خداحافظی آخرین یادگار‌آیت‌ا...

آرمان- مطهره شفیعی: محسن هاشمی هم از دانشگاه آزاد خداحافظی کرد. او در شرایطی تصمیم به خروج ازدانشگاه آزاد گرفت که روز دوشنبه گفته بود: «فعالیت در پست‌های دانشگاهی ممانعت قانونی برای ریاست شورای شهر ایجاد نمی‌کند. البته من به دلیل اینکه می‌خواهم تمام وقت خود را صرف شهر تهران کنم، فرصت نمی‌کنم تا در هر دو پست فعالیت کنم. از زمان ریاست قبلی دانشگاه قرار بر این بود تا تعداد معاونت‌ها از بالا تعدیل شود، که در خصوص چارت جدید بحث و تبادل نظر شد. تاپ‌چارت جدید آماده شده است و هنوز زیرمجموعه‌های چارت جدید قطعی نشده است و قرار شد تا زمانی که زیرمجموعه‌های چارت آماده می‌شوند، من نیز نگاهی به معاونت عمرانی داشته باشم و پس از آن رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فردی مناسب را برای فعالیت در این سمت انتخاب کنند.» و تنها 24ساعت پس از انتشار اظهارات پسر ارشد آیت‌ا... بود که گفت: «همان‌طور که گفتم از همه پست‌هایی که داشتم جز ریاست شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی استعفا داده‌ام. ضمنا هیچ‌کسی من را مجبور به استعفا از معاونت عمرانی دانشگاه آزاد نکرده است و بنده کاملا ارادی این کار را انجام دادم.» محسن هاشمی تاکید دارد به اراده خود از دانشگاه آزاد خارج شده است، اما دیگر یاران آیت‌ا... چه؟
دانشگاه آزادی که دیگر غریب شد
شاید او تنها بازمانده و یادگار آیت‌ا... هاشمی در این دانشگاه بود که او هم رفت. دانشگاه آزاد پس از رحلت آیت‌ا... هاشمی دیگر آن دانشگاه سابق نیست. نه نشانی از رفتارهای تعاملی سابق در آن هست که اگر بود هر روز، برخی رفتارها سبب خداحافظی یاران آیت‌ا... نمی‌شد و نه نیروهایی که به تازگی درآن حضور پیدا کردند خود را متعهد به رعایت مصلحت می‌دانند. هنوز در ذهن بسیاری هست که آیت‌ا... هاشمی در اردیبهشت آخرین سال حیات خود گفت: «هیچ کس در دانشگاه آزاد اسلامی سهم ندارد و در این دانشگاه مالک نیست و استفاده شخصی نمی‌شود. نیت خیر اساس کار ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی بود و هیچ کس سهمی در آن ندارد.» اما پس از رحلت آیت‌ا... برخی دانشگاه آزاد را سهم خود و جریان خود دانستند و اعتدال و رفتارهای دور از افراط مردان آیت‌ا... را سدی در برابر اجرای برنامه‌های خود ارزیابی می‌کردند. پس به تدریج درصدد حذف آنها بر آمدند. پروژه حذف از میرزاده در جایگاه ریاست این دانشگاه آغاز شد و به یاسر هاشمی فرزند کوچک آیت‌ا... رسید. البته 24مرداد خبر رسید که آیت‌ا... سیدحسن خمینی هم چندین ماه است از حضور در این جلسات معذورند و در امور دانشگاه دخالتى ندارند. نگرانى نسبت به آینده دانشگاه آزاد در میان اهل اندیشه و مطلعان از امور فزاینده است. البته سعی شد تا این‌گونه وانمود شود او از تغییرات در دانشگاه آزاد ناراضی نیست، اما وقتی به نامه نوشته شده یادگار امام به رئیس جمهور مراجعه شود واقعیت مشخص می‌شود. خرداد96 بود که آیت‌ا... سیدحسن خمینی، عضو هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور ضمن اعلام فقدان وجاهت قانونی در موضوع عزل رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و نیز نصب سرپرست جدید بدون رأی‌گیری در هیات امنای دانشگاه از وی خواست نسبت به مساله برای راهگشایی ورود کند. او در این نامه نوشت: «به‌نظر اینجانب روند عزل برادرمان جناب آقای میرزاده از وجاهت قانونی برخوردار نیست و حداقل آن است که شبهه غیر قانونی بودن آن بسیار قوی است. همچنین نصب سرپرست نیز بدون رأی‌گیری در هیات امنا بوده است. ورود حضرتعالی در مساله حتما مفید و راهگشا خواهد بود.»
70 سال خدمت به مردم


 اگر چه اندیشه هاشمی‌زدایی سال‌ها در جریان بود و برخی تصور می‌کنند با حذف یاران هاشمی به هدف خود نزدیک می‌شوند اما نمی‌دانند اندیشه هاشمی در قلب ملت است و گفتمان اعتدالی او فراموش نمی‌شود. دوشنبه شب آیین زادروز مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در تالار خیام دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان برگزار شد و وزیر اسبق علوم به خاطرات خود با آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: روحیه انقلابیگری و ظلم‌ستیزی در بیانات و عملکرد وی مشهود بود. آیت‌ا... هاشمی علاوه بر اینکه یک سیاستمدار و مدیر واقعی بود در بسیاری از امور عالمانه برخورد می‌کرد و بسیار صمیمی و روشنفکر بود. مصطفی معین اظهار داشت: مرحوم هاشمی رفسنجانی بیشترین خدمت را به دانشگاه‌های کشور انجام داد و این موضوع موجب رشد علمی موشکی در ایران شد و در واقع می‌توان به جرات گفت که بیشترین توسعه آموزش در دولت هاشمی رفسنجانی رخ داد. یاسر هاشمی فرزند آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی نیز در این مراسم اظهار کرد: دوران تشییع و مرگ مرحوم هاشمی رفسنجانی نقطه عطف زندگی ایشان است که وی را برای همیشه زنده نگه می‌دارد. وی افزود: دوران زندگی ایشان قبل و بعد از پیروزی انقلاب، دوران سازندگی، اصلاحات و دوران اعتدال از مهم‌ترین دوران زندگی وی به شمار می‌آید. فرزند آیت‌ا... هاشمی گفت: مرحوم هاشمی رفسنجانی 70 سال عمرش را صرف خدمت به مردم، اعتلای کشور، رفاه و توسعه مردم کرد و نگاه عالمانه‌ای به اتفاقات داشتند. وی تصریح کرد: در طول عمر وی، به نقاط عطفی می‌توان اشاره کرد؛ نقاطی که برای کشور تهدید بود ولی با درایت ایشان آن نقاط به فرصت تبدیل و موجب رشد و تعالی کشور شد. یاسر هاشمی تاکید کرد: دوران زندگی ایشان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب، دوران سازندگی، اصلاحات و دوران اعتدال از مهم‌ترین دوران زندگی وی است، ولی دوران تشییع و مرگ ایشان یکی از دوران‌های مهم زندگی و نقطه عطفی در زندگی وی به شمار می‌آید که ایشان را برای همیشه زنده نگه می‌دارد. وی ادامه داد: نوشتن کتاب معروف ایشان در زمینه سیاست در دوران تبعید که توجه دنیا به این کتاب معطوف شد و آثار و خدمات دیگری که از ایشان به جا مانده است ایشان را ماندگار کرده است. یاسر هاشمی به بینش سیاسی پدرش اشاره کرد و گفت: وی با تکیه بر مردم و با حضور مردم در همه دوران‌های خدمت همیشه موفق بوده است و تنها شخصیت سیاسی بود که خود را در رأی مردم قرار داد و اعتدال را جناح نمی‌دانست. وی خاطرنشان کرد: امروز ترکیب اسلامیت و محوریت جمهوری اسلامی مطرح است لذا ترکیب این دو مولفه می‌تواند ما را به اهداف برساند که امیدواریم با زنده نگه داشتن رهنمودهای شخصیت‌هایی چون هاشمی رفسنجانی در راستای ارتقای کشور و توسعه آن قدم برداریم.