریان افتادن دوباره چنین پروسه‌ای برای آموزش عالی کشور دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. حد اقل 9 گزینه وزارت علوم نخواسته و یا نتوانسته اند در لیست روحانی قرار گیرند و با اعلام خبری که از سوی محمود واعظی صورت گرفت، تا مشخص شدن تکلیف 17 وزیر دیگر، وزارت علوم در مهجوریت و دور افتادگی خود باقی خواهد ماند.