برخی اصلاح‌طلبان می‌‌گویند سخن عارف درباره پایان ائتلاف با معتدلین نظر شخصی است

زنگ پایان ائتلاف به صدا درآمده است؟
عارف هنوز هم دلخور است. از همان نامه ای که بعد از کناره گیری از انتخابات 92 منتشر کرد و در آن به جای آنکه از حمایت از حسن روحانی سخن گفته باشد نام ائتلاف را بر زبان آورده بود می شد فهمید رنجیده‌خاطری دارد. حالا هم انگار وقتی وارد تالار سبز مجلس می‌شود و چشمش به بعضی نمایندگان می‌افتد به یاد پروسه بستن لیست امید در اسفند 94 می‌افتد. آن موقع‌ها خیلی از رسانه‌ها، حتی رسانه‌های اصلاح‌طلب از شورای عالی سیاستگذاری می‌‌خواستند که در لیست‌ها نام چند نفر از معتدلین جناح آن سو نیز باشد. این اتفاق افتاد اما بعدها انتقادات به گونه دیگری مطرح شد. عارف خود بعد از ورود به مجلس از کسانی گلایه کرد که با لیست اصلاحات وارد مجلس شدند اما سریع رنگ عوض کردند. همین شد که در انتخابات 96 مطالبه‌ای برای استفاده از نیروهای میانه رو وجود داشت دیگر دیده نمی‌شد و لیست امید کاملا اصلاح‌طلبانه بسته شد. حالا محمدرضا عارف در گفت و گویی، بار دیگر از تداوم تهیه لیست اصلاح طلبانه‌ سخن گفته است؛ مساله ای که بسیاری آن را نظر شخصی می‌دانند اما اذعان دارند که گلایه عارف به حق است.
عارف از فراز تا فرود
کسانی که برای‌شان پیش آمده که در جایگاه تماشاچیان مجلس بنشینند، خوب می دانند که وقتی از آنجا به صحن نگاه می کنند تصویری که می بینند متفاوت از آن چیزی است که در رسانه ها انعکاس پیدا می‌کند. چیدمان 290 صندلی نمایندگان ریتم خاصی دارد. هیچ کدام از صندلی ها از صندلی های دیگر بزرگتر نیست. هرکدام از نمایندگانی هم که بر صندلی ها نشسته اند با وجود همه شهرت‌شان در بین دیگران پررنگ دیده نمی‌شوند. عارف هم همینگونه دیده می شود. اما بیرون از میدان بهارستان او نه یک تصمیم گیرنده عادی بلکه یکی از تصمیم‌سازان کلان جریان اصلاحات است. شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نهادی است که عارف ریاستش را برعهده دارد تا به حال چند خروجی داشته است؛ لیست امید مجلس و شوراها که منجر به تغییر در ترکیب کلی مجلس شد تنها یکی از تصمیمات این شورا بوده است. از دیگر تصمیمات این شورا باید به حضور اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری 96 اشاره کرد. حضور جهانگیری و همراهی او با روحانی در این انتخابات به باور افراد زیادی توانست کفه ترازوی جریان اعتدالگرا را سنگین‌تر کند. اما محمدرضا عارف همانطور که در پیروزی های ظاهری اصلاح‌طلبان نقش داشته، مورد انتقاد دوستانش هم بوده است.


عارف تصمیم‌ساز
محمدرضا عارف در هفته های اخیر با سایه سنگینی از طعنه‌ها و واکنش هایی رو به رو شده است که خود در آن نقشی نداشته است. مرد آرام بهارستان از سیاستمدارانی است که خیلی زود فراز و فرود محبوبیت را بین سیاسیون تجربه کرده است. حضور و کناره گیری از انتخابات 92 که به پیروزی حسن روحانی در انتخابات انجامید عارف را پرچمدار اصلاحات معرفی کرد. عارف سپس عزم مجلس کرد، اما دوران نمایندگی‌اش نه تنها نتوانست وجهه او را تقویت کند بلکه بسیاری معتقدند عارف با عملکردش ضربه‌ای اساسی به پرستیژ دو سال قبل از نمایندگی‌اش وارد کرده است. جدایی بعضی از نمایندگانی هم که با لیست امید به مجلس وارد شده بودند و لیست پرحاشیه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در انتخابات شوراها نیز انگار توانست عارف را به سوی فراموشی ببرد. بعد از بسته شدن پرونده انتخابات شورای شهر تهران همه داشتند به وضعیت عادت می‌‌کردند که ناگهان کلیپ حمیدرضا عارف در فضای مجازی پیچید. هرچند شبکه‌های مجازی این روزها به طعنه ژن‌ خوب اصولگرایان را هم رو می کنند! اما بالاخره مبدع ژن خوب آقازاده محمدرضا عارف بوده است.
احتمالا 98 ائتلاف نمی کنیم
در یکی دو روز گذشته هم جمله ای از سوی محمدرضا عارف یک موج رسانه ای به راه انداخت. او با سایت شفقنا گفت و گویی داشته و آنجا به انتخابات بعدی یعنی انتخابات مجلس 98 پرداخته است. عارف گفته: الان مساله مهم ما انتخابات ۹۸ مجلس شورای اسلامی است. پیش بینی من این است که ما در انتخابات سال ۹۸ هم با پرچم اصلاح طلبانه وارد می شویم یعنی ائتلاف نمی کنیم؛ به اندازه کافی هم نیرو داریم و با تعاملی که با شورای نگهبان داریم و با تغییر نگرشی که در برخی از نهادهای حاکمیتی نسبت به جریان اصلاحات به وجود آمده است انشاالله به این نتیجه برسیم که تایید صلاحیت‌ها روند عادی و قانونی را طی کند و همانند انتخابات شوراها با تورم نیرو مواجه باشیم.
دلخوری های عارفانه
عارف در این گفت و گو تاکید کرده است که هنوز تصمیم گرفتن درباره انتخابات 98 کمی زود است اما اینکه یک چهره اصلاح طلب از پایان ائتلاف سخن می‌گوید خودش می تواند نشان دهنده نوعی دلخوری از طرف ائتلاف باشد. قاسم میرزایی نکو از نمایندگانی است که از این دلخوری سخن می گوید. میرزایی نیکو به انتخاب گفته: فراکسیون امید اساسنامه ای دارد و در این میان، برخی بی معرفتی و به آن پشت کردند؛ طبیعی است که برای دور بعدی انتخابات مجلس، حتما باید چهارچوبی تهیه شود که همه اعضا، به اساسنامه پایبند باشند. میرزایی نیکو افزود: آقای عارف دنبال لیست امید پاک، یکدست و خالص است؛ هدف هم پایبندی اعضا به آن است؛ موضوعی که در حال حاضر در برخی موارد رعایت نشده و اگر می شد مورد مواخذه قرار نمی گرفتیم.
این نماینده عضو فراکسیون امید در واکنش به اظهارات سخنگوی این فراکسیون درباره اعلام لیست افرادی که با لیست امید وارد مجلس شدند ولی به فراکسیون امید پشت کردند گفت: لیست مذکور در حال تهیه است ولی جزییات آن را دوستان ما در فراکسیون می دانند. او در پاسخ به این سئوال که آیا این افراد در لیست امید سال 98 حضور خواهند داشت یا خیر گفت: اگر من باشم، این آقایان را در لیست نمی‌گذارم.
میرزایی نیکو در پاسخ به سوالی درباره اینکه همکاری و همراهی اصلاح طلبان و طیف اصولگرایان میانه رو که به علی لاریجانی منتسب هستند تا کجا ادامه خواهد داشت، و آیا این همکاری به پایان خود رسیده است؟، گفت: بعید می‌دانم این همکاری ادامه نداشته باشد. مجلس دارای یک فرایند قانوگذاری و مسیر کاری مشخصی است. این شرایط و وضعیت ایجاب می کند که افراد با هم همگام باشند که برای سرنوشت مردم تصمیم درست بگیرند. البته در بعضی مسائل خاص سیاسی گاهی اختلاف نظرهایی وجود دارد اما همه در مسائل مشترک و عمده که جنبه ملی دارند، هم نظر هستند.
نظر عارف شخصی اما گلایه اش به‌حق است
مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات اما به ایلنا گفته: برای انتخابات اسفند ۹۴ طبیعتا باید ما نسبت به دوره گذشته قوی و منسجم عمل می‌کردیم، بنابراین با مطالعاتی که دوستان انجام دادند و همچنین بررسی و تجارب به دست آمده باید گام جدیدتری برداشته می‌شد، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در همان سال شکل گرفت و ایفای نقش کرد. این عضو کمیته شورای ارزیابی اصلاح‌طلبان سپس با اشاره به اینکه تجربه سال ۹۴ پیش‌زمینه فعالیت انتخابات امسال شد، عنوان کرد: سال ۹۶ با توجه به دستاوردها و نقاط ضعفی که از قبل مشخص شده بود و با اولویت‌بندی ضرورت‌ها، گام سوم برداشته شد.
محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران هم به خبرآنلاین گفته: «استدلال آقای عارف را باید از خودشان شنید که چرا چنین موضوعی را طرح کرده اند. اما اظهار نظر روی مباحث کلان، کلیدی و راهبردی نمی تواند اظهار نظر فردی باشد و حتما باید در زمان و درکانون جمعی اصلاح طلبان وبا رعایت اقتضائات سیاسى و البته با محوریت شخصیت های جامع الاطراف از جمله آقای عارف طرح شود.» این فعال سیاسی اصلاح طلب هم درباره گلایه‌های عارف نیز حق را به عارف می دهد و می‌گوید: دوستانی که متکی بر یک گفتمان سیاسی مسئولیت و مقبولیت هایی را در عرصه انتخاباتی به دست می آورند باید به رفتارهای سیاسی و کردارهای درست تشکیلاتی پایبند باشند.
ناصری: اصلاح طلبان براساس خرد جمعی تصمیم می گیرند
عبدالله ناصری، از دیگر فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز به ایسنا گفته: در حال حاضر برای چگونگی نحوه حضور در انتخابات آتی زود است که تصمیم بگیریم اما همواره اصلاح طلبان براساس عقلانیت و خرد جمعی در انتخابات‌ها حضور پیدا می کنند. او با اشاره به پیروزی به دست ‌آمده توسط جریان اصلاحات در انتخابات مجلس گذشته و ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستاهای اخیر خاطر نشان کرد که مردم به این رویکرد توجه کرده و ائتلاف و توافقی که صورت گرفته نتیجه بخش بوده است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: آن ائتلاف و توافق و براساس منافع ملی حرکت کردن خیلی به نفع مردم بوده است. درست است که بسیاری از مطالبات هنوز برآورده نشده است اما مصلحت عمومی اقتضا می کند که روند برای نجات کشور روند پاسخگو و مناسبی باشد. من بعید می دانم که اصلاح طلبان روش دیگری را جز این روش چهار ساله گذشته اتخاذ کنند.
سایر اخبار این روزنامه
ایران نشان داده که چک سفید امضا به بارزانی نمی‌دهد سودان تا کردستان، نیل تا فرات جدی است تنها 250 برند معروف کفش و پوشاک در تهران مجوز دارند حرف های میرباقری درباره آخرین تصمیمات تلویزیون تعیین تکلیف خندوانه، هفت و پیمان یوسفی دیدار عضو شورای شهر با اهالی «همدلی» «تهران» مثل مریضی است که روزهای سختی را می‌گذراند علی کارور:جوانگرایی در صنعت نفت یک ضرورت است تزریق نیروی جوانی به ملی حفاری تا پایان شهریور وراث فرصت دارند افزایش حساب سهام عدالت فوت شدگان برخی اصلاح‌طلبان می‌‌گویند سخن عارف درباره پایان ائتلاف با معتدلین نظر شخصی است درگیری لفظی بابک زنجانی با وکیل شرکت نفت بابک زنجانی: نهایت کار برای من اعدام است ولی‌الله شجاع‌پوریان نمایاننده ملت ایران در نیویورک چشم مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی روی عکس یک دستفروش خیره ماند بساط روحانی نامه 76 شخصیت برجسته اروپایی به ترامپ درباره لزوم حفظ برجام چشم مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی روی عکس یک دستفروش خیره ماند بساط روحانی