طرح بهبود معیشت بازنشستگان به زودی در دولت

دانش پور- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که در سال های نه چندان دور 30 میلیون سالمند خواهیم داشت، تصریح کرد: طرح جامع «بهبود معیشت بازنشستگان» و «بهبود وضعیت صندوق‌های بازنشستگی» را  به منظور تحقق  پایداری صندوق‌ها و افزایش قدرت خرید بازنشستگان ، به زودی به دولت ارائه می دهیم.
علی ربیعی روز گذشته در همایش گرامی داشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، افزود: برای قشر بازنشسته فقط مسئله مالی و حقوق مطرح نیست و نیاز داریم فرهنگ استفاده از بازنشسته و حفظ شان و منزلت و نقش او در اداره کشور را نهادینه و پایه‌ریزی کنیم. بر این اساس تلاش می کنم طرح جامعی را برای پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی به هیئت دولت ببرم که در دست انجام است.  این امر  بهبود معیشت بازنشستگان و وضعیت صندوق‌ها را در پی خواهد داشت. وی ادامه داد: وقتی صحبت از صندوق های بازنشستگی می‌شود، گویی این ها فقط صندوق های کارپردازی هستند؛ در حالی که تلاش کردم در چندسال اخیر این موضوع را نهادینه کنم که صندوق ها محل زندگی اجتماعی بازنشستگان هستند و باید روزنه ای ایجاد کنیم تا بازنشسته ها مسیر زندگی اجتماعی و فرهنگی خود را ادامه دهند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که ظرفیت‌های فوق العاده‌ای در بازنشستگان وجود دارد و می‌توانیم 10تا 15 درصد رشد کشور را از طریق بازنشستگان دنبال کنیم، تصریح کرد: 70درصد بازنشستگان ما سالمند محسوب نمی‌شوند و میانگین ورود به سن بازنشستگی در برخی صندوق ها 48 سال است.
وی گفت: 35هزار میلیارد تومان بار مالی ناشی از کاهش قدرت بازنشستگان بوده است که امسال توانستیم دو هزار و 200 میلیارد تومان آن را جبران کنیم و هنوز راه درازی در پیش داریم. ربیعی با بیان این که چهار سال گذشته سرمایه صندوق 800 میلیارد تومان بود که اکنون به بیش از دو هزار میلیارد تومان رسیده است، اظهار کرد : تصمیمات غلطی گرفته شد. 400هزار میلیارد تومان در 50سال هزینه تحمیل شده ناشی از این تصمیمات بود که منابع آن دیده نشد. وزیر تعاون تاکید کرد: در دولت یازدهم پرده از مسئله صندوق ها را کنار زدیم و امروز راه حل‌های آن مشخص شده و امید است در دور دوم دولت مشکلات برطرف شود.
وزیر رفاه که در این مراسم  پنج خانه امید در گچساران، اردکان، محلات، ملایر و جیرفت را از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح کرد، در حاشیه مراسم اظهارکرد: هم اکنون ۴۳ خانه امید در تمامی استان ها فعال است و تا پایان سال قصد داریم در شهرهای بزرگ که تعداد بازنشستگان در آن زیاد است، خانه امید دایر کنیم. وی همچنین  از تدوین آیین نامه واگذاری ۱۵۰ شرکت برای خروج از بنگاه داری خبر داد و گفت: این آیین نامه به زودی در شورای عالی رفاه مطرح می شود. وزیر رفاه با تاکید بر این که اعتبار وام قرض الحسنه بازنشستگان از ۴۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به یک میلیون و 200 میلیارد تومان در سال های ۹۶ و ۹۷ افزایش یافته است، افزود: مبلغ این وام از دو میلیون به چهار میلیون تومان افزایش یافته است.


قدرت خرید بازنشستگان
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری هم  در این همایش با بیان این که در چهار سال گذشته حقوق و قدرت خرید بازنشستگان را با تورم هماهنگ کردیم، اظهارکرد: امیدواریم آسیب هایی که برای صندوق بازنشستگان ایجاد شد، با افزایش حقوق وکنترل تورم کاهش یابد. مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به این که متاسفانه صندوق بازنشستگی در کشور با مشکلاتی روبه رو است، گفت: بررسی ها نشان می دهد طی دهه های گذشته بعضا هزینه های تصمیماتی که برای صندوق گرفته شده، پرداخت نشده است که این موارد ۲۶ تصمیم بوده که یکی از آن ها بازنشستگی پیش از موعد است و متاسفانه افرادی که این تصمیمات را گرفته اند، به اتفاقات مهم صندوق و بازنشستگان توجه نکرده اند. به همین دلیل پس از واکاوی مشکلات صندوق طی سه سال گذشته تصمیم گرفتیم که قوانین را با توجه به هزینه هایی که برای اجرای آن به ما پرداخت می شود اجرایی کنیم تا شرمنده بازنشستگان نباشیم. وی گفت: قدرت خرید بازنشستگان در دولت های نهم و دهم 7/67 درصد کاهش یافت درحالی که حقوق این افراد با توجه به تورم در دولت گذشته افزایش نیافت، به همین دلیل طی چهار سال گذشته سعی کردیم حقوق و قدرت خرید بازنشستگان را با تورم هماهنگ کنیم .