سودای پاستور، احمدی‌نژاد ثانی

آرمان - ياسمين طالقاني: حمید بقايي نبود. حتي ديگر در تصاوير سفرهاي استاني احمدي‌نژاد اثري از او دیده نمی‌شد. حتي معلوم نشد چرا در اواخر سال ۹۴ بازداشت شد. البته در فضاي مجازي هر از چندگاهي مطلبي منتشر مي‌كرد كه بخشي از آن كنايه بود. مثلا روزي خطاب به محمود صادقي نماينده فراكسيون اميد مجلس نوشت:«چرا صادقي، نماينده مجلس كه مدعي پرونده ۱۲هزارميلياردي رئيس‌جمهور سابق است، حاضر نيست درباره جزئيات آن سخن بگويد؟ قطعا به‌ضررشان است.» او روزهاي پاياني دولت احمدي‌نژاد را كه همراه يار هميشگي‌اش يعني اسفنديار رحيم مشايي بود، باور نداشت و كنايه را فراموش نمي‌كرد، مانند ۴ ارديبهشت‌ماه ۱۳۹۲ كه با روزنامه دولت مصاحبه كرد و درباره مصطفي پورمحمدي، رئيس وقت سازمان بازرسي كل كشور، مبني بر قرارداد ۴۵۰ ميليون يورويي در كيش گفت:«بنده چندين نامه براي ايشان فرستادم و خواستم كه اين قرارداد را بفرستند، چراكه اين موضوع صحت ندارد. ۴۵۰ ميليون يورو مي‌دانيد يعني چقدر؟ خوب! اگر چنين قراردادي هست، منتشر كنند. چرا معطل مي‌كنند؟ چنين چيزي وجود ندارد و دروغ است». البته در پاسخ به تقاضاي بقايي، سازمان بازرسي آن زمان، اسنادي از اين قرارداد را منتشر كرد و البته به مواردي اشاره كرد كه مردان دولت احمدي‌نژاد براي اقدامات خود درخواست‌هاي بالايي از دولت داشته‌اند، مانند آن مقطع كه بقايي از وزير اقتصاد دولت احمدي‌نژاد خواسته بود تا براي تامين مالي پروژه تالارهاي بين‌المللي كيش مبلغ ۴۵۰ ميليون يورو در فهرست فاينانس چين قرار گيرد. حالا او سوداي رياست‌جمهوري در سر دارد.
بقايي اعلام كانديداتوري كرد؟
ديروز حميد بقايي كه عنوان خود را معاون رئيس‌جمهور در دولت‌هاي نهم و دهم ذكر مي‌كند، با انتشار اطلاعيه‌اي در كانال تلگرامي خود نوشت:«با استعانت از پيشگاه حضرت ولي عصر (عج) و با تقديم بهترين احساسات قلبي به محضر شما مردان و زنان قهرمان و آگاه ميهن اسلامي عزيز. در اين شرايط مهم و تعيين‌كننده، با ايماني راسخ به ظرفيت‌هاي وسيع و پايان ناپذير اين سرزمين پرگهر، و با باوري عميق به شايستگي‌هاي بزرگ و وثيق آحاد مردم نجيب و اصيل ايران زمين و با درك روشن و فهم متقن از فاصله زياد بين وضعيت موجود كشور از نظر اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي و موقعيت بايسته و شايسته براي ايرانيان، و نقش بسيار مهم جايگاه رياست‌جمهوري در جهت تحقق آرزوهاي بلند پدران، مادران و فرزندان اين خطه زرخيز و پاك، با كسب اجازه از محضر فرد فرد شما مردم عزيز، نامزدي خود را براي شركت در انتخابات دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري اسلامي ايران اعلام مي‌دارد. اينجانب اين اعلام نامزدي را كه كاملا مستقل از اشخاص، گروه‌ها، احزاب و جناح‌هاي سياسي است، صرفا اعلام سربازي براي كشور عزيز و خدمتگزاري به ملت شريف ايران دانسته و بدان افتخار مي‌كنم. دريافت حقير آن است كه همبستگي ملي و انسجام اجتماعي، در چارچوب قانون اساسي و ارزش‌هاي الهي - انساني در مقياس ملي و بين‌المللي و از جمله مهم‌ترين آنها، آزادي، عشق و عدالت، رشد سريع كشور و نيل به جايگاه‌هاي رفيع تعالي، پيشرفت و رفاه در دسترس خواهد بود. اينجانب ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي خود را در فرصت‌هاي آتي و قانوني به استحضار مردم عزيزم خواهم رساند. با آرزوي طول عمر رهبر معظم انقلاب و با تقديم مراتب احترام و سپاس به پيشگاه ملت بزرگ و قهرمان ايران. خدايا چنان كن سرانجام كار، تو خشنود گردي و ما رستگار.»
دل بقايي به چه خوش است؟


نكته قابل توجه آنجاست كه مشخص نيست بقايي با چه پشتوانه‌اي آمادگي خود را براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم اعلام كرده است، چرا كه حمايت احمدي‌نژاد از او در صورت تاييد صلاحيتش امري بعيد است و اگر اين اتفاق رخ دهد و او از حمايت هواداران احمدي‌نژاد برخوردار شود نبايد انتظار راي زيادي داشته باشد، چرا كه ملت مدت‌هاست نشان داده‌ که تمايلي به حضور مجدد مردي از حلقه ياران احمدي‌نژاد در قدرت ندارد. اين ادعا در انتخابات مجلس دهم به اثبات رسيد كه رايي به كانديداي داراي تفكر احمدي‌نژادي داده نشد و به عبارتي مردم آنها را ردصلاحيت كردند. از سوي ديگر، احمدزاده كرماني استاندار فارس در دولت احمدي‌نژاد، چندي قبل گفت:«من دلايل اختلافم با احمدي‌نژاد را گفتم كه از جمله آن، مشكلاتي بود كه با حميدبقايي در دولت داشتم. تصميماتي كه گرفته مي‌شد با روحيات من سازگاري نداشت. اين تصميمات داراي شبهاتي بود كه من نمي‌خواهم آن را باز كنم. دستگاه امنيتي خودشان رسيدگي و بررسي كردند، ولي اختلافات من با احمدي‌نژاد نبود، چون من او را قبول داشتم.» در عین حال، احمدي‌نژاد در ۲۳ بهمن اعلام كرد: «از هيچ فرد يا جناح و حزب و گروهي حمايت نكرده و نخواهم كرد. اين موضع قطعي و غيرقابل تغيير اينجانب است. ممكن است برخي افراد يا جريانات و جناح‌ها به خاطر منافع گروهي، اخبار و شايعاتي تحت عنوان حمايت از شخص خاصي به نقل از اينجانب منتشر نمايد. صريحا اعلام مي‌نمايم كه اين نوع شايعات و اخبار حتي اگر از زبان نزديكان اينجانب باشد، خلاف واقع است و قويا تكذيب مي‌شود.» بنابراين بايد اعلام كانديداتوري بقايي را يك جنگ رواني از سوي احمدي‌نژادي‌ها ارزيابي كرد كه مانند بسياري اقدامات آنهاست. بازگشت تفكر احمدي‌نژاد تصوري باطل است و سال‌هاي سال محقق نخواهد شد. يار شفيق مشايي هم بازيگر سوخته اين پروژه است. مشخص نيست بازي مشايي چه زماني آغاز مي‌شود!