غیبت ‌قالیباف بغض هاشمی

آفتاب یزد- گروه سیاسی: آخرین سلفی عباس جدیدی همراه با اعضای شورای شهر تهران و خبرنگاران، سکانس پایانی شیرین‌کاری‌های او و مدیریت مهدی چمران بر شورای پایتخت بود. آن سلفی نوید کنار رفتن پرده دیگری از مدیریت شهری تهران را می‌داد .... و دیروز زنگ آغاز به کار پنجمین دوره شورای اسلامی‌شهر تهران، ری و تجریش نواخته شد و آیین تحلیف با حضور جمعی از مدیران شهری و مسئولان برگزار.
جلسه‌ای که با سخنرانی فرماندار تهران آغاز شد و سپس با صحبت‌های حسین‌هاشمی‌استاندار تهران ادامه یافت. استاندار تهران یکی از درخواست‌های خود از شورای شهر را موضوع حریم شهر تهران مطرح کرد و افزود: از شورای پنجم انتظار دارم با اولویت، حریم شهر تهران را یک بار برای همیشه تعیین تکلیف کنند تا بتوانیم در قالب آن با متخلفان برخورد کنیم.
وی موضوع آسیب‌های اجتماعی را یکی دیگر از درخواست‌های خود از اعضای شورا مطرح کرد و اضافه کرد : مصلای امام خمینی (ره) با توجه به عدم تکمیل آن، من را عذاب می‌دهد؛ چراکه بعد از ۳۰ سال هنوز به اتمام نرسیده است.



قهر قالیباف!
در مراسم تحلیف تا چشم کار می‌کند مهمانان دعوت شده هستند ... اما نه... مثل آنکه همه هم نیستند .
و دست بر قضا کلیدی‌ترین چهره‌هایی که باید در این مراسم باشند غیبت دارند و چه چیزی عجیب تر و غیرمنتظره‌تر از غیبت شهردار 12 ساله تهران، در این مراسم.
از قرار معلوم، محمد باقر قالیباف که یک دعوت شده ویژه بود، راه قهر در پیش گرفته و نبود معناداری از خود به جای گذاشت. او سفر به مشهد را در روز تحلیف ترجیح داد. اقدامی‌که می‌تواند بیانگر دل پر خون او از نبود چمران‌ها در شورای پنجم باشد و نمادی از اینکه اصلا آبش با اعضای جدید در یک جوی نمی‌رود.
در کنار قالیباف اما یک چهره آشنای دیگر نیز بر روی صندلی مهمانان جایش خالی بود ... محمدر ضا عارف رئیس فراکسیون امید و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان... و یکی از باعث و بانی‌های ورود این 21 عضو لیست شورای شهر .
البته علت عدم حضور او معاینات پزشکی اعلام شد.

آغاز جلسه
بعد از صحبت‌های استاندار دیگر نوبت به خوردن چکش برروی میز و آغاز جلسه شورای پنجم رسیده بود. طبق یک رسم قدیمی، ریاست سنی باید به مسن‌ترین عضو شورای پنجم می‌رسید و از قضا مسن‌ترین جمع هم کسی نبود جز مرتضی الویری ... کسی که خود روزی روزگاری ردای شهردار بر تن کرده و حتی به عنوان یکی از گزینه‌های ریاست شورای شهر پنجم نیز بر سر زبان‌ها افتاده بود. این را می‌شد درست وقتی فهمید که روز گذشته اعضای شورا همه یک صدا در کنار نام محسن‌هاشمی‌نام او را هم برای کاندیدا شدن ریاست صدا زدند. اما وی خود ضمن قدردانی از این توجه به منظور حفظ اتحاد در شورا برای ریاست، نامزد نشد.
مرتضی الویری دیروز به خاطره ای از آیت الله‌هاشمی‌اشاره کرد و گفت: خاطره‌ای دارم از حضرت آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی که در مجلس دوره سوم، ایشان برای مراسم تحلیف تشریف آورده بودند. قبل از این مراسم صحبت‌های مفصلی کردند و فرمودند که در مراسم تحلیف و سوگند تنها ادای همین چند جمله نیست.
وی افزود: ایشان فرمودند باید با تمام وجود به جملاتی که تکرار می‌کنیم بیندیشیم و در هنگام ادای سوگند نیز جملات را به گونه‌ای می‌خواندند که احساس می‌شد بر روی جمله جمله مراسم تحلیف تفکر می‌کنند.
الویری اما در میان این حرف‌ها به نکته مهم دیگری هم اشاره کرد؛ اینکه تا پیش از آغاز به کار قانونی شورای اسلامی‌شهر تهران در دوره پنجم و تا به امروز بیش از 30 جلسه و ده‌ها جلسه کمیسیون برای پیگیری کارهایی که باید انجام می‌شد برگزار کردیم لذا کارها شسته و رفته شده است.
این یعنی آن که در سه ماه گذشته شورای پنجم تلاش داشت با تعیین نکات مهمی‌از جمله برنامه‌ها، مشخص شدن رئیس شورا و همین طور شهردار تهران، به محض آغاز رسمی‌کارش رسیدگی به مسائل شهری را آغاز کند.

محسن رئیس؛ نجفی شهردار
تعارفات و تشریفات جلسه دیروز که تمام شد، نوبت به انتخابات شورای شهر پنجم رسید.
و به این ترتیب محسن‌هاشمی‌با 20 رای و یک رای سفید به عنوان رئیس شورای شهر، امینی با 21 رای به عنوان نایب رئیس و نژادبهرام با 21 رای منشی اول و بهاره آروین با 19 رای به عنوان منشی دوم و علی اعطا با ١٩ رای به عنوان سخنگوی شورای شهر تهران انتخاب شدند. رای‌گیری برای تمدید جلسه شورا برای انتخاب شهردار انجام و مقرر شد بعد از تنفس یک ربع، انتخابات شهردار انجام شود.
در میان این یک ربع، پچ پچ‌ها درباره آن که آن یک رای سفید را چه کسی به محسن‌هاشمی‌داده شروع شد و دست آخر هم معلوم شد که محسن‌هاشمی‌تنها نفری بوده که به ریاست خود رای نداده و رای سفید داخل گلدان انداخته است.
به هرروی، بعد از پایان رای‌گیری، اعضای هیئت رئیسه جدید شورای شهر پنجم تهران، ری و تجریش در جایگاه خود مستقر شدند و محمدعلی نجفی هم همانطور که انتظار می‌رفت با کسب 21 رای به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

بغض محسن
نوبت به اولین سخنرانی محسن‌هاشمی‌به عنوان رئیس شورای شهر تهران رسید و در میان همه حرف‌های‌هاشمی، بغض او در زمانی که از آیت الله فقید یاد کرد باردیگر سوژه رسانه‌ها شد. بغضی که البته قبل‌ترها هم دریک مصاحبه بعد از فوت پدر وقتی درباره ظلم به آیت الله می‌گفت به چشم آمد . اما اینبار این بغض به اشک تبدیل شد .
به گزارش ایسنا، محسن‌هاشمی‌در بخشی از صحبت‌هایش گفت : شوراهای اسلامی‌شهر و روستا به دلیل کمترین دخالت و نقش‌آفرینی حاکمیت در انتخاب و تشکیل آنها، به نوعی مردم‌نهادترین بخش تقنینی در نظام محسوب می‌شوند و دوم آنکه با حضور بی‌سابقه و افتخارآفرین مردم تهران در این دوره از انتخابات که نصاب رای را به سه برابر دوره‌های گذشته افزایش داد، پشتوانه مردمی‌بودن شورای شهر تهران را دوچندان کرد.
وی اضافه کرد: شوراهای اسلامی‌یکی از اصول معطل مانده قانون اساسی طی دو دهه نخست انقلاب بود که سرانجام با پیگیری دولت سازندگی در سال هفتم این دولت لایحه تشکیل شوراهای اسلامی‌به تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی‌رسید و پس از فراهم شدن مقدمات آن در سال 77 نخستین انتخابات شوراهای شهر و روستا توسط دولت اصلاحات برگزار شد.
وی همچنین با تشکر از قالیباف گفت: بدون تردید کارنامه عملکرد وی نیز همانند هر مسئول دیگری توام با نقاط ضعف و قدرت است که باید منصفانه ارزیابی شود و رای بالا و معنادار شهروندان تهران به لیست امید که براساس اعتماد افکار عمومی‌به بزرگان اصلاحات بود، حکایت از تمایل به تحول‌خواهی در مدیریت تهران است اما این به مفهوم نادیده انگاشتن نقاط قوت و دستاوردهای مدیریت شهری تا به حال نیست بلکه باید به ارتقا و تکامل آن و برطرف کردن نقاط منفی و ضعف متمرکز شود.
رئیس شورای شهر تهران با گرامیداشت یاد امام راحل، شهدا و آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی ، اضافه کرد آیت الله‌هاشمی‌رفسنجانی که یکی از خدوم‌ترین شخصیت‌ها برای شهروندان تهرانی به شمار می‌رفت و با تصدی سه دوره نمایندگی مردم تهران در مجلس و پنج دوره نمایندگی مردم تهران در مجلس خبرگان و همچنین با مسئولیت‌های مختلف در ریاست جمهوری و مجمع تشخیص مصلحت همچنان به موضوعات تهران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام توجه می‌کرد، به عنوان مثال فعال‌سازی مترو تهران به عنوان یادگار ایشان در اوج دفاع مقدس امروز منشا خدمت به مردم تهران بوه است.
هاشمی‌در ادامه با بیان اینکه به عنوان نمایندگان شهروندان تهرانی با تدبیر مسئولان با برداشتن محدودیت‌ها به مردم خدمت خواهیم کرد، گفت: مهم‌ترین اصل مورد توافق در شورای پنجم حفظ انسجام میان اعضا و جلوگیری از تکرار تجربیات تلخ گذشته در بروز اختلاف در شوراست و شورای پنجم برای عبور از شرایط دشوار و معضلات کنونی شهر و برآورده ساختن انتظار شهروندان دست یاری به سوی نخبگان، کارشناسان، دلسوزان و... دراز می‌کند و درهای شورا به روی نظارت کارشناسی، پیشنهادات و انتقادات گشوده است.

رهسپار مرقد با مترو
نخستین جلسه شورا با تعیین روزهای یکشنبه و سه شنبه به عنوان جلسات علنی شورا و گوشزد اینکه ازاین به بعد باید شورای شهر را شورای شهر تهران، تجریش و ری نامید ، تمام شد و به محض پایان جلسه ، اعضای شورا برای تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل با مترو به حرم مطهر امام رفتند .
در این مراسم اما محمدعلی نجفی شهردار تهران نیز خود را به عنوان شهردار جدید به مرقد رساند
نجفی در دیدار با سید حسن خمینی گفت: باید تقارن آغاز کار شوراهای شهر و روستا را با سالروز ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س) و امام علی (ع) به فال نیک بگیریم. امیدواریم شوراها در سراسر کشور در خدمت رسانی به شهروندان کشور توفیقات الهی شامل حال‌شان شود.
وی در ادامه از آیت الله‌هاشمی‌یاد کرد و افزود: افتخاریست که من کنار اعضای شورای اسلامی‌شهر تهران، ری و تجریش و یادگار آیت الله‌هاشمی‌که به عنوان رئیس شورا انتخاب شده‌اند، به خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی مشغول باشم.
نجفی ادامه داد: طی سال‌های گذشته زحمات زیادی کشیده شده و کارهای بزرگی انجام شده اما باید ایده‌آل‌ها را برای تحقق شهری در تراز نظام جمهوری اسلامی‌ایران محقق کنیم چرا که اکنون فاصله زیادی داریم. جای کار برای تهران بسیار زیاد است. وی تاکید کرد: این شهر نیازمند آسایش و آرامش در جسم و روح خود است و امیدواریم با تلاشی که در کنار 63 هزار پرسنل شهرداری تهران خواهیم داشت، خدمت مناسبی را ارائه کنیم و پیش مردم عزیز تهران روسفید باشیم.
محسن‌هاشمی‌نیز با بیان اینکه پای آرمان‌های امام ایستاده‌ایم، گفت: امیدوارم در چهار سال آینده با کارنامه قابل قبولی از شورا خارج شویم و می‌دانیم شورای اسلامی‌شهر تهران، ری و تجریش از طرف مطبوعات به عنوان شورای پیش‌فعال معرفی شده که برهمین اساس در مراسم تحلیف دیدید که بدون هیچ مشکلی ارکان اصلی شورای شهر انتخاب شدند و حالا آمده‌ایم که با آرمان‌های امام راحل پیوند ببندیم و پای عهد خود خواهیم بود.

نباید گرد هیچ اتهام مالی بر دامن شورا و شهرداری بنشیند
تا اینکه سرانجام نوبت به سید حسن خمینی یادگار امام رسید. او در این جمع با تاکید براین موضوع که نباید گرد هیچ اتهام مالی بر دامن شورا و شهرداری بنشیند، افزود: نسبت به مشکلات مالی شهرداری حساسیت داشته باشید و نسبت به هر تخلف مالی با حساسیت بالا برخورد کنید.
وی اضافه کرد: امید زیادی به موفقیت شما در شهر تهران وجود دارد. وجود کارشناسان برجسته در شورا همچون "الویری" که دوره شهرداری تهران را در سابقه خود دارند و همچنین "مسجدجامعی" که دوره‌ای طولانی در شورا حضور داشتند و ریاست شورا را هم بر عده داشتند و همچنین ریاست فعلی شورا، "محسن‌هاشمی" که به نوعی بنیان‌گذار و پدید آورنده مجموعه مترو هستند، مجموعه‌ای است که امروز به عنوان یکی از نقاط درخشان شهر تهران محسوب می‌شود.
سیدحسن خمینی گفت: در هیچ دوره‌ای چنین اعتماد و رای بالا و یکدست و همراهی دوستان با هم سابقه نداشته است. از شورای اول که بگذریم هیچ دوره‌ای این گونه یکدست و با اعتماد قوی مردم را شاهد نبوده‌ایم. این موضوع هم مسئولیت به همراه دارد و هم امیدی که در دل مردم ایجاد کرده تا شهری بهتر و سالم‌تر را شاهد باشند، بر عهده شما اعضای شورای شهر خواهد بود. لذا همه باید قدردان خود باشید و اعتماد و توانمندی مردم را دست کم نگیرید.
سیدحسن خمینی تاکید کرد: شفافیت داشته باشید تا هر کجا نقدی دارند بتوان به روشنی پاسخ گفت و سرمایه سنگین دستخوش حرکت‌های نابخردانه قرار نگیرد.
وی افزود: چشم بر هم بگذارید این چهار سال می‌گذرد؛ بی تردید این چهار سال به سرعت برق و باد می‌گذرد لذا این فرصت را قدر بدانید تا آنچه که مرضی رضای خداوند است انجام شود.

شنبه مستقر می‌شوم
بعد از این سخنرانی‌ها بود که شهردار جدید تهران سوژه سوالات خبرنگاران شد ؛ نجفی از استقرار خود در روز شنبه در دفتر کارش خبر داد و گفت: برای شهری به وسعت تهران که مسائل و مشکلات فراوانی دارد، نمی‌توان تنها یک اولویت را مشخص کرد و از سوی دیگر بسیاری از مسائل مربوط به شهر با یکدیگر مرتبط هستند.
او افزود: اولین کار من تعیین مسئولان اصلی شهرداری تهران است و فهرستی از اولویت‌ها و فوریت‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.
نجفی در ادامه، مسئله مهمی‌را مطرح کرد و گفت: باید اعلام کنم که این اولین بار است که پس از 14 سال مدیریت شهری و دولت با یکدیگر هماهنگ هستند. در این 14 سال اختلاف نظرها میان مدیریت شهری و دولت وجود داشته که به نفع مردم نبوده، اما ما کاملا هماهنگ هستیم که این هماهنگی به نفع دولت و شهرداری است چرا که مسائل زیادی وجود دارد که باید با کمک دولت و شهرداری حل و فصل شود.
وی افزود: مسائل مختلف همچون بدهی‌ها و مطالبات را ظرف سه ماه آینده حل و فصل می‌کنیم.
آن طور که ایلنا می‌نویسد، نجفی در واکنش به این سوال که آیا در جلسات هیئت دولت حاضر می‌شود یا خیر؟ بیان داشت: اگر رئیس جمهور درخواست کنند یا اجازه دهند از این حضور استقبال می‌کنیم؛ چرا که این موضوع به نفع شهر و شهروندان است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از ظرفیت کاندیداهای شهرداری تهران نیز گفت: از افکار این افراد استفاده می‌کنم و از آنها دعوت به همکاری نیز شده ‌است، اما ظاهرا برنامه‌های دیگری دارند.
نجفی در رابطه با این سوال که آیا مدیری از شهرداری تغییر می‌کند یا خیر؟ گفت: اصل بر تغییر مدیران نیست و ظرف هفته‌های آینده ارزیابی‌هایی انجام خواهد شد و هر کدام از مدیران فعلی که شایستگی کافی را داشته باشند، خواهند ماند.
وی تاکید کرد: نگفته بودم که بنای تعدیل کارمندان را دارم، اما گفتم که تعداد کارمندان شهرداری‌های مشابه بسیار کمتر است و این به معنای تعدیل نیست.

مردم در انتظار
جلسه شورای شهرتهران با حضور در مرقد امام (ره) و تجدید میثاق با آرمان‌های حضرت امام (ره) به اتمام رسید و حالا مردم این شهر منتظرند تا ببینند آیا واقعا تغییر می‌تواند دوای درد پایتخت باشد و یا باز آش همان آش است و کاسه همان کاسه .... و اعضای اصلاح طلب شورای شهر پنجم هم مثل قبلی‌ها و سروته یک کرباس.