نگاه امیدوارانه روحانی

رئیس جمهور در نخستین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم در دولت دوازدهم به بیان برخی برنامه‌های دولت برای حل مشکلات کشور پرداخت و ضمن دفاع از طرح ها و اقدامات دولتش در 4 سال گذشته طرح ها و اقداماتی که قرار است طی سال های آینده انجام شود را نیز تشریح کرد و گفت: من امروز بسیار امیدوارتر از آغاز دولت یازدهم برای موفقیت هستم. ما با کمک و مشارکت مردم می‌توانیم مشکلات را پشت‌سر بگذاریم.  دکتر روحانی در این گفت و گو 75 دقیقه از تصمیم دولت برای ایجاد یک میلیون شغل در سال سخن گفت و با اشاره به تسهیلاتی که برای حمایت از بخش تولید در نظر گرفته شده است افزود: در سال ۹۶ برنامه این است که ۳۰هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه های کوچک اقتصادی پرداخت شود، اما سرمایه بانک های ما کم است. اوهمچنین با اشاره به مسائل حوزه سیاست خارجی ضمن تاکید بر این که «آمریکایی‌ها ممکن است تصوراتی داشته باشند، اما به هیچ عنوان تحریم‌ها به صورت قبلی بر نخواهد گشت» به مواضع واشنگتن درباره توافق هسته ای پرداخت و گفت: «بدترین شرایط را (در ارتباط با  برجام)  آمریکا و بهترین شرایط را  ایران دارد...ما مسیر برجام را ادامه می‌دهیم اما اگر کسی در طرف مقابل تخلف کند، ما به تخلف های آنها پاسخ خواهیم داد.»  به گزارش تسنیم،ایسنا، ایرنا و خبرآنلاین حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شب گذشته در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی  با بیان این‌که در آغاز دولت یازدهم ما با یک مشکلات بسیار عظیم و بزرگی روبه‌رو بودیم، گفت: امروز آن مشکلات یا از بین رفته یا خیلی کاهش پیدا کرده است. ما با یک تورم بزرگ و با یک بیکاری بزرگ روبه‌رو بودیم. ما با رشد منفی روبه‌رو بودیم و مردم ما سال‌ها با مذاکرات هسته‌ای مواجه بودند.گروه‌هایی برای مذاکره می‌رفتند و برمی‌گشتند و بعد هم یک قطعنامه جدید علیه ملت ما تصویب می‌شد.
به هیچ عنوان تحریم‌ها به صورت قبلی بر نخواهد گشت
وی با اشاره به این‌که برخی مشکلات کوچک‌تر شدند، اظهار کرد: مثلا در بحث هسته‌ای آن زمان که دولت شروع به کار کرد، برنامه این بود که هر چند وقت یک بار تولید نفت ما کاهش  و تحریم شدت پیدا کند، اما امروز تحریم‌ها شکسته شده است. آمریکایی‌ها ممکن است تصوراتی داشته باشند، اما به هیچ عنوان تحریم‌ها به صورت قبلی بر نخواهد گشت.
نگرانم که چرا گردش نخبگان با سرعتی که باید باشد، نیست


وی در پاسخ به سوالی درباره جوان‌تر شدن کابینه  افزود:   از جوان‌ها باید استفاده   و بهره‌برداری شود و من هم نگران هستم که چرا شاهد گردش نخبگان با آن سرعتی که باید باشد، نیستیم بنابراین به همه وزیران دولت دوازدهم دستور دادم که هر وزیری حداقل باید دو نفر از جوان‌ها را در سمت معاون وزیر یا مشاور وزیر یا دستیار وزیر بگمارد و حتما یکی از خانم‌ها در یکی از این سمت‌های مشابه حضور داشته باشد.  آخرین مصوبه‌ای که ابلاغ شد این بود که ما باید ظرفیت مدیریت را در بخش‌های دولتی برای بانوان تا 30 درصد افزایش دهیم، یعنی 30 درصد مدیران ما از بانوان باشند. کل بخش اجرایی را باید درنظر گرفت نه فقط۳۰نفری که دور یک میز می‌نشینند.
به خاطر رضایت حزبی،‌ وزیری را انتخاب نکردم
وی افزود:‌ اما برای انتخاب کابینه تحت فشار نبودم، ممکن است جناح‌ها یا احزاب نقطه نظراتی داشتند و مطرح می‌کردند، اما این‌که من نسبت به وزیرم تحت فشار تصمیم گرفته باشم، یعنی جناحی یا گروهی فشار آورده باشند و من به دلیل رضایت آن‌ها وزیری را انتخاب کردم، اصلا این‌طور نبود.
وی همچنین افزود: وزیران علوم و نیرو را هفته‌های اولیه مهرماه به مجلس معرفی می‌‌کنم.
در دولت گذشته 200 جلسه هماهنگی داشتیم
وی با تأکید بر این‌که تصمیم‌های اساسی در بخش اقتصاد به هماهنگی سطح بالایی نیاز دارد و این هماهنگی توسط خود من انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: من در دولت یازدهم 200 جلسه هماهنگی داشتم. در دولت دوازدهم همین طور جلسات خواهیم داشت. من هفته‌ای دو بار، جلسه شورای هماهنگی دارم، ستاد اقتصاد مقاومتی هم داریم که آن ستاد هم برای هماهنگی بین دولت و فعالان اقتصادی بیرون از دولت و نهادهای عمومی غیردولتی است.
برای همه روشن شده که حذف رقیب امکان‌پذیر نیست؛ باید تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسیم
 رئیس‌جمهور با اشاره به تفاوت دیدگاه‌هایی که در کشور وجود دارد گفت: فکر می‌کنم برای همه روشن شده که حذف رقیب امکان‌پذیر نیست، هیچ فکری نمی‌تواند به عنوان فکر مطلق باشد و بگوید افکار دیگر نباید وجود داشته باشد، دنیای ما این جامعه نیست، مردم ما با فرهنگ و تمدن بزرگی که دارند و عشقی که به پیامبر(ص) و اهل بیت دارند، مردمی هستند که باید در کنار هم زندگی کنیم، باید تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسیم.
وی افزود:‌ در کشور ما اگر بخواهیم کشور را ببریم به سمت پیشرفت و تعالی و در جامعه ما آرامش و امنیت باشد و مردم احساس آزادی کنند، همه باید در کنار هم باشیم، تفاوت رای داریم، تفاوت نظر داریم، باید همدیگر را یاری کنیم، همه مردم می‌دانند این دولت به عنوان منتخب ملت است، دولت هم می‌داند که وظیفه دارد در مقابل همه ملت، در مقابل 24 میلیون و در مقابل 16 میلیون که به رقبا رای دادند و در مقابل چند میلیونی هم که نتوانستند شرکت کنند، همه ملت ایران هستند.
همچنین بخش‌های مهم گفت و گوی شب گذشته رئیس جمهور به شرح زیر است:
*  من هم به اصول پای‌بندم و هم به اصلاح معتقدم و دولت دوازدهم دولت فراجناحی است.
* از انتقادها استقبال می‌کنم البته گاهی اوقات انتقاد‌ها  ممکن است دقیق نباشد .
 *فضای یک ماه اخیر را بیشتر می‌پسندم چرا که انتقادها نرم‌تر و سازنده‌تر بود، لحن‌های خشونت‌آمیز در رسانه‌ها کمتر شنیده می‌شد.
* رابطه رئیس جمهور با نیروهای نظامی بسیار مهم است. ما برای این‌که در اقتصاد پیشرفت کنیم نیاز به کمک  نیروهای مسلح خود داریم.
*  ما طبقه خاصی نداریم که برچسب بزند و بنویسد آمر به معروف. این به‌عهده خود مردم است و دولت باید یاری کند.  همه مردم آمر به معروف هستند.
* یک اسیدپاشی در یک شهری انجام می‌شود یا به دختر بچه‌ای ظلم می‌شود. مردم در فضای مجازی داد می‌زنند. این همان نهی از منکر است.
* مشکل آب ما با ادامه خشکسالی‌ها بیشتر می‌شود، در زمینه محیط زیست برخی مشکلات را پشت سر گذاشته‌ایم.
* امروز تحریم‌ها شکسته شده است. نگاه جهانیان به ایران کاملا عوض شده است. مردم در مسائل سیاست خارجی و داخلی احساس آرامش می‌کنند.
* انتخاب بهشت و جهنم به عهده خود مردم است. هیچ‌کسی را نمی‌شود به زور به مسیر هدایت کشاند. مردم باید مسیر هدایت یا ضلالت را انتخاب کنند.
* هیچ کس را به زور نمی‌شود به مسیر هدایت کشاند خود قرآن می‌گوید ما باید مبشر باشیم! نمی‌شود کسی را با شلاق به نماز ترغیب کرد.
*  در پایان صد روز اول دولت برنامه‌ها یمان برای از بین بردن فقر مطلق و فاصله طبقاتی را اعلام می‌کنم و تلاش ما این است که فاصله طبقاتی را تاجایی که ممکن است کاهش دهیم.
* هر سال یک میلیون نفر به جمعیت جویای کار اضافه می‌شوند دولت یازدهم سالی ۶۰۰هزار شغل ایجاد کرد، درحالی که نیاز بیش از این است.
* اکتشاف  معادن در  دولت یازدهم معادل اکتشاف 80 سال کشور بوده است.
* در زمان انتخابات،تهمتی به  معلمان ما زدند و گفتند که معلمان در مدارس،بی دینی را ترویج می‌کنند که من گفتم از این  تهمت نخواهم گذشت .
* پایان  دولت دوازدهم پایان  قرن هجری شمسی است که ان شاءا... در ایران  فقر مطلق ریشه کن خواهد شدو در پایان صد روز گزارش خواهم داد.
* قبول ندارم که  دین در کشور ما کم رنگ شده است برای این‌که در ماه‌های مختلف و مناسبت‌های مختلف حضور گسترده  مردم دیده می‌شود .
* در سال ۹۶ برنامه این است که ۳۰هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های کوچک اقتصادی پرداخت شود.
* برای ایجاد اشتغال راهی جز بهبود فضای کسب و کار و جذب سرمایه خارجی نداریم .
* در تمام دنیا تنها پنج کشور وجود دارد که می‌توانند بیش از ۶۰۰هزار شغل در سال ایجاد کنند و یکی از آن‌ها ایران است، اما هنوز مشکل حل نشده است.
* بانک‌های ما باید دست از  بنگاه داری بردارند.
* بعداز  برجام سرمایه گذاری خارجی مصوب ما حدود 13 میلیارد دلار است و این وعده ما به مردم است که موضوع  اشتغال را  در اولویت خود قرار دهیم.
* [درپاسخ به این سوال که ارزیابی شما از رفتار رئیس جمهور آمریکا چیست؟] خود آمریکایی‌ها  هم نمی‌توانند رفتار ترامپ را ارزیابی کنند!
* آمریکا برای اجماع‌سازی علیه ایران در سخت‌ترین شرایط تاریخی است. آمریکا بدترین شرایط و ایران بهترین شرایط را دارد. این شعار نیست.  بدترین شرایط را (در ارتباط با  برجام)  آمریکا و بهترین شرایط را  ایران دارد .
* ما مسیر برجام را ادامه می‌دهیم اما اگر کسی در طرف مقابل تخلف کند، ما به تخلف‌های آن‌ها پاسخ خواهیم داد.
* ما به راهی که انتخاب کردیم مطمئن هستیم، ما هرگز آغازگر تخلف از برجام نخواهیم بود.
* درباره برجام، متحدان آمریکا که اتحادیه اروپاست، به صراحت اعلام می‌کنند که پای‌بند به برجام هستند.
* در برابر تخلفات دیگران در  برجام دست روی دست نمی‌گذاریم.
*  تعهدات ما مشخص است. اگر آژانس بین المللى انرژى اتمى زیر بار آمریکا برود، ما زیر بار حرف زور نخواهیم رفت.
* رفتار  عربستان با حجاج ما محترمانه باشد، می‌توانیم به حل مشکلات فکر کنیم.
* مشکل ما با عربستان مسئله حمایت از تروریسم و دخالت ریاض در یمن است، اگر این مسائل حل شود ما و عربستان مشکلی با هم نداریم.
*  پای عهد و وعده خودمان ایستاده‌ایم، از مردم خواهش می‌کنم که در کنار دولت باشند. به تمام وعده‌های انتخاباتی‌ام پای‌بندم،تمام برنامه‌های دولت دوازدهم بر همین مبناست.