چشم‌های نگران جهان به آسمان ژاپن خیره شد حوالی ساعت 11:30اقیانوس «نا»آرام شد

تهدید کشورهای منطقه از سوی کره شمالی هر روز ابعاد گسترده تری پپدا کرده و به نظر می رسد ژاپن به عنوان اصلی‌ترین متحد ایالات متحده آمریکا در منطقه شرق آسیا این روزها قرار است با کابوس بمب هسته ای دست و پنجه نرم کند. بامداد دیروز (جمعه) کره شمالی یک موشک بالستیک میان برد از منطقه «سونان» در پیونگ یانگ شلیک کرد که با گذر از فراز جزیره هوکایدو ژاپن در ساحل شرقی «کیپ اریمو» در جنوب این جزیره فرود آمد.بنابر گزارش‌ها پس از ورود موشک به آسمان ژاپن ساکنان مناطق متاثر از آن هشدار خطر دریافت کرده و به پناهگاه‌ها رفتند. توکیو می‌گوید این موشک به احتمال زیاد وارد بخشی از آسمان این کشور شده و بر همین اساس به شهروندان آن مناطق هشدار پناه گرفتن داده شده است.این دومین بار در طی هفته های جاری است که کره شمالی به قصد تهدید گوام دست به چنین اقدامی می زند.ادامه روند رفتار خصمانه کره شمالی نه تنها حالت بازدارنده نداشته بلکه تنها به گفتمانی مشترک برای تحریم شدیدتر علیه این کشور بدل شده است.به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از توکیو؛ ژاپن، کره جنوبی و آمریکا درباره افزایش فشار بر کره شمالی به منظور تغییر سیاست های این کشور توافق کردند.وزارت امور خارجه ژاپن روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: «سئول، توکیو و واشنگتن درباره تقویت همکاری ها در جهت تحت فشار قرار دادن کره شمالی با هدف توقف برنامه های هسته ای این کشور توافق کردند».در این بیانیه آمده است:‌«طرف ها درمورد غیر قابل قبول بودن اقدامات تحریک آمیز مستمر کره شمالی توافق و بر ضرورت اقدامی قاطع علیه کره شمالی در واکنش به آزمایش موشکی اخیر این کشور تاکید کردند».
به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی، به دنبال این شلیک کارگروهی متشکل از ارتش کره‌جنوبی و وزارت دفاع آمریکا جزئیات پرتاب جدید و ویژگی‌های موشک را مورد آزمایش‌ و بررسی قرار داده‌اند.تنها ساعاتی پس از این اقدام تحریک آمیز از سوی پیونگ یانگ، ارتش کره جنوبی دو موشک بالستیک را در پاسخ به اقدامات «پیونگ یانگ» شلیک کرده است. کره‌جنوبی می‌گوید موشک پرتاب شده توانسته تا ارتفاع ۷۷۰ کیلومتری بالا رود و مسافتی حدود ۳۷۰۰ کیلومتر را هم طی کند؛ ارقامی که در صورت تایید می‌تواند از بهبود و تثبیت برد موشک‌های بالستیک کره‌شمالی خبر دهد و ادعای این کشور مبنی بر قادر به هدف قرار دادن خاک آمریکا را به واقعیت نزدیک‎تر کند.
شلیک چند موشک ضدموشک بالستیک در کرانه‌های دریای کره از سوی سئول اقدامی است که در چند ماه گذشته به پاسخی معمول از سوی کره‌جنوبی و نیروهای آمریکایی مستقر در آن منطقه تبدیل شده که بنا دارند هر بار توان دفاعی سئول را به رخ پیونگ‌یانگ بکشد.
کاخ‌سفید می‌گوید دونالد ترامپ، رئیس جمهور، در جریان این آزمایش موشکی قرار گرفته و جیمز متیس، وزیر دفاع این کشور گفته با همه مقام‌های مرتبط با امنیت ملی در این باره ارتباط برقرار شده است.


ارتش آمریکا تایید کرده که این موشک حوالی ساعت ۱۱:۳۰ صبح جمعه به وقت هاوایی شلیک شده و توسط رادارهای نظامی آمریکا تعقیب شده است. بنابر اطلاعیه پنتاگون، ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در اقیانوس آرام اعلام کرده جزئیات این آزمایش موشک بالستیک را دردست بررسی دارد اما یقین یافته که این پرتاب هیچ تهدیدی متوجه آمریکای شمالی و جزیره گوآم نکرده است.
این آزمایش جدید تنها ساعاتی پس از انتشار بیانیه تهدیدآمیز جدید کره‌شمالی علیه آمریکا شلیک شده که در بخشی از آن پیونگ یانگ گفته "زمان آن رسیده که خاک آمریکا را به تباهی کشاند.”
ماه اوت گذشته هم عبور یک موشک بالستیک آزمایشی از آسمان شمال ژاپن، هزاران نفر از ساکنان این مناطق را با رعب و وحشت از خواب بیدار و روانه پناه‌گاه‌ها کرد.
همزمان از کاخ ریاست جمهوری کره‌جنوبی ( کاخ آبی) خبر می‌رسد که وزرا و فرماندهان ارتش این کشور برای حضور در جلسه اضطراری شورای امنیت ملی فراخوانده شده‌اند.آزمایش موشکی جدید از سوی پیونگ‌یانگ می‌تواند "دهن‌کجی" دیگری از سوی کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به تحریم های جدید شورای امنیت تلقی شود.تحریم‌های جدید شورای امنیت، واردات نفت و گاز کره‌شمالی را محدود می‌کند و مانع صادرات پارچه از این کشور می‌شود.
این ۲۲ دومین آزمایش موشکی کره‌شمالی طی چند ماه گذشته و سومین آنها طی تنها ۱۷ روز گذشته است؛ آزمایش‌هایی که نشان از پیشرفت چشمگیر فناوری موشکی این کشور دارد و آن طور که پیونگ یانگ ادعا می‌کند این کشور را به باشگاه کشورهای دارای سلاح اتمی وارد کرده است.
واکنش ها به شیطنت پیونگ‌یانگ
دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت: روسیه پرتاب موشکی کره شمالی را محکوم می کند و اینگونه اقدامات را عامل تشدید تنش های منطقه ای می داند.خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنان پسکوف در جمع خبرنگاران نوشت: روسیه از پرتاب های تحریک آمیز موشکی کره شمالی به شدت نگران و معتقد است که این اقدامات منجر به تشدید تنش ها در شبه جزیره کره می شود.وی افزود: این اقدامات تحریک آمیز را قاطعانه محکوم می کنیم و بر این باوریم که چنین اعلام موضع پیونگ یانگ غیرقابل قبول و ناخوشاینداست.سخنگوی رئیس جمهوری روسیه همچنین به اتفاق نظر بین اعضای شورای امنیت سازمان ملل در باره مساله کره‌شمالی و پرتاب های موشکی این کشور اشاره کرد.
به گزارش یونهاپ کره جنوبی، یکی از مقامات ستاد مشترک ارتش کره جنوبی دقایقی پیش در گفت‌و‌گوی کوتاهی با خبرنگاران گفت که این اقدام در تلافی تحرکات کره شمالی و تنها شش دقیقه بعد از شلیک موشک توسط پیونگ یانگ صورت گرفته اسیت.
وی افزود: این موشک از نوع هیونمو2 ( Hyunmoo-2 )
بود که از یک سایت شرقی در نزدیکی مرز بین دو کره شلیک شده است.او گفت: این موشک به سمت یک هدف دقیق شبیه سازی شده در فاصله 250 کیلومتری بین یک منطقه نظامی و پایگاه هوایی سونان در استان پیونگ یانگ همان جایی که کره شمالی آخرین موشک خود را شلیک کرد اصابت کرد.
یک مقام وزارت دفاع کره جنوبی هم گفت این واکنش سئول به دلیل شلیک موشک های کره شمالی صورت گرفته است.
وی تاکید کرد که ارتش با رصد تحرکات موشکی کره شمالی توانست چنین اقدام سریعی را اتخاذ کند.
کره شمالی که بر اساس قطعنامه های سازمان ملل از توسعه فناوری موشک های اتمی و بالستیک منع شده است در ماه‌های اخیر چندین بار پرتاب های آزمایشی انجام داده است. این کشور تا کنون هفت بار دست به آزمایش اتمی زده است که سه مورد آن به ترتیب در سالهای 2006 ، 2009 و 2013 ، دو مورد نیز در سال گذشته میلادی (2016) و یک مورد نیز که یک بمب هیدروژنی قدرتمند بود سوم سپتامبر (12 شهریور) امسال و آخرین آزمایش این کشور نیز بامداد امروز جمعه 15 سپتامبر(24 شهریور) صورت گرفت.
سایر اخبار این روزنامه
سی و هشتیمن سالگرد درگذشت آیت الله طالقانی برگزار ش طالقانی می‌گفت از چیستی استبداد بگویید نه کیستی مستبد نامه بشار اسد به مقام معظم رهبری حسن یزدان : مسئولان به معیشت قهرمانان توجه کنند تاکی قهرمانان ما حرص نان بخورند تحویل پیکر شهدا و مجروحین حمله تروریستی ناصریه عراق به ایران خون زائران ایرانی، کرانه‌های فرات را رنگین کرد یادی از مسلمانان میانمار اهدای «نشان صلح» به شجریان، دولت‌آبادی، تقوایی و شیشه‌گران چشم‌های نگران جهان به آسمان ژاپن خیره شد حوالی ساعت 11:30اقیانوس «نا»آرام شد در یک منزل مسکونی در رباط‌کریم مردی 24 ساله، پسربچه‌ای را با 50 ضربه چاقو کشت رضا مهدیان مدیریت شهری جدید، تلفیقی از عقلانیت، تخصص و تجربه این آخوند های اصلاح‌طلب میزگرد تحلیلی «همدلی» درباره آسیب های پیدا و پنهان مدارس خاص در کشور تضاد آشکار با د موکراسی «کاهش سن بازنشستگی زنان به ۲۵ سال» در لایحه خدمات کشوری در دولت به تصویب رسید: زن‌ها زودتر به خانه برمی‌گردند رحمانی فضلی به گفت و گو با ایسنا نشست از مشی سیاسی وزیر کشور تا لغوکنسرت ها و موضع فرمانداران