دانشجویان دانشگاه حمل و نقل ترافیک شهری تهران در میان تجمیع، انتقال، ادغام و انحلال بلاتکلیفند

آخرین ضربه آقای شهردار
پویان خوشحال
روز گذشته محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در دوره پنجم شد و تقریبا کار محمدباقرقالیباف در شهرداری به پایان رسیده است. از روزهایی که زمزمه تعویض شهردار تهران به گوش رسید، تیم قالیباف دست به اقداماتی زدند که کار را برای شهردار بعدی دشوار کند. یکی از اقداماتی که اخیراً با آن مواجه شدیم، خبر انحلال دانشگاه حمل و نقل ترافیک شهری مربوط به موسسه علمی کاربردی شهرداری است. دانشجویان می گویند مشکل می‌توانست به سادگی حل شود اما گویا معاونان شهرداری اهداف دیگری در سر دارند!
به مسائل پشت پرده مربوط می‌شود


به زودی ترم جدید شروع می‌شود و براساس آنچه در دفترچه کنکور آمده، دانشجویان می‌توانند رشته حمل و نقل ترافیک شهری را در دانشگاه علمی کاربردی شهرداری تهران انتخاب کنند اما اتفاقی مانع از این کار می‌شود؛ ممانعتی که گویا آخرین ضربه شهردار تهران به جایگاه شهرداری است تا میراثی که باقی می‌ماند تنها تکه‎ای زمین سوخته باشد.
چندین و چند تماس از سوی دانشجویان فعلی رشته حمل و نقل ترافیک شهری با روزنامه «ابتکار» برقرار شد و برای پیگیری حتی به محل تجمع این دانشجویان رفتیم.
یکی از این دانشجویان در گفت‌وگو با «ابتکار» می‌گوید: «ما مهر 95 ثبت نام کردیم و چون دانشگاه در مرکز شهر قرار داشت و برای من که خانم بودم رفت و آمد راحت بود، این دانشگاه و این رشته را انتخاب کردم. در همان ابتدا صحبت‌هایی از انتقال دانشگاه مطرح بود اما خیلی کمرنگ. تا اینکه ترم تابستان 96 شروع شد و ما درس‌هایی را برای ارائه به دانشگاه پیشنهاد دادیم اما بعد از مدتی خبری از ترم تابستان نشد. بعد متوجه شدیم که دانشگاه این بار به طور جدی قرار است منحل شود.»
این دانشجوی رشته حمل و نقل ترافیک شهری ادامه می‌دهد: «وقتی پرسیدیم که تکلیف ما چه می‌شود؟ گفتند فعلا معلوم نیست! نکته جالب این است که اگر همین الان با دانشگاه تماس بگیریم، برای ورودی جدید ثبت نام دارند اما وقتی ما دانشجویان تماس بگیریم، جواب می‌دهند وضعیت معلوم نیست.»
او در ادامه می‌گوید: «بعد از پیگیری مجدد جواب دادند که مسئولان بالادستی قرار است دانشگاه حمل و نقل ترافیک شهری را با دانشگاه تاکسیرانی واقع در خیابان جلال آل احمد تجمیع کنند. سپس وزارت علوم نامه زد که امکان ندارد دو دانشگاه در یک ساختمان باشد یعنی یک ساختمان نمی‌تواند دو سر در دانشگاه داشته باشد، سریعاً پیگیری کنید وگرنه هر دو دانشگاه را منحل می‌کنیم.»
این دانشجو می‌گوید: «راه حل بعدی دانشجو مهمان و انتقال دانشجویان به یک دانشگاه دیگر بود. دانشگاهی علمی کاربردی در جاده مخصوص کرج! که بررسی‌های بعدی نشان داد آن دانشگاه هم رشته حمل و نقل ترافیک را به کل منحل کرده است.»
در ادامه این دانشجویان به دانشگاه جامع علمی کاربردی اعتراض کردند و پاسخ آن‌ها اینگونه بود: «تماس ما به دانشگاه حمل و نقل ترافیک شهری تهران نشان داد که این دانشگاه برای ورودی جدید دانشجو می‌پذیرد در نتیجه مشکل شما دانشجویان ترم‌های قبلی به مسائل پشت پرده مربوط می‌شود.»
آیا شهرداری به دنبال نقد کردن اموال خود است؟
دانشجویان این دانشگاه که به طور کلی در شرکت‌های نظیر شرکت مترو تهران و شرکت‌های مربوط به علائم رانندگی کار می‌کنند، در حال حاضر وضعیت نامشخصی دارند و نمی‌دانند ترم جدید آن‌ها قرار است کجا برگزار شود؟ یا اصلا ممکن است رشته و دانشگاهشان به طور کلی منحل شود! در نتیجه فرآیند انحلال، تجمیع، انتقال و ادغام این دانشجویان همچنان ادامه دارد.
در ادامه به سراغ مالک ساختمان دانشگاه حمل و نقل شهرداری تهران رفتیم. نیکبختیان که مالک آپارتمان 5 طبقه دانشگاه است به «ابتکار» می‌گوید: «رئیس دانشگاه یعنی آقای جعفریان(رئیس دانشگاه حمل ونقل ترافیک شهری) نامه‌ای به بنده زد و درخواست تمدید مجدد قرارداد را داشت که بنده نیز با این درخواست موافقت کردم.»
نیکبختیان ادامه می‌دهد: «من خودم دانشجو بودم و اگر قرار بود به اشخاص دیگری اجاره بدهم مطمئناً پول بیشتری دریافت می‌کردم اما چون خودم دانشجو بودم و از آواره شدن دانشجویان ناراحت می‌شوم، با درخواست موافقت کردم تا یک دوره یک ساله یا شش ماه در دانشگاه بمانند.»
براساس گفته‌های مالک فضای اجاره داده شده 2500 متر محیط اداری داشته و تاریخ قرار داد 15/05/1396 به پایان رسیده اما هنوز شهرداری و مسئولان دانشگاه برای قرارداد جدید اقدام نکرده‌اند.
براساس اطلاعات موجود که توسط دانشجویان به دست ما رسیده است، مبلغ قرارداد رهن این ساختمان یک میلیارد و پانصد هزار تومان است که برخی دانشجویان مدعی شده‌اند که شهرداری در دقیقه نود می‌خواهد پول‌هایش را نقد کند و برای همین تصمیم به انحلال این دانشگاه دارد. یک دانشجوی دیگر نیز گفته بود: «مسئولان دانشگاه به ما گفتند که این مالک می‌خواهد این ساختمان را هتل کند!» که با توجه به تمایل صاحب ملک این قضیه نیز منتفی است.
حال که مالک با تمدید قرار داد موافقت کرد، به سراغ رئیس دانشگاه رفتیم که تماس های ما با حسین جعفریان، رئیس دانشگاه حمل و نقل ترافیک شهری بی‌نتیجه ماند. سپس با موسی پورموسی، رئیس کل دانشگاه های شهرداری تماس گرفتیم که این تماس نیز به پاسخی نرسید.
در این بین یک منبع آگاه حاضر به گفت‌وگو با ما شد؛ وی که نخواست نامش فاش شود به «ابتکار» گفت: «ماجرا مربوط به زمین سوخته است. شهرداری می‌خواهد توپ را در زمین شهردار بعدی بیاندازد. فرآیند بسیار ساده است، قرار داد را با مالک جدید که تمایل به انجام این کار دارد، تمدید کنید و سپس دانشجویان با خیال راحت به درس و مشقشان برسند.»
وی ادامه می‌دهد: «چطور می‌خواهند دانشگاهی که 5 طبقه بود را در یک دانشگاه دیگر(دانشگاه تاکسی رانی واقع در خیابان جلال آل احمد) تجمیع کنند؟ یک اینکه فضای کافی در آن دانشگاه وجود ندارد یعنی تنها قرار است دو اتاق به دانشجویان حمل و نقل و شهری بدهند؟ و از همه مهمتر وزارت علوم نامه زده است که تجمیع در این مورد وجود ندارد. پس همچنین چیزی امکان پذیر نیست.»
براساس نامه‌ای که به امضاء فرامرز اکرامی، سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران برای پورموسی، رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی شهرداری تهران جهت تجمیع دو دانشگاه حمل‌ونقل و تاکسیرانی در آمده، آورده شده: «براساس ضوابط دانشگاه، کلیه مراکز آموزش علمی و کاربردی می‌باید دارای فضای مستقل مورد تایید دانشگاه بوده و تجمیع دو مرکز یاد شده در یک ساختمان به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. لذا به عنایت به عدم پاسخگویی به نامه یاد شده و همچنین بروز اعتراض دانشجویان مراکز مذکور و تجمع آنان مقرر فرمایید ضمن حل مشکل با هماهنگی شهرداری تهران، نتیجه حداکثر تا تاریخ 25/05/96 به واحد استان اعلام گردد.»
امکان انحلال وجود دارد
نامی که در این بین دیده نمی‌شود و ادعای دانشجویان این است که پاسخ‌ها در دست اوست، مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است. پیش از نامه‌ای که پیش از این اشاره شد، نامه دیگری از پورموسوی، رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی شهرداری تهران به مازیار حسینی نوشته شده بود و در آن تاکید شد که «در حال حاضر بدون موافقت سازمان مرکزی دانشگاه جامع این موسسه هرگونه اقدام در این خصوص به مصلحت نمی‌داند.»
در ادامه این نامه رسمی آمده بود: «خواهشمند است دستور فرمایید تا اطلاع ثانوی از هرگونه جابجایی و تجمیع خودداری گردد. در غیر این صورت امکان انحلال مرکز آموزش علمی – کاربردی سازمان حمل و نقل ترافیک از سوی دانشگاه جامع استان وجود دارد.»
موضوعی که با توجه به عدم پیگیری توسط مسئولان و ارسال نامه‌هایی که بی پاسخ ماند گویا به ذائقه شهرداری خوش نشسته است و شهرداری با انحلال این دانشگاه مخالفتی ندارد! تماس ما با دفتر مازیار حسینی به دفتر خدایی، مسئول رسانه‌ای ایشان رسید و با توجه به اینکه هر دو در جلسه بودند. دفتر ایشان پس از شنیدن موضوع، توپ را در زمین تاکسی‌رانی انداخته و تماس ما افندی‌زاده، قائم مقام معاونت حمل و نقل که سرپرست موقت سازمان تاکسیرانی نیز است، به دلیل حضور در جلسه بی پاسخ ماند! جلساتی که گویا همه مشکلات را در بر می‌گیرد جز دانشجویان حمل و نقل ترافیک شهری موسسه علمی کاربردی شهرداری تهران! نکته قابل توجه دیگر این است که در سایت موسسه آموزش عالی علمی کاربردی شهرداری هیچ اطلاع رسانی در این باره صورت نگرفته و دانشجویان در کمتر از یک ماه مانده تا شروع سال تحصیلی جدید همچنان بلاتکلیف هستند.