سرشاخ‌شدن شهردار در شوش و هرندي

صدرا محقق: معضلی که قالیباف در 12 سال مدیریتش در تهران از پس آن برنیامد و هر روز بزرگ‌تر و بزرگ‌تر شد، حالا محمدعلی نجفی، لباس رزم پوشیده و قصد رفتن به جنگش را دارد. صحبت از آسسرشاخ‌شدن شهردار 
در شوش و هرنديیب‌های اجتماعی تهران است. از معضل اعتیاد و کودکان کار تا زنان و مردان پرشمار کارتن‌خواب و آسیب‌دیده در محلات جنوبی شهر که تلاش‌های نصف‌ونیمه و ناقص و بی‌پشتوانه سال‌های گذشته درمان دردشان نبود. مأموریت قالیباف تمام شد و سکان مدیریت پایتخت را واگذار کرد. از دوره مدیریت 12ساله او بر شهر تهران یادگارهای زیادی باقی مانده است؛ به غیر از ساخت تونل‌ها و پارک‌ها و اتوبان‌های پرتعداد و شهرفروشی‌های بسیار، باید معضل حل‌نشده آسیب‌های اجتماعی را هم به نام او گره زد؛ معضلی که این سال‌ها وعده‌ها و مانورهای خبری عملیاتی و بودجه‌های زیادی برای حل‌کردنشان صرف شد، اما نتیجه خاصی دربر نداشت. 
محمدعلی نجفی، شهردار جدید تهران، در نخستین روز رسمی کار خود در ساعات بامدادی سه‌شنبه به‌صورت سرزده در تعدادی از محلات محروم منطقه 12 حضور یافت تا با مشکلات و آسیب‌های اجتماعی شهر تهران، بیشتر آشنا شود و از نزدیک در جریان آخرین اقداماتی که پیش از این مدیریت شهری به‌منظور پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی انجام داده یا وعده داده بود قرار بگیرد. در این دیدار چند عضو شورای شهر هم شهردار تهران را همراهی می‌کردند. نجفی در این دیدار پس از حضور در مددسرای آقایان، به مرکز کاهش آسیب و سرپناه بانوان رفت و در گفت‌وگو با کارشناسان این مراکز، روند رسیدگی و اسکان افراد کارتن‌خواب و آسیب‌دیدگان اجتماعی را بررسی کرد. او همچنین در جریان این بازدید شبانه در محلات مولوی، بازار، شوش، اوراقچی‌ها، هرندی و... حضور یافت و از نزدیک وضعیت آسیب‌های اجتماعی این محلات را با حضور کارشناسان مربوطه ارزیابی کرد. 
بازدید از فرایند کاری مراکز بهاران در حوزه روان‌درمانی و مهارت‌آموزی به افراد پس از گذراندن دوره ترک اعتیاد و همچنین حضور در مدرسه «صبح رویش» به‌منظور بررسی وضعیت آموزش و تحصیل کودکان کار از دیگر برنامه‌های نخستین بازدید رسمی شهردار تهران بود. 


نجفی در حاشیه این بازدید با اشاره به افزایش حجم مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی شهر تهران ابراز کرد: ازآنجایی‌که مسائل فرهنگی و اجتماعی نقش بسیار مهمی در زندگی مطلوب شهروندان تهرانی ایفا می‌کند، ترجیح دادم پایان نخستین روز کاری رسمی خود در شهرداری را به بازدید از مجموعه فعالیت‌های شهرداری تهران در این زمینه اختصاص دهم که عمدتا در منطقه 12 و برخی مناطق پیرامونی آن انجام می‌شود. 
او با اشاره به برنامه‌های پیشِ‌رو در حوزه آسیب‌های اجتماعی، ابراز کرد: ما این توانایی را داریم که در مرحله اول از گسترش این آسیب‌ها جلوگیری کنیم و در مرحله دوم آنها را کاهش دهیم، چراکه شایسته شهر تهران نیست چنین مشکلات و معضلاتی در آن وجود داشته باشد. 
شهردار تهران درباره همکاری مشترک با دیگر دستگاه‌های مسئول به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی در پایتخت نیز اظهار کرد: روز دوشنبه با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جلسه‌ای داشتم که بخشی از موضوعات این جلسه مرتبط با آسیب‌های اجتماعی بود. در این جلسه علاوه بر بررسی توسعه شبکه بهداشت در شهر تهران درباره بخشی از آسیب‌های اجتماعی نیز مذاکراتی انجام شد، چراکه وزارت بهداشت و درمان و سایر ارگان‌های مرتبط می‌توانند به کنترل این آسیب‌های اجتماعی کمک کنند تا برنامه‌های مشترکی را به اجرا بگذاریم. 
نجفی ابراز کرد: علاوه بر این با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره موضوع اعتیاد، تکدی‌گری و کودکان کار در شهر تهران مذاکره تلفنی داشتم و قرار شد در چند روز آینده جلسه‌ای با حضور مسئولان ذی‌ربط از دو دستگاه با یکدیگر داشته باشیم تا مقدمات تهیه تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری‌های مشترک را آماده کنیم. او در ادامه ابراز کرد: اگر همه ارگان‌های دولتی، شهرداری، سازمان‌های مردم‌نهاد و مشارکت عامه مردم دخیل شوند، به‌صورت طبیعی یک هم‌افزایی درخور ‌توجه ایجاد می‌شود و می‌توانیم امیدوار باشیم آسیب‌ها را کاهش دهیم. 
نکته مهم دیگر بازدید شبانه نجفی از محلات پرآسیب تهران را می‌توان نشانی از رویکرد او برای مدیریت شهر تهران دانست؛ رویکردی که پیش از این هم در برنامه پیشنهادی و ارائه‌شده‌اش به شورای شهر از آن سخن گفته بود. برنامه نجفی برای تهران عنوان «تهران: شهر امید، مشارکت و شکوفایی» را داشت و بخشی از آن به این شرح بود: «‏ارتقای کیفیت زندگی شهروندان هدف اصلی این برنامه است؛ بنابراین مجموعه ‏فعالیت‌های «نرم» مقدم بر اقدامات «سخت» قرار ‏گرفته و مباحثی مانند ‏توسعه فرهنگی- اجتماعی، افزایش سرمایه اجتماعی، مشارکت همگانی و... در این برنامه از ‏اولویت خاصی ‏برخوردار است». او در روز ارائه برنامه خود هم تقویت سرمایه اجتماعی و مشارکت عمومی و امنیت در شهر را جزء چالش‌های مهم شهر ارزیابی کرده بود. نجفی همچنین از موضوع ایمنی، تاب‌آوری و مقابله با مخاطرات شهری و به کارگیری روش‌های جدید برای بهره‌گیری از امکانات شهری سخن به میان آورد و گفت: موضوع سرقت، اعتیاد و مواد مخدر برای شهروندان اهمیت دارد؛ بنابراین در همین راستا تشکیل سیستم‌های مردمی داوطلب ضروری به نظر می‌رسد. 
گویا شهردار جدید تهران عزم خود را برای سرشاخ‌شدن جدی با معضل به‌نظر لاینحل آسیب‌های اجتماعی تهران جزم کرده است. معضلی که قالیباف هرچه کرد از پس آن برنیامد، باید دید نجفی با آن‌چه خواهد کرد.