سياهي قصه دختران دريا

 خبر مرگ در جاده ها دائما تكرار مي شود ، پيام  همدردي و  قول پيگيري مي دهيم  و دوباره تکرار یک حادثه‌تلخ و ديگر هيچ
هديه كيميايي
نيمه شب جمعه اتوبوس حامل دختران دانش‌آموزان مدارس فرزانگان هرمزگان در مسير بندرعباس به سمت داراب واژگون شد و 7 دانش‌آموز، يك سرپرست و كمك راننده در اين حادثه جان باختند. 2 دانش‌آموزان از ناحيه مهره كمر آسيب ديدند و 2 دانش‌آموز نيز قطع عضو شدند. همچنين در اين حادثه 34 نفر نيز مجروح شدند. خبر واژگوني را ساعت 7 صبح در شبكه‌هاي تلويزيوني زيرنويس كردند و خانواده‌ها در جريان حادثه قرار گرفتند. خانواده‌هايي كه شب قبل با هزار لبخند و اميد و آرزو دختران نوجوان‌شان را راهي اتوبوس كردند و براي‌شان موفقيت در اردوي المپياد دانش‌آموزي را آرزو كرده بودند. حالا يكي‌يكي به محل حادثه مي‌رسند و پيكر بي‌جان جگرگوشه‌ي‌شان را مي‌بينند. تصاوير نگاه‌ها و لبخندهاي شب گذشته مقابل چشم‌هاي‌شان مي‌گذرد و اشك مي‌ريزند. ريحانه بيات يكي از دانش‌آموزان مصدوم حادثه كه در بيمارستان داراب بستري است و شاهد مرگ دوستانش بوده در گفت‌وگو با «اعتماد» (خبرنگار محلي در داراب) مي‌گويد: «ما ساعت يازده و نيم از بندرعباس خارج شديم. از همان اول بچه‌ها به راننده گفتند كه ما مي‌خواهيم خوراكي بخريم و بايد جايي جلوي سوپري توقف كنيم. اما راننده به ما گفت چند ساعت ديگر نگه مي‌دارد و ما مي‌توانيم خوراكي‌هايي كه مي‌خواهيم را بخريم. سرپرست‌مان داخل اتوبوس هم به ما گفت ساكت باشيم تا آقاي كمك راننده بتواند استراحت كند و به‌موقع جايش را با راننده عوض كند. ما هم همگي ساكت بوديم، چراغ‌ها هم خاموش بود. نزديكي‌هاي ساعت 4 نيمه شب ناگهان متوجه شدم اتوبوس كج شده؛ اتوبوس چرخيد و متوقف شد. بچه‌ها شروع كردند به جيغ كشيدن و فرياد زدن. خاك وارد اتوبوس شده بود و همه جا رو گرفته بود. بغل دستي‌ام روي من افتاده بود؛ كمكش كردم بلند شود و خودم هم بلند شدم. آن موقع هنوز نمي‌دانستم دوستانم فوت كردند. فقط ديدم يكي از آنها بدنش از هم باز شده بود. ديگر اجازه ندادند ما آنجا بمانيم از داراب ماشين آوردند و ما به بيمارستان آمديم.» صداي ريحانه پر از اضطراب است. توالي تصاوير حادثه را نمي‌تواند پشت سر هم تعريف كند و مدام ميان حرف‌هايش مكث مي‌كند. هنوز شوك حادثه همراهش است. حالا شايد مدرسه شان را تصور مي‌كند و كلاس‌هايي كه جاي خالي دوستانش خبر از صبحي مي‌دهد كه همگي را با هم برد.
فاطمه معماريان يكي از دانش‌آموزاني كه از بندرعباس براي شركت در اين اردو حاضر شده است هم درباره حادثه به «اعتماد» مي‌گويد: «همه دانش‌آموزان ساعت 6 بعدازظهر به كانون دانش‌آموزي قدير رفتيم و شام خورديم. آنجا با هم سرودهاي‌مان را تمرين كرديم و برنامه‌هايي كه قرار بود در المپياد داشته باشيم را مرور كرديم. ساعت 11 شب هم در سه اتوبوس به سمت شيراز راه افتاديم. چندتا از خانواده‌ها از اينكه قرار بود شب راه بيفتيم شكايت داشتند اما در نهايت اعتراض‌شان را پس گرفتند چون به آنها گفتند كه راننده‌هاي ما از آدم‌هاي باسابقه انتخاب شده‌اند و مشكلي پيش نمي‌آيد. مقصد ما اردوگاهي بود كه در نزديكي شهر شيراز قرار داشت. من و دوستم در اتوبوس بيدار بوديم. ساعت 4 صبح وقتي راننده اتوبوس ما جلوي پمپ گاز ايستاد سرپرست برق‌هاي اتوبوس را روشن كرد و بچه‌ها بيدار شدند. به بچه‌ها گفت كسي شماره تلفن بچه‌هاي اتوبوس نارنجي را دارد؟ انگار آنها را گم كرده بوديم. كسي از آنها شماره نداشت. نيم ساعت بعد به داراب رسيديم و ما را به مسجدي كه در اوايل شهر قرار داشت بردند. بچه‌ها نمازشان را خواندند تا اينكه ساعت 8 با اتوبوس آمدند دنبال‌مان و ما را به آموزش و پرورش شيراز بردند. آنجا صبحانه‌مان را خورديم و براي سكونت در خوابگاه گروه‌بندي شديم. در اين مدت بچه‌ها از خبرهاي داخل تلگرام تاحدودي در جريان حادثه قرار گرفته بودند ولي هيچ‌كس خبري دقيقي به ما نمي‌داد تا اينكه بعد از اعتراض بچه‌ها سرپرست‌ها به ما گفتند كه چه اتفاقي افتاده است. همان وقت بود كه خبر دادند تلويزيون بندرعباس خبر تصادف را زيرنويس كرده و خانواده‌ها در جريان قرار گرفته‌اند. آن موقع سرپرست‌ها با خانواده بچه‌ها تماس گرفتند و خبر تصادف را دادند.» او در ادامه مي‌گويد: «همين كه سرپرست گفت 9 نفر فوت شده‌اند سه دانش‌آموز مينابي كه همراه ما بودند حال‌شان بد شد و آنها را هم به بيمارستان بردند. سرپرست از ما خواست كه سوار اتوبوس شويم؛ همه ترسيده بوديم. گفتيم سوار نمي‌شويم. مي‌ترسيديم ما هم تصادف كنيم.» او درباره برگزاري اين المپياد نيز گفت: «من رشته‌ام انساني است و اين نخستين‌باري بود كه در اين المپياد شركت مي‌كردم. هر سال اين المپياد داخل استان خودمان برگزار مي‌شد اما امسال براي نخستين‌بار چند استان نزديك هم را جمع كردند تا اين المپياد برگزار شود.»
9 دانش‌آموز تحت عمل جراحي
معاون عمليات سازمان اورژانس كشور در گفت‌وگو با ايسنا از قطع عضو  و عمل جراحي 9 نفر از دانش‌آموزان هرمزگاني در حادثه محور داراب- بندرعباس خبر داد. حسن نوري، معاون عمليات سازمان اورژانس كشور درباره آخرين وضعيت مصدومان حادثه واژگوني اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر از استان هرمزگان گفت: به طور كلي 34 مصدوم اين حادثه به بيمارستان امام حسن (ع) داراب و 5 مصدوم توسط اورژانس هوايي به شيراز انتقال يافتند كه خوشبختانه وضعيت باليني همه مصدومان مساعد و در بيمارستان‌ها تحت درمان هستند. دو نفر از مصدومان منتقل شده به بيمارستان‌ داراب يكي از اندام‌هاي خود را از دست دادند به طوري كه يكي از مصدومان اندام فوقاني و ديگري اندام تحتاني خود را از دست داده و دچار قطع عضو شده است. براساس آخرين گزارش‌ها 5 نفر از مصدومان نيز هم‌اكنون در اتاق عمل تحت عمل جراحي هستند. همچنين يك مصدوم معصومه محمودي‌زاده 14 ساله درمان و ترخيص شد، ساير مصدومين در بيمارستان تحت نظر هستند. نوري در مورد آمار متناقض هريك از دستگاه‌ها در مورد تعداد كشته‌شدگان اين حادثه نيز گفت: با توجه به اينكه اجساد برخي از افراد به‌شدت آسيب ديده بود امكان شناسايي نداشت به همين دليل براساس آخرين گزارش‌ها پزشكي قانوني مرگ 9 نفر را تاييد كرده است.


راننده اتوبوس بازداشت شد
چند ساعت بعد از حادثه رييس دادگستري شهرستان داراب در گفت‌وگو با ميزان گفت: راننده اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر هرمزگاني سالم است و بازداشت شده. حجت‌الاسلام سيد محسن موسوي افزود: دستورات قضايي لازم صادر و پرونده قضايي دراين رابطه تشكيل شده است. همچنين از زمان وقوع حادثه تمهيدات لازم به دستور مراجع قضايي، فرماندار و امام جمعه براي مصدومان انجام شده است. علت حادثه در دست بررسي است و منتظر اعلام نتايج از سوي مراجع انتظامي هستيم. به احتمال زياد، خواب آلودگي راننده، علت واژگوني اتوبوس دانش‌آموزان بوده است. مديركل مديريت بحران استانداري فارس نيز با بيان اينكه دانش‌آموزان حادثه‌ديده براي حضور در اردوي فرزانگان قرار بود به شهرستان داراب عزيمت كنند، خاطرنشان كرد: اين دانش‌آموزان از شهرهاي رودان و ميناب استان هرمزگان به سمت داراب درحركت بودند.
نبود دليل مشخصي براي حادثه
رييس پليس‌راه كشور نيز درباره علت اين حادثه گفت: در حال حاضر دليل مشخصي از علت واژگوني اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر به دست نيامده است اين در حالي است كه سرعت اتوبوس در حد مجاز بوده و جاده تردد صاف و به شكل كفي است. در اين حادثه خودرو به حاشيه راه كشيده و منجر به واژگوني اتوبوس شده است. قطع به يقين نمي‌توان گفت علت اين حادثه خستگي و خواب‌آلودگي راننده است، آنچه مسلم است اين كه راننده زمان كافي براي استراحت داشته و ساعت ۳ اقدام به رانندگي كرده است. بنابراين پيگيري‌هاي لازم جهت علت واژگوني اتوبوس همچنان ادامه دارد. سردار حميدي افزود: در شهريور ماه سال جاري ۴۰ درصد تصادفات جاده‌اي ناشي از خواب‌آلودگي و عدم استراحت كافي رانندگان بوده است. به گفته خبرنگار بومي داراب خانواده دانش‌آموزان كشته شده و مصدوم حادثه را در مدرسه‌اي كه كنار بيمارستان قرار دارد اسكان دادند. مادراني كه در شوك از دست دادن دختران نوجوان‌شان به ديوارهاي مقابل‌شان زل زده‌اند، پدراني كه خود را به گوشه‌اي خلوت از مدرسه رسانده‌اند در سكوت شانه‌هاي‌شان مي‌لرزد و اشك مي‌ريزند. مادراني كه تكه‌اي از لباس‌هاي دختران‌شان را روي صورت‌شان گذاشته‌اند و به آخرين گفت‌وگوهاي‌شان فكر مي‌كنند. به دست‌هاي كوچكي كه براي آخرين بار از پشت اتوبوس تكان خوردند و گفتند خداحافظ...