ولی‌الله شجاع‌پوریان نمایاننده ملت ایران در نیویورک

دکتر روحانی برای شرکت در هفتاد و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک مقر این سازمان رفته است . این اجلاس که سالانه با حضور سران کشورهای دنیا در آمریکا برگزار می‌شود، فرصت مغتنمی برای کشورها برای رایزنی و پیگیری موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای صاحب گفتمان و جایگاه برجسته در نظام بین‌الملل همیشه توجه ویژه‌ای به این رویداد بین‌المللی داشته و روسای جمهورهای مختلف تلاش کرده‌اند تا از این موقعیت برای ارتقای جایگاه کشورمان در جامعه جهانی استفاده کنند.
سخنرانی دکتر روحانی در مجمع سالیانه نیز مهم‌ترین رویداداخیر برای جمهوری اسلامی ایران است. در دولت گذشته از این فرصت دیپلماتیک نه تنها استفاده مناسبی نشد بلکه بالعکس هربار که رییس‌جمهور دولت نهم و دهم در نیویورک حضور یافته بودند ،به دلیل سخنرانی های تنش‌زا باعث افزایش فشارهای جهانی و چالش‌های فراوان در عرصه سیاست خارجی کشورمان شد. این در حالی بود که پیش از آن دولت اصلاحات با طرح گفتگوی تمدن‌های باعث تغییر در دیدگاه جامعه جهانی نسبت به ایران شده بود، اما با ماجراجویی و رفتارهای هیجانی و درشت گویی های احمدی‌نژاد، نظام و مردم متحمل خسارات فراوانی شدند.
خوشبختانه با استقرار دولت آقای روحانی استراتژی دولت تدبیر و امید بر رفع تخاصمات بین‌المللی، رایزنی با کشورهای موثر و مهم در دنیا، پیگیری مسائل منطقه‌ای و پیگیری سیاست تنش زدایی در سیاست خارجی استوار شد و البته دستاوردهایی چشمگیری را به دنبال داشت. امروز نیز ایران به عنوان کشوری موثر و مهم در تعاملات منطقه‌ای و جهانی در نیویورک حاضر می‌شود. مسائل و بحران‌هایی همچون برجام، عراق، سوریه، میانمار، فلسطین کلیدواژه‌های جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی رییس‌جمهور خواهند بود و دکتر روحانی مواضع کشورمان را به صورت شفاف در این موضوعات بیان خواهد کرد.همچنین دیدار با نخبگان و ایرانیان مقیم آمریکا، دیدار با علمای دینی و رهبران جوامع اسلامی، نشست و گفتگو با نخبگان سیاست خارجی و روسای اندیشکده‌های فکری آمریکا، گفتگو با رسانه‌های بین‌المللی و برگزاری ملاقات‌های مهم دوجانبه و چندجانبه از ظرفیت‌های مهمی است که انتظار می‌رود دکتر روحانی و دستگاه دیپلماسی کشور با برنامه ریزی صحیح، حداکثر بهره برداری را از این فرصت ببرنند.
شاید بتوان گفت یکی از تفاوت‌های اصلی حضور رییس‌جمهوری در این دوره نسبت به دوره گذشته توجه و تمرکز ویژه برای تامین منافع ملی به جای ماجراجویی و بهره برداری داخلی از این رویداد است. متاسفانه در دولت نهم و دهم بدون توجه به عواقب و پیامدهای نامطلوب مواضع بین الملی کشورمان در این نشست، از این ظرفیت مهم بین‌المللی به عنوان ابزاری برای تبلیغات داخلی و ارتقای موقعیت یک جریان سیاسی در کشور استفاده می‌شد و منافع ملی و مصالح عمومی نادیده گرفته می‌شد، اما در دولت یازدهم دستگاه دیپلماسی تلاش کرده بدون توجه به مسائل داخلی منافع ملی کشور را در این رویداد تامین کند که بی‌تردید تلاش‌ها و رایزنی‌های ایران با کشورهای مهم در حاشیه این اجلاس در شکل‌گیری برجام بی‌تاثیر نبوده است.
موضوع برجام، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که از سوی دکتر روحانی در این نشست دنبال خواهد شد. با تغییر دولت در آمریکا و حضور ترامپ در کاخ سفید بسیاری منتظرند تا نحوه تعامل و رفتار ترامپ با برجام را مشاهده کنند. تلاش ایران در این دوره می‌تواند در صیانت از برجام و حفظ منافع کشورمان در این توافق باشد. مادامی که سه اصل « عزت، کرامت و مصلحت» سرلوحه دستگاه دیپلماسی و دولت باشدبه یقین حضور ایران در عرصه های بین المللی افتخار آمیز خواهد بود . دولت یازدهم در چهار سال گذشته تعامل خوبی با کشورهای مهم اروپایی داشته و این موضوع می‌تواند باعث افزایش وزن و جایگاه کشورمان در رویارویی با آمریکای ترامپ باشد، چرا که تردیدی نیست اجماع جهانی علیه ایران آن چنان که در دوره گذشته اتفاق افتد، در این دوره به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
ایران نشان داده که چک سفید امضا به بارزانی نمی‌دهد سودان تا کردستان، نیل تا فرات جدی است تنها 250 برند معروف کفش و پوشاک در تهران مجوز دارند حرف های میرباقری درباره آخرین تصمیمات تلویزیون تعیین تکلیف خندوانه، هفت و پیمان یوسفی دیدار عضو شورای شهر با اهالی «همدلی» «تهران» مثل مریضی است که روزهای سختی را می‌گذراند علی کارور:جوانگرایی در صنعت نفت یک ضرورت است تزریق نیروی جوانی به ملی حفاری تا پایان شهریور وراث فرصت دارند افزایش حساب سهام عدالت فوت شدگان برخی اصلاح‌طلبان می‌‌گویند سخن عارف درباره پایان ائتلاف با معتدلین نظر شخصی است درگیری لفظی بابک زنجانی با وکیل شرکت نفت بابک زنجانی: نهایت کار برای من اعدام است ولی‌الله شجاع‌پوریان نمایاننده ملت ایران در نیویورک چشم مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی روی عکس یک دستفروش خیره ماند بساط روحانی نامه 76 شخصیت برجسته اروپایی به ترامپ درباره لزوم حفظ برجام چشم مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی روی عکس یک دستفروش خیره ماند بساط روحانی