نگرانم پشت روحانی را خالی کنند

آرمان- احسان انصاری: حجت الاسلام والمسلمین قدرت‌ا... علیخانی نماینده مجلس در دوره‌های ششم، هفتم و هشتم و مشاور پارلمانی آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بوده است.ایشان از جمله مبارزان برجسته در دوران پیش از انقلاب بوده است و در این راه متحمل زندان و شکنجه‌های بسیار شده و به همین دلیل از جمله افراد نزدیک به حضرت امام(ره) بوده است. شیخ قدرت علیخانی پس از انقلاب مسئولیت‌های اجرایی متعددی چون فرمانده کمیته انقلاب اسلامی و رئیس جهاد کشاورزی در قزوین و بازرس کل نیروهای انتظامی را برعهده داشته است. برای تحلیل و ارزیابی مهم‌ترین مسائل پیش روی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال۹۶ با ایشان گفت‌وگو کرده‌ایم. علیخانی دراین باره معتقد است:« اصولگرایان قصد دارند با چند کاندیدا در انتخابات حاضر شوند تا آقای روحانی را تحت فشار قرار بدهند. به نظر من اگر آقای روحانی در انتخابات آینده تنها از طرف اصلاح‌طلبان حضور پیدا کند، از همه طرف تحت فشار قرار می‌گیرد. به همین دلیل بهتر است اصلاح‌طلبان نیز با چند گزینه وارد عرصه انتخابات شوند تا آقای روحانی در انتخابات تنها نباشد. این وضعیت در مناظرات انتخاباتی تشدید خواهد شد. دلیل این مساله این است که درمناظرات انتخاباتی هر کدام از کاندیداهای اصولگرا به بخش‌هایی از عملکرد دولت اشاره می‌کنند و به همین دلیل این نکته به افکار عمومی القا می‌شود که آقای روحانی در همه زمینه‌ها ضعیف عمل کرده و به همین دلیل بهتر است که یک شخص دیگر به ریاست‌جمهوری برسد. این در حالی است که اگر چند گزینه از جریان اصلاحات در کنار آقای روحانی معرفی شوند، به انتقادات اصولگرایان پاسخ خواهند گفت و در نتیجه آقای روحانی لازم نیست به تنهایی به همه انتقادات پاسخ بگوید.» در ادامه ماحصل گفت‌وگوی «آرمان» با حجت‌الاسلام والمسلمین قدرت‌ا... علیخانی را می‌خوانید.
وضعیت آقای روحانی در سال۹۶ با سال۹۲ متفاوت است و در شرایط کنونی کارنامه ایشان مقابل دیدگان همه قرار دارد. از طرفی اصولگرایان قصد دارند با چند کاندیدا در انتخابات حضور پیدا کنند تا عرصه را بر آقای روحانی تنگ کنند. به نظر شما آقای روحانی باید با چه استراتژی‌ای در انتخابات حضور پیدا کند؟
آقای روحانی از ابتدای تشکیل دولت تاکنون با موانع زیادی روبه‌رو بوده است. با این وجود بنده معتقدم آقای روحانی و دولت تدبیر و امید می‌توانستند عملکرد بهتری نسبت به آنچه تاکنون انجام داده‌اند از خود نشان دهند. به همین دلیل معتقدم انتقادات جدی به عملکرد آقای روحانی به‌ويژه در زمینه اقتصادی وارد است. آقای روحانی باید خیلی زودتر در ترکیب کابینه خود تغییر ایجاد می‌کرد تا دولت شکل کارآمدتری به خود بگیرد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. شرایط به ‌گونه‌ای بود که جز محدودی از افراد مانند آقایان جهانگیری، مجید انصاری،یونسی وترکان بقیه اعضای دولت حاضر نبودند به همراه آقای روحانی درمیدان باشند و بیشتر به دغدغه‌های دیگر خود توجه می‌کردند.از سوی دیگر مهم‌ترین دستاورد دولت آقای روحانی مساله توافق هسته‌ای و برجام بود که با تمام کارشکنی‌هایی که از سوی کشورهای غربی دراین زمینه صورت گرفت، برکات زیادی برای کشور در پی داشته است.تا قبل از روی کار آمدن آقای روحانی کشور در یک انزوای بین‌المللی قرار گرفته بود و قطعنامه‌های متعددی از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران صادر شده بود. با این وجود دولت آقای روحانی با سیاست اعتدالگرای خود در عرصه بین‌المللی موفق شد ایران را از وضعیت تحریم‌ها خارج کند و افق‌های جدیدی را در عرصه بین‌المللی پیش روی ایران باز کند. بدون شک توافق هسته‌ای یک نقطه عطف و یک دستاورد مهم برای نظام جمهوری اسلامی بود که با سیاست‌های اعتدالی آقای روحانی و درایت دکتر ظریف به نتیجه مطلوب رسید. به عنوان مثال اگر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برداشته نمی‌شد، روسیه هیچ‌گاه موشک‌های اس۳۰۰ را که کاربردهای زیادی در جنگ امروزی دارد به ایران نمی‌فروخت. از سوی دیگر در شرایط کنونی ایران در روز دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت به کشورهای خارجی صادر می‌کند، در حالی که در‌گذشته این رقم در حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز بود. در شرایط کنونی ایران از جایگاه قابل قبولی در عرصه بین‌المللی برخوردار است و کشورهای جهان و منطقه با احترام از ایران یاد می‌کنند.وضعیت به شکلی شده است که بسیاری از رهبران طراز اول و شناخته‌شده جهان و منطقه به ایران سفر می‌کنند و با مسئولان جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. این در حالی است که در دولت قبل تنها رهبران کشورهای محدودی به ایران سفر می‌کردند که اغلب نیز جایگاه مهمی در عرصه بین‌المللی نداشتند. در نتیجه اقدامات آقای روحانی در زمینه سیاست خارجی منطقی و عقلایی بوده است.
در شرایط کنونی بسیاری از مردم با مشکلات جدی معیشتی مواجه هستند و از سوی دیگر بیکاری یکی از معضلات جدی جامعه است. به نظر شما آقای روحانی برای مرتفع کردن این مشکلات چه راهکارهایی باید در نظر بگیرد؟آیا این مسائل در پایگاه رأی ایشان تاثیر نخواهد گذاشت؟


بنده در مرحله اول نگران این مساله هستم که عده‌ای نخواهند به هر دلیلی با دولت همکاری و پشت دولت را خالی کنند. در شرایط کنونی بسیاری از مردم برای اشتغال، معیشت و زندگی روزمره خود با مشکلات جدی مواجه هستند. وضعیت به شکلی است که برخی برای نان شب خود محتاج هستند. بنده در طول روز با شهروندان مختلف جلسات متعددی برگزار می‌کنم و به خوبی از مشکلات مردم آگاهی دارم. به نظرمن تیم اقتصادی دولت آقای روحانی در حق دولت و مردم بی‌انصافی کرده است. آقای احمدی‌نژاد در دولت گذشته قانون پرداخت یارانه‌ها را تصویب کرد و به این وسیله موفق شد جایگاه قابل قبولی دربین توده‌های مردم و طبقه پایین جامعه به دست بیاورد.این در حالی است که در دولت آقای روحانی نیز چشم بسیاری از مردم و از جمله طبقات پایین جامعه به همین یارانه‌هاست. با این وجود برخی در دولت آقای روحانی هر هفته و یا ماه تلاش می‌کنند یارانه برخی گروه‌های اجتماعی را قطع کنند. نکته جالب این است که این افراد به این نکته توجه نمی‌کنند که در ایام انتخابات موضوع یارانه‌ها می‌تواند به پایگاه اجتماعی آقای روحانی خدشه وارد کند. با این وجود بدون توجه به ایام انتخابات تلاش می‌کنند یارانه‌های برخی گروه‌های اجتماعی را قطع کنند. برای من هنوز این مساله قابل هضم نیست که چرا عده‌ای که درون دولت حضور دارند، گاه برخلاف سیاست‌های دولت آقای روحانی حرکت می‌کنند.آقای روحانی اگر می‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۹۶ به موفقیت دست پیدا کند، باید در کابینه خود خانه‌تکانی جدی انجام بدهد و برخی از اعضای دولت را که سیاست‌های همسو ندارند کنار بگذارد.آقای روحانی در یک مقطع زمانی عنوان می‌کردند به دلیل اینکه مجلس نهم با دولت هماهنگ نیست، مجبور شده از افراد باتجربه در کابینه خود استفاده کند تا میزان آزمون و خطاها کاهش پیدا کند.
ادامه در صفحه۶