جریمه نویسی به خرج تاکسیران ها!

«چند روز پیش یک افسر راهنمایی و رانندگی را دیدم که در ابتدای خط تاکسیرانی بولوار ابوطالب ایستاده بود و خودروهایی که برای سوار کردن مسافر در این مسیر توقف می کردند را جریمه می کرد! جالب بود که از تاکسیران های این خط هم دستور می گرفت، لطفا پیگیری کنید که این اقدام راهنمایی و رانندگی که مامور راهور را به استخدام تاکسیران ها درآورده آیا از لحاظ قانونی صحیح است؟»

یکی از شهروندخبرنگاران با ارسال این پیام به سامانه تلگرامی روزنامه «خراسان رضوی» مدعی استفاده از ماموران پلیس راهور توسط تاکسیران ها در برخی خطوط تاکسیرانی برای جریمه مسافربرهای شخصی شده است. برای بررسی این ادعا سری به برخی از ایستگاه های پرتردد تاکسیرانی در شهر می زنیم.
با وجود پرداخت آبونمان، به پلیس هم باید پول پرداخت کنیم
ابتدا به سراغ رانندگان تاکسی و چند مسئول خط می رویم. یکی از تاکسیران ها می گوید: وقتی تاکسیرانی نمی تواند حتی جلوی کار کردن راننده های شخصی را بگیرد ما مجبوریم به افسرهای راهنمایی و رانندگی پول بدهیم تا وظیفه سازمان تاکسیرانی را برای ما انجام دهند. این راننده در حال صحبت بود که راننده دیگری با عصبانیت به وسط حرفش می آید و می گوید: کافی است یک روز 38 هزار تومان آبونمان را دیرتر پرداخت کنیم، از هزار و یک طریق روی ما فشار می آورند ولی در قبالش هیچ خدمتی به ما ارائه نمی دهند و می گویند آبونمان فقط برای استفاده از فضای ایستگاه است. یکی دیگر از راننده های این خط که جوانی قد بلند است، می گوید: من و چند نفر دیگر در همین خط حدود یک سال است که برای بیمه ثبت نام کرده ایم ولی هنوز هیچ کاری انجام نداده اند، تازه بعضی از همکارها می گویند که تاکسیران هایی هستند که بیش از دو سال است درخواست داده اند ولی هنوز ترتیب اثر داده نشده است، بعد آن وقت ما برای ابتدایی ترین مسائل، مانند همین داشتن امنیت شغلی هم باید خودمان دست به کار شویم و با وجود پرداخت آبونمان به سازمان تاکسیرانی، باز هم دست در جیب خودمان کنیم و به یک افسر راهنمایی و رانندگی پول بدهیم تا بلکه او به ما کمک کند و با حضور او در سر خط، راننده های شخصی برای سوار کردن مسافر در ایستگاه توقف نکنند.


تنها اقدام تاکسیرانی؛ حضور افسر گشتی، دو مرتبه در روز
در این بین با چند نفر از مسئولان خطوط هم گفت و گو می کنیم، "پ" که مسئول خط چهارراه... است، درباره این موضوع می گوید: قانون هیچ اختیاری برای ما قائل نشده است، ما در نهایت شماره پلاک مسافربرهای شخصی را روی برگه ای می نویسیم و زمانی که افسر گشتی مراجعه کرد، شماره پلاک را به او می دهیم و اگر او تمایل داشت برای وی جریمه می نویسد که معمولا چون برای تایید صحت شماره پلاک باید استعلام بگیرد، این کار را نمی کند و جریمه ای نمی نویسد.وی ادامه می دهد: تاکسیرانی تنها کاری که در این موضوع انجام داده این است که روزی دو مرتبه یک افسر گشتی را به خطوط می فرستد که این هم هیچ تاثیری ندارد و معمولاً هزینه آن را هم شرکت های خصوصی تاکسیرانی می دهند.
ساعتی 10 هزار تومان، هزینه حضور افسر وظیفه در خطوط
در ادامه به یکی دیگر از خطوط تاکسیرانی مراجعه می کنیم. "م" مسئول خط .... درباره استفاده از افسرهای وظیفه برای ایستادن در ابتدای خطوط تاکسیرانی و جلوگیری از فعالیت مسافربرهای شخصی می گوید: این افراد از راهنمایی و رانندگی مجوز اضافه کاری دارند و مورد تایید هستند، راننده های تاکسی هم برای اینکه جلوی فعالیت مسافربرهای شخصی که مسافران را از ابتدای خطوط سوار می کنند بگیرند حاضرند ساعتی 10 هزار تومان به یک افسر راهنمایی و رانندگی پول بدهند تا با جریمه کردن مسافربرهای شخصی به راننده های تاکسی کمک کند.
قاچاقی پست می دهم!
در ادامه برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ طرف دیگر این ماجرا، یعنی نیروهای وظیفه راهنمایی و رانندگی که در برخی از خطوط تاکسیرانی به فعالیت می پردازند، می رویم.در تاریکی هوا و در بین نور چراغ خودروها، شبرنگ های چسبیده روی اورکت سفیدش جلب نظر می کند، در ابتدای خط بولوار ... ایستاده و یک برگه کاغذ و خودکار در دستانش گرفته و شماره خودروهای شخصی که در آن محدوده اقدام به سوار کردن مسافر می کنند را یادداشت می کند. به هوای این که منتظر حرکت تاکسی هستم به سمتش می روم و سر صحبت را باز می کنم. می گوید: روزی دو ساعت و نیم اینجا می ایستم و برای این مدت 25 هزار تومان دریافت می کنم. چندین برابر حقوق ماهانه سربازی از این طریق درآمد دارم. من گروهبانم و نمی توانم جریمه بنویسم و الان به صورت قاچاقی اینجا پست می دهم، البته مرا افسر وظیفه ای که قبلا در این خط کار می کرد به راننده ها معرفی کرده است.می گویم شما که با توجه به درجه ات امکان جریمه نویسی نداری، پس چرا شماره پلاک مسافربرهای شخصی را روی کاغذ می نویسی؟ لبخندی می زند و پاسخ می دهد: من شماره پلاک ها را روی کاغذ می نویسم و شب همه شماره ها را به بچه ها می دهم تا آن ها بنویسند و دفترچه هایشان را پر کنند.کمی با هم درباره موضوع های فرعی صحبت می کنیم تا بحث به راهنمایی و رانندگی می رسد و می گوید: چند روزی است اجبار کرده اند که هیچ شخصی، چه افسر، چه درجه دار، چه کادری و چه وظیفه، نباید اضافه کار برود، نمی دانم چرا این را گفته اند چون ممکن نیست که تاکسیرانی گلایه کرده باشد، تاکسیران ها خودشان اصرار دارند که ما سر خطوط تاکسیرانی بایستیم و جلوی فعالیت شخصی ها را بگیریم. مکثی می کند و مدعی می شود: البته چند نفر از هم خدمتی هایم که در دفتر روسا فعالیت می کنند می گویند قرار است راهنمایی و رانندگی با تاکسیرانی هماهنگ شود تا وقتی نیرویی اضافه کاری می رود، تاکسیران ها پول را به راهنمایی و رانندگی پرداخت کنند و آن ها یک درصدی از آن مبلغ را بردارند و بقیه اش را به ما که اضافه کار می آییم بدهند.
کاری کن اضافه خدمت بخوری تا بتوانی کار کنی!
سرباز بعدی که با او گفت و گو می کنم، ستوان سه وظیفه ای است که صبح ها در خط تاکسیرانی ... می ایستد.
در آن شلوغی  و ترافیک اول صبح چهارراه ... باید به ابتدای خط نزدیک شوی تا او را ببینی، کنارش می ایستم و می بینم که درون دفترچه جریمه اش کاغذ باطله ای قرار داده و صرفاً هر از گاهی برای ترساندن راننده های شخصی، خطی روی آن می کشد و خلاص. جلو می روم و به بهانه ای صحبت را شروع می کنم. درباره حق الزحمه ای که از تاکسیرانان می گیرد سوال می کنم که می گوید: بستگی به جایش دارد، اینجا 10 هزار تومان ولی اطراف حرم ساعتی 12 هزار تومان هم می دهند، البته به دردسرش نمی ارزد، اینجا را هم به خاطر شیفت هایم یک روز در میان می آیم و روزی هم چهار ساعت اینجا هستم.
می گوید: جریمه خاصی هم نمی نویسم و فقط راننده هایی که خیلی پررو باشند را جریمه می کنم و آن هم برای این است که راننده های تاکسی ببینند و گیر ندهند که چرا جریمه نمی نویسی.
بحث را به سمت موضوع ممنوعیت اضافه کارها می کشانم که می گوید: اگر با رئیس ایستگاه آن منطقه هماهنگ باشی اشکالی ندارد، چون خود کادری ها هم این کار را می کنند. اگر هم خودروی گشت رئیس از این محدوده عبور کند، به بهانه این که سر پستم هستم برایش احترامی می گذارم و می رود، گشتی ها هم از این که همیشه یک سرباز سر تقاطع های محدوده تحت نظارتشان بایستد، استقبال می کنند.
صحبتش را ادامه می دهد: خانواده ام می گویند کاری کن اضافه خدمت بخوری تا بتوانی بیشتر کار کنی، راست هم می گویند، خب کاری نیست که من بخواهم با مدرک لیسانس ... بروم سراغ آن، لااقل الان این کار را دارم ولی بعد از خدمت چه؟!
تاکسیرانان برای حضور بیشتر پلیس این کار را می کنند
پس از بررسی میدانی موضوع، برای پیگیری آن با سید مهدی علوی‌مقدم، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد، گفت و گو می کنیم. علوی مقدم با بیان این که مدیریت خطوط تاکسیرانی در دست پنج شرکت خصوصی است، می گوید: این شرکت ها براساس قراردادی که دارند موظفند تعدادی از نیروهای پلیس راهور را، حال با هر درجه و نوع خدمتی که مد نظر است برای اعمال قانون و برخورد با مسافربرهای شخصی به کار گیرند و در واقع من در جریان جزئیات این طرح نیستم.مدیرعامل سازمان تاکسیرانی درباره به کارگیری نیروهای راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان تاکسی در برخی از خطوط برای جلوگیری از فعالیت مسافربرهای شخصی نیز می گوید: درست است که شرکت وظایفی در این باره دارد ولی در برخی از خطوط نیاز بیشتری به حضور نیروهای راهنمایی و رانندگی است و خود راننده ها این تقاضا را دارند که افسر بیشتر حضور داشته باشد و به همین دلیل می گویند حاضرند هزینه بیشتری پرداخت کنند تا حضور افسر بیشتر از زمان مد نظر باشد.
دریافت پول از شخص، خلاف قانون است
راهنمایی و رانندگی نیز به عنوان یکی از اضلاع مهم این موضوع باید با نظارت بر عملکرد نیروهای خود از انجام چنین فعالیت هایی جلوگیری کند، چرا که به گفته سرهنگ علیرضا حاجی زاده، رئیس پلیس راهور مشهد چنین فعالیت هایی برای نیروهای راهنمایی و رانندگی و دریافت پول از تاکسیرانان منع قانونی دارد. حاجی زاده در گفت و گو با «خراسان رضوی» ضمن طرح موضوع حضور و همکاری برخی از نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی با برخی از ارگان ها، می گوید: بر اساس تعاملات بین سازمان ها، این افراد به عنوان بازرس و بر حسب نیاز سازمان های مربوطه برای نهادهایی مانند تاکسیرانی، اتوبوسرانی، شهرداری ها، حمل و نقل بار یا هر سازمان دیگری فعالیت می کنند و این فعالیت نیز با مجوز پلیس انجام می شود و برای این کارها در مواقعی نیروی وظیفه و در برخی اوقات نیز نیروی کادری کاربرد دارد که بر همین اساس نیروها را تعیین می کنیم.
از وی درباره نحوه پرداخت دستمزد این افراد به ازای اضافه کاری انجام شده می پرسیم که پاسخ می دهد: ما در نیروی انتظامی سازمانی تحت عنوان بنیاد تعاون ناجا داریم که این بنیاد با سازمان های دیگر قرارداد منعقد می کند و افرادی که بر طبق این قراردادها خدمتی انجام می دهند، دستمزد خود را تحت عنوان اضافه کار از سازمان تعاون ناجا دریافت می کنند و هیچ وقت نیروهای ما برای انجام چنین کارهایی از شخصی پولی دریافت نمی کنند.
منع قانونی دارد و تخلف است
سرهنگ حاجی زاده درباره حضور نیروهای راهنمایی و رانندگی در ابتدای برخی از خطوط تاکسیرانی و دریافت وجه به صورت ساعتی از تاکسیرانان می گوید: چنین کاری منع قانونی دارد و تخلف است و اگر موردی هم وجود دارد با اطلاع آن به شماره 197 قطعا توسط نیروی انتظامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اگر افرادی چنین عملی را انجام داده باشند حتما هم مسئول بالا دستی آن فرد و هم خود شخص باید پاسخگو باشند، ما به شدت با چنین مواردی برخورد خواهیم کرد.رئیس پلیس راهور مشهد همچنین ضمن تایید انجام نوعی سوء استفاده از لباس راهنمایی و رانندگی توسط این دست از افراد متخلف تصریح می کند: زیر مجموعه سازمان تاکسیرانی چندین شرکت است و اگر هر یک از این شرکت ها حال به هر دلیلی نفری را بدون هماهنگی و خارج از ضوابط به کار بگیرند متخلف هستند و ما با آن ها هم برخورد می کنیم.