کابینه ۱۶ میلیونی

امروز سرانجام جلسه راي اعتماد نمايندگان انجام شد. تكليف 16 وزارتخانه مشخص شد و نمايندگان ملت تنها به بيطرف، گزينه پيشنهادي وزارت نيرو راي منفي دادند و تمامي گزينه هاي ديگر، راي اعتماد كافي براي ورود به وزراتخانه پيشنهادي خود را به دست آوردند. حال، تنها تكليف دو وزارتخانه يعني نيرو و علوم در هاله اي از ابهام است و روحاني با معرفي سرپرست براي اين دو وزارتخانه تكليف آن هارا مشخص خواهد كرد.وزارتخانه حساس علوم كه براي آن، فردي معرفي نشده در كنار وزارت نيرو، دو وزارتخانه خالي از وزير هيات دولت خواهند بود .منتظر مي‌مانيم تا حسن روحاني گزينه پيشنهادي خود را براي آن معرفي كند.در همان ابتدا كه گزينه‌هاي پيشنهادي 17وزارتخانه معرفي شد، عده‌اي از تحليلگران نسبت به برخي از گزينه هاي حسن‌روحاني انتقاداتي را بيان و اعلام كردند كه كابينه معرفي شده، فاصله فراواني با مطالبات مردم و وعده‌هاي رييس‌جمهور در ايام انتخابات دارد و اين انتقادات تا ديروز نيز كه راي‌گيري نمايندگان بود، ادامه داشت‌. حال با شرايط پيش‌آمده و مشخص شدن بخش فراواني از تركيب وزيران، بايد ديد چقدر دولت دوازدهم اين توانايي را دارد كه وعده‌هاي انتخاباتي خود را محقق سازد؟ آيا افراد راه يافته به وزراتخانه‌ها همسو با مردم و مطالبات آن‌ها هستند؟حضور يك گزينه جوان در رأس وزارتخانه ارتباطات و فناوري اطلاعات، براي قشر جوان بيانگر چه پيامي است؟ اين تركيب فعلي آيا پاسخگوي اعتماد 24 ميليوني مردمي كه به حسن روحاني راي دادند خواهد بود؟ با مشخص شدن وضعيت كابينه به سراغ برخي از كارشناسان و تحليلگران رفتيم و نظر آن ها را درباره تركيب فعلي دولت و اينكه تا چه حد، دولت دوازدهم با مطالبات مردم هماهنگ است جويا شديم كه در ادامه‌مي‌خوانيد.
كابينه، تركيب مورد نظر مردم نبود
جلال جلالي زاده/ عضو حزب اتحاد ملت اسلامي ايران
من فكر مي كنم تركيب كابينه، تركيب مورد نظر مردم نبوده است. اين تعداد راي كه به آقاي روحاني داده شد، پيام مشخصي داشت و آن تشكيل دولت صددرصد مردمي و منطبق با مطالبات ملت بود. در اين بين حذف آقاي بيطرف نيز متاسفانه پيام بسيار بدي، هم براي اصلاح‌طلبان و هم براي مردم داشت. معتقدم نبايد نمايندگان مردم، فردي شايسته و معتقد مانند آقاي بيطرف را حذف مي كردند.با توجه به شاكله كابينه، به نظر مي‌رسد در تشكيل دولت، دليل حضور مجدد افراد، احترام به آن‌ها بوده است و اگر اين روند نبود بايد زنان و گزينه‌هاي اقليت‌ها و قوميت‌ها در كابينه حضور داشتند. بايد از وزيراني استفاده مي شد كه از لحاظ فكر و انديشه نزد مردم قابل تقدير بودند. از طرف ديگر به نظر مي رسد جايگاه برخي از وزيران در كابينه تغيير كرده است؛ براي مثال آقاي شريعتمداري بايد به جاي وزرات صنعت،معدن و تجارت براي وزارت كشور انتخاب مي‌شد. حتي بسياري از روساي ستاد آقاي روحاني نيز اين درخواست را داشتند كه شريعتمداري براي وزارت كشور معرفي شود ولي در نهايت چنين نشد. به هر حال براي دولت دوازدهم آرزوي موفقيت داريم و اميدواريم وزيراني كه راي اعتماد آوردند در مسير مطالبه مردم گام بردارند نه اينكه در جهت خود و اطرافيان خود حركت كنند .


جاي نگراني بابت كابينه منتخب وجود ندارد
داريوش قنبري/ نماينده سابق مجلس هشتم
در مجموع به نظر من با توجه به افرادي كه انتخاب شدند، كابينه در جهت مطالبات مردم حركت خواهد كرد .
آنچه كه از صحبت ها و برنامه هاي وزيران پيشنهادي در روزهاي گذشته مشاهده‌كرديم، نشان مي دهد كه گزينه‌هاي پيشنهادي وزارتخانه‌ها نسبت به مطالبات و وعده هاي ملت كه در ايام انتخابات مطرح شده، پايبند هستند. همچنين اين افراد تلاش خواهند كرد در مسير اهداف مردم كه براي آن در 29ارديبهشت به پاي صندوق راي رفتند، گام بردارند. انتخاب وزيران توسط رييس‌جمهور، بي‌شك با همين ملاحظه صورت گرفته است و افراد پيشنهادي نسبت به مطالبات مردم و شعارهاي خود ايشان متعهد باشند و در اين باره از نظر بنده، جاي نگراني بابت كابينه منتخب وجود ندارد .
آقاي روحاني در مقام عمل نيز نشان داده كه به وعده هاي خود پايبند است و كابينه همسو با او، نشان مثبتي براي تحقق وعده‌هاست.
عملكرد نامناسب جهرمي مسير را بر ساير جوانان مي‌بندد
هادي ساعي/ عضو چهارمين دوره شوراي شهر تهران
كابينه دوازدهم از كابينه قبلي قوي تر و كارآمدتر به حساب مي‌آيد و نكته مثبت در اين كابينه، استفاده از گزينه‌هاي جوان در دولت است. مجلس به وزير جوان راي اعتماد داد و بدون شك اين راي اعتماد انگيزه بيشتري براي جوانان توانمند ايجاد خواهد كرد تا جوانان شايسته، بتوانند در آينده نزديك در مديريت كلان كشور شركت كنند. اميدوارم وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات كه از افراد متولد پس از انقلاب است، بتواند جواب اعتماد مردم و نمايندگان آنان را بدهد تا اين مسير براي جوانان ديگر نيز در آينده محفوظ بماند و چه بسا بيشتر شود. عملكرد نامناسب جهرمي مي‌تواند مسير را بر ساير جوانان ببندد . آذري جهرمي بايد بداند كه نماينده قشر جوان است و از اين فرصتي كه به او داده شده به نحو احسن استفاده كند. اتفاقات از اين دست، اتفاقات خوشايندي است كه مي تواند نسل بعدي مديران كشور را بيمه كند با اين اميد كه آذري جهرمي بتواند در جايگاه نمايندگي جوانان اين مرز و بوم به خوبي عمل كند. همچنين تعامل دولت و مجلس نكته مثبت ديگر جلسه امروز نمايندگان بود كه در راي اعتماد بالا به وزيران پيشنهادي متبلور شد . اين موضوع مي تواند اميدواري مردم را براي تشكيل يك دولت كارآمد بالا ببرد.
اعضاي كابينه دوشادوش يكديگر مشكلات را حل كنند
محمد خوش چهره/ نماينده سابق مردم تهران در مجلس هفتم
در حوزه‌هاي اقتصاد‌، فرهنگي‌، اجتماعي‌، امنيتي‌و ... اگر رهبر اركستر خوبي داشته باشيم‌،آن رهبر مي تواند تك نوازهاي ديگر را در جهت كارآمدي، هماهنگ سازد. براي مثال در حوزه اقتصاد كه تخصص بنده به حساب مي‌آيد، مي‌گويم اقتصاد حوزه‌اي است كه متاثر از سياست پولي، سياست مالي و ... است. هماهنگي سياست اقتصادي وزيران با اهداف، بحث بسيار مهمي است. بحث بيكاري بحثي نيست كه با موعظه و نصيحت بتوان آن را از بين برد بلكه از طريق رونق توليد ملي قابل حل است و توليد ملي نيز متاثر از سياست‌هاي بسياري در اقتصاد است. شاكله اقتصاد، متشكل از موارد فراواني است كه متاسفانه در دولت قبل ميان سياست پولي و مالي آن تناقض وجود داشت. نه اين دولت بلكه در بيشتر دولت‌هاي پس از جنگ، ميان وزيران مرتبط با حوزه اقتصاد هماهنگي لازم وجود نداشت. هر كدام از اين سياست‌ها مانند تكنوازاني است، كه اگر در كنار يكديگر هماهنگ باشند مي‌توانند نواي دلنشيني ايجاد كنند. بنابراين بحث فرماندهي براي هماهنگي كليه حوزه هاي مرتبط با اقتصاد حياتي است. در بسياري از كشورها، اين وظيفه بر عهده وزير اقتصاد است و در برخي ديگر از كشورها نيز مانند آمريكا حرف آخر را رييس خزانه داري مي‌زند. امروز نيز آن‌گونه كه شنيده ام رييس‌جمهور، آقاي نهاونديان را به عنوان معاون اقتصادي منصوب كرده است. از اينكه فردي به عنوان رهبر اركستر اقتصاد انتخاب شده مي توان اميدوار بود كه رييس جمهور پيگير سازماندهي تمامي حوزه‌هاي مرتبط با اقتصاد بوده است و اين گام مثبتي است. البته ويژگي‌هاي فردي، ديدگاه‌ها و توانمندي‌هاي آن رهبر نيز نقش بسزايي در اين فرماندهي و در نتيجه بخش بودن آن دارد. اميدوارم كه تيم فعلي دولت دوازدهم بتوانند در كنار يكديگر با هماهنگي كه دارند موفق ظاهر شوند. هرچند اين واقعيت را نيز نمي‌توان انكار كرد كه هميشه بخشي از افراد يك تيم، مانند ساير افراد قوي نيستند ولي اگر وحدت رويه باشد همه مي توانند دوشادوش يكديگر در يك كار تيمي، براي موفقيت گام بردارند. دولت بايد مشكلاتي را كه از گذشته به ارث رسيده است، پيش از اينكه بيشتر متراكم شود،آن‌ها را متوقف سازد.
اميدوارم دولت دوازدهم سربلند شود
حسن بيادي/ سياست‌مدار اصولگرا و دبيركل جمعيت آبادگران
تحقق مطالبات مردم فقط با عملكرد دولت گره نخورده است و مطالبات مردم مربوط به نهاد‌هاي ديگر نيز مي‌شود. متاسفانه در كشور، مديريت جزيره اي‌است، در صورتي كه مديريت، بايد يكپارچه عمل كند. من مقوله فرهنگ را براي شما مثال مي‌زنم . آيا در فرهنگ، تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مسئول است؟
ارگان‌هاي اجرايي بسياري وجود دارند كه در فرهنگ به صورت مستقيم دخيل هستند ولي هيچ كدام از آن ها به مردم پاسخگو نيستند. مردم همه پاسخگويي را از وزارت فرهنگ مطالبه مي‌كنند درحالي‌كه وزراتخانه ارشاد يك وزارتخانه ستادي است نه يك وزارتخانه اي كه در مقام عملياتي حركت كند.
عيب ديگري كه وجود دارد، اين است كه خود دولت نيز به دنبال آن نيست كه در جهت بنگاه‌داري گام برندارد بلكه عملكردش سبب تشديد اين نقش شده است. دولت در بسياري از حوزه ها ورود كرده و كار را به جايي كشانده كه ترك اين امور برايش غير ممكن شده و تغييرات احتمالي براي كاهش بنگاه داري نيز جامعه را با چالش رو‌به‌رو خواهد كرد. اما با تمام تفاسير، كابينه دوازدهم را مثبت ارزيابي مي‌كنم و فرمايش رييس جمهور را در مورد اينكه بايد در وزارتخانه از افراد مجرب و برند استفاده كنيم، صحيح مي‌دانم. مديريت فقط امر و نهي نيست و تدبير، بسيار موثر است. در بحث مديريت وزارتخانه ها تدبير، تجربه و علم، سه فاكتور غيرقابل انكار است كه در گزينه‌هاي پيشنهادي دولت دوازدهم به چشم مي خورد. حضور افراد شناخته شده را كه در گذشته، درس خود را پس داده‌اند، بسيار مثبت ارزيابي مي‌كنم. اميدوارم دولت دوازدهم با عملكرد خوب خود از مسئوليتي كه بر دوش آن محول شده سربلند فارغ شود.