پسران، بلای اعتبار پدران!

آرمان: دیروز پروانه سلحشوری درباره بحث آقازادگی و امتیاز گرفتن برخی نمایندگان از وزرا و همچنین انتصاب اخیر فرزندان دو نفر از نمایندگان به عنوان شهردار برخی شهرستان‌ها اظهار کرد: «من با مسئولیت گرفتن نزدیکان نمایندگان و وزرا خواه به عنوان شهردار یا در هر پست دیگری موافق نیستم. خودم به عنوان یک نماینده اگر بدانم غیر از فرزند من شخص دیگری نیست که فلان مسئولیت را بپذیرد برای او کاری انجام می‌دهم و در غیر این‌صورت اگر به این قطعیت نرسم و بدانم افراد دیگری شایستگی حضور در آن مسئولیت را دارند برای او کاری انجام نمی‌دهم.»
پسران و افول اعتبار پدران
گرفتاری‌های پسران برای پدران در عالم سیاست ایران سابقه طولانی دارد و حتی در برخی موضوعات سبب اعلام برائت پدر از پسر شده است، مانند آن روز که آیت‌ا... خزعلی در بیانیه‌ای تاکید کرد: «مدت مدیدی است پسرم مهدی خزعلی از راه مستقیم منحرف شده درست در خط مقابل قرار گرفته. هر چه نصحیت می‌کنم و برای هدایتش متوسل به اولیای خدا می‌شوم اثر نمی‌کند. ملت انقلابی عزیز همیشه در صحنه ما بدانند او از ما جدا هست و هر چه از من نقل کند، نپذیرند. با من ارتباطی ندارد.» البته نمونه‌های دیگری از این اعلام برائت‌ها می‌توان یافت، مانند آنچه حاج صادق آهنگران درباره پسرش نوشت و یا تصمیمی که یاسین رامین برای زندگی خود داشت که با عقاید پدر همخوانی نداشت، اما گاهی پسران رفتارها و گفتارهایی دارند که پدران مجبور به توجیه آن هستند، چرا که اعلام برائت و رد عملکرد پسران سبب خدشه به اعتبار خودشان می‌شود. در ماه‌های اخیر چند نمونه از عملکرد پسران و واکنش پدران منتشر شده است که در ادامه می‌آید.
ژن خوب


نزدیک یک ماه قبل حمیدرضا عارف، فرزند محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس دهم گفت: «هر کسی که توانایی داشته و به نقطه‌ای رسیده، حتما استعدادهایی در وجودش بوده؛ بالاخره تاثیر وراثت وجود دارد، ژن وجود دارد. پدر و مادر من هر دو جزو شاگرد اول‌های کنکور در کشور بودند، مادر من رتبه 15 کنکور داشته؛ این ژن منتقل می‌شود.» دو واژه «ژن خوب» واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت که تا به امروز هم ادامه دارد. برخی رنجیدند و عنوان کردند این اظهارات پسر عارف توهین به سایر افراد جامعه است! برخی نیز از عارف خواستند در اصلاح گفتار پسر خودش تلاش کند. اظهارات حمیدرضا عارف چنان بود که حتی علی مطهری نایب‌رئیس مجلس هم به آن واکنش نشان داد: «این نشانه صفای باطن ایشان است که این اظهار نظر را کرده‌اند.» محمد نادری از بازیگران مجموعه دورهمی با هشتگ «ژن برتر» پستی را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت و نوشت: «این یه سلفی معمولی نیست. این تلاشی است البته نافرجام در یافتن ژن برتر در چهره خود. متاستفانه منم مثل بیشتر مردم یه ژن معمولی به درد نخور دارم که به هیچ‌کار نمیاد. نه بلده پورش و مازراتی وارد کنه، نه آن‌قدر جربزه و جنم داره که با چهار تا شرکت خارجی قرارداد ببنده. فقط بلده عین گاو زل بزنه تو چشمم و ما ما کنه. تکمله: پسر شیر با بدان بنشست خاندان شیری‌اش گم شد.» رجانیوز و سایت‌های مخالف اصلاحات هم گفتار پسر عارف را دستمایه تخریب قرار دادند. محمدرضا عارف تحت فشارهای زیادی است که البته این بار تنها در حوزه سیاست نیست، بلکه اقشار مختلف در عرصه اجتماعی هم از اظهارات فرزند او خرسند نیستند. عارف در این باره سکوت کرده است که نشانگر نارضایتی خود او هم هست.
مدیرعامل 26 ساله!
دومین فرزندی که عملکردش سبب سوال از پدر شد، فرزند محمدعلی وکیلی، عضو فراکسیون امید است. 3 مرداد بود که سایت‌های خبری نوشتند: «مهدی وکیلی فرزند ٢6‌ساله محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح‌طلب مجلس به‌عنوان مدیرعامل شرکت صنعتی کاوشگران آتیه صبا (وابسته به سازمان بازنشستگی کشوری و وزارت تعاون) منصوب شده است.» البته وکیلی بر خلاف عارف سکوت نکرد و اشتباه فرزندش را پذیرفت. ولی آذروش، مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری آتیه صبا، فورا نسبت به حضور آقازاده ۲۶‌ساله یک نماینده مجلس در رأس یک شرکت معدنی- صنعتی، واکنش نشان داده و از حضور این فرد در سال گذشته به‌عنوان معاونت اجرایی گفته است. نکته قابل تامل آنجاست که ترکش انتصاب پسر وکیلی به سمت رئیس‌جمهور هم رفت و سایت‌های مخالف دولت نوشتند: «انتصاب پسر وکیلی بر اساس تاکید رئیس‌جمهوری و مقامات عالی نظام درباره جوانگرایی در مدیریت انجام‌شده است!» برخی حضور پسر وکیلی در یکی از شرکت‌های وزارت تعاون را مربوط به اصرار این نماینده برای استیضاح ربیعی و انصراف ناگهانی او نسبت دادند، اما وکیلی به یکی از رسانه‌ها گفت: «این شرکت کاغذی است و رسما کار خاصی هم نمی‌کرده، من 15 روز است که مطلع شده‌ام و به محض اطلاع به ایشان (پسرم) گفتم استعفا بدهد. آن موقع آقای آذروش با خواهش و تمنا نزد من آمد که تا فرد جدیدی برای این مسئولیت نیافته‌ایم، ایشان را آنجا بگذارم.» هر چه باشد خبر حضور فرزند وکیلی در یکی از شرکت‌های وزارت تعاون در ذهن جامعه مانده و خدشه‌ای به اعتبار این نماینده زده است.
چمخاله؟ بالاتر!
دیروز خبر رسید که به پسر مهرداد لاهوتی پیشنهاد پذیرش شهرداری چمخاله شده است. این نماینده مجلس در گفت‌وگویی منکر این ادعا نشد و البته تاکید کرد: «پسرم کارشناسي ارشد عمران دارد و کارمند مسکن و شهرسازي هستند، [او را] جزو گزينه‌هاي شهرداري چمخاله قرار دادند. خود من هم به او توصيه کردم که اصلا چنين کاري نبايد بکند. بالاخره ايشان آدم بااستعدادي است، حالا چون پسر من است که نبايد برود خانه بنشيند. حد و اندازه ايشان خيلي بالاتر از اين قضاياست.» لاهوتی نه مانند عارف سکوت کرد و نه مانند وکیلی اشتباه پسر را پذیرفت بلکه از روش سوم استفاده کرد؛ حق دادن به فرزند.
در نهایت...
روایت پدران و پسران در سیاست پایانی ندارد و هنوز باید منتظر شنیدن اخبار دیگری از آقازادگان بود. هر چند نمی‌توان منکر شد که آقازادگان دولت‌های اصولگرا پیشتاز حاشیه‌سازی برای پدران بودند. جریان اصلاحات در تلاش برای پایان دادن به سوء استفاده از پدران است و دراین مسیر گام‌های خوبی هم برداشته است.