علت افزایش قیمت دلار در یک ماه اخیر چیست؟

گروه اقتصادی: با وجود اینکه نرخ ارز در مردادماه تکان خورد و با افزایش 100 تومانی همراه شد، دولتی‌ها اعتقاد دارند همه چیز آرام است! به گزارش «وطن‌امروز»، نرخ دلار به عنوان ارز شاخص در مرداد‌ماه از حدود 3700 تومان به بیش از 3800 تومان رسید و فعالان اقتصادی را نگران کرد. خیلی‌ها اعتقاد دارند کاهش محسوس عرضه ارز در بازار موجب شده نرخ ارز در مردادماه تکان بخورد. همانطور که قابل پیش‌بینی بود مسؤولان بانک مرکزی شرایط بازار ارز را عادی دانسته و جو را آرام جلوه دادند. با توجه به ملاحظات سازمانی دولتی‌ها زیاد نمی‌توان روی اظهارات آنها درباره بازار ارز حساب کرد اما این گفته رئیس‌کل بانک مرکزی قابل تامل بود. سیف اعتقاد دارد در بازار ارز هیچ حبابی وجود ندارد و این یعنی دولت اعتقاد دارد باید دلار در مرداد 100 تومان گران می‌شد و قرار نیست به نرخ یک ماه گذشته هم بازگردد. سیف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در بازار ارز، حباب نرخ یورو وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: هیچ حبابی در بازار ارز و یورو وجود ندارد و قیمت‌ها کاملا متعادل است، به این معنا که هیچ‌گونه حبابی در نرخ دلار یا یورو نیست. رئیس‌کل بانک مرکزی درباره تاثیر کاهش سود بانکی بر بازار ارز هم گفته که این موضوع موجب خواهد شد در بازار ارز آرامش ایجاد شود. این اظهار نظر بدان معناست که با تثبیت نرخ سود بانکی پول‌های سرگردان به بانک‌ها منتقل خواهد شد و بازار ارز با تقاضای کمتری مواجه می‌شود، در حالی که تجربه نشان داده اینگونه نیست و با کاهش نرخ سود، پول‌های سرگردان برای ورود به بازار ارز تمایل بیشتری دارند.
طبیعی است
قائم‌مقام بانک مرکزی هم اعتقاد دارد که نوسانات بازار ارز طبیعی است. اکبر کمیجانی در این باره گفت: مشکلی در انتقال درآمدهای خارجی ایران به داخل کشور وجود ندارد. وی اظهارداشت: ما فکر می‌کنیم ممکن است در دوره‌های کوتاه‌مدت، نوسانات نرخ ارز بیشتر یا کمتر از ۷ تا ۸ درصد باشد ولی این نوسانات در تمام طول سال طبیعی است.
قائم‌‌مقام بانک مرکزی افزود: شرایطی که در دی‌ماه سال گذشته بابت نوسانات ارزی پیش آمد، به دلیل شرایط فصلی بود و شرایط و دلایل آن نیز همان زمان گفته شد و شاید عواملی مثل تغییرات بر سر روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و بیان و لحن و موضع‌گیری آنها نسبت به سیاست‌های هسته‌ای ایران باعث نوسانات نرخ دلار شد ولی با مدیریت خوب بانک مرکزی، از آن شرایط عبور کردیم و الان شرایط بازار ارز باثبات است.


 کاهش ورودی دلار ارز دونرخی را رقم زد
با وجود خوشبینی بسیار مسؤولان بانک مرکزی و اعتقاد به نبود مشکل انتقال ارز به ایران، برخی نمایندگان مجلس تمام این گفته را رد می‌کنند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است زمانی که میزان ورودی ارز خارجی به داخل کشور از طریق صادرات کم شد، ارز دونرخی رقم خورد و نوسانات ارز به وجود آمد. محمد حسینی  با اشاره به افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر به خانه ملت  گفت: نوسانات 100 تومانی نرخ ارز طی یک ماه اخیر به دلیل افزایش میزان تقاضای ارز است، چراکه در این ایام به دلیل افزایش مسافرت‌ها تقاضای ارز بیشتر شده که این افزایش بر میزان تحرک در بازار آزاد افزوده است. نماینده مردم تفرش افزود: تغییر وزیر امور اقتصادی و دارایی و تغییر و تحولات در حوزه بانکی با توجه به تغییرات مدیریتی در حوزه پولی و بانکی و دستورات جدید سبب ایجاد تحرکاتی در بازار ارز شده است. حسینی ادامه داد: برخی فعالان حوزه ارز منتظر هستند مشاهده کنند که تفکرات کرباسیان چه تفاوتی با طیب‌نیا  دارد که این موضوع نیز تاثیرات اندکی در بازار ارز کشور و افزایش قیمت آن داشته اما اصلی‌ترین موضوع برای بالا رفتن قیمت ارز افزایش مسافرت‌ها در فصل تابستان است.
تنها راه گریز افزایش مبادلات تجاری است
وی با بیان اینکه برای مدیریت نوسانات نرخ ارز در کشور نظرات مختلفی وجود دارد، یادآور شد: به‌رغم وجود تحریم‌ها طی 4 سال گذشته و اینکه هنوز مبادلات ارزی بویژه دلار در کشور به سختی انجام می‌شود، رشد ناگهانی در نرخ ارز وجود نداشته است اما تنها راه گریز از نوسانات اندک نیز نزدیک کردن شرایط اقتصادی کشور به بازار جهانی از طریق افزایش مبادلات کالا و صادرات است تا بتوان بر میزان ارزآوری به کشور افزود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بانک مرکزی با اتخاذ سیاست‌های دقیق می‌تواند بازار ارز را مدیریت کند، تصریح کرد: زمانی که میزان ورودی ارز خارجی به داخل کشور از طریق صادرات کم شود و تقاضا برای ارز افزایش یابد سبب ایجاد ارز دونرخی و عدم هماهنگی بین عرضه و تقاضا می‌شود.
 انتقاد از نوسانات ارزی مردادماه
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اعتقاد دارد کم‌توجهی به مدیریت بازار ارز می‌تواند به گرانی در سایر بازارها منتهی شود، این در حالی است که اقتصاد کشور تحمل بی‌ثباتی مجدد را ندارد.شهاب نادری  درباره  نوسانات قیمت ارز در ماه گذشته به خانه ملت گفت: در مردادماه بازار ارز به نسبت به ماه‌های گذشته با نوسانات قابل توجهی روبه‌رو شد که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود، بنابراین بانک مرکزی نظارت بر این بازار را نباید فراموش کند. نماینده مردم پاوه ادامه داد: در ماه گذشته قیمت دلار کانال 3700تومان را پشت سر گذاشت و به بالای 3800تومان رسید، این در حالی است که در زمینه کسب درآمدهای ارزی کشور، مساله خاصی ایجاد نشده است. نادری افزود: باید توجه داشت افزایش قیمت دلار به نحوی بوده که تقریبا بالاترین نرخ را در سال جاری تجربه کرده و به‌طور طبیعی این رشد قیمت، بازار طلا و سکه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.   وی افزود: ثبات نسبی در بازار ارز یکی از دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم بوده که توانست در ایجاد آرامش نسبی در سایر بازارها تاثیرگذار باشد، بنابراین باید این سیاست اقتصادی تداوم یابد. نادری ادامه داد: این نکته قابل قبول است که قیمت ارز نباید دستوری تعیین شود اما همراه با این موضوع باید مانع از رونق بازار دلالی کاذب شد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: مهار نوسانات بازار ارز باید در دستور کار مسؤولان اقتصادی دولت دوازدهم باشد و در این راستا باید سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز به سرانجام برسد.