آبی‌های شیک‌پوش

شهروند| موضوع لباس معمولا خاطرات خوبی را برای اهالی ورزش و فوتبال ایران تداعی نمی‌کند. در تمامی سال‌های گذشته لباس یکی از معضلات جدی در مقابل باشگاه‌های فوتبال و رشته‌های دیگر بوده که جنجال‌های زیادی را هم به همراه خود داشته است؛ به‌طور مثال با یک بررسی ساده می‌توانیم به یاد بیاوریم که چه آبروریزی‌های بزرگی به خاطر استفاده تیم‌های ملی از لباس‌های بی‌کیفیت و برچسب‌خورده ورزشی به وجود آمد. چندین و چندبار بازیکنان و مربیان مختلف به جنس بد لباس‌های مورد استفاده خود انتقاد کردند، اما این موضوع مدتی است که در باشگاه‌های بزرگ فوتبال ایران به پایان رسیده است. در باشگاه استقلال که حالا اتفاقات بزرگتری هم رخ داده و بعد از همکاری نسبتا موفق با اسپانسر البسه ورزشی، مدیران این باشگاه برای تدارک لباس‌های فرم اعضا هم به تفاهم رسیدند و قرارداد امضا کردند. شاید برای خیلی‌ها این موضوع در فوتبال ایران غیرقابل باور باشد، اما حالا تبدیل به واقعیت شده است.
قرارداد بی‌سابقه
باشگاه استقلال در اقدامی بی‌سابقه اخیرا قراردادی با یک شرکت تولیدی لباس منعقد کرده است که براساس این تفاهمنامه رسمی،‌ از این پس آبی‌پوشان با لباس‌های فرم در محافل رسمی حضور خواهند یافت. اسپانسر جدید لباس فرم باشگاه استقلال برخلاف نامی که دارد،‌ شرکتی ایرانی است و مسئولان باشگاه هم اعلام کرده‌اند در راستای هدف تولید و مصرف کالای ایرانی با این شرکت به جای برند‌های خارجی به توافق رسیدند و قرارداد امضا کردند. طبق اعلام باشگاه استقلال کیفیت و تنوع لباس‌های شرکت مذکور هم‌سطح البسه برندهای اروپایی است و حدود 200نفر هم در کارخانه این شرکت مشغول به کار هستند.
تامین لباس برای تمامی ارکان استقلال


با توجه به قرارداد امضاشده،‌ شرکت تولید البسه رسمی استقلالی‌ها در طول فصل برای کلیه اعضا و کارمندان باشگاه،‌ مدیریت، ‌کادر فنی،‌ کادر پزشکی، کادر تدارکات و درنهایت بازیکنان، لباس رسمی متحد‌الشکل فراهم می‌کند و در اختیار آنها قرار خواهد داد. با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته هم شکل این لباس‌های فرم به صورت فصلی و برای بازی‌های بسیار مهم با تغییراتی مواجه خواهد شد.
برای نخستین‌بار‌
قرارداد با 2  اسپانسر پوشاک
این برای نخستین‌بار است که باشگاه استقلال بعد از انقلاب توانسته برای یک فصل با دو شرکت تولیدی لباس قرارداد امضا کند. شرکت لینینگ لباس‌های تمرین، ‌اردوها و مسابقات رسمی باشگاه را تامین خواهد کرد و شرکت تولیدی هم لباس‌های فرم رسمی را در اختیار آبی‌پوشان قرار می‌دهد. این همکاری بعد از انعقاد قرارداد، از بازی با سایپا هم به صورت رسمی شروع شد و بازیکنان و عوامل تیم با لباس‌های فرم جدید که از کیفیت و طراحی آن رضایت داشتند، راهی ورزشگاه تختی تهران شدند.
اقدامات خوب
باشگاه‌های فوتبال در ایران در تمام سال‌های گذشته معمولا با مشکلات بسیار بزرگ مالی،‌ مدیریتی، امکاناتی و... رو‌به‌رو بوده‌اند و برخلاف عددسازی و سندسازی‌های صورت‌گرفته، فوتبال ایران فاصله بسیار زیادی با استانداردهای مدنظر کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا دارد. با چنین شرایطی از نظر فنی همچنان ایران جزو بهترین‌های آسیاست و تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا با رفع مشکلات، باشگاه‌ها قدم‌های بزرگتری در مسیر حرفه‌ای شدن به معنای واقعی بردارند. ثبات مدیریتی در باشگاه‌های بزرگ تهرانی هم البته در سال‌های اخیر باعث داغ شدن تب فوتبال در جامعه و آشتی مردم با ورزشگاه‌ها شده است و در چنین شرایطی مدیران این دو باشگاه هم تلاش می‌کنند اقدامات موثری برای حفظ شخصیت باشگاه‌های مردمی داشته باشند. اقدام باشگاه استقلال برای عقد قرارداد با یک شرکت برای استفاده از لباس‌های فرم هم نمونه‌ای از این اقدامات خوب است که مورد توجه هواداران هم قرار گرفته است.
قرارداد چند ‌سال قبل پرسپولیس
در فوتبال ایران کمتر تیمی را دیده‌ایم که در طول یک فصل چنین قراردادی برای تهیه لباس‌های فرم با برند‌های تولید لباس امضا کنند. در فوتبالی که کیفیت لباس‌های مسابقات تیم‌های لیگ برتری فاصله بسیار زیادی با فوتبال روز دنیا دارد،‌ بارها شاهد بوده‌ایم که حتی بازیکنان و مربیان تیم‌های مختلف از کیفیت لباس‌های رسمی بازی‌های خود ناراضی بوده‌اند. اما این مشکل چند سالی می‌شود که در باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال برطرف شده و آنها با عقد قرارداد با برند‌های خوشنام این معضل بزرگ را از پیش روی خود برداشته‌اند. در فوتبال ایران معمولا تیم‌ها برای سفرهای خود و مراسم‌های رسمی از لباس‌های طراحی‌شده و گرمکن مخصوص شرکت طرف قرارداد خود که لباس‌های بازی آنها را تأمین می‌کند، استفاده می‌کنند؛ اما در شرایط کنونی باشگاه استقلال برای مراسم رسمی و سفرهای خارجی و داخلی اقدام به عقد قرارداد برای تأمین لباس‌های فرم کرده که به آن اشاره شد. در پرسپولیس هم برند اسپانیایی جوما علاوه بر لباس‌های بازی،‌ لباس‌های باکیفیتی را هم برای مسافرت‌های تیم تولید كرده و در اختیار پرسپولیس قرار می‌دهد. البته سال‌ها پیش در زمان مدیریت حبیب کاشانی باشگاه پرسپولیس با یک شرکت تولیدی لباس داخلی قراردادی امضا کرد و در طول فصل سرخپوشان برای سفرهای مختلف و برنامه‌های رسمی،‌ از لباس‌های فرم تولیدی این شرکت استفاده می‌کردند و حالا استقلال این اقدام را انجام داده است.
هنوز با فوتبال روز دنیا فاصله داریم
استفاده از لباس‌های فرم از سوی باشگاه‌های بزرگ جهان فوتبال هم انجام می‌شود. باشگاه بارسلونا نمونه بارز این موضوع است که سالیان‌ سال است برای تمام سفرهای خود لباس فرم اسپورت در اختیار بازیکنان خود قرار می‌دهد و همه موظف هستند وقتی در اختیار باشگاه هستند از این لباس‌ها استفاده کنند. در شرایط کنونی با این‌که باشگاه استقلال هم توانسته قرارداد لباس فرم را با یک شرکت امضا کند اما هنوز می‌توان به موارد زیادی که نشان‌دهنده فاصله فوتبال ایران با تیم‌های بزرگ جهان است، اشاره كرد. به‌طور مثال تمام باشگاه‌های بزرگ دنیا ورزشگاه اختصاصی،‌ آکادمی فوتبال حرفه‌ای و بزرگ،‌ زمین‌های تمرین بسیار زیاد، اتوبوس، هواپیما و جت‌های اختصاصی،‌ مرکز پزشکی ورزشی فوق‌تخصصی و حرفه‌ای پزشکی، قراردادهای شفاف مالی اسپانسرینگ، تبلیغات محیطی، بلیت‌فروشی، حق پخش تلویزیونی و همچنین فروش لباس‌های مخصوص خود را دارند که اكثر این موارد حلقه‌های گمشده فوتبال و ورزش ایران به حساب می‌آیند و باشگاه‌ها از داشتن آن محروم هستند.
عباس ترابیان: لباس فرم به تیم شخصیت
و روحیه می‌دهد
عباس ترابیان، کارشناس بازاریابی فدراسیون فوتبال در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «لباس فرم ازجمله وسایل مورد نیاز هر فرد شاغلی است و معمولا در همه جای دنیا متناسب با محیط کار و شرایط پیرامون آن توسط شرکت‌های خاص طرف قرارداد طراحی می‌شود. لباس فرم هم معمولا متناسب با شغل مورد نظر و فرهنگ منطقه و... انتخاب می‌شود و حفاظت‌کردن از آن از وظایف اصلی افرادی است که این لباس‌ها در اختیارشان قرار می‌گیرد. تمامی افراد باید به لباس فرم خود ارزش قایل شوند. استفاده از لباس فرم هم باعث بالارفتن شخصیت یک مجموعه و بیشترشدن روحیه افراد می‌شود. لباس فرم نشانه هویت یک مجموعه است و این خیلی خوب است که باشگاه استقلال توانسته با قرارداد بستن با یک شرکت تولیدی لباس ایرانی به منظور حمایت از تولید داخلی،‌ برای بازیکنان و اعضای خود لباس فرمی خوب تهیه کند.»
وی افزود: «به‌ نظر من هر حرکتی از سوی باشگاه‌ها در زمینه اسپانسرینگ باید مورد حمایت و تقدیر قرار بگیرد و به خوبی هم اجرا شود. پوشاک یکی از ارکان اصلی ورزش است و ما کمتر باشگاهی داریم که در یک فصل برای لباس‌های فرم رسمی و بازی خود قراردادهایی جداگانه داشته باشد. ما امیدوار هستیم که این حرکت‌ها باعث روشن‌شدن تکلیف قرارداد حق پخش تلویزیونی و جذب اسپانسرهای دیگر در حوزه فوتبال شود.»