استقبال از آمریکایی‌ها در کرمانشاه

آرمان: کشتی‌گیران آمریکایی به کرمانشاه آمدند؛ تیم‌های کشتی ایران و آمریکا بارها به مصاف هم رفته‌اند. به دنبال فرمان اجرایی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور از جمله ایران به آمریکا، ارتباط دو کشور بر روی تشک کشتی به مخاطره افتاد. ایران نیز ابتدا در اقدام متقابل، ورود آمریکایی ها را به ایران ممنوع کرد. پس از آن که یک قاضی آمریکا فرمان ترامپ را تعلیق کرد، ایران نیز با ورود کشتی گیران آمریکایی برای حضور در جام جهانی کرمانشاه موافقت کرد. کشتی‌گیران‌آمریکایی در بدو ورود به کرمانشاه با اهدای گل از سوی مردم که لبخند بر چهره داشتند، مواجه شدند. شاید تصور نمی‌کردند ایران پس از تصمیم غیرمنطقی رئیس جمهور این کشور چنین رفتار انسان‌دوستانه‌ای با آنها داشته باشد. سلفی گرفتن ایرانیان با آنها برای نشان دادن این بود که ملت ایران اختلافات دولت‌ها را به ملت‌ها مربوط نمی‌داند. شاید کشتی‌گیران آمریکایی نمی‌دانستند ایران بر خلاف مسئولان آمریکا میان دولت و ملت آمریکا تمایز قائل است و موضوعات سیاسی را چاشنی اختلافات نژادپرستانه و... نمی کند. از چهره آنها مشخص بود که انتظار استقبال گرم ایرانیان را نداشتند و بهت‌زده شدند. کشتی‌گیران آمریکایی در فرودگاه کرمانشاه مورد استقبال مردم و مسئولان این شهر قرار گرفتند و از سوی شهردار کرمانشاه هدایایی از صنایع‌دستی استان به آنان اهدا شد. جردن باروس، کشتی‌گیر آمریکایی که در رقابت‌های ۲۰۱۲ با صادق گودرزی کشتی‌گیر ایرانی روی تشک رفت، در پی استقبال پرشور مردم ایران از آنها تصاویری را از این لحظات پرشور در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است. جردن باروز که دارنده چند طلای جهانی و المپیک است در اینستاگرام خود نوشت: چگونه فرمان ترامپ زندگی مرا تحت تاثیر قرار داد.
واکنش به رفتارهای دوستانه ایران
پس از استقبال گرم ایرانیان بود که «یو‌ اس‌ دی‌ تودی» گزارش داد، کشتی‌گیران آمریکایی که برای حضور در مسابقات جام جهانی به کرمانشاه آمده‌اند، با استقبال گرم هواداران کشتی و رسانه‌ها روبه‌رو شدند. اتحادیه جهانی کشتی در خبری که بر روی خروجی سایت خود قرار داد، به حضور تیم کشتی آمریکا در ایران و قدرت دیپلماسی کشتی اشاره کرد. در خبر سایت اتحادیه جهانی آمده است:«پس از هفته‌ها بحث دیپلماتیک بین دولت‌های ایران و آمریکا، کشتی گیران ایالات متحده آمریکا، یکشنبه به ایران رسیدند، این تیم به رهبری جردن باروز قهرمان المپیک لندن وارد ایران شد و مورد استقبال هواداران و رسانه‌های گروهی قرار گرفت. تیم کشتی آزاد آمریکا پس از اینکه دولت‌های ایران و ایالات متحده آمریکا هفته‌ها روی جزئیات مسافرت قانونی بین دو کشور بحث کردند، به ایران رسیدند. مسائل پیش آمده در هفته گذشته پس از اینکه یک دادگاه در آمریکا با لغو فرمان اجرایی، بار دیگر اجازه ورود اتباع ایرانی را به ایالات متحده آمریکا داد، حل و فصل شد و دولت ایران نیز متقابلا اجازه ورود کشتی گیران آمریکایی را به کشور خود داد. جردن باروز قبل از سفر به ایران در این زمینه گفته بود: مردم ایران کشتی را دوست دارند، آنها طرفداران بزرگی برای من هستند و من ناامید بودم وقتی نمی‌توانستیم به اینجا بیاییم. بدیهی است که نظر من و دیدگاه مسئولان کشورم متفاوت است.
پیوند مسائل ورزشی با سیاست ممنوع!


وزیر ورزش و جوانان هم دیروز در پاسخ به این که چه اتفاقی افتاد که برای تیم ملی کشتی آزاد آمریکا ویزا صادر کردید؟ گفت: درباره مسابقات مختلف ورزشی معتقد هستیم که آنها را نباید با مسائل سیاسی پیوند بزنیم.ضمن آن که وقتی آن تصمیم رئیس جمهور جدید آمریکا گرفته شد و دستور داد برای اتباع ۷ کشور از جمله ایران ویزا صادر نشود بلافاصله شاهد بودیم که یک قاضی ایالتی این فرمان را تعلیق کرد و از یک طرف هم با تقاضای جدی فدراسیون کشتی آمریکا مواجه شدیم که آنها ضمن محکوم کردن تصمیم دولت آمریکا از ما خواستند اقدام متقابل نکنیم و به تیم ملی کشتی آزاد آمریکا ویزا بدهیم که برای مسابقات مهم جام جهانی کشتی آزاد آمریکا به ایران بیایند. از طرف دیگر رئیس اتحادیه جهانی کشتی هم به صورت شفاهی و کتبی خواسته بود این امتیاز را قائل بشویم و ویزا به تیم آمریکا بدهیم که در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که با توجه به برخورداری ایرانیان از تاریخ و فرهنگ غنی و بهره گیری از تعالیم انسان‌دوستی اسلام این ویزا صادر شود و تیم ملی کشتی آزاد آمریکا که حضورش در این مسابقات مورد تقاضای مردم آمریکا هم هست تحقق یابد. مسعود سلطانی فر تاکید کرد: فضای رقابتهای جام جهانی کشتی در ایران آکنده از دوستی و مودت است و مردم ما مردم با فرهنگی هستند. در این سرزمین ادیان و اقوام مختلف همزیستی مسالمت‌آمیز با هم دارند. در ایران در کنار مساجد، کلیسا‌ها و کنیسه ها فعالیت می‌کنند و پیروان ادیان مختلف آزادانه در مکان‌های مذهبی رفت و آمد می‌کنند و عبادات و مراسم مذهبی خودشان را انجام می‌دهند.