فرار از پاسخگویی

خبرنگار آفتاب یزد: مجوز برگزاری کنسرت به استاد شجریان می‌دهید؟
وزیر ارشاد: برای ایشان آرزوی سلامتی می‌کنم!
فرار از پاسخگویی
---------------------------------


آفتاب یزد – گروه فرهنگی: روز گذشته سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سالن شورای فرهنگ عمومی حاضر شد و به پرسش های آنان در خصوص مسائل مختلف فرهنگی پاسخ گفت. اگر چه وزیر محترم ارشاد به برخی از سوالات پاسخ صریح و متقن نداد اما این نشست و صحبت هایی که در آن رد و بدل شد نوید بخش امید و نشاطی بود که ممکن است در چندماهه باقیمانده از دولت یازدهم دل اهالی فرهنگ و هنر را شاد کند. رضا صالحی امیری در ابتدای این نشست گفت: کمتر از ۱۰۰ روز از حضور من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذرد و طبق وظیفه باید گزارشی را نسبت به سیاست‌ها و عملکردهای این وزارتخانه به ملت ارائه کنم. جهت‌گیری و مسیر اصلی ما مبتنی بر گفتمان فرهنگی دولت است که در تداوم گفتمان مقام معظم رهبری و مبتنی بر اعتدال فرهنگی انجام می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهاراتش با اعلام سیاست‌های تعیین شده در این وزارتخانه اظهار کرد:‌ سیاست‌هایی که ما در این وزارتخانه اعلام و نسبت به آن وفادار هستیم عبارتند از حفظ ثبات و آرامش در حوزه فرهنگ، ‌گفتگوی فرهنگی، عدالت فرهنگی ، امنیت فرهنگی، پرهیز از تصدی‌گری و توجه جدی به فرهنگ عمومی ، توجه جدی به مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر و توجه جدی به حوزه فرهنگ دینی. پس از اعلام سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توضیح مختصری درباره هرکدام از آنها نوبت به پرسش های خبرنگاران رسید که در این بخش وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.
** آرزوی سلامتی برای استاد شجریان
بالاتریم مقام مسئول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای جلسه پرسش و پاسخ در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب یزد مبنی بر اینکه اگر محمدرضا شجریان برای برگزاری کنسرت اعلام آمادگی کند، موضع وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی چیست بیان کرد: همه ما برای ایشان آرزوی سلامتی داریم و امیدواریم در این ایام فاطمیه و دعای خیر مومنان ایشان شفای عاجل پیدا کند. آنچه برای ملت مهم است، سلامت ایشان است و ما دعا گو هستیم.پس از پاسخ وزیر فرهنگ و ارشاد به پاسخ این پرسش زمزمه هایی درباره عدم پاسخ صریح صالحی امیری به این سوال در میان خبرنگاران ایجاد شد و همین موضوع موجب شد که در اواخر این نشست خبرنگار دیگری با اشاره دوباره به سوال خبرنگار آفتاب یزد خواستار پاسخ صریح این پرسش شد که وزیر فرهنگ و ارشاد اظهار داشت: باز هم برای استاد شجریان آرزوی سلامتی دارم، ما موضعمان را درباره استاد با همین دعا روشن می کنیم ضمن اینکه چندی پیش مجوز آلبوم ایشان صادر شده و با همین انتشار آلبوم پیام خود را به اصحاب فرهنگ و هنر منتقل کرده‌ایم که استاد شجریان یکی از شخصیت‌های بزرگ فرهنگ و هنر کشور هستند و مورد تکریم ما است.
** تحجر مانند ولنگاری زیان آور است
در بخش بعد جلسه پرسش و پاسخ صالحی امیری در پاسخ به سوالی درباره‌ اقدامات عملی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی برای تحقق دغدغه‌های رهبری و جلوگیری از ولنگاری فرهنگی اظهار کرد: پاسخ من به این پرسش این است که پرداختن به حرف‌ها و مطالب‌ مطرح شده از طریق بنر به نوعی ظلم است. از روز اولی که در وزارت ارشاد حضور داشته‌ام، شعار «نه ولنگاری و نه جزم‌اندیشی» را به طور همزمان مطرح کردم، چون اندیشه اعتدال مبتنی بر نفی ولنگاری و نفی جزم‌اندیشی
است. به همان اندازه که ولنگاری زیان‌آور است، تحجر و جزم‌اندیشی نیز زیان‌آور است. در این راستا گروهی مسئول پیگیری دغدغه‌های رهبری برای شناسایی و تبیین آنها و چگونگی طراحی سیاست برای رفع و تحقق در عمل شده است.
** منتظر تصمیم دولت هستیم
وزیر فرهنگ در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره ارسال آثار گنجینه موزه‌ هنرهای معاصر به آلمان و نقش معاونت هنری در این ماجرا اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه‌ میان موزه‌های معتبر جهان یک امر جاری است و در این مورد خاص که قرار بود یک گالری در موزه‌ هنرهای معاصر برلین از آثار ایرانی برگزار شود، یک ابهام حقوقی توسط حقوقدانان مطرح شد و از این منظر پس از حضورم در وزارت ارشاد با دولت مکاتبه و تقاضای بررسی و تصویب آن را در دولت مطرح کردم. وی ادامه داد: در حال حاضر مسئولیت این ماجرا با تشکیل یک کمیته در دولت بر عهده بنده است و هر زمان که بررسی‌ها به نتیجه برسد و دولت تصمیم خود را برای ارسال و یا عدم ارسال آثار به خارج از کشور تصویب کند، اقدام خواهیم کرد و همچنین نتیجه را به طور رسمی اعلام می‌کنیم. صالحی امیری در این‌باره در پاسخ به سوالی که توضیحات و شفاف‌سازی بیشتری را مطالبه می‌کرد، گفت: در این باره تاکید می‌کنم هیچ‌چیز مبهم و غیر شفافی وجود ندارد، من از بدو ورودم تا به امروز در جزئیات مسائل هستم و تقاضا می‌کنم با ایجاد ابهام مسئله را دچار سختی و پیچیدگی نکنید. او با اشاره به نمایش الواح هخامنشی در ایران و موفقیتی که آن نمایشگاه داشت اضافه کرد:‌ وقتی در موضوع ارسال آثار گنجینه ابهام ایجاد شد، دستور توقف را دادم و الان تمام آنها در گنجینه ثبت و ضبط هستند. در این ماجرا نامه‌ای از «اشتون مایر»، وزیر امور خارجه آلمان به آقای ظریف و بنده رسید و طبق تقاضای ما، دولت آلمان نگهداری و بازگشت آثار را تضمین کرد. با این حال پس از تضمین دولت آلمان موضوع را در دولت در دستور کار قرار دادیم و روال به این شکل است که باید مسئله در کمسیون تخصصی دولت بررسی شود. اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
** رشد کمی و کیفی در تئاتر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افزایش بودجه اعلام شده از سوی او برای تئاتر به طور مشخص به کدام بخش‌ها تعلق خواهد گرفت و آیا تا پایان سال مطالبات تئاتری‌ها پرداخت خواهد شد تا مانند سال گذشته به شب سال نو نرسد؟ اظهار کرد:‌ براساس گزارشی که از معاونت هنری دریافت کرده‌ام، به طور تقریبی پس از جشنواره تئاتر فجر ۱۲۰ تا ۱۴۰ نمایش هر شب در سالن‌های تهران اجرا می‌شوند، در حالی که در سال ۹۱ میزان اجرای تئاتر در سالن‌های تهران متوسط ۲۰ اجرا بود. او گفت: از این
منظر بازگشتی از نسل جدید را به تئاتر شاهدیم که بسیار زیبنده است و از این منظر نوع گرایش نسل جدید به تئاتر یک سیاست را به ما دیکته می‌کند و آن هم تقویت حوزه تئاتر است. صالحی امیری خاطرنشان کرد: تاکید ما توجه به گروه‌های تئاتری و زیرساخت‌ها به ویژه با اولویت بر شهرستان‌هاست و تاکید می‌کنم افزایش دو برابری بودجه تئاتر
در سال ۹۶ قطعی است.
** با هرگونه سختگیری مخالفم
صالحی امیری در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره صحبت‌های اخیرش مبنی بر طرح عدم سختگیری در حوزه نشر و ممیزی بیان کرد: با هر گونه سخت‌گیری در همه حوزه‌های فرهنگی و هنری مخالف هستیم، چون فرهنگ و هنر حوزه‌ای نرم است. این حوزه با انسان‌ها و روح آن‌ها سروکار دارد و از جنس تعامل، گفتگو و مذاکره است؛ پس با هر نوع سخت‌گیری مخالفم اما این به معنای عدم نظارت نیست.
ما به دلیل آنکه باید در چارچوب قانون عمل کنیم، مجبور به اعمال نظر هستیم. اما میزان اعمال نظارت بر کتاب به کمترین میزان خود پس از انقلاب اسلامی رسیده و دلیل آن هم آشنایی اصحاب فرهنگ با خطوط زرد و قرمز نظام است.
**مردم محرم ترین طبقه اند
صالحی امیری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره انتشار گزارش‌های مالی دو دوره اخیر جشنواره فیلم فجر و نیز ورود یکسری بخش‌ها به جشنواره بدون برگزاری مزایده و مشخص بودن سازوکار اصولی گفت: در اصلاحیه‌ای به معاونت سازمان سینمایی در همان ماه اول حضورم اعلام کردم که مانند معاونت مطبوعاتی، شفاف‌سازی کلیه اقدامات مالی و غیرمالی برای اصحاب فرهنگ و هنر یک امر ضروری است. در این بین مردم محرم‌ترین طبقه برای دانستن اطلاعات حوزه‌های مختلف نشر، یارانه، سینما، تئاتر، موسیقی و... هستند و هیچ گونه ابهامی برای بنده قابل پذیرش نیست.
**«رستاخیز» و «کاناپه» در هاله ای از ابهام
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره آخرین وضعیت دو فیلم «رستاخیز» و «کاناپه» گفت: جلساتی که با حضور سه نفر از صاحبنامان این حوزه به همراه آقای درویش برگزار شده، به تفاهمات اولیه‌ای رسیده و نتیجه توسط خود آقای درویش اعلام می‌شود.
درباره فیلم «کاناپه » آقای عیاری هم باید بگویم که ایشان از صاحبنامان سینمای ایران است
و به مشاور عالی وزارتخانه و رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده‌ام تا جلسه مستقلی با ایشان برای تصمیم‌گیری برگزار شود، اما با این حال عمده بحث مربوط به فیلم «کاناپه» فقهی است و باید بدون بحث‌های تبلیغی کار را در این‌باره دنبال کنیم.