وعده‌ها و پرسش‌ها

رئیس جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم پس از مستقر شدن هیات وزیران دولت دوازدهم، پس از گرامی داشتن هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: در سایه حماسه بزرگ 29 اردیبهشت بود که دولت دوازدهم مشروعیت دارد و می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند. از نمایندگان مجلس بخاطر رای اعتماد بسیار بزرگی که به دولت دوازدهم دادند تشکر می‌کنم، چراکه رای آنها باعث شد وزرا و مسئولان دولت با روحیه بالاتری کار کنند. رئیس جمهور با تاکید براینکه کار در دولت دوازدهم را با مشورت و شناخت بیشتری آغاز کردیم، اظهار داشت: بسیاری از برنامه‌های ما در این دولت تکمیل برنامه‌های دولت قبل است. وی با بیان اینکه امروز شرایط بهتری برای خدمت به مردم فراهم است، گفت: در آغاز دولت یازدهم با تورم، بیکاری و رشد منفی روبه‌رو بودیم و مردم سال‌ها با مذاکره هسته‌‌ای مواجه بودند و گروه‌هایی مذاکره می‌کردند و بعد دوباره قطعنامه جدیدی در شورای امنیت سازمان ملل علیه ما به تصویب می‌رسید. امروز دیگر آن نگرانی‌ها کم شده اما به معنای کاهش مشکلات و هموار شدن مسیر نیست، اما ما با اراده قوی‌تر و شناخت بهتر مسیر را ادامه می‌دهیم. روحانی با بیان اینکه نوع مشکلات فرق کرده و برخی کوچکتر شده است، اظهار داشت: در موضوع هسته‌ای زمانی که دولت را در اختیار گرفتیم، برنامه این بود که فروش نفت کاهش یابد و تحریم‌ها افزایش یابد. امروز تحریم‌ها شکسته شده است. به نظر من، بازگشت به تحریم‌ها علیه ملت ایران بازگشت‌ناپذیر است ولی به هیچ عنوان تحریم علیه ملت ایران برنمی‌نگردد.
××زنان و جوانان در دولت
رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات زیست محیطی اظهار داشت: برخی از مشکلات ما بیشتر شده است؛ مانند مشکل آب که روز به روز با خشکسالی بیشتر می‌شود. ما برای این معضل باید فکری کنیم. مشکلات محیط زیستی ما کاهش پیدا کرده است اما اقدامات کافی نیست و ما باید فعالیت‌های بیشتری انجام دهیم. روحانی همچنین درباره جوانگرایی و اهمیت به حضور بانوان در صحنه‌های سیاسی نیز گفت: بسیار خوشحالم که جامعه نسبت به جوانان و بانوان حساسیت نشان می‌دهد. جوانان نیروی عظیم ما در جامعه هستند. نیروی جوان می‌تواند تحول آفرین باشد و آنان ظرفیت‌های بسیار خوبی برای کشور هستند. به وزرا و مسئولان دولتی ابلاغ کرده ام که حضور زنان و جوانان تا ۳۰ درصد در دولت افزایش پیدا کند. اعتقاد من بر این است از بانوان باید در سطوح مدیریت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی استفاده شود. او تاکید کرد: زنان به خوبی در اجتماع حضور پیدا کرده‌اند و مشاهده می‌کنید در شورای شهر و مجلس فعالیت‌های خوبی دارند. رئیس دولت در ادامه تشریح کرد: از وزرای خود خواسته‌ام از همه اقوام و مذاهب، جوانان و بانوان در معاونت‌ها و قسمت‌های مختلف استفاده کنند. اصل بر شایسته سالاری است و برای ما این مهم است که بتوانیم مسائل و مشکلات را به خوبی پشت سر بگذاریم.
××تحت فشار هیچ حزبی نبودم


رئیس‌جمهور درباره سهم‌خواهی برخی از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در کابینه نیز گفت: من از انتقادهای همه عزیزان استفاده می‌کنم اما نسبت به کابینه هرگز تحت فشار نبوده ام. ممکن است احزاب نقطه نظراتی نسبت به وزرا داشته باشند اما هرگز تحت فشار برای رضایت آنها، وزیر را انتخاب نکرده‌ام. او تاکید کرد: با هر سه فراکسیون مجلس صحبت کرده‌ام. کابینه دوازدهم جناحی نیست بلکه فراجناحی است و همه وزرا نیز باید معتدل و بدون وابستگی جناحی فعالیت کنند. روحانی درباره زمان معرفی دو وزیر باقی مانده تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی براساس وظیفه خود عمل کردند اما من دو اتفاق می‌خواستم ولی دو چیز نشد. من می‌خواستم آن لایحه‌ای که با دو فوریت برای تفکیک وزارتخانه‌ها دادم، این لایحه قبل از معرفی وزرا تصویب و اجرایی شود ولی این لایحه اجرایی نشده است. با این حال، هر وقت نمایندگان به این لایحه رای بدهند تغییراتی را می‌دهیم و کابینه ترمیم می‌شود. او درباره وزیر علوم خاطرنشان کرد: نسبت به وزیر علوم نتوانستم در زمان موعد او را معرفی کنم چون فردی را که تعیین و انتخاب کرده بودم بیست و چهار ساعت قبل معرفی وزرا انصراف داد. از طرفی من نخواستم معرفی وزرا را به تعویق بیندازم. وزیر نیرو هم از مجلس رای لازم را کسب نکرد. در هفته اول مهرماه سعی می‌شود این دو وزیر معرفی می‌شوند. رئیس دولت در ادامه ابراز داشت: ما تفاوت رای و نظر داریم. همه مردم می‌دانند دولت دوازدهم، منتخب ملت است و دولت هم می‌دانند وظیفه‌اش در قبال همه مردم چیست؛ هم در قبال ۲۴ میلیونی که به این دولت رای دادند؛ هم ۱۶ میلیونی که به رای به رقیب داد و هم آن ۱۶ میلیونی که به هر دلیلی رای ندادند. ما باید نسبت به نظرات و انتقادات‌شان گوش شنوا داشته باشیم.
××گروهی به نام آمر به معروف نداریم
رئیس جمهور با تاکید براینکه قبول ندارم دین در جامعه ما کمرنگ شده است، اظهار کرد:‌ معتقدم که انتخاب بهشت و جهنم در اختیار خود مردم است و هیچ کسی را نمی‌توان به زور به سمت هدایت کشاند. ما باید همه را ترغیب کنیم. ما رسالت‌های الهی را باید به مردم ابلاغ کنیم. باید پیام‌ها را به گوش و چشم مردم برسانیم. ما باید مبشر و نذیر باشیم. امر و نهی کنیم ولی دست و پای کسی را نباید ببندیم که مثلا نماز بخواند. یا کسانی را زندان کنیم و آب و غذا ندهیم که روزه بگیرد. با این اقدام‌ها نمی‌شود. مردم باید خودشان انتخاب کنند و ما باید نقش هدایت‌کننده را داشته باشیم. روحانی مساله مهم را معرفی درست معروف و منکر برشمرد و ابراز داشت: مردم خود در صحنه هستند. ما گروه خاصی نداریم که به آنها بگویند آمران معروف و ناهیان منکر بلکه تک‌تک مردم آمر به معرف و ناهی از منکر هستند. اگر کسی فکر کند اخلاق به گروه، قشر و جناح خاصی وجود دارد اشتباه می‌کند.
××ریشه‌کنی فقر مطلق تا 1400
روحانی یکی از آسیب‌های جامعه را فقر برشمرد و گفت: مساله فقر علت بسیاری از آسیب‌هاست. یکی از اهداف ما در دولت دوازدهم کاهش فقر است. یکی از قول‌های من در انتخابات و در مراسم تنفیذ این بود که گفتم دولت دوازدهم تلاش می‌کند تا پایان کار خود فقر مطلق را از بین ببرد. وی ادامه داد: پایان این دولت پایان قرن شمسی است و وارد قرن جدید می‌شویم ان‌شاءا... فقر ریشه کن می‌شود و من پایان ۱۰۰ روز اولین گزارش را می‌دهم و خواهم گفت چه برنامه‌ای داریم. او گفت: قدم خوبی در جذب سرمایه خارجی شروع شده بعد از برجام ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی کردیم. این یکی از وعده‌های ما به دولت است که اشتغال را اولویت قرار دهیم مهم‌ترین مطالبه ما و مهم‌ترین مساله اقتصادی و تجاری و سیاسی ماست. رئیس جمهور درباره اصلاح نظام بانکی گفت: بانک‌های ما نقش مهمی در اقتصاد جامعه دارند. اقتصاد ما تا حدود زیادی بانک‌محور است. در سال ۹۶ برنامه‌ریزی ما این است که ۳۰ هزار میلیارد تسهیلات بانکی به بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخته شود پس مشاهده می‌کنیم که بانک‌ها نقش مهمی در کشور دارند. روحانی با بیان اینکه تورم کشور براساس آخرین گزارش مرکز آمار که مربوط به مرداد ماه است، زیر هشت درصد است خاطرنشان کرد: از برنامه‌های دولت دوازدهم، ساماندهی امور بانکی و صندوق‌ها، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، رقابتی کردن صحیح اقتصاد، برداشتن انحصارها، ساماندهی بودجه و جذب سرمایه داخلی و خارجی و سود تسهیلات است.
××امکان بهبود رابطه با عربستان
وی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی از رفتارهای خصمانه دولت امریکا و پیش‌بینی اقدامات این کشور ابراز داشت: پاسخ به این سوال بسیار سخت است و حتی هم‌حزبی‌ها، سیاستمداران و تحلیلگران آمریکایی نیز نمی‌توانند به آن پاسخ دهند. رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه یک تزلزل سیاسی در داخل امریکا وجود دارد و هیچ چارچوبی در سیاست‌های داخلی و خارجی حتی با همسایگان و متحدانش وجود ندارد و این مساله می‌تواند به نفع ما باشد، عنوان کرد: آمریکا برای اجماع‌سازی علیه ایران در سخت‌ترین و دشوارترین شرایط تاریخی است. آنها تا قبل از اکنون، به راحتی با متحدانشان و با اتحادیه اروپا علیه ایران اجماع می‌ساختند اما این مساله امروز امکان پذیر نیست. رئیس جمهور با بیان اینکه در مورد عربستان سعودی راه حل و فصل مشکلات گفت‌وگو است، خاطرنشان کرد: ما علیرغم اینکه به ریاض اعتماد نداشتیم اما با تعهدی که عربستان نسبت به امنیت حجاج داد، حجاج را به عربستان فرستادیم. به نظر من سفر حجاج ما علامت خوبی است که ببینیم با عربستان چطور می‌توانیم رفتار کنیم. اگر رفتار عربستان با حجاج ما در چارچوب موازین دینی و بین‌المللی باشد، فضا بهتر می‌شود. وی همچنین گفت: البته مشکل ما با عربستان، ایران و عربستان نیست بلکه مشکل ما مداخلات عربستان در یمن و حمایت از گروه‌های تروریستی است. امیدواریم بفهمند این‌گونه نمی‌شود به راه ادامه داد. اگر این دو مساله حل شود، بین ما مشکل چندانی نیست.