دیپلماسی موفق سرلشگر باقری

سرلشگر باقری با درایت، دیپلماسی نظامی را شکل داده و برای اولین بار میان رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران و فرمانده ارتش پاکستان تماس برقرار شد.
پیش از این نیز برای نخستین بار با رئیس ستادکل نیروهای مسلح ترکیه و اردوغان دیدار داشت.این مراودات، ارتباطات و به طور کلی دیپلماسی نظامی در منطقه از سوی ایران قدر مسلم در کاهش درگیری ها و منازعات و ایجاد ثبات در منطقه تاثیرات غیر قابل انکاری خواهد داشت.دیپلماسی نظامی همچون دیپلماسی سیاسی باید با جدیت برنامه ریزی و پیگیری شود و مسلم است زمانی که دیپلماسی سیاسی و نظامی قوی داشته باشیم...
متعاقب آن، دست ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز بالاتر خواهد بود.
در جهان چند وجهی و پیچیده امروز نمی‌توان صرفا به دیپلماسی سیاسی تکیه کرد. گاهی مقامات ارشد نظامی نیز باید وارد پروسه‌های دیپلماتیک بشوند.


چرا که دیپلماسی نظامی حتی نقش مهمی در فرصت‌سازی برای روابط خارجی ایفا می‌کند.
آن جایی که کشورها در زمینه‌های نظامی اعتمادی به یکدیگر ندارند و همین امر موجبات سردی روابط سیاسی متقابل را نیز فراهم می آورد.
بنابراین دیپلماسی نظامی بر روند اعتماد سازی به خصوص میان همسایگان تاثیرات مستقیم و مثبتی خواهد گذاشت.
در واقع پیوند فعالیت‌های دفاعی و نظامی با فعالیت‌های دیپلماتیک می‌تواند یک ابزار
به ‌هم ‌پیوسته و عظیم قدرت ملی را به نمایش بگذارد.
از سوی دیگر توسعه تعاملات و همکاری‌های نظامی به عنوان یک ابزار مهم قدرت ملی، منجر به تحقق صلح، امنیت و شکوفایی اقتصادی
نه ‌تنها برای ایران، که برای کل منطقه و جهان است.
ایران پیش از این دیپلماسی نظامی را تجربه نکرده بود و امری تقریبا ناشناخته بود اما سرلشگر باقری با هوشمندی و فهم دقیق از روند تحولات منطقه ای و بین المللی در این زمینه گام های قابل توجهی برداشته است و البته که این روند نوپا باید ادامه یابد.
سیاست گذاری ها در روند دیپلماسی نظامی باید در جهت تقویت و توسعه شکلی و ماهوی آن باشد تا نتایج ملموس به همراه داشته باشد.