انتقاد ترامپ از برجام:

رییس‌جمهور آمریکا با اعلام اینکه «نمی‌توانیم متعهد به قراردادی باشیم که زمینه طرح‌ریزی یک برنامه هسته‌ای را فراهم می‌کند» برجام را از بدترین توافقاتی دانست که آمریکا در طول تاریخ امضا کرده است. به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه شب در بخشی از سخنرانی خود که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، به تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه ایران پرداخت و گفت: زمان آن فرارسیده تا همه کشورها با ایران مقابله کنند؛ رژیمی که به صورت علنی اسراییل و آمریکا را تهدید به نابودی می‌کند. با وجود این حکومت ایران، یک کشور به لحاظ تاریخی غنی و ثروتمند را به کشوری یاغی با اقتصادی نحیف بدل کرده است. کشوری که اکنون صادرات آن فقط خشونت و خونریزی شده است و مسوولان این کشور، آن را به یک کشور منزوی در دنیا تبدیل کرده‌اند. ترامپ مدعی شد: ایران پول‌های مردم خود را به حماس و حزب‌الله می‌دهد و به تشنج در خاورمیانه دامن می‌زند. وقت آن رسیده که همه کشورها با ایران که خشونت را ترویج می‌دهد و شهروندان دیگر کشورها را زندانی کرده است، مقابله کنند. همچنین وی مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران بیش از هر چیز از مردم خود می‌ترسد و همین ترس رژیم ایران از مردم باعث شده آنها مقابل دسترسی مردم به اینترنت را بگیرند. معترضان و ناراضیان را به زندان بیندازند. وی در ادامه این ادعا اظهار داشت: رهبران ایران یک دیکتاتوری در پشت پوشش دموکراسی را به نمایش گذاشته‌اند. آنها به جای خرج کردن ثروت کشور برای مردم، مردم را قربانی و پول‌ها را روانه حماس و حزب‌الله می‌کنند تا به کشورهای دیگر حمله کنند. ثروت ایران متعلق به مردم است اما الان صرف تروریست‌ها در سوریه و یمن می‌شود.
ترامپ، ایران و سوریه را به مداخله در یمن، حمایت از تروریسم و گسترش تشنج در خاورمیانه متهم کرد و با اشاره به چگونگی دسترسی به اینترنت و ماهواره در ایران اظهارات مداخله‌جویانه خود را این‌گونه ادامه داد: روزی فراخواهد رسید که مردم ایران با یک گزینه روبه‌رو شوند؛ آیا به سمت خشونت خواهند رفت یا به ریشه‌های اصیل و فرهنگ خود به عنوان کشوری که پایه فرهنگ و تمدن در جهان است. امیدواریم که ایرانی‌ها بتوانند خوشحال باشند و بار دیگر به پیشرفت خود ادامه دهند. رییس‌جمهور آمریکا افزود: با کشوری دیگر رو‌به‌رو هستیم که مدام مرگ بر آمریکا می‌گوید و خواهان نابودی اسراییل است. ما در مورد ایران صحبت می‌کنیم. این کشور (ایران) تامین مالی تروریسم را برعهده دارد و در حال خدشه وارد کردن به صلح در همه خاورمیانه است. نمی‌توانیم پایبند به توافقی باشیم که ممکن است به این کشور در ادامه اقداماتش کمک کند. توافق هسته‌ای، بدترین توافقی است که من دیده‌ام و باید بگویم مایه خجالت آمریکاست. ترامپ افزود: توافق هسته‌ای ایران بدترین توافق یکطرفه بود که امضا شده و این مایه شرمندگی آمریکاست و مطمئن باشید این توافق فصل آخر نیست.
وی گفت: اگر این توافق پوششی برای ساخت سلاح هسته‌ای باشد و به بی‌ثباتی در منطقه دامن بزند، نمی‌توانیم از آن حمایت کنیم. ایران باید دست از حمایت از تروریسم بردارد و زندانیان را آزاد کند. این افتخار را داشتم که در برابر رهبران بیش از 50 کشور عرب صحبت کنم. در آنجا موافقت شد که همه جلوی تروریسم اسلامی بایستند. ما باید حامیان تروریسم را از خود برانیم و تمام کشورهایی که از القاعده و حزب‌الله و... حمایت می‌کنند. در سوریه به دنبال تنش‌زدایی و یافتن راهکاری سیاسی براساس خواست مردم این کشور هستیم.
ترامپ افزود: از اینکه سازمان ملل به دنبال اصلاح ساختار خود است، خوشحالیم. متاسفیم که برخی کشورهایی که ناقض حقوق بشر هستند، در شورای حقوق بشر این سازمان کرسی دارند. می‌خواهیم همه دنیا در آزادی زندگی کنند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تحریم‌های کوبا را لغو نکنیم. همین‌‌طور در مورد ونزوئلا نیز همین نظر را داریم. در این کشور یک حزب در حال تحمیل عقیده خود بر مردم است و کار به جایی رسیده است که مردم این کشور که زمانی در شکوفایی کامل بودند، اکنون در فقر به سر می‌برند. می‌خواهیم مردم ونزوئلا دوباره آزادی و دموکراسی را به دست آورند. خواهان اعاده کامل آزادی‌های سیاسی در ونزوئلا هستیم. از کوبا تا ونزوئلا در هر جا که سوسیالیسم یا کمونیسم ریشه دوانده، به فاجعه منجر شده است. خوشحال باشند و بار دیگر به پیشرفت خود ادامه دهند.


رییس‌جمهور آمریکا گفت: نیاز به همکاری تمام کشورها برای حل مشکلات بین‌المللی از جمله تروریسم و ساخت جهانی بهتر داریم. دونالد ترامپ با اشاره به توفان‌هایی که برخی ایالت‌های این کشور را درمی‌نوردند، با تشکر از دولت‌هایی که پیشنهاد کمک به مردم آمریکا را مطرح کردند، گفت: «مردم آمریکا توانایی خروج از این بحران را دارند.»
رییس‌جمهور آمریکا با اشاره به وضعیت اقتصادی آمریکا افزود: وضعیت بورس در حال پیشرفت بوده و این کشور ۷۰۰ میلیارد دلار برای ارتش و دفاع از خود هزینه کرده است.
ترامپ اضافه کرد: نیاز به همکاری تمام کشورها برای حل مشکلات بین‌المللی از جمله تروریسم و ساخت جهانی بهتر داریم و اجازه نخواهیم داد دولت‌های خودکامه که برخی از آنها هم در این صحن حضور دارند، ارزش‌های ما را متزلزل کرده و باعث تهدید ما شوند.
رییس‌جمهور آمریکا گفت: زمانی اینجا قرار گرفته‌ایم که وظایف سنگینی بر عهده ماست. موفقیت ما متکی بر اتحاد کشورهای مستقل و قوی است. از همه کشورها انتظار داریم که حقوق بقیه کشورها را رعایت و براساس احترام متقابل رفتار کنند.
ترامپ افزود: نسل‌های متمادی آمریکایی‌ها جان خود را برای دفاع از قانون اساسی ما از دست داده‌اند. من برای این انتخاب شدم که قدرت را به مردم منتقل کنم نه اینکه خودم صاحب قدرت شوم. به عنوان رییس‌جمهور آمریکا تلاش دارم همیشه کشورم را در اولویت اول قرار دهم همان‌طور که شما نیز درمورد کشور خودتان چنین نظری دارید.
رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرد این کشور بزرگ‌ترین دوست جهان و شریک خوبی برای متحدان خود بوده و ملت آمریکا نیز بهای سنگینی برای آزادی خود و دیگر کشورهای جهان پرداخت کرده است و آمریکا از جنگ‌های خونین زیادی با پیروزی و سربلندی خارج شده است. وی افزود: «سربازان آمریکایی برای مقابله با تهدیدها علیه این کشور از اوکراین تا دریای چین و تا خاورمیانه به مبارزه خواهند پرداخت و تهدیدها علیه جهان را از بین خواهند برد.»
ترامپ ادامه داد: «برخی از کشورهای کوچک به حقوق مردم خود احترام نمی‌گذارند و باعث گرسنگی و کشته شدن مردم خود هستند همانند کره‌شمالی. کره شمالی مسوول گرسنگی مردم خود، شکنجه زندانیان از جمله دانشجویان آمریکایی و حتی ترور برادر رهبر این کشور است.»
رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا برنامه موشکی و هسته‌ای کره ‌شمالی را باعث از بین رفتن صلح و امنیت در جهان خواند و افزود: «تاکنون واشنگتن صبر زیادی به خرج داده است ولی باید بگویم که برای حمایت و دفاع از متحدان خود وارد عمل خواهیم شد. سازمان ملل برای این تاسیس شده است که نیازی به گزینه نظامی و جنگ پیدا نشود و کره‌شمالی باید این امر را درک کند که زمان نابودی تسلیحات هسته‌ای فرارسیده است. چین و روسیه نیز در تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی با دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل همراهی کردند.»
هنگام سخنرانی این مقام ارشد آمریکایی، تنها شخص ایرانی حاضر در سالن مجمع عمومی سازمان ملل، حسن‌نژاد، کارشناس نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل بود. عموما هنگام سخنرانی روسای جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، ایران از نظر دیپلماتیک در سطح پایینی در سالن سازمان ملل حضور پیدا می‌کند.