مدیرعامل سازمان ملی زمین‌ومسکن خبر داد؛

گروه مسکن- در حالی نزدیک به ده سال از آغاز طرح مسکن مهر می‌گذرد که قرار است سرانجام این طرح تا پایان سال‌جاری به اتمام برسد. شاید یکی از مهم‌ترین ایرادات مسکن مهر را بتوان جایگزینی نامناسب و بدون کارشناسی واحد‌های آن دانست؛ تا آنجا که بسیاری از واحد‌های این طرح در نقاط بدون امکانات زیربنایی از قبیل گاز و برق یا در مناطقی احداث شده بود که با تمدن و شهر فاصله بسیاری داشتند.
مسایلی از این قبیل موجب شد بسیاری از واحد‌های این طرح با وجود قیمت پایین‌تری که نسبت به سایر آپارتمان‌ها داشت در نهایت بدون متقاضی باقی بماند و به معضلی برای دولت تبدیل شود.با این وجود به نظر می‌رسد اکنون که پروژه مسکن مهر به پایان عمر خود نزدیک می‌شود برای این مشکل نیز راه‌حلی اندیشیده شده است؛ کما‌اینکه به گفته مدیر‌عامل سازمان ملی زمین و مسکن قرار است واحد‌های بدون متقاضی مسکن مهر در شهر‌هایی با جمعیت بالای 25 هزار نفر به خانواده‌های دارای دو معلول و واجدین شرایط مسکن اجتماعی عرضه شود.
از نخستین تفاوت‌های میان مسکن مهر و مسکن اجتماعی می‌توان به شرایط دریافت آن اشاره کرد؛ اگرچه هدف هر دو طرح خانه‌دار کردن دهک‌های پایین جامعه است اما در حالی مسکن اجتماعی واجدین را بر اساس شرایط و ضوابط غربال می‌کند که مسکن مهر از تمامی متقاضیان با هر درآمد و شرایطی استقبال می‌کرد.با این وصف مسکن اجتماعی به صورت نظری در یافتن قشر ضعیف موفق‌تر از مسکن مهر عمل می‌کند اما وزیر راه‌و‌شهرسازی پیش از این به جایگزینی واحد‌های مسکن مهر اعتراض کرده و اذعان داشته بود که خارج بودن این واحد‌ها از بافت شهری مهم‌ترین عامل بدون متقاضی ماندن این واحد‌هاست.
بر همین اساس، چنانچه قرار باشد این خانه‌های خالی از خواستگار را به واجدان مسکن اجتماعی یا خانواده‌های دو معلوله واگذار‌ کنند شاید بسیاری از مشکلات در پرداخت هزینه‌ها توسط این اقشار حل شود اما کماکان بحث جایگزینی ناصحیح که وزیر مسکن وعده داده بود در مسکن اجتماعی مشاهده نخواهیم کرد وجود خواهد داشت.


بر همین اساس معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی از آمادگی سازمان ملی زمین و مسکن برای تخصیص واحدهای مسکونی فاقد متقاضی مسکن مهر به طرح مسکن اجتماعی خبر داد.به گزارش وزارت راه‌و‌شهرسازی، حمیدرضا عظیمیان درباره آخرین وضعیت مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر که آماده‌سازی آنها بر‌عهده سازمان ملی زمین و ‌مسکن است، گفت: حسب دستور رییس‌جمهور‌ و وزیر راه‌و‌شهرسازی که مقرر شده تا پایان سال‌جاری، پرونده مسکن مهر بسته شود این سازمان اقدام به تکمیل واحدهای مسکن مهر کرده که از مجموع یک میلیون و ۲۰۲ هزار و ۹۴۷ واحد مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، نزدیک به یک میلیون واحد آن به اتمام رسیده و بهره‌برداری شده است.وی ادامه داد: دولت ۷۰۰ میلیارد تومان برای خدمات روبنایی مصوب کرد که ۴۰۰ میلیارد تومان آن از محل املاک سازمان ملی زمین‌ومسکن و فروش واحدهای تجاری سهم سازمان است که حسب مصوبه هیات وزیران، سازمان، مبلغ فوق را (۴۰۰ میلیارد تومان) جهت تکمیل خدمات روبنایی در استان‌ها تامین اعتبار می‌کند و در حال دادن مجوزهای لازم در این‌باره هستیم.
معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با تاکید بر این که مصوبه هیات‌وزیران به سازمان کمک بسیاری کرد و به سازمان این اجازه را داد تا از محل منابع خود به صورت ملکی و غیرملکی خدماتی را قابل بهره‌برداری کند، در مورد آمار دقیق مسکن‌های مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، گفت: سهمیه سازمان ملی زمین و مسکن در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، یک میلیون و ۲۰۲ هزار و ۹۴۷ واحد مسکونی در سراسر کشور بوده که تاکنون ۹۸۹ هزار و ۵۳۹ واحد آن افتتاح شده است.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: ۵۴ هزار و ۶۱۳ واحد مسکونی از تعداد کل یک میلیون و ۲۰۲ هزار و ۹۴۷ واحد نیز آماده افتتاح است که مجموع واحدهای آماده افتتاح و افتتاح شده مسکن مهر، ۱ میلیون و ۴۴ هزار و ۱۵۲ واحد است.وی همچنین خاطرنشان کرد: مجموعه مسکن‌های مهر مشکل‌دار نیز ۸۵ هزار و ۳۶۸ واحد مسکونی است که ۵۶ هزار و ۳۱۵ واحد آن فاقد متقاضی، ۱۹ هزار و ۲۶ واحد دارای متقاضی زیر ۳۰ درصد و ۱۰ هزار و ۲۷ واحد نیز دارای مشکلات حقوقی هستند.
این مقام‌مسوول سازمان ملی زمین‌ومسکن تصریح کرد: مسکن‌های مهری که زمین آنها توسط این سازمان تامین شده- به غیر از آنهایی که در محاکم در حال رسیدگی هستند- تا پایان سال‌جاری تمام می‌شود و به بهره‌برداری خواهد رسید.
عظیمیان همچنین از حل مساله مسکن‌های مهر فاقد متقاضی به چند روش خبر داد و گفت: با کمیته امداد امام‌خمینی و بنیاد مسکن انقلاب ‌اسلامی در حال رایزنی هستیم تا مسکن‌های ‌مهر فاقد متقاضی را برای خانواده‌های دو معلول یا افرادی که واجد شرایط دریافت مسکن اجتماعی هستند اختصاص دهیم.وی افزود: سازمان ملی زمین و مسکن آمادگی دارد تا مسکن‌های‌ مهر فاقد متقاضی را به صورت تفاهمات و توافقاتی دو جانبه در اختیار کمیته امداد یا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای اجرای طرح مسکن اجتماعی قرار دهد.
معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی گفت: در مجموع مقرر شده تا مسکن‌های مهری که شامل طرح دعوا در محاکم است و آنهایی که پیشرفت‌شان به زیر ۳۰ درصد می‌رسد را کنار بگذاریم. همچنین، مسکن‌های مهری که پیشرفت فیزیکی آنها زیر ۳۰ درصد است باید به طور کلی تعیین تکلیف شود.
وی تاکید کرد: تمامی مسکن‌های مهر تحت مسوولیت سازمان به غیر از مسکن‌های مهری که پرونده‌شان در محاکم است یا پیشرفت فیزیکی زیر ۳۰ درصد دارند که مجموع مسکن‌های مهر مشکل‌دار، ۱۰ هزار و ۲۷ واحد است، مابقی تا پایان سال‌جاری به اتمام رسیده و بهره‌برداری خواهند شد.