کارگران چله بیکاری را در بهشت به نظاره نشسته‌اند آمده بودند محسن را ببینند!

صبح روز سه‌شنبه، برای رفتن به جلسه علنی شورا، از خیابان‌های پر از پشه‌های سفید منتهی به «بهشت» در یکی از اضلاع پارک شهر، عبور می‌کنی؛ توی بهشت هم پشه هست؛ از دور یک‌عده را می‌بینی که بیرون درب ورودی شورای اسلامی شهر تهران که حالا ری و تجریش هم اسمش را طویل‌تر کرده، جمع‌شده‌اند. هیچ تابلو و علامتی هم در دست ندارند.
اصلا مثل ترافیک تهران می‌ماند که تبدیل‌شده به یکی از ویژگی‌های پایتخت. جمع‌شدن عده‌ای از افراد آسیب‌دیده با چهره‌هایی رنجور که اعتراض در میمیک صورتشان در نوسان است، به خصیصه اصلی شورا و شهرداری که در همسایگی آن است تبدیل‌شده؛ روال این‌طوری است که یک عده(کم یا زیاد) در اطراف یکی از این دو درب ورودی جمع می‌شوند؛ پرچم‌هایشان را باز می‌کنند؛ پلاکاردهایی هم اگر دارند روی دست می‌گیرند؛ بعد شروع می‌کنند به شعار دادن؛ توی شعارهایشان ممکن است محل زندگی خود را با شهردار سابق(شهردار جدید تازه چند روز است که کارش را شروع کرده) مقایسه می‌کنند؛ آن‌وقت است که می‌فهمی این‌ها ممکن است کارگران شرکت واحد یا هر شرکت و موسسه دیگر(وابسته به شهرداری) باشند که از مشکلات مسکن یا یک نیاز اولیه دیگر، رنج می‌برند یا افرادی که به قول خودشان پیمانکاران شهرداری پولشان را
بالا کشیده‌اند.
این تجمع تُنُک، اما این‌بار با امید بیشتری آمده‌اند؛ کارگران شرکت متروی تهران «هستند» یا به عبارت دیگر «بوده‌اند»؛ به این خاطر که 40 روز است از کار بی‌کار شده‌اند و حالا آمده‌اند که «محسن» را ببینند؛ منظورشان محسن هاشمی است؛ رئیس جدید شورای اسلامی تهران، ری و تجریش.


کار نداریم بفرمائید بیرون
کارگران تراورس‌سازی مترو هستند و به‌طور متوسط 20 سال سابقه کاردارند؛ حالا درب کارخانه را بسته‌اند و گفته‌اند «کار نداریم بفرمائید بیرون». با پیمانکار شهرداری قرارداد داشته‌اند؛ پیمانکار که عوض شده این‌ها را هم بیرون کرده‌اند. آخرین حقوقشان را برج چهار داده‌اند و از آن موقع تا حالا حقوق نداشته‌اند؛ یک‌نفرشان می‌گوید؛ «تابستان‌های قبل، بچه‌هایم کلاس تابستانی می‌رفتند، امسال گفتم نداریم؛ نشسته‌اند توی خانه».
کارگران یک میلیون تومانی
حقوقشان به طور تقریبی یک میلیون تومان بوده و ساعت کاری از 8 صبح تا 4 بعدازظهر. آن‌که از همه جوان‌تر است 10 سال سابقه کاری دارد؛ در میانشان افرادی هم هستند که از سال 70 شروع به کار کرده‌اند.
می‌گویند کارگاه و دستگاه‌ها برای مترو بود و ما آن‌جا کار می‌کردیم؛ حالا 6 سالی می‌شود که مدیرعامل، کار را دست پیمانکار داده؛ ما ثابت آن‌جا بودیم؛ پیمانکار با مترو قراردادی داشته؛ تعدادی که می‌خواسته تولید کرده، حالا مترو می‌گوید که مازاد تولید شده؛ قطعه‌ها را هم دپو کرده‌ایم؛ پیمانکار جدید هم که آمد در را بست و گفت: «خداحافظ»
گمشدگان دریایی به نام مترو
می گویند، مترو دریایی است دیگر؛ «ما می‌گوییم ما را پخش کن توی مترو، نگذار بیکار بمانیم». هر کدام در حرف دیگری می‌پرد و می‌خواهد بهتر از نفر قبل توضیح دهد؛ می‌گویند که سال 90، مترو حدود 4000نفر، استخدام داشت؛ هرچه آشنا داشتند ریختند توی مترو؛ ما جلوتر داشتیم کار می‌کردیم؛ نه ما را مترویی کردند و نه حق و حقوقی به ما دادند. آن‌موقع مدیرعامل مترو گفت که «این وسائل مال بیت‌المال است؛ شماها این‌جا باشید و از دستگاه‌ها حفاظت کنید؛ اولین روزی که مترو قرار باشد استخدام کند شما در اولویت هستید.»
می گویند «پیش درویش(مدیرعامل مترو) رفته‌اند - گفته نامه داده شورای شهر و شهرداری، خودتان بروید آن‌جا، کارتان را درست کنید - حالا آمده‌ایم این‌جا». یک نفرشان می‌گوید:«ببینید آقای هاشمی چون خودش توی مترو بوده، آمده در مترو، بازدید داشته، تک‌تک بچه‌ها را می‌شناخته و با کارشان آشنا است.» می‌گویند «از وقتی که آقای هاشمی رفت، مترو بی‌سرو سامان شد؛ یکی را آوردند که اصلا این‌کاره نبود و شد مدیرعامل ما!»
امیدواران
نامه نوشته‌اند و آمده‌اند که به نحوی برسانند دست هاشمی و بگویند: «آقا... کارگاهی که نور چشم تو بود تعطیل شد.» توضیح می‌دهند که هاشمی خیلی حساسیت به آن کارگاه داشت که بسته نشود.»
این 17 نفر، هیچ توقعی ندارند؛ در چله بیکاری‌شان، فقط آمده‌اند از محسن بخواهند که آن‌ها را به شغل یک‌میلیون تومانی‌شان برگرداند. می‌پرسی عکس گارگاه را ندارید؟ می گویند پلمپ است، عکس هم نداریم؛ «بنویس کارگران کارگاه تراورس‌سازی مترو علی‌آباد»
سایر اخبار این روزنامه
آیا جنگ آب، اجتناب ناپذیر است؟ نقش عجیب صهیونیست ها در بحران آب آینده خاورمیانه فردا در سئول اشک ریزان است کی‌روش: پدرم گفت به فوتبال هیچ‌وقت دروغ نگو جمشید پژویان، اقتصاددان در گفت و گو با «همدلی» از معضل اساسی بیکاری در کشور می‌گوید ددیپلمات‌های وزارت امور خارجه کشورمان با این نگاه متفاوت هم مواجه هستند: تصویری دیگر از استقلال کردستان عراق موشک میان برد کره شمالی از آسمان ژاپن عبور کرد شبه جزیره کره یک گام تا جنگ یک نگاه به تجربه وکالت در پرونده‌های تابودار و حقوق بشری آنها که دیده نمی‌شوند نوبخت: دبیرشورای عالی امنیت ملی به زودی جمع بندی جلسه ویژه این شورا را گزارش خواهد کرد کارگران چله بیکاری را در بهشت به نظاره نشسته‌اند آمده بودند محسن را ببینند! ولی‌الله شجاع‌پوریان سیره روشن‌ یک امام پس از ناکامی در تهیه بلیت اتوبوس رخ داد چاقوکشی مرگبار در ترمینال خزانه پرونده مداحان در دادسرای فرهنگ و رسانه مدیر کانال «اصلاحات نیوز» از محکومیت پنج‌ساله خود خبر داد ولایتی: آمریکا آرزوی بازرسی از مناطق حساس و نظامی ما را به گور می‌برد