زمینه‌سازی برای طلبکار شدن اصولگرایان

آفتاب یزد- گروه سیاسی: دوروز پیش بود که خیلی‌ها‌ از حرف‌ها‌ی سید حسن خمینی متعجب شده بودند. حرف‌ها‌یی در مدح و تمجیداز محمد باقر قالیباف شهردار 12 ساله تهران. آن هم در شرایطی که تا قبل از این هر رسانه و هر خبری که می‌دیدی پر بود از انتقادهایی که اصلاح‌طلبان به قالیباف می‌کنند. عرصه انتخابات 96 را که دیگر نگو و نپرس. از مناظرات بگیرید تا رسانه‌ها‌ی چپ همه از نحوه مدیریت قالیباف انتقاد می‌کردند. از املاک می‌گفتند، از پلاسکو، از بدهی‌ها‌یی که گاهی تا 60هزار میلیارد تومان ادعا می‌شد. از ساخت و سازهای حاشیه‌دار، از تراکم فروشی‌ها و از خیلی چیزهای دیگر.

تغییر موضع عجیب؟
انتخابات که تمام شد، شورای شهر جدید هم که به خیر گذشت (!) و شهردار جدید هم که از سوی شورای شهر برگزیده شد، انگار نه انگار که قالیباف همان کسی است که او را زیر رگبار مسلسل انتقاد و اتهام می‌بستند... حالا قالیباف تبدیل به همان مدیر جهادی شده که اصولگرایان از آن دم می‌زنند. سیدحسن خمینی از خاطرات مردم‌داری قالیباف می‌گوید و حالا در جدیدترین اقدام، موسوی خویینی‌ها‌ دیگر روحانی اصلاح‌طلب در نامه‌ای خطاب به نجفی می‌نویسد:" مایلم، با عرض پوزش، مطلبی را یادآور شوم و آن این است که لطف بفرمایید و برخلاف آنچه در ماه‌های گذشته در برخی محافل و در بعضی رسانه‌ها رواج داشته است، جنابعالی سنت حسنه‌ای را که درخورِ شان و شخصیت شماست در پیش بگیرید. در ماه‌های گذشته، اینجا وآنجا، همه سخن‌ها بر سر این بوده است که شهرداری در گذشته چه مشکلاتی به وجود آورده است و چه گرفتاری‌هایی را به ارث گذاشته است و... درخواست بنده این است که به جای آنکه در گزارش‌های خود به همشهریان تهرانی، فهرستی از مشکلات به‌جامانده از گذشته ارائه بفرمایید، به مردم نوید دهید که شهر شما را آبادتر خواهیم کرد، شهر تهران سامان‌یافته‌تر خواهد شد، و مردم را به کارهای مهمی که به خواست خدا انجام خواهید داد، امیدوار کنید.


بنده اطلاعات لازم را برای داوری درباره آنچه گفته می‌شد و یا گفته می‌شود ندارم، اما در سال‌های گذشته، تهران را هر سال آبادتر از سال‌ قبل دیده‌ام. سال‌ها پیش، بنده از یکی از دوستان مشترک، که قطعاً جنابعالی هم وی را صاحب‌نظر در امور شهری تهران بزرگ می‌دانید، درباره مدیریت آقای قالیباف سوال کردم. آن دوست محترم از توانایی و مدیریت قابل قبول ایشان یاد کرد.
آرزو می‌کنم و از خداوند می‌خواهم که جنابعالی یکی از مدیران شایسته‌ای باشید که سنت خوب قدردانی از کارهای خوب گذشته را با عملِ خود در جامعه رواج دهید."

راه حل موسوی خوئینی‌ها‌
خویئنی‌ها‌ که گهگداری اورا یکی از تاثیرگذاران راه اصلاحات می‌دانند در اقدامی قابل تامل و نامه‌ای بحث برانگیز اینبار نه تنها به مدح و ثنای مدیریت قالیباف پرداخته بلکه از نجفی به عنوان شهردار آینده نیز خواسته تا زیاد حرفی از مشکلات گذشته نزند و کار خودش را بکند. یعنی یک وقت به قالیباف و نحوه مدیریتش نقدی وارد نکند...
چه برسد به تخلفات آن.
شاید بسیاری این دو اظهارنظر را یک سنت حسنه به روش موسوی‌خوئینی‌ها و یک رفاقت به سبک سیدحسن خمینی تعبیر کنند. اما آیا سکوت و عدم بازگویی حقیقت واقعا یک سنت حسنه است؟
اگر بیان تخلف یا مشکل در صورت وجود خوب نیست پس چرا برخی مقامات مسئول به بیان جرائم در پشت تریبون‌ها‌ می‌پردازد و هنوز خیلی از اتهامات ثابت نشده اسامی افراد را به عنوان متهم می‌آورند؟
این نگاه موسوی خویئنی‌ها‌ را باید ناشی از یک نگاه آکنده از مهر و محبت به رقیب دانست یا یک سانسور سیاسی که به معنای چشم پوشی برروی تخلفات احتمالی و مشکلات است؟
بی‌اختیار با این نگاه موضوع بده بستان‌های پنهانی به میان می‌آید. نکند برخی از چهره‌های معروف اصلاح‌طلب واقعا این روزها با قالیباف
قرار و مدارهایی بسته‌اند؟
صحبت‌های موسوی خوئینی‌ها‌ درباره عدم بازگویی مشکلات شهرداری در سال‌ها‌ی قبل در حالی بیان می‌شود که یکی از انتقادهایی که به حسن روحانی وارد می‌کنند این است که چرا او به درستی نگفته در سال 92 چه دولتی را با چه مشکلاتی تحویل گرفته است؟ که اگر آنها را خوب بازگو می‌کرد امروز دولت روحانی بابت شرایط و مشکلات موجود راحت‌تر می‌توانست از در توجیه بر آید و کمتر شرمنده
مردم باشد. اما اکنون در حالی که تجربه دولت یازدهم دراین عدم بازگویی‌هاست، موسوی خوئینی‌ها بعد از تعارف و تمجیدهای حسن خمینی از قالیباف، می‌گوید به گذشته کاری نداشته باشید؛ قالیباف مدیر باتجربه‌ای بود.
آیا باید این اظهارنظرهای چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب را به حساب تعامل و اعتدال گذاشت و یا به حساب کوته‌نگری و سیاسی کاری جریان اصلاح‌طلب؟ و آیا اساسا سایر چهره‌های اصلاح‌طلب نیز با این خط مشی خوئینی‌ها‌ موافق‌اند؟

خلاف شفافیت مالی است
عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره به آفتاب یزد گفت: «یکی از شعارهای اصلی اصلاحات مبارزه با فساد بوده است و از لحاظ اقتصادی دولت اصلاحات و مجلس ششم سالم‌ترین رفتار را در این خصوص داشته است. بنابراین یکی از تکالیفی که بر دوش جریان اصلاح‌طلب است استیفای حقوق مردم خواهد بود و یکی از راههای این استیفا آن است که دولت و هم شهرداری روند رفتارهای گذشته را در ساختار بازگو کنند، به خصوص بخش‌هایی که با مسائل مالی ارتباط پیدا می‌کند. »
وی افزود: «یکی از کوتاهی‌های دولت روحانی درعدم بیان واقعیاتی است که بارها از آن با عنوان آواربرداری از ویرانه‌های دولت قبل یاد کرد. دولت روحانی مرتب می‌گفت ما یک خرابه تحویل گرفتیم اما به درستی و با مدرک اعلام نکرد مقصودش از این ویرانه‌های به جای مانده دولت قبل چیست؟"
ناصری تاکید کرد: " امروز شهرداری نباید همان اشتباه دولت روحانی را تکرار کند. شهرداری جدید ضمن آنکه باید منصفانه و اخلاق‌مدارانه رفتارهای گذشته در شهرداری را بررسی و بازگو کند، باید ضعف‌ها و ایرادات و مشکلات مالی شهرداری را نیز در نظر داشته باشد. به هر حال در سال‌های گذشته در شهرداری گاهی حرکاتی صورت گرفته که خلاف مصالح شهر بوده است. در حادثه پلاسکو شاهد بودیم که چه منازعه شدیدی بین شورا و شهرداری اتفاق افتاد، مشخص شد مصوبات بودجه‌ای آتش‌نشانی اجرایی نشده است و کمبود تجهیزات آتش نشانی به دلیل همین عدم بودجه باعث آن اتفاق دردناک بر سر آتش‌نشانان شد (!) لذا اگر این مسائل واقعی است باید گفته شود."

تخلفات احتمالی باید افشا شود
وی افزود: «معتقدم فارغ از هر جناحی، هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان، شهرداری و دولت را رصد و حرکات مالی و عملیاتی آن را نقد کنند، چرا که پرونده‌های بزرگ تخلفات احتمالی اگر نادیده گرفته شود، نگاه جامعه نسبت به حاکمیت
سلب می‌شود.»
ناصری ادامه داد: «برخی معتقدند صحبت‌های اینگونه مثل آنچه راجع به قالیباف زده می‌شود می‌تواند مقدمه و گامی برای نزدیکی باشد. این درست که مردم، تفاهم را طلب می‌کنند اما همین مردم، تفاهمی که بنای آن بر نادیده گرفتن حقوق مردم و عدم تفتیش درباره چرایی رفتارهای یک مدیر یا نهاد باشد را نمی‌خواهند.»
وی درباره اینکه آیا تعاریف اخیر برخی چهره‌ها‌ی اصلاح‌طلب از قالیباف به معنای بده بستان‌ سیاسی با اوست، گفت: «من چنین برداشتی را ندارم و قطعا آقای نجفی باید از گذشته عبرت گرفته و شفاف و دقیق در شهرداری عمل کند.»
وی تاکید کرد: «به هر حال قالیباف همیشه یک مدیر قوی و در عین حال گاهی قانون گریز بوده است و صحبت‌های موسوی خوئینی‌ها یک نظر شخصی است و نباید آن را حرف تمام اصلاح‌طلبان دانست اما این بخش از صحبت‌های موسوی خوئینی‌ها راکه به آینده تاکید دارد تایید می‌کنم،ولی درهرصورت این بدان معنا نیست که نگوییم در گذشته چه اتفاقی افتاده و نجفی به عنوان شهردار آینده چه تحویل گرفته است."

توقع بالا می‌رود
حجت‌الاسلام ناصر قوامی نیز پیرامون نامه اخیر موسوی خوئینی‌ها گفت: فراموش نکنیم طبق قانون درباره تخلفاتی که گفته می‌شود در شهرداری اتفاق افتاده، اصل بر برائت است مگر آنکه در دادگاه صالحه اثبات شود. از همین رو رسیدگی به تخلفات شهرداری را باید به قوه قضائیه سپرد.»
وی درباره اینکه چرا نباید بیان شود که شهردار جدید چه چیزی تحویل گرفته است، اظهار کرد: «گوش مردم از حرف‌های مسئولانی که بعد از در اختیار گرفتن
قدرت می‌گویند ویرانه تحویل گرفته‌اند پر است. اکثر مسئولان سابقه این را داشته‌اند که مشکلات را به گردن رئیس قبل بیندازند و از ویرانه صحبت کنند. سوال اینجاست که آیا شما آن ویرانه را آباد تحویل می‌دهید؟ اصولگرایان هر ایرادی را به دولت اصلاحات نسبت می‌دهند یا برعکس. بنابراین اینکه شهرداری اکنون صرفا بگوید بدهی‌های میلیاردی دارد یا پول ندارد که حقوق کارکناش را بدهد، دردی را دوا نمی‌کند باید خلاقیت داشت و به فکر درآمد پایدار برای شهرداری‌ها بود. بحث موسوی خوئینی‌ها این است که مشکلات را به گردن دیگری انداختن چاره کار نیست.»
وی تاکید کرد: «البته به هر حال شهرداری دریایی است و برای اکثر شهرداران تهران نیز پرونده درست شده است و باید گفت موسوی خوئینی‌ها و سیدحسن خمینی نیز نظرات شخصی و نه نظرات اصلاح‌طلبان را درباره قالیباف و شهرداری پیشین بیان کرده‌اند.» وی ادامه داد: «اما این را هم می‌پذیرم اگر شهردار جدید تهران به طور کلی راجع به آنچه که در شهرداری تحویل گرفته است سکوت کند برای او تبعاتی خواهد داشت و از همین رو باید بیان کرد صحبت‌های اخیر برخی اصلاح‌طلبان درباره قالیباف از پختگی لازم برخوردار نبوده است. چون مطمئنا با تعاریف اشتباه از شهردار قبلی یا چشم‌پوشی نسبت به اشتباهات آن دوران سطح توقعات از شهردارجدید نیز بالا می‌رود و مردم تصور می‌کنند نجفی مدینه فاضله را در اختیار داشته است. »
شاید بهترین پاسخ به نامه موسوی خوئینی‌ها‌ توئیت عبدالله رمضانزاده دیگر چهره اصلاح‌طلب باشد که نوشته:" آقای موسوی خوئینی‌ها‌ توصیه اخلاقی کرده اند که آقای نجفی کاری به عملکرد منفی قالیباف نداشته باشد و گزارش ندهد. قول می‌دهد طلبکار نشود؟"
به هر حال آنچه معلوم است اینکه نباید حرف‌ها‌ی خوئینی‌ها‌ را به پای همه اصلاح‌طلبان نوشت.