سریال تخریب ظریف

سریال تخریب ظریف
روز گذشته یکی ا ز نمایندگان مجلس حین دفاع وزیر خارجه از برنامه‌هایش با فریاد الفاظ خاص و زننده‌ای را به او نسبت داد
سریال تخریب ظریف
آفتاب یزد - گروه سیاسی: مبرهن است که سریال توهین و ناسزاگویی به محمد جواد ظریف اپیزود پایانی ندارد و کارگردان نامعلوم و دلواپس آن تنها به تغییر بازیگران خود می پردازد. نکته جالب توجه آنجایی است که غالب سکانس های


این سریال در صحن مجلس فیلمبرداری
می شود و تنها چیزی که در آن دچار دگرگونی
می گردد نقش آفرینان این مجموعه هستند که با برگزاری انتخابات ها تحول می یابند وگرنه فیلمنامه از یک ذهن دلواپس آبشخور می شود و روی خط دشنام دادن به ظریف حرکت میکند!
روز گذشته نیز در جریان جلسه بررسی صلاحیت
وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم، صحن خانه ملت عرصه جولان الفاظ خاص یکی از نمایندگان مجلس به محمد جواد ظریف هنگام نطق او در دفاع از خود بود. عبدالله سامری نماینده مردم بوشهر دقایقی بعد از آن که وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه در دفاع از برنامه های خود شروع به سخنرانی کرد، به او توهین کرد. البته ناسزاگویی سامری گل درشت ترین تقابل نمایندگان مخالف ظریف بود ، بخشی از مخالفین وزارت او که توانستند در پشت تریبون قرار گیرند، با اظهارات غیر فنی و کارشناسی نشده درصدد تخریب ظریف بودند و این اتفاق حاکی از آن بود که این ناطقان مخالف با علم بر این که او یکی از محبوب ترین سیاستمداران تاریخ معاصر ایران بنا بر نظر سنجی هاست و همین‌طور با آگاهی از اینکه دلیل متقنی برای انتقاد از ظریف وجود ندارد، تنها به بیان اظهارات غیر حرفه ای و تخریبی بسنده کردند.
**
آقای برجام قطعنامه صادر کن!
محمد جواد ظریف صبح چهارشنبه سومین وزیری بود که صلاحیتش مورد بررسی قرار گرفت. نمایندگان موافق او به طور طبیعی به تمجید از عملکرد وزارت امور خارجه در طول دوران تصدیگری ظریف پرداختند.
به طوری که بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز و سخنگوی فراکسیون امید « دفاع از ظریف را آسان ترین کار دانست .» زهرا ساعی نماینده مردم تبریز هم ظریف را شخصیتی دانست که در عرصه دیپلماسی« به استفاده از ظرفیت‌های انسانی به دور از نگاه‌های جنسیتی اعتقاد راسخ دارد.» حسین رضا زاده نماینده مردم کازرون دیگر نماینده موافق ظریف بود که عنوان کرد:
« اعتماد رهبری به ظریف بزرگترین نعمت الهی برای وی و مهم‌ترین دلیل برای دفاع از ایشان است» طیبه سیاوشی شاه عنایتی هم اظهار داشت که :« فضای سنگین جهانی علیه ایران توسط ظریف و تیم وزارت خارجه از بین رفت.»
اما آنچه از رویت چهره‌های ناطقان مخالف ظریف به دست می آمد ؛ عصبانیت و برآشفتگی بود و خروجی اصواتشان هم گاف های متعدد و اظهارات غیر فنی بود به گونه ای که انگار این نمایندگان در راه نقد ظریف به بیراهه رفتند و با عصبانیت و پرخاش تنها درصدد تخریب ظریف بودند و سخنانشان بری از نقد علمی بود. به گونه ای که محمدعلی پور مختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ از اینکه « وزارت خارجه نتوانسته در موضوع مهم اقدامات ضدحقوق بشری آمریکا و انگلیس اجماعی ایجاد کرده و قطعنامه‌هایی را از سوی شورای امنیت و مجمع عمومی علیه آنها صادر کند.» انتقاد کرد و محمد جواد ابطحی نماینده مردم خمین هم عنوان کرد که «دیگر لبخند ها و قدم زدنهای ظریف جوابگو نیست و باید فردی مانند ابطحی با شجاعت و خشونت بیاید و با آنها برخورد کند (برای مثال می گویم ، من که عددی نیستم)» البته ابطحی آنچنان برآشفته و هیجان زده بود که در جریان سخنانش چندین بار ظریف را «آقای برجام » صدا زد که موجب شد روی لبان وزیر امور خارجه لبخند بنشیند . محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان هم بر این باور بود که «وزارت خارجه به دیپلماسی اقتصادی نپرداخته و این یک خلا بزرگ است.»
این مخالفت های عجیب و غیر حرفه ای اما مطلعی بود برای ناسزاگویی به وزیر امورخارجه ای که رهبری از او به عنوان فرزند متدین انقلاب نام برده بودند!
ادامه از صفحه اول:
پس از به اتمام رسیدن سخنان موافقان و مخالفان برنامه های وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه؛ خود ظریف در پشت تریبون قرار گرفت و تلاش کرد به ابهامات عجیب نمایندگان مخالف، پاسخی علمی دهد! او پیش از آنکه در معرض الفاظ خاص یکی از نمایندگان قرار گیرد اظهار داشت:
« خاضعانه به درگاه خدا شکر می‌گذارم که امکان خدمت به ملت ایران را به من اعطا کرده است. مردمی که با مشارکت بی‌سابقه ۴۱ میلیونی برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریدند در حالی که در محیط پیرامونی گاه برای اداره یک شهر و روستا ماه‌ها خونریزی صورت می‌گیرد.»
او با بیان اینکه عصر برتری غرب در نظام بین‌المللی به سر آمده و ما وارد دوره پسا غربی شده‌ایم، خاطرنشان کرد:« در این دوره، سیاست خارجی محدود به چند کنشگر نمی‌شود. کنشگران متکثر شده‌اند و قدرت سیاسی از دست چند کنشگر و قدرت خارج شده و آنها نمی‌توانند برای دیگران تعیین تکلیف کنند. قدرت در حال جابه‌جایی است.»
همچنین ظریف خطاب به ابطحی نماینده‌ای که مخالف او صحبت کرد، نیز اظهار داشت: «البته در دو سال گذشته موانعی هم از درون و هم از بیرون داشتیم. ملاحظات جناحی، شتاب‌زدگی در تحلیل شرایط پیچیده، عدم انضباط در کلام و گفتار مربوط به مناسبات خارجی و اقدامات ناهماهنگ در حوزه‌های اقتصادی از جمله اینهاست. آقای ابطحی! من آخرین نفری خواهم بود که در سیاست خارجی تک‌صدایی ایجاد کنم؛ چرا که تعدد گفتمان در کشور را عامل قدرت و تقویت مشروعیت نظام می‌دانم.»وزیر امور خارجه کشورمان در خلال اظهاراتش به دستاوردهای برجام پرداخت و اظهار داشت:«جمله جمله برجام نشان‌دهنده بی‌اعتمادی ما به سیاست‌های آمریکا از نخستین روز مذاکرات تا واپسین لحظات مذاکرات در مسیر اجرای برجام بوده است. اجماع و انسجام داخلی و طراحی فراگیر و استفاده از تمام توان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی ضرورتی غیر قابل انکار است.»

سامری پرحاشیه
در حاشیه سخنرانی محمد جواد ظریف در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت امور خارجه عبدالله سامری نماینده اصولگرای مردم بوشهر با برآشفتگی ظریف را متهم به دروغگویی کرد و با استفاده از کلمات رکیک به او دشنام داد. از بداقبالی او صندلی اش در ردیف انتهایی مجلس قرار گرفته بود از همین رو صدا و تصویر ناسزاگویی هایش به سمع و نظر خبرنگاران که در بالکن صحن مستقر بودند، رسید. این در حالی است که ظریف بی توجه به این اهانت به نطق خود ادامه می داد و دستاوردهای برجام را بر می شمرد. چند نفر از نمایندگان عضو فراکسیون ولایت گرد سامری جمع شده بودند تا این نماینده اصولگرا را آرام کنند اما تلاش آنها نیز بی‌فایده بود. علی ادیان راد، احمد امیرفراهانی و مجتبی ذوالنوری از جمله این نمایندگان بودند و تکاپوی آنها همچون هیزمی بر آتش خشم سامری بود چراکه او از دشنام های رکیک تری برای فریاد زدن بهره برد. با این حال بنا به اصرار و در خواست چند نماینده اقدام به ترک صحن کرد اما حتی هنگام خروجش از صحن هم ناسزا می گفت و ظریف را فردی
می نامید که اقتصاد کشور را فلج کرده
است!
با وجود آنکه تمامی خبرنگاران حاضر در بهارستان بر ماجرای مذکور مهر تایید زده اند و فیلم های این اتفاق نیز منتشر شده است ، خود سامری عنوان کرده به هیچ عنوان کلمه رکیکی به کار نبرده ام؛ فقط خطاب به ظریف گفته ام که انسان باید شرافتمند باشد!

قانون پایستگی توهین به ظریف
ناسزا گویی و توهین در بهارستان به محمد جواد ظریف به قانون پایستگی انرژی می ماند که هیچ گاه از بین نمی رود بلکه با برگزاری انتخابات و حضور چهره های جدید درمجلس شورای اسلامی از نماینده ای به نماینده ای دیگر منتقل می شود. هنوز ظریف پا در راه ساختمان وزارت خارجه نگذاشته بود که توهین و تخریب‌ها علیه او در سال 92 آغاز شد. اهانت‌هایی که ابتدا در لفافه و به صورت غیرعلنی انجام می‌شد اما رفته رفته ظاهری عیان پیدا کرد و به فحاشی انجامید. کیهان آغازگر این تخریب‌ها‌ بود. در جریان مذاکرات هسته ای، کیهانِ شریعتمداری به گمان خود به افشای جلسه محرمانه ظریف و نمایندگان پرداخت و تیتری را بر مطلب خود انتخاب کرد که موجب شکستگی کمر ظریف و جلوس او بر صندلی چرخ دار شد . پس از آن برخی نمایندگان مجلس دهمی برای تخریب ظریف همت گماردند و یک روز او را به خاطر همقدم شدن با وزیر خارجه آمریکا جوجه خروس نامیدند و روز دیگر خائن! دست آخر هم در جریان تصویب برجام در صحن علنی مجلس او و سایر دیپلمات‌ها‌ی هسته‌ای را تهدید به دفن با سیمان کردند! سریال دروغ پراکنی‌ها‌ و اتهام زنی‌ها‌ی
مخالفان دولت همچنان ادامه داشت و گاهی به واکنش‌ها‌ی وزارت خارجه ختم می‌شد. اما مخالفان ظریف در جریان این تخریب ها نه تنها او را نشانه رفتند که سردار سلیمانی را هم در این هجمه ابزار خود کردند. محمود نبویان یکی از نمایندگان مجلس نهم و عضو جبهه پایداری اظهار داشت: «ظریف به آمریکایی‌ها تعهد داده که در برابر کاهش تحریم‌های اقتصادی ایران، سردار سلیمانی را به این کشور تحویل می‌دهد.(!)» که البته این اتهام آنچنان کذب بود که بسیاری آن را خلاف امنیت ملی دانستند و حتی اصولگرایانی چون الیاس نادران نیز به آن واکنش نشان دادند و خود ظریف هم علاوه بر شکایت از نبویان، به انتشار تصویری صمیمانه از خود و سردار سلیمانی در صفحه اینستاگرامش پرداخت. پس از انتشار فهرست وزرای پیشنهادی هم توهین یکی مانده به آخر مخالفان ظریف انجام شد. آن ها وزیر پیشنهادی وزارت خارجه را متهم به این کردند که در برنامه خود اظهار نظر پیرامون مسائل هسته ای را ممنوع کرده است! در حالی که نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با «آفتاب یزد» عنوان کرده بودند که در کل برنامه پیشنهادی ظریف چنین مسئله ای بیان نشده بود. دیروز هم که نماینده مردم بوشهر با الفاظ رکیک او را در صحن علنی مجلس مورد خطاب قرار داد. گویی که قبح توهین به محبوب ترین وزیر دولت حسن روحانی شکسته شده و لبخند های ظریف مخالفینش را جسورتر و حتی گستاخ تر ساخته است!



مخالفت غیر حرفه ای با ظریف
بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید
شاید بتوان عنوان کرد که وزرای حساسیت برانگیزترین وزارتخانه‌ها روز گذشته در معرض آزمون بهارستان قرار گرفته بودند. وزارتخانه امور خارجه و وزارتخانه اطلاعات ویژه ترین نهادهای اجرایی ما هستند که از اهمیت خاص برخوردارند اما حواشی پیرامون وزیر امورخارجه بیش از سایرین رخ می‌کرد. حقیقت این است که اگر مخالفان آقای ظریف می‌خواستند به شکل منصفانه به وزارت امور خارجه وارد باشند، در صحبت مخالفان واقعا دیده نشد و آنچه به شدت مشخص بود مخالفت‌های غیر حرفه‌ای
برخی ، برای گفتن این که مخالفی هم نسبت به برنامه‌های ظریف وجود داشته است. این که مخالفی عنوان کرد که جایگاه ایران در دوران وزارت ظریف تنزل پیدا کرد واقعا عجیب و غیرقابل هضم است یا نماینده‌ای خطاب به آقای روحانی اظهار داشت که باید برای وزارتخارجه از شخص شجاعی استفاده کند. این در حالی است که شجاعت آقای دکتر ظریف بر کسی پوشیده نیست و حتی رهبری هم بر شجاعت آقای ظریف صحه گذاشته‌اند. هنگام سخنرانی آقای ظریف حاشیه‌ای ایجاد شد و یکی از نمایندگان با الفاظی ناپسند وزیر خارجه را خطاب قرار داد که خوشبختانه هیچ یک نمایندگان تحت تاثیر قرار نگرفتند و...

عبور ساده از سد بهارستان

احمد مازنی نماینده مردم تهران
دومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با حاشیه‌هایی همراه بود. بررسی صلاحیت محمود علوی با نطق علی مطهری به اتمام رسید و پس از اتمام نطق دفاعی مسعود کرباسیان از برنامه‌های خود، نوبت به محمد جواد ظریف رسید که حواشی خاص خود را به همراه داشت. در کل به باور من وزرایی که روز گذشته به دفاع از برنامه‌های خود پرداخته بودند با مشکلی روبه رو نخواهند شد و به سهولت از سد بهارستان عبور خواهند کرد. البته فراکسیون‌ها به صورت تشکیلاتی به جمع بندی نرسیده‌اند بنابراین استنباط شخصی من این است که اکثر قریب به اتفاق وزرا رای بیاورند به جز یک یا حداکثر دو نفر آن ها. مجلس دهم یکدست نیست و از همین روی
غیر قابل پیش‌بینی است.