ایران نشان داده که چک سفید امضا به بارزانی نمی‌دهد سودان تا کردستان، نیل تا فرات جدی است

حامد هارونی ـ درست زمانی که سلسه پیروزی‌ها علیه تروریسم داعش می‌رفت تا کام مردم عراق را شیرین کند، غائله جدایی اقلیم کردستان از عراق به چالشی جدید برای دولت و ملت این کشور تبدیل شد. سران کردستان تا یک ماه گذشته اعلام همه پرسی را تنها به منظور چانه زنی برای کسب امتیاز از حکومت مرکزی مطرح می کردند اما اظهارات اخیر بارزانی از عزم جدی وی برای جدایی کردستان از عراق رونمایی کرد. هرچند کشورهای منطقه و حتی آمریکا یکصدا با این اقدام مخالفت کرده‌اند اما اقلیم کردستان با سماجتی وصف ناشدنی سعی در تحقق همه پرسی استقلال دارد؛ انفکاکی که به قول معاون رییس جمهوری عراق نوری المالکی می‌تواند زمینه ساز تشکیل اسرائیل دوم در منطقه شود.پروژه تجزیه کشورها که به اذعان بسیاری از کارشناسان خاورمیانه خاصه در سالهای اخیر در دستور کار رژیم‌صهیونستی قرار گرفته می تواند مجددا تشکیل کشور دیگری نظیر آنچه در سودان جنوبی(نیل) شاهدش بودیم را رقم بزند.هرچند مقامات کشورمان بارها نسبت به جدایی کردستان از عراق هشدار داده بودند اما هشدار صریح عالی ترین مقام امنیتی ایران نشان داد که ایران چک سفید امضا در حمایت از کردستان به بارزانی نخواهد داد و ماجراجویی‌های سران کرد با تحریک اسرائیل به جدایی، عواقب مستقیمی را متوجه آنان خواهد کرد که طبعا مسئولیت آن بر عهده بارزانی خواهد بود.
نظریه امنیت اسرائیل
پس از تاسیس کشور اسرائیل «دیوید بن گورین» که از پایه گذاران نظریه امنیت اسرائیل بود همواره از ظهور آتاترکی عربی در میان اعراب وحشت داشت. وی بر این باور بود که این خطر بالقوه در قلب کشورهای عربی موسوم به کشورهای طوق (لبنان، سوریه، اردن و مصر) است. دولت اسرائیل در دهه پنجاه میلادی برای فشار آوردن به کشورهای طوق پیمان های امینتی با ایران، ترکیه، سودان ، اتیوپی و کنیا امضا کرد اما قدرت رفتن البشیر در سودان معادلات این رژیم مجعول را بر هم زد.مخالفت های البشیر با اسرائیل و تلاش وی برای رفع تنش میان خارطوم – قاهره خطوط ترسیم شده امنیت اسرائیل را هدف گرفت تا جایی که تل آویو در برنامه ای مدون پروژه جدایی سودان جنوبی را با توسل به اختلافات مذهبی، فرهنگی و قومیتی در این کشور کلید زد و آن را در سال 2011 میلادی اجرایی کرد.
ناکامی اسرائیل در مواجهه با حزب الله لبنان بویژه در سال 2006 سبب شد تا این رژیم برای مقابله با جبهه مقاومت و تامین امنیت خود در منطقه پروژه تجزیه سوریه را نیز کلید بزند.پروژه مخوفی که در صورت عدم دخالت سایر کشورها نظیر ایران و روسیه می توانست دومین کشور تجزیه شده منطقه را پدید آورد. در حالیکه رژیم صهیونیستی گمان می کرد تشکیل داعش در منطقه و حمایت پیدا با پنهانی دول غربی، سرنگونی رژیم بشار اسد را به همراه خواهد داشت و پل لجستیکی جبهه‌مقاومت شکسته خواهد شد اما انسجام شبه نظامیان شیعی، حزب الله لبنان با حضور مستشاران نظامی ایران ، حضور قدرتمند هوایی روسیه و البته حمایت هوشمندانه ایران از یگان‌های کرد تمامی معادلات تل‌آویو را بر هم زد. شکست های پیاپی دواعش در عراق و سوریه سبب شده تا اسرائیل که آشکارا حمایت خود را از تشکیل کشور کردستان اعلام کرده بود برای تحقق نقشه شوم خود تلاش کند.


شباهت های اقلیم کردستان و سودان
بررسی شباهت های میان سودان جنوبی و اقلیم کردستان می تواند سرنخ هایی مهم در این خصوص ارائه کند. در منطقه کردستان عراق علاوه بر کُردها، اقلیت‌های آشوری، ترکمن، عرب، کلدانی، ارمنی و غیره نیز زندگی می‌کنند و ناگفته پیداست که علیرغم جمعیت 8 میلیونی ،کردستان عراق از لحاظ قومیتی و دینی جامعه ای متنوع است. اقتصاد کردستان عراق مبتنی بر درآمدهای نفتی است، از محل درآمدهای نفتی ساخت و ساز زیادی در شهرهای کردستان عراق صورت گرفته‌است. این منطقه منابع زیرزمینی گاز و فلزات نیز دارد. سیاست‌های صلح جویانه و قدرت سازگاری این حکومت با نظام بین‌الملل دستاوردهای مثبتی در زمینه‌های اقتصادی برای این منطقه داشته‌است. بدهی است اقلیم کردستان عراق چه در بخش گردشگری تفریحی و گردشگری سلامت سالیانه پذیرای ۳۶۰۰۰۰ هزار نفر از اقلیم است که نیمی از این گردشگران را بخش سلامت تشکیل می‌دهند . بر اساس آمار سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۱)، حجم مناسبات تجاری میان اقلیم کردستان عراق و ترکیه بیش از ۸ میلیارد دلار در سال و مبادلات اقتصادی با ایران حدود ۵ میلیارد دلار بود.
از سوی دیگر سودان جنوبی در زمان جدایی از سودان دارای منابع سرشار نفتی بود تا جاییکه بیش از 90 درصد چاه‌های نفتی این کشور در بخش جنوبی آن مستقر بود. جمعیتی نزدیک به 5میلیون و هشتصد هزار نفری آن برخلاف قسمت شمالی آن مسیحی هستند.اختلاف دین و قومیت ها از اصلی ترین عوامل درگیری و سرانجام جدایی سودان جنوبی بود. جدایی این کشور از سودان علیرغم منابع غنی نفتی و وعده کشورهای غربی برای بهبودی اوضاع راه به جایی نبرده است و آمارها نشان می دهد این منطقه، یکی از فقیرترین مناطق جنگ‌زده جهان محسوب می‌شود که به دلیل سال‌ها نزاع، تبعیض و درگیری‌های قبیله‌ای با دولت مرکزی سودان به ویرانی کشیده شده‌است. بحرانی امنیتی و اقتصادی که به دلیل شرایط مشابه در کمین اقلیم کردستان نیز خواهد بود.
هشدار ایران به سران کردستان
جمهوری اسلامی ایران با توجه به رعایت اصول حسن همجواری و احترام به تمامیت ارضی، فطرتا نمی توانست با جدایی اقلیم کردستان از عراق موافق باشد و این رویه در کلام مقام معظم رهبری بارها به سران کردستان گوشزد شد.پیشتر در۳۰ خردادماه حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار با حیدر عبادی نخست وزیر عراق ضمن مخالفت با برگزاری همه پرسی استقلال کردستان فرمودند: «جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان همسایه، با برخی زمزمه‌ها مبنی بر برگزاری همه پرسی برای جدایی یک بخش از عراق مخالف است و دامن زنندگان به این موضوع را مخالفان استقلال و هویت عراق می داند.»
پافشاری بازرانی بر استقلال سبب شد تا ایران با اعزام سرلشگر باقری بلندپایه ترین مقام نظامی خود به ترکیه با لحن جدی‌تری خطالب به اقلیم کردستان مخالفتش با برگزاری همه پرسی را اعلام کند. در دیدار سرلشگر باقری و اردوغان رییس جمهوری ترکیه طرفین تصریح کردند مهمترین مساله از نظر مقامات دو کشور موضوع اعلام تصمیم همه پرسی کردستان عراق در اوایل مهر ماه بود که دو کشور نظر مشترک دارند بر اینکه این موضوع در صورت تحقق مبنایی برای آغاز تنش و درگیری در داخل کشور عراق خواهد شد که تبعات آن دامن کشورهای همجوار را می گیرد.
با ادامه اصرار سران اقلیم کرد برای برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق علیرغم مخالفت حکومت مرکزی عراق، لحن ارشادی مقامات ایران جدی‌تر شد تا حدی که در بخش هایی از این سخنان رنگ و بوی عملیات نظامی برون مرزی نیز به خود گرفت . دبیر شورای عالی امنیت ملی روز شنبه خطاب به مقامات کردستان با اشاره به وجود توافقات نظامی و امنیتی میان ایران و اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: « جدایی اقلیم کردستان از خاک عراق به مفهوم پایان یافتن تمامی این توافقات خواهد بود و پس از آن ایران در چارچوب تامین امنیت مرزهای مشترک در رویکرد خود برای مقابله با حضور و فعالیت ضدانقلاب ایرانی که در مناطقی از کردستان عراق تردد دارند به صورت جدی تجدید نظر کرده و با شیوه‌های کاملاً متفاوت نسبت به گذشته رفتار خواهد کرد.»
سایر اخبار این روزنامه
ایران نشان داده که چک سفید امضا به بارزانی نمی‌دهد سودان تا کردستان، نیل تا فرات جدی است تنها 250 برند معروف کفش و پوشاک در تهران مجوز دارند حرف های میرباقری درباره آخرین تصمیمات تلویزیون تعیین تکلیف خندوانه، هفت و پیمان یوسفی دیدار عضو شورای شهر با اهالی «همدلی» «تهران» مثل مریضی است که روزهای سختی را می‌گذراند علی کارور:جوانگرایی در صنعت نفت یک ضرورت است تزریق نیروی جوانی به ملی حفاری تا پایان شهریور وراث فرصت دارند افزایش حساب سهام عدالت فوت شدگان برخی اصلاح‌طلبان می‌‌گویند سخن عارف درباره پایان ائتلاف با معتدلین نظر شخصی است درگیری لفظی بابک زنجانی با وکیل شرکت نفت بابک زنجانی: نهایت کار برای من اعدام است ولی‌الله شجاع‌پوریان نمایاننده ملت ایران در نیویورک چشم مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی روی عکس یک دستفروش خیره ماند بساط روحانی نامه 76 شخصیت برجسته اروپایی به ترامپ درباره لزوم حفظ برجام چشم مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی روی عکس یک دستفروش خیره ماند بساط روحانی