«ابتکار» در گفت وگو با نمایندگان مجلس اعلام اسامی فراکسیون امید را بررسی کرد خط و نشان فراکسیون امید برای عهد شکنان

گروه سیاسی - در انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی طیف وسیعی از اصلاح طلبان شناسنامه دار از طرف شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و بزرگان اصلاحات برای اینکه بتوانند در مناطق مختلف کشور از جمله تهران نمایندگانی برای حضور در مجلس داشته باشند، فراخوان دادند. آنها از کسانی که خود را اصلاح طلب می دانستند دعوت کردند مدارک شان را جهت بررسی و در صورت کسب امتیازهای کافی، برای حضور در لیست اصلاحات ارسال کنند. به موجب این فراخوان میزان قابل توجهی مدارک به دست بزرگان اصلاحات رسید و از میان آن مدارک، تعدادی از اصلاح طلبان رده چندم موفق شدند در لیست فراکسیون ائتلافی امید قرار بگیرند. حتی برخی افراد که هیچ قرابتی با اصلاح طلبان نداشتند در این لیست قرار گرفتند و با اسم و برند و اعتبار این جریان موفق شدند به مجلس شورای اسلامی راه یابند.
در آن روزها محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان که رتبه اول تهران را در انتخابات مجلس دهم به دست آورد موضوع میثاق نامه و امضای آن توسط اعضای لیست ائتلافی امید را مطرح کرد. تعهدنامه ای که اعضای این لیست باید امضا می‌کردند تا از شرایط لیست عدول نکنند.
ولی پس از ورود به مجلس عهد شکسته و زیر تعهدات خود زدند. موضوعی که در انتخابات رئیس مجلس و رقابت بین علی لاریجانی و محمدرضا عارف به اوج خود رسید و بدعهدی و میثاق شکنی این افراد باعث شد شرایط طبق میل رئیس قبلی مجلس رقم بخورد. این موضوع باعث شد گروه بیشتری از نمایندگانی که حتی در مناطق و حوزه‌های انتخابیه دیگر با نام لیست امید و اصلاح طلبان وارد مجلس شدند، به لیست امید که در اوایل ورود به مجلس به فراکسیون امید تغییر نام داد، پشت کنند و فراکسیونی با نام «مستقلان ولایی» تشکیل دهند. فراکسیونی که با نام مستقلان بارها نشان داده که در رای گیری های مهم هر سمتی که نفعی داشته باشد غش
می کند و به دنبال تامین منافع برخی حرکت می کند. ضربه این اقدام را بارها فراکسیون امید از طرف فراکسیون مستقلان درباره رای اعتماد به وزرا یا موارد مشابه در مواجهه با فراکسیون تندروی ولایی خورده است.


بنابراین اعضای فراکسیون امید پس از رودست خوردن‌ها و خلف وعده های زیادی که اعضای فراکسیون مستقلان خصوصا در رای به اعضای هیات رئیسه مجلس و یا موارد مشابه از این فراکسیون خورده بود، تصمیم گرفتند اسامی این نمایندگان عهدشکن را به مردم معرفی کنند. موضوعی که قاسم میرزایی نکو، نماینده دماوند و عضو فراکسیون امید از آن به عنوان «لیست بد»های مجلس نام می برد و به «ابتکار» می گوید:« قبل از اینکه فراکسیون امید بخواهد لیست بدهای مجلس و افرادی که با نام اصلاح طلبی وارد مجلس شدند ولی مخالف آن پایگاه اجتماعی در مجلس رای می دهند را به مردم اعلام کند، بهتر است برای آخرین بار با آنها اتمام حجت کند شاید تاثیری داشته باشد و به خودشان بیایند. البته در این باره جلال میرزایی دیگر عضو فراکسیون امید نظر دیگری دارد و معتقد است که باید هرچه زودتر حسابشان را با کسانی که راهشان را از آنها جدا کردند، مشخص کنند.» این نماینده مردم ایلام در مجلس دهم معتقد است: «این خواست بدنه اجتماعی اصلاح طلبی است که حساب کسانی که با حمایت اصلاح طلبان وارد مجلس شده و راه دیگری را رفته‌اند باید مشخص شود. زیرا در بلندمدت اگر اقدامی صورت نگیرد موجب ریزش پایگاه اجتماعی اصلاح‌‎طلبان شده و مشکلاتی را به وجود می‌آورد.» نکته ای که غلامرضا حیدری، نماینده تهران و عضو دیگر فراکسیون امید درباره آن اعتقاد دارد این افراد عهدشکن مشکلات شخصیتی دارند و باید این موضوع را به جای بررسی سیاسی از نظر روان شناختی مورد تحلیل و بررسی قرار داد. حیدری درباره اعلام اسامی نمایندگانی که بدعهدی کرده اند و از فراکسیون امید خارج شده و یا با نام اصلاح‌طلبی وارد مجلس شده‌اند ولی راه دیگری را در پیش گرفته اند، به «ابتکار» می گوید:«هنوز درباره اعلام اسامی این افراد به مردم به جمع بندی شخصی نرسیده است تا با این موضوع موافقت یا مخالفت کند. او تاکید دارد باید همه جوانب امر سنجیده شود تا مشکلات دیگری پس از آن موضوع به وجود نیاید.»
اما میرزایی نکو درباره دلایل بروز چنین مشکلاتی در انتخابات ایران به «ابتکار» می گوید: «در کشور ما احزاب قدرتمندی که باید این انتخابات را مدیریت کنند و پس از حمایت و رای به نماینده آنها از او پرسشگر باشد و به جامعه در قبال آنها پاسخ دهند وجود ندارد. در دنیا این مسئولیت به عهده احزاب است ولی چون در کشور ما احزاب قدرتمند واقعی وجود ندارند با مشکلاتی این چنینی مواجه می شویم که پس از ائتلاف با یک گروه، افراد به دنبال منافع خودشان می روند و پایگاه رایی که به آنها اعتماد کرده اند را نادیده می گیرند و از اعتماد مردم سوء استفاده می کنند.» موضوعی که سال هاست از طرف همه جریان ها و فعالان سیاسی بارها و بارها مورد توجه و تکرار قرار می گیرد ولی ظاهرا هیچ اراده ای برای محقق شدن این مهم وجود ندارد. بنابراین سال ها پس از سال ها می گذرد و به دلیل فعال نبودن احزاب جدی در کشور از این ناحیه همچنان ضربه می خوریم و آسیب پذیریم. البته غلامرضا حیدری، نماینده تهران در مخانه ملت در این باره به «ابتکار» می گوید:« اینکه یکسری افراد در لیستی قرار می گیرند و بعد از موفقیت راهشان را جدا می کنند و می روند، کار بسیاربسیار غیر‌اخلاقی و زشتی است و به نظرم این کار به شخصیت افراد بر می گیرد. به جای اینکه این رفتار را تحلیل سیاسی کنم باید تحلیل روان شناختی در این باره داشته باشم. تاکید می کنم که رفتار این افراد بسیار نادرست است.» این نماینده مردم تهران در مجلس بر این عقیده است که این شخصیت‌ها معمولا به تناقض‌گویی در گفتار و رفتار دچار می شوند که خودش بهترین حجت برای مردم است. آنها متوجه این مسئله و ضعف این نمایندگان می شوند. بنابراین شاید به جای اینکه بخواهیم لیست این افراد را منتشر کنیم، مناسب تر باشد که مردم خودشان جواب این افراد را بدهند. البته قاسم میرزایی نکو هم در اینکه مردم خود بهترین تحلیل گر هستند و متوجه عملکرد چند گانه این افراد می شوند با حیدری موافق است. او همچنین با نظر جلال میرزایی، دیگر همفراکسیونی خود موافق است و در این باره تاکید
می کند: «این خواست بدنه اجتماعی است کسانی که به رای و خواستشان پشت کرده را بشناسند ولی معتقدم ما نباید این افراد را به لیست خوب‌ها و بدها تقسیم کنیم چون نتایج خوبی به دست نمی آید. باید مردم خودشان متوجه شوند رایی که نماینده آنها با عنوان مثلا نماینده اصلاح طلب می‌دهد کاملا بر خلاف مواضع اصلاح‌طلبی است.» او می گوید:«این افراد در منطقه و حوزه انتخابیه خود را به عنوان نماینده اصلاح‌طلب معرفی می‌کنند و به قول آقای کواکبیان این افراد همان‌هایی هستند که زنبیلشان را جای دیگری در صف می گذارند و عکس یادگاری شان را با اصلاح طلبان
می گیرند.
این موضوع باید روشن شود ولی اگر به نظر شخصی افراد اکتفا کنیم خوب نیست و باید به خرد جمعی و نظر مردم مراجعه کنیم. باید اجازه دهیم مردم تکلیف این افراد را در انتخابات آینده خودشان روشن کنند.» جلال میرزایی در این باره با تاکید به اظهارات اخیر محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید که گفت بود در انتخابات ۹۸ ائتلاف نخواهند کرد، گفت:« به نظر می‌رسد این اظهارنظر کاملا واضح و روشن است و به عملکرد کسانی بر می‌گردد که با سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان وارد مجلس شده‌اند اما در قالب اصلاح طلبی یا همان فراکسیون امید کار نکرده و راه خودشان را جدا کرده‌اند. این نماینده اصلاح طلب مجلس درباره اینکه آیا عدم ائتلاف می‌تواند منجر به متوقف شدن پیروزی‌ها در انتخابات شود؟ اظهار کرد: این گونه نیست زیرا سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان موجب شده برخی از طیف میانه با حمایت جریان اصلاح طلبی وارد مجلس شوند و اکنون در جریان دیگری فعال باشند.»
باید در برخی مواقع سیاست مدارا به کار گرفته شود
نکته قابل توجه دیگری که در این باره وجود دارد؛ نگرانی هیات رئیسه و اعضای فراکسیون امید از طرح شفاف مسئله با مردم و اعلام اسامی بدعهدان این است که نکند با انجام این کار آسیب جدی تری به بدنه فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان وارد شود. چرا که با دست خودشان افراد مرددی که همچنان گاهی در جلسات فراکسیون حضور می یابند را به دامن اصولگرایان یا طیف لاریجانی بغلطانند. این مسئله باعث می شود تعداد فراکسیون امید که در حال حاضر در اکثریت است با جداشدن قطعی این افراد از بدنه فراکسیون و اصلاح طلبان آنها را در اقلیت مجلس قرار دهد. موضوعی که باید سبک و سنگین شود و بعد درباره اینکه اسامی آنها در اختیار مردم قرار بگیرد یا همچنان سیاست مدارا را در قبال این افراد به کار برده شود، تصمیم گرفته شود.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در جمع ایرانیان مقیم آمریکا: برجام در تاریخ سیاسی منطقه و جهان همواره زنده خواهد بود «ابتکار» در گفت وگو با نمایندگان مجلس اعلام اسامی فراکسیون امید را بررسی کرد خط و نشان فراکسیون امید برای عهد شکنان اسحاق جهانگیری: وزارت خارجه در حال فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی است جلال خوشچهره اهداف دولت روحانی و منتقدانش «ابتکار» مصاف برجامی ایران و آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل را بررسی می‌کند ایران و اروپا در برابر ترامپ و نتانیاهو رعایت قانون حقوق مولف چه تاثیری روی کیفیت آثار سینمایی می‌گذارد؟ کپی رایت ، درد و دل مشترک تهیه کنندگان سینما افزایش قیمت بنزین عربستان چه درس‌هایی برای ایران دارد؟ تلنگر بنزینی همسایه «ابتکار» از ضرورت کنترل فعالیت کودکان در فضای مجازی توسط والدین گزارش می‌دهد نهنگ آبی در تور نظارت «ابتکار» از روند آغاز تفحص در شهرداری تهران گزارش می دهد بهشتی ها زیر ذره بین درگیری بابک زنجانی با وکیل شرکت نفت و اخراج از چهاردهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی: محسن رهامی: منافع اصلاح طلبان در قالب منافع کلی کشور تامین می‌شود رئیس قوه قضائیه مطرح کرد لزوم تشکیل کارگروه بررسی راهکارهای حقوقی حمایت از مسلمانان میانمار گزارش پایگاه تحلیلی نشنال اینترست صبرِ بی‌نهایت و دیپلماسی هوشمندانه ایران به بار نشسته است