محسن هاشمی در دانشگاه تهران: درگذشت آیت‌‌الله هاشمی مردم را بیدار کرد

مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سالن چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران دانشگاه تهران برگزار شد . در این مراسم محمدعلی نجفی، محسن هاشمی، صادق زیباکلام و حسین مرعشی سخنرانی کردند.
آزاداندیشی اسلامی در کنار همدلی با مردم
محسن هاشمی در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به امید بسیار اهمیت می‌دادند و معتقد بود ناامیدی کشور را نابود می‌کند. ایشان را می‌توان به سه دلیل به یوسف پیامبر تشبیه کرد. محسن هاشمی با تاکید بر اینکه مرگ آیت‌الله باعث بیداری مردم شد، عنوان کرد: روزگاری است که ما حال پریشان داریم، ابتدا از قدرشناسی و مردم تشکر می‌کنم، از کسانی که اجازه دادند سخنان را بگوییم کمال قدردانی را دارم. این نوع همدردی که در مراسم تدفین خود را نشان داد باعث تسکین ما شد، از مردم قهرمان تشکر می‌کنم، ما شاهد بودید پیام‌های تسلیتی ارائه شد که برای هر جمله آن بحث‌های فروانی وجود دارد. او افزود: از سال‌های ۴۲تا ۵۷ دوران مبارزات آیت‌الله هاشمی مطرح است که هفت بار دستگیر و راهی زندان می‌شوند، در همین دوران است که کتاب امیرکبیر را نگارش و فلسطین را ترجمه می‌کنند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زندان ۲۲ دفترچه را در باب تفسیر قرآن نوشتند که فرهنگ قرآن از آن درآمد که ۵۰ جلد آن تهیه شده است. سال‌های ۵۷ تا ۶۸ دوران تثبیت انقلاب نام گرفت. ایشان بعد از فوت امام به گونه‌ای رفتار کردند که نگذارند کشور به بیراهه کشیده شود. هاشمی ادامه داد: در دوران جنگ آینده‌نگری‌هایی از خود نشان می‌دهد، در سال ۶۱ دانشگاه آزاد و سال ۶۳ مترو را مطرح می‌کند، آن زمان مترو استعماری خوانده می‌شود اما ایشان پای این گفته علیرغم تمامی مشکلات و معضلاتی که وجود داشت، ایستاد. او با این ایستادگی نشان داد که ایران می‌تواند و نگاه ویژه‌ای به آبادانی داشت. سال های ۶۸تا۷۶ که دوران سازندگی است، تلاش کردند که ایران را آباد کند و سازندگی را در کشور به فعل دربیاورد. فرزند آیت‌الله هاشمی تاکید کرد: در مورد اینکه می‌گویند ایشان به فرهنگ اهمیت نمی‌داد باید بگویم دیگر چه کاری باید انجام می‌داد، شما نگاهی به وزاری کابینه وی بیاندازید، شخصی مثل سید محمد خاتمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود. در سال‌های بعد از ۷۶ تا امروز سعی کردند اعتدال و عقلانیت را در کشور ایجاد کنند تا کشور با بالانس مناسبی پیش برود و سعی کردند به خوبی انجام وظیفه کنند که همیشه در تیر راس حملات بودند. در هر دوره شاهد هستیم ایشان یک زبان و تحلیل داشتند.
او گفت: در آخرین روزها همیشه مطرح می‌کردند که همدلی در کشور و جهان ایجاد نشده، در فقرزدایی نتوانستیم خوب عمل کنیم. ایشان معتقد بودند در کنار آزاداندیشی اسلامی با همدلی می‌توان فقر را از میان برد. ایشان می‌گفتند اعتراف به اشتباه اشکالی ندارد، دانایی مردم باید ارتقا پیدا کنند که می‌تواند باعث انتخاب درست مسئولان شود. هاشمی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به امید بسیار اهمیت می‌دادند و معتقد بود ناامیدی کشور را نابود می‌کند، عنوان کرد: در چهار سال اول دولت که همدلی‌ها زیاد بود باعث شد رشد و توسعه ارتقاء یابد. روش عقلانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی زبانزد خاص و عام بود. ایشان را می‌توان به سه دلیل به یوسف پیامبر تشبیه کرد، هنگامی که خبر ترور ایشان را به امام دادند، امام مثل یعقوب نبی که مرگ یوسف را باور نکرد ، ترور آیت‌الله هاشمی را باور نکردند و گفتند هاشمی زنده است چون انقلاب زنده است. او افزود: نکته بعدی این است که تهمت‌هایی به حضرت یوسف زده می‌شد که همین تهمت‌ها را به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی زدند که بعدها مشخص کذب هستند. سپس به مانند پیراهن یوسف که باعث بینایی پدرش شد، مرگ آیت‌الله نیز باعث بیداری مردم شد.


هاشمی رفسنجانی، مسئولیت پذیر بود
محمدعلی نجفی، فعال سیاسی در گرامیداشت آیت‌الله هاشمی در دانشگاه تهران گفت: شخصیت فقهی آیت‌الله هاشمی تحت تاثیر شخصیت سیاسی وی پنهان مانده است. او معتقد است که نگرانی این که مردم در سال‌های آینده چگونه از گردنه‌های سخت عبور خواهند کرد، ما را برآن داشته که چاره‌ای برای آن روزها داشته باشیم. نجفی با تاکید بر اینکه سخن گفتن از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سخت است، یادآور شد: شاید بتوان ساعت‌ها از سجایای وی سخن گفت، اما نمی‌توان حق مطلب را ادا کرد. ایشان به راستی یک مدیر و مدبر بود که به این قسمت از شخصیت ایشان کمتر پرداخته شده و امروز ما از نداشتن چنین دیدگاهی رنج می‌بریم. در طول ۳۸ سال گذشته کشور از استفاده نکردن مدیران کارآمد لطمات زیادی دیده است. مگر نه اینکه یکی از ارکان مدیریت مساله پاسخگویی در سیستم‌های مدیریتی است که در حال حاضر کمتر مدیری آن را انجام می‌دهد، یعنی وزنه اختیارات با وزنه مسئولیت‌ها هم‌سنگ نیست که در کشور از این موارد فراوان داریم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: هاشمی مسئولیت‌پذیر بود، نه تنها مسئولیت عملکرد خودش را برعهده می‌گرفت بلکه اعمال و رفتار مدیران تحت نظر خودشان را قبول می‌کردند، نمونه بارز آن پایان جنگ و آن داستان معروفی که همگان می‌دانند.
آیت‌الله در مقابل وفا، جفا دید
حسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که عضو حزب کارگزاران سازندگی است نیز در این مراسم تاکید کرد: در سال‌های شصت که اوضاع خوبی در کشور وجود نداشت، آیت‌الله هاشمی در اوج جنگ، ایران را به ساحل آرامش رساند. اما طبع دنیا این طور است که در مقابل وفا، جفا وجود دارد. وی همچنین عنوان کرد که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی لحظه‌ای حضور در سیاست و اقدام سیاسی را تعطیل نکردند و ریشه این رفتار بر می‌گردد به عقلانیت ایشان، سیاست بر تمام ابعاد زندگی ما اثر می‌گذارد.
سایر اخبار این روزنامه