علی کارور:جوانگرایی در صنعت نفت یک ضرورت است تزریق نیروی جوانی به ملی حفاری

سپهری رسما جای بهمنی نشست
جوانگرایی زنگنه دامن یکی از مدیران باسابقه شرکت ملی نفت را گرفت. حیدر بهمنی یکی از این مدیران است که وزیر نفت در ابتدای کار صدراتش در دولت دوازدهم برای هموار کردن حضور جوانان در صنعت نفت جای وی را به سپهر سپهری داد تا مولفه های تغییر راهبرد شرکت ملی حفاری ایران با فاصله گرفتن از رویکردهای سنتی در راستای افزایش بهره‎وری با مدیری جوان تر از بهمنی به اجرا گذارده شود. با وجود اینکه صنعت نفت ایران به شدت به مدیران جوان برای توسعه و تامین چشم اندازهای آینده صنعت نفت نیازمند است اما حضور مدیرانی که توانسته اند در مبادی بین المللی نیز نقش افرینی کنند شدیدا ضروری است. مدیر عامل پیشین شرکت ملی حفاری پیشین یکی از این مدیران است که کارنامه اش خبر از اقدامات قابل تحسینی دارد که مثال زدنی است؛ اتفای حریق چاه‎های کویت یکی از اقدامات موفق این مدیر با سابقه نفتی است.
روز دوشنبه مراسم تودیع حیدر بهمنی، مدیرعامل پیشین شرکت ملی حفاری و معارفه سپهر سپهری مدیر عامل جدید شرکت ملی حفاری ایران، با حضور علی کاردر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران وجمعی از مدیران ارشد صنعت نفت کشور برگزارشد. گفته می‌شود که بهمنی سه نوبت، دوره اول از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱ و دوره دوم از سال ۱۳۸۴ تا 1391 و دور سوم از 1393 تا شهریور 1396 مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران بود. وی در سال ۱۳۹۳ نیز پس از ورود مجدد بیژن نامدار زنگنه و تیم مدیریتی وی به وزارت نفت، برای سومین بار سکان هدایت شرکت ملی حفاری ایران را در دست گرفت.
در این جلسه، علی کاردر با اشاره به ضرورت های صنعت نفت از دلایل تودیع حیدر بهمنی می گوید، به گفته وی، ادامه فعالیت آقای بهمنی، با همه تلاش ها و رای زنی ها انجام شده در مجلس، بر اساس قانون امکان پذیر نبوده است.


مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این نشست از حیدر بهمنی به عنوان محور اصلی و اثرگذار شرکت‌ملی‌حفاری یاد کرد و گفت: تلاش‎های ایشان در دوران دفاع مقدس، در شرکت ملی حفاری و در اقدام‌هایی نظیر خاموش کردن آتش چاه‎های کویت مثال‎زدنی و قابل تحسین است.
وی با اشاره به این مطلب که بر اساس قانون و سقف سنی ۶۵ سال، امکان ادامه فعالیت مدیرعامل سابق شرکت ملی حفاری وجود نداشت، در این زمینه توضیح داد: پس از سپری کردن سقف سنی، ادامه فعالیت فرد بازنشسته میسر نیست مگر در موارد استثنایی که آن هم از حوزه اختیارات وزیر خارج است.
کاردر به عنوان مثال به ادامه حضور بیژن عالیپور در راس شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اشاره کرد و گفت: با توجه به سن ایشان که بیش از ۶۵ سال است، با تلاش‎ها و رایزنی‎هایی که با استناد به اهمیت فوق‎العاده مدیریت این شرکت به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت کشور انجام شد، مصوبه هیئت دولت برای ادامه فعالیت آقای عالیپور اخذ شد؛ البته این مصوبه از سوی مجلس مورد تایید قرار نگرفت و مکاتبات مربوطه بین معاونت امور حقوقی رئیس جمهوری و مجلس همچنان در جریان است.
فضا برای فعالیت مدیران جوان مساعد شود
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در عین حال بر ضرورت جوانگرایی در صنعت نفت هم تاکید کرد و افزود: بدون شک این جوانگرایی به معنای کنار گذاشتن نیروهای باتجربه نیست؛ اما باید با ترکیب درست مدیران، زمینه را برای حضور و فعالیت بیشتر مدیران جوان فراهم کرد.
وی بر ضرورت توانمندسازی بخش خصوصی در صنعت نفت کشور هم تاکید کرد و گفت: شرکت‎های خصوصی می‎توانند از تجارب مدیران بازنشسته وزارت نفت بهره‎مند شوند؛ اما این روال نباید به گونه‎ای باشد که شرکت‎های خصوصی به محل کار تمام مدیران بازنشسته نفت تبدیل شود؛ بلکه می‎توان به طور بهینه از تجارب مدیران قدیمی بهره‎مند شد و در عین حال بیشتر فضای کار را برای فعالیت جوانانی که از دانشکده‎های خوب این مملکت فارغ‎التحصیل می‎شوند مساعد کرد.
ملی حفاری به تغییر راهبرد نیاز دارد
کاردر بر ضرورت تغییر راهبرد در شرکت ملی حفاری ایران تاکید کرد و افزود: شرکت ملی نفت با چالش منابع مالی روبه‌روست؛ چالشی که به طور طبیعی شرکت‎های تولیدکننده تابعه را نیز به عنوان کارفرمایان شرکت‎های حفاری درگیر می‎کند و در چنین شرایطی، لازم است شرکت ملی حفاری راهبردهای خود را تغییر دهد و برای حضور در بازارهای بین‎المللی برنامه‎ریزی کند.
وی یادآور شد که شرکت ملی نفت به ملی حفاری توجه دارد اما این شرکت باید برای مدیریت بهینه هزینه‎های خود بیش از پیش تلاش کند.
توسعه؛ مبتنی بر راهبرد «میدان‎محور»
کاردر به راهبرد شرکت ملی نفت ایران مبتنی بر فعالیت‎های «میدان‎محور» اشاره کرد و گفت: با تلاش‎های مدیریت برنامه‎ریزی تلفیقی این شرکت و همکاری خوب شرکت‎های تولیدی تابعه، این راهبرد به طور کامل عملیاتی و فعالیت‎ها هدفمند می‎شود. به این ترتیب، هر فعالیتی باید بر مبنای برنامه‎ای دقیق، هدف‌گذاری درست و درنظر گرفتن منابع مالی مورد نیاز در دستور کار قرار گیرد و شرکت ملی حفاری هم باید خود را با این راهبرد توسعه‎ای تطبیق دهد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از تشکیل کمیته تامین منابع مالی در وزارت نفت خبر داد و گفت: وزارت نفت در مسیر حصول درآمد برای کشور همه توان خود را به‌کار گرفته است؛ هم‌اکنون از حداکثر ظرفیت صادرات نفت کشور استفاده شده و همه پول فروش نفت هم به طور کامل تحویل گرفته می‎شود، اما مواجهه با چالش‎ تامین منابع مالی در دولت با توجه به قیمت نفت در بازارهای جهانی اجتناب‎ناپذیر است.
به گفته وی، شرکت ملی نفت به واسطه سهم ۱۴,۵ درصدی از درآمدهای نفتی، با همین چالش روبه‌روست و در عین حال، طرح‎ها و پروژه‎های زیادی را باید در بخش بالادست صنعت نفت به سرانجام برساند که این موارد، ضرورت مدیریت مطلوب هزینه‎ها را در همه مجموعه‎ها از جمله شرکت ملی حفاری دوچندان کرده است.
قدردانی از هیئت مدیره شرکت ملی حفاری
کاردر بار دیگر از تلاش‎های ارزشمند حیدر بهمنی در شرکت ملی حفاری ایران قدردانی کرد و با اشاره به عدم حضور وی در این مراسم، گفت: ایشان گویا در سفری بودند و مراسم تودیع و معارفه به این منظور که زودتر کارها روی روال بیفتد و پیش رود برگزار شد؛ ان‌شاءالله پس از بازگشت ایشان از سفر نیز از خدماتشان قدردانی می‎شود.
وی همچنین از هیئت مدیره شرکت ملی حفاری به ویژه قائم مقام این شرکت قدردانی و تاکید کرد: شرکت ملی حفاری مسیر سختی را در پیش دارد که عبور از آن نیازمند اتحاد، همفکری و انسجام بیشتر در بدنه مدیریتی و تلاش بیشتر برای دستیابی به بازارهای جدید است.
افزایش بهره‎وری منوط به گذر از ساختارهای سنتی است
پس از کاردر، محسن پاک‎نژاد، معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران نیز از زحمات حیدر بهمنی در شرکت ملی حفاری قدردانی کرد و گفت: ایشان در همه سال‎هایی که مدیریت شرکت ملی حفاری را برعهده داشتند، از تمام بضاعت و توان خود برای ارتقای شرکت و سهم‎گیری از بازار کار حفاری در کشور استفاده کردند و نقش ایشان نه تنها در صنعت حفاری، بلکه در مجموعه صنعت نفت قابل توجه و تحسین است.
وی با یادآوری این‎که قوانین و ضوابط مربوط به سقف سنی، اجازه ادامه فعالیت مدیرعامل سابق شرکت ملی حفاری را نمی‎داد، ابراز امیدواری کرد که سپهری، مدیرعامل جدید این شرکت که با نفت غریبه نیست و درباره توانمندی‏های او در میان مدیران ارشد نفت اجماع نظر وجود دارد، بتواند شرکت ملی حفاری ایران را در دستیابی به اهداف پیش رو یاری دهد.
پاک‎نژاد گفت: شرکت ملی حفاری که در سال‎های فعالیت خود با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده، از نیروی انسانی توانمند، متخصص و متعهدی برخوردار است و با در اختیار داشتن راهبری بیش از ۷۰ دکل حفاری، نقش بسزایی در صنعت حفاری کشور ایفا می‎کند.
وی بر ضرورت گذر از ساختارهای سنتی به سمت ساختارهای نوین به عنوان یکی از پیش‎نیازهای اصلی افزایش بهره‎وری در شرکت‎ها تاکید کرد و افزود: سنجش شاخص بهره‎وری در حوزه‎های مختلف در شرکت ملی حفاری حاکی از آن است که باید برای بهبود این شاخص‎ها تلاش بیشتری شود و این شرکت به سمت اعمال روش‎های نوین مدیریتی پیش رود.
پاک‎نژاد خاطرنشان کرد: اگرچه مسیر سختی است، اما بضاعت و توان لازم برای عبور از این مسیر در شرکت ملی حفاری وجود دارد.
وی از انتخاب سپهری به عنوان مدیرعامل این شرکت، به عنوان مصداق «جوانگرایی همراه با در نظر گرفتن تخصص و تجربه» یاد کرد و گفت: از محسنات برگزاری مراسم تودیع و معارفه، یادآوری این واقعیت است که باید بپذیریم هر آمدنی را رفتنی است و در این فاصله کوتاه رفت و آمد، نباید جز به ارائه خدمت و باقی گذاردن نامی نیک به موضوع دیگری اندیشید.
سپهری، فرزند خوزستان و برخاسته از نفت
رضا خلیلی، معاون عملیات غیرصنعتی شرکت ملی نفت ایران هم ضمن قدردانی از سال‎ها تلاش مهندس بهمنی در راس شرکت ملی حفاری، به موانع قانونی ادامه فعالیت وی در ملی حفاری اشاره و در ادامه، برای سپهری به عنوان مدیری جوان و برخاسته از نفت، آرزوی موفقیت کرد.
بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب هم با اشاره به سابقه ۴۸ سال آشنایی با حیدر بهمنی، گفت: ایشان در دوران خدمتشان، زحمات بسیار زیادی را متقبل شدند و امیدوارم همواره موفق باشند.
وی از سپهری هم به عنوان فرزند خوزستان و مدیری کاردان و خوش‎برخورد یاد کرده و برای وی آرزوی موفقیت کرد.
سایر اخبار این روزنامه
ایران نشان داده که چک سفید امضا به بارزانی نمی‌دهد سودان تا کردستان، نیل تا فرات جدی است تنها 250 برند معروف کفش و پوشاک در تهران مجوز دارند حرف های میرباقری درباره آخرین تصمیمات تلویزیون تعیین تکلیف خندوانه، هفت و پیمان یوسفی دیدار عضو شورای شهر با اهالی «همدلی» «تهران» مثل مریضی است که روزهای سختی را می‌گذراند علی کارور:جوانگرایی در صنعت نفت یک ضرورت است تزریق نیروی جوانی به ملی حفاری تا پایان شهریور وراث فرصت دارند افزایش حساب سهام عدالت فوت شدگان برخی اصلاح‌طلبان می‌‌گویند سخن عارف درباره پایان ائتلاف با معتدلین نظر شخصی است درگیری لفظی بابک زنجانی با وکیل شرکت نفت بابک زنجانی: نهایت کار برای من اعدام است ولی‌الله شجاع‌پوریان نمایاننده ملت ایران در نیویورک چشم مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی روی عکس یک دستفروش خیره ماند بساط روحانی نامه 76 شخصیت برجسته اروپایی به ترامپ درباره لزوم حفظ برجام چشم مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی روی عکس یک دستفروش خیره ماند بساط روحانی