فرش قرمز مجلس برای دولتی‌ها

**
آفتاب یزد – گروه سیاسی: «ما شاهد یک کار حرفه‌ای مجلس در این دوره بودیم. همه نمایندگانی که به عنوان موافق یا مخالف صحبت کردند کاری کارشناسانه طبق اعتقاد و اطلاعاتی که داشتند ارائه دادند.»
تجلی این گزاره حسن روحانی، در رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم پدیدار شد و 16 نفر از مردان روحانی روز گذشته، بدون مواجهه با کمترین دست اندازی در بهارستان، به سمت پاستور حرکت کردند . حتی میزان آرای چند تن از وزیران، نشان از آن داشت که نمایندگان مردم برای آن‌ها از میدان بهارستان تا میدان پاستور فرش قرمز پهن کردند.
به هرروی، مجلس دهم برای دولت دوم حسن روحانی گل کاشت و 17 منهای یک نفر را راهی نخستین جلسه هیئت دولت دوازدهم کرد. اما حبیب الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو نتوانست رضایت بهارستانی‌ها را به خود جلب کند و گویا برای این کار هم از ابزارهای مورد استفاده برخی وزرا در جهت جلب اعتماد نمایندگان، بهره نبرد. به همین دلیل هم عصر دیروز از حضور در نخستین جلسه کابینه دوازدهم بازماند. در عوض چند تن از وزیرانی که‌هاله «ابهام» حول‌شان را فرا گرفته بود، از روز گذشته در پاستور مستقر شدند. دو وزارتخانه علوم و نیرو هم تا مشخص شدن متولیان‌شان باید به وسیله سرپرست اداره شوند که روز گذشته «ستار محمودی» به عنوان سرپرست وزارت نیرو و «سید ضیاء‌هاشمی» تا زمان معرفی وزیران این دو وزارتخانه به مجلس،گمارده شدند.
پس از اعلام نتایج رای اعتماد نمایندگان مردم به وزرای پیشنهادی می‌توان استنتاج کرد که مجلس دهم پس از مجلس ششم تنها دوره‌ای بوده که تا این میزان همسو و همراه با دولت عمل کرده است. بدیهی است، اکنون دولت در چنین شرایط ایده‌آلی باید پاسخ آرای بهارستانی‌ها و مردمی‌که حسن روحانی را روی کار آورده‌اند به بهترین شکل ممکن بدهد.


**
**
آنچه درباره جلسه دیروز مجلس باید بدانید
مطلع جلسه روز گذشته بهارستان، تعریف و تمجیدهای حسن روحانی از نمایندگانی بود که برنامه‌های وزرایش را به مدت چهار روز بدون آفرینش کوچکترین حاشیه و جنجالی بررسی کردند. پایان آن هم به شکل «happy ending» توسط بهارستانی‌ها رقم خورد و جز یک نفر تمامی‌وزرای معرفی شده به مجلس راهی پاستور شدند. اما از متن و حاشیه جلسه دیروز، نکات، ابهامات و سوالات بسیاری در اذهان زاییده شده است که در ادامه به آنها می‌پردازیم:
**
P در جلسه دیروز 11 نماینده غایب بودند!
شاید از زمان تشکیل خانه ملت تاکنون به تعداد انگشتان هر دو دست، تمامی‌نمایندگان در یک جلسه رسمی‌حضور یافته باشند. در مجلس دهم نیز همچون ادوار گذشته، برخی نمایندگان برای حضور در جلسات مجلس، ارزشی قائل نبوده و از همین روی از شرکت در نشست‌های مهم و حساس خودداری کرده‌اند. از آیین تحلیف رئیس جمهوری گرفته تا جلسات بررسی صلاحیت وزرا و در نهایت هم اعطای رای اعتماد به آنها، این نمایندگان حضور ندارند. همچون نشست روز گذشته بهارستان که 279 نفر حضور داشتند و 11 نفر غایب بودند!
**
P 26 نماینده نمی‌دانستند به ظریف رای مثبت بدهند یا منفی
از عجایب تمامی‌ادوار مجالس حضور افرادی است که نه موافق اند و نه مخالف ! این افراد ممتنع‌ها نام دارند که در مجلس دهم هنگام رای دهی به وزرای پیشنهادی حضوری پررنگ داشتند. به طوری که 26 نفر نمی‌دانستند که به محمد جواد ظریف رای بدهند یا نه ! از همین روی، رای ممتنع دادند.
**
P رحمانی فضلی علیرغم برخی مخالفت‌ها در مجلس 250 رای کسب کرد یعنی همراهی دو فراکسیون امید و مستقلین
چرا محمدرضا رحمانی فضلی 250 رای موافق به دست آورد در حالی که دو فراکسیون امید و مستقلین پیش از آغاز نشست‌های بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به صورت متقن اعلام کرده بودند که به او رای نخواهند داد؟ چرا یک بار دیگر رحمانی فضلی بر مسند وزارت کشور نشست درحالی که عدم حضور او به یک مطالبه ملی تبدیل شده بود؟
**
P در مجموع 39 رای باطله در صندوق ریخته شد
علاوه بر نمایندگانی که آرای خود را به شکل ممتنع اعلام می‌دارند! گروهی در بهارستان حضور دارند که مشخص نیست به چه شکل آرای خود را بیان می‌کنند که رای‌شان جزو آرای باطله قرار می‌گیرد. در جلسه رای‌گیری دیروز به وزرای پیشنهادی، 39 رای باطله وجود داشت!
**
P با وجود محبوبیت ظریف، رحمانی فضلی از او 14 رای بیشتر گرفت
محمدرضا رحمانی فضلی 250 رای موافق به دست آورد درحالی که محمد جواد ظریف بنا بر نظر سنجی‌های انجام شده، محبوب ترین وزیر دولت حسن روحانی بوده و همان طور که رئیس جمهوری درباره او گفته است، ظریف یک برند جهانی محسوب می‌شود. این در حالی است که در بهارستان و در مجلس شورای اسلامی‌وزیر امور خارجه 236 رای موافق به دست آورد. از نتایج آرائ به دست آمده می‌توان دریافت که لابی در بهارستان از لابی مردم در نظرسنجی‌ها و شبکه‌های اجتماعی قوی تر بوده است.
**
P سلطانی‌فر، حاتمی ‌و آوایی در مجموع 67 رای مخالف داشتند اما هنگام بررسی نماینده ای در مخالفت با آنان سخنی نگفت
! عجیب و غریب ترین اتفاق مجلس دهم اختصاص می‌یابد به آرای مسعود سلطانی فر وزیر ورزش، امیر حاتمی‌وزیر دفاع و علیرضا آوایی وزیر دادگستری! چرا که برای این سه نفر در جریان جلسات رای اعتماد هیچ نماینده مخالفی وجود نداشت و هیچ‌کس در مخالفت با برنامه‌های آنها به ایراد نطق نپرداخت اما به هنگام رای‌گیری، سلطانی فر 39 رای مخالف، امیر حاتمی‌10 رای مخالف و علیرضا آوایی 18 رای مخالف داشتند. انگار نمایندگان مخالف به دلیل شرم حضور و خجالت‌زدگی، از قرار گرفتن پشت تریبون خودداری کردند!
**
P بازار گرم مجاز به جای حقیقت یا فقدان لابی‌گری!
حبیب الله بیطرف وزیر نیرو هر دو دولت اصلاحات بود که نتوانست در دولت تدبیر و امید خدمت کند. بیطرفِ اصلاح طلب درحالی رفوزه شد که بطحایی نیمه اصولگرا توانست از سد بهارستان عبور کند. محمود صادقی نماینده مردم تهران و نماینده فراکسیون امید عدم رای آوری بیطرف را در توییتر خود اینگونه توصیف کرده است: «بیطرف در برابر اصرار نمایندگانی که دغدغه بی آبی حوزه انتخابیه خود را داشتند، حاضر نشد و عده‌ای برخلاف نظر کارشناسی خود بدهد.» احمد مازنی دیگر نماینده تهران هم چون صادقی معتقد است که بیطرف وعده‌های غیر واقعی به نمایندگان نداد و همین امر هم او را از حضور در پاستور باز داشت. مازنی در اینباره گفته است: «رای عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو کاملا استانی بود و وقتی نمایندگان استان‌های جنوبی و استان خوزستان در این خصوص به صورت جدی وارد عمل شدند، در آرای او تاثیرگذار بود.» از دیگر سو اما بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید بر این باور است که « ظاهرا خود بیطرف انگیزه‌ای برای حضور در وزارتخانه نداشت.» او در اینباره می‌گوید: «اگر در چند کمیسیون حضور پیدا می‌کرد، می‌توانست رای کسب کند و حتی اگر نصف آرای ممتنع به نفع ایشان جذب می‌شد کرسی وزارت را به دست می‌آورد. البته مطالبات منطقه‌ای و استانی هم در رای ایشان اثرگذار بود. یکی از دلایل اصلی که بیطرف موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشد این بود که حتی در کمیسیون‌های تخصصی هم برای دفاع از برنامه‌های خود حضور پیدا نکرد و در لابی‌ها حضور نداشت.»
**
P میزان رای ظریف و زنگنه نشان می‌دهد برخی اعضای فراکسیون ولایت نیز به آنان رای مثبت داده‌اند
: محمد جواد ظریف 236 رای موافق و بیژن زنگنه 230 رای موافق را از نمایندگان مردم به دست آوردند. تعداد هر یک از آرای این دو وزیر حاکی از آن است که تنها فراکسیون امید یا اصلاح طلبان مجلس به آنها رای مثبت نداده‌اند چراکه فراکسیون امیدی‌ها حداکثر 100 نماینده بهارستان را تشکیل می‌دهند و بیش از 130 رای این دو وزیر از فراکسیون مستقلین و همینطور فراکسیون ولایت یا اصولگرایان مجلس به دست آمده است و این امر نشان از پذیرش عملکرد قابل قبول این دو وزیر اصلاح طلب
دارد.