تا زنده هستید پول‌ها را برگردانید

قاضی مقیسه خطاب به متهم نفتی:
تا زنده هستید، پول‌ها را برگردانید

خسرو مبشر



دوازدهمین جلسه محاکمه شرکای بابک زنجانی (مهدی شمس‌زاده و حمید فلاح هروی) روز گذشته  در حالی در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزارشد که رئیس دادگاه پایان جلسات رسیدگی  را اعلام کرد و گفت: در صورت نیاز، جلسات بعدی نیز برگزار می‌شود.
اما این موضوع مورد اعتراض متهم ردیف سوم (فلاح هروی) و وکلای متهمان نفتی قرار گرفت.
به گزارش «ایران»، در ابتدای جلسه رئیس دادگاه  خطاب به متهم نفتی گفت: شما گفتید کارشناس هستید و از وزارت اطلاعات تحقیقات کردید. همچنین شما پرس‌وجو کردید تا ببینید منابع بابک زنجانی باقی مانده یا خیر و معاون اقتصادی وزارت اعلام کرد که باقی مانده است؛ بنابراین داستانسرایی نکنید، امروز جلسه آخر است. لطفاً صداقت داشته باشید، آقای یزدی (معاون  وقت اقتصادی وزارت اطلاعات) را چه کسی به مسئولان تأمین اجتماعی معرفی کرد؟ شما معرفی نکردید؟
فلاح هروی پاسخ داد: خیر، این اتفاقات قبل از اینکه بنده به تأمین اجتماعی بروم، رخ داده است.
قاضی مقیسه گفت: بابک زنجانی طی نامه‌ای در تاریخ 14 بهمن سال 91 به وزیر وقت نفت می‌نویسد که 5 فقره چک سازمان تأمین اجتماعی ارائه شده به مبلغ 355 میلیارد و 19 میلیون و 563 هزار و 600 ین ژاپن نزد بانک مسکن شعبه میدان ونک بابت بدهی به ذی‌نفع پرداخت می‌شود، اخلال در نظام اقتصادی و کلاهبرداری از این بالاتر هم می‌شود؟
فلاح پاسخ داد: من به درخواست زنجانی و همچنین هماهنگی‌هایی که ایشان انجام داده بود، چک‌ها را گرفتم.
قاضی در ادامه گفت: 95 درصد مجموعه هتل‌های هما، 40 درصد سهام رایتل، 100 درصد محصولات لطیف، 100 درصد قطار رجا، 5/31 درصد پتروشیمی امیرکبیر، 90 درصد پتروشیمی غدیر، 13/99 درصد پتروسینا، 45 درصد سیمان فیروزکوه، 93 درصد کاشی الوند کاشی، 4درصد بانک پارسیان، 100 درصد مس شهید باهنر، 19 درصد بیمه میهن و مابقی املاک داخل تهران از جمله شرکت‌هایی است که شما آن را کارشناسی و خریداری کرده‌اید و قرار بوده به زنجانی فروخته شود؛ آن هم وقتی پولی در کار نبوده است. شما در شناسایی و کارشناسی این شرکت‌ها حرفه‌ای بوده‌اید.
متهم  نفتی گفت: بنده کارشناسی نکردم و ارزیابی کردم. من باید سوددهی آنها را بررسی می‌کردم. هتل‌های هما در همان زمان هم زیانده بود. زنجانی مرا در همه اقدامات خود همراه می‌کرد. دادستان در رابطه با جرم کلاهبرداری من گفته است که باید مشخص شود که این چک‌ها پاس شده است یا نه که اگر وصول نشده باشد، کلاهبرداری محقق نشده.
قاضی مقیسه در قالب تذکری خطاب به متهم گفت: تا زنده هستید، خودتان یا ایادی‌تان پول‌ها را برگردانید و به بیت‌المال بازگردانید.
وی افزود: شخص شما صاحب امضا در قراردادها بودید و آنقدر در مال بیت‌المال حریص بودید که ساعت ۹ شب به تأمین اجتماعی رفته و چک‌ها را گرفتید؛ این جای تعجب است.
فلاح هروی در واکنش به سخنان قاضی گفت: من پیرو دستور به تأمین اجتماعی رفتم و باید بگویم که هیچ‌کس مرتضوی را تحت فشار قرار نداد.
رئیس دادگاه گفت: شما می‌ترسیدید که مرتضوی بفهمد که چه کلاهی بر سرش رفته است و چک‌ها را ندهد؛ به همین خاطر شبانه به سازمان تأمین اجتماعی رفته و شخصاً چک‌ها را از وی گرفتید.
قاضی مقیسه گفت: اتلاف وقت نکنید، پول‌ها باید به بیت‌المال بازگردد.
مهرشاد (وکیل فلاح‌ هروی) گفت: امکان دارد تا ایشان نفسی تازه کند، من کمی صحبت کنم؟
مقیسه پاســــخ داد: روضــــه نمی‌خوانــــد که بخواهـــد وسطش صلوات بفرستد.
قاضی دادگاه خطاب به متهم افزود: همسر شما روز دوشنبه به بنده گفت که سه دانگ از خانه به نام من است و چون می‌دانم این اموال حرام است، الان وکالت می‌دهم که به بیت‌المال برگردد.
همسر متهم که در دادگاه حضور داشت، با اعتراض پاسخ داد: من نگفتم حرام است.
قاضی مقیسه درخصوص اختلاف بابک زنجانی با  فلاح هروی گفت: اختلاف شما و زنجانی در تقسیم منافع آغاز شد و شما زنجانی را تهدید کردید که سه روز دیگر وی را به زندان می‌اندازید.
فلاح هروی هم در پاسخ گفت: دروغ است. به خدا دروغ است. در ۵۰هزار صفحه یک کاغذ پیدا کرده‌اید و به همان استناد می‌کنید.
قاضی مقیسه گفت: تفاهمنامه خرید 138 شرکت‌ تأمین اجتماعی، 27 آذر سال 91 بین هلدینگ سورینت به نمایندگی بابک زنجانی به عنوان مدیرعامل، حمید فلاح هروی به عنوان رئیس هیأت مدیره و سعید مرتضوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی منعقد شد.
وی توضیح داد: شخص شما 11 روز پس از تحریم و با علم به اینکه بابک زنجانی، بانک کنت و اف‌ای‌ای‌بی  تحریم شده، به مرتضوی گفتید ما پول داریم و قرارداد را منعقد کردید. آیا این اقدام شراکت در کلاهبرداری و غارت اموال بیت‌المال نیست؟ از رختخواب بیدار شدید و این کارها را انجام دادید؟
فلاح هروی نیز در پاسخ گفت: خادم حرم رضوی بودم. آن موقع خواب نبودم و در حرم امام رضا (ع) کشیک بودم. براساس اعلام آقای زنجانی، مرتضوی و بانک مسکن به من گفته شد که برو چک‌ها را بگیر.
قاضی مقیسه در واکنش گفت: خدا را شکر آقای رئیسی کاری کردند که هرکسی را برای خادمی امام رضا(ع) راه ندهند.
پس از سه ساعت رسیدگی، قاضی مقیسه ختم این جلسه را اعلام کرد و گفت: در صورت نیاز، جلسات بعدی نیز برگزار می‌شود.
فلاح هروی با اعتراض گفت:  من دفاعیاتم تمام نشده است. سپس وکلای متهمان نفتی با اعتراض گفتند ما از موکلان خودمان دفاع نکردیم و درخواست برگزاری جلسه بعدی را داریم. قاضی در جواب آنها گفت: این مسأله را بررسی خواهم کرد.