انسداد مرزها باکردستان‌عراق

گروه سياسي
 امروز در شرايطي قرار است روز سرنوشت براي اقليم كردستان باشد كه مرزهاي هوايي ايران به روي اين اقليم بسته و دو مانور مهم توسط ارتش و سپاه در حال برگزاري است. در آستانه همه‌پرسي اقليم كردستان مرزهاي هوايي ايران به روي پروازهايي كه مبدا آنها اقليم كردستان است، بسته شد. همه‌پرسي كه روز گذشته بارزاني، رييس اقليم كردستان اعلام كرده است كه با برگزاري آن به دنبال تنش با ايران و تركيه نيست اما تا اينجاي كار مخالفت همه كشورهاي همسايه را به دنبال داشته است. ديروز علاوه بر بسته شدن مرزهاي هوايي دو مانور مهم هم در مرزهاي شمال‌غرب و غربي كشور برگزار شد. بر اين اساس رزمايش امنيتي محرم با رمز «ياحسين» توسط قرارگاه حمزه سيدالشهدا در منطقه شمال غرب كشور برگزار شد. رزمايشي كه سردار سلامي، جانشين فرمانده كل سپاه آن را داراي «اهميت فوق‌العاده» عنوان كرد و گفت: «اين رزمايش در شرايط فعلي كه در كشورهاي پيراموني ما كانون‌هايي از ناامني و بحران شكل گرفته و انگليس و امريكا به دنبال تغييرات ژئوپولتيك هستند، اهميت بيشتري دارد. از سوي ديگر اما روز گذشته نيروي زميني ارتش هم اعلام كرد كه رزمايش حيدر كرار نزاجا را به مدت يك هفته در مرز قصرشيرين برگزار خواهد كرد. ديروز اما نمايندگان كرد مجلس شوراي اسلامي هم در بيانيه‌اي برگزاري همه‌پرسي براي جدايي اقليم كردستان از عراق...
گروه سياسي
امروز در شرايطي قرار است روز سرنوشت براي اقليم كردستان باشد كه مرزهاي هوايي ايران به روي اين اقليم بسته و دو مانور مهم توسط ارتش و سپاه در حال برگزاري است. در آستانه همه‌پرسي اقليم كردستان مرزهاي هوايي ايران به روي پروازهايي كه مبدا آنها اقليم كردستان است، بسته شد. همه‌پرسي كه روز گذشته بارزاني، رييس اقليم كردستان اعلام كرده است كه با برگزاري آن به دنبال تنش با ايران و تركيه نيست اما تا اينجاي كار مخالفت همه كشورهاي همسايه را به دنبال داشته است. ديروز علاوه بر بسته شدن مرزهاي هوايي دو مانور مهم هم در مرزهاي شمال‌غرب و غربي كشور برگزار شد. بر اين اساس رزمايش امنيتي محرم با رمز «ياحسين» توسط قرارگاه حمزه سيدالشهدا در منطقه شمال غرب كشور برگزار شد. رزمايشي كه سردار سلامي، جانشين فرمانده كل سپاه آن را داراي «اهميت فوق‌العاده» عنوان كرد و گفت: «اين رزمايش در شرايط فعلي كه در كشورهاي پيراموني ما كانون‌هايي از ناامني و بحران شكل گرفته و انگليس و امريكا به دنبال تغييرات ژئوپولتيك هستند، اهميت بيشتري دارد. از سوي ديگر اما روز گذشته نيروي زميني ارتش هم اعلام كرد كه رزمايش حيدر كرار نزاجا را به مدت يك هفته در مرز قصرشيرين برگزار خواهد كرد. ديروز اما نمايندگان كرد مجلس شوراي اسلامي هم در بيانيه‌اي برگزاري همه‌پرسي براي جدايي اقليم كردستان از عراق را محكوم كردند.


مرزهاي هوايي ايران با اقليم كردستان مسدود شد
سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي گفت: با درخواست دولت مركزي عراق مرزهاي هوايي ايران روي پروازهايي كه مبدا آن اقليم كردستان است مسدود شد. به گزارش دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، شوراي عالي امنيت ملي مرزهاي هوايي ايران با اقليم كردستان را مسدود اعلام كرد. سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي اعلام كرد: به درخواست دولت مركزي عراق، كليه پروازهاي ايران به مقصد فرودگاه‌هاي سليمانيه و اربيل و همچنين پروازهاي عبوري از فضاي كشورمان از مبدا اقليم كردستان متوقف شد. كيوان خسروي با اشاره به برگزاري جلسه فوق‌العاده شوراي عالي امنيت ملي كه صبح ديروز به منظور بررسي درخواست دولت مركزي عراق در خصوص انسداد مرزهاي كشورمان با اقليم كردستان برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به موثر واقع نشدن تلاش‌هاي سياسي خيرخواهانه كشورمان و اصرار مسوولان اقليم كردستان براي برگزاري رفراندوم در اين منطقه با درخواست دولت مركزي عراق مرزهاي هوايي ايران روي پروازهايي كه مبدا آن اقليم كردستان است مسدود شد. وي افزود: بر اساس اين تصميم كليه پروازهاي ايران به مقصد فرودگاه‌هاي اقليم كردستان نيز متوقف شده است. خسروي در پايان خاطرنشان ساخت: تصميم‌هاي عجولانه برخي مسوولان اقليم كردستان ضمن محدود كردن قدرت بازيگري و گفت‌وگوي سازنده كردها در حاكميت عراق، امنيت مردم كرد، كشور عراق و منطقه را با چالش‌هاي جدي مواجه خواهد كرد.
رزمايش امنيتي محرم با رمز «يا حسين(ع)» در شمال غرب كشور
همچنين روز گذشته عمليات آتش سنگين توپخانه قرارگاه حمزه سيدالشهدا در منطقه عمومي شمال غرب كشور انجام شد. به گزارش مهر، مرحله اصلي رزمايش امنيتي محرم با رمز مقدس «يا حسين(ع)» با حضور سردار شادماني معاون هماهنگ‌كننده قرارگاه خاتم‌الانبيا(ص)، سرد،ار حسين سلامي، جانشين فرمانده كل سپاه، سردار محمد پاكپور، فرمانده نيروي زميني سپاه و جمعي از فرماندهان و مسوولان عاليرتبه نظامي در منطقه عمومي شمال غرب كشور آغاز شد. بنابر اين گزارش در مرحله اصلي اين رزمايش امنيتي كه با محوريت قرارگاه حمزه سيدالشهدا برگزار مي‌شود يگان‌هاي پياده، زرهي، جنگال، هوانيروز و موشكي به تمرين آمادگي‌هاي دفاعي مي‌پردازند. در همين مورد فرمانده نيروي زميني سپاه گفت: در رزمايش امنيتي محرم عمليات تركيبي با حضور يگان‌هاي پهپادي و موشكي و توپخانه و هوانيروز و زرهي با موفقيت انجام شد. به گزارش ايسنا، سردار سرتيپ پاسدار محمد پاكپور، فرمانده نيروي زميني سپاه در حاشيه رزمايش محرم عنوان داشت: مهم‌ترين هدف ما در رزمايش ايجاد هماهنگي و اجراي عمليات تركيبي رسته‌ها با يكديگر بوده است كه به فضل الهي اين امر محقق شد. فرمانده نيروي زميني سپاه تشريح كرد: در اين رزمايش علاوه بر اينكه يگان‌هاي مختلف به تمرين آمادگي‌هاي خود پرداختند، هماهنگي آنها با يكديگر و در شرايط واقعي به نمايش درآمد. وي افزود: منطقه رزمايش از مناطق مورد علاقه ضدانقلاب در گذشته بوده كه با انجام رزمايش‌ها و عمليات مقتدرانه سپاه در آن منطقه از لوث اشرار و ضدانقلاب پاك شد. سردار پاكپور در پايان با اشاره به نقش، اهميت و جايگاه ماموريت‌هاي قرارگاه‌هاي عملياتي سپاه در برقراري امنيت پايدار مناطق مرزي اظهار كرد: قرارگاه‌هاي نيروي زميني سپاه از جمله قرارگاه قدس و حمزه سيدالشهدا(ع) به طور دايم و مستمر در حال انجام عمليات، رزمايش و تمرين آمادگي‌ها هستند.
امنيت مناطق مرزي ارجحيت پيوسته و توقف ناپذير استراتژي دفاعي ما است
همچنين جانشين فرمانده كل سپاه گفت: امنيت مناطق مرزي ارجحيت پيوسته، توقف ناپذير و دايمي استراتژي دفاعي ما است. به گزارش ايسنا، سردار سرتيپ پاسدار حسين سلامي، جانشين فرمانده كل سپاه در حاشيه رزمايش امنيتي محرم اظهار داشت: امنيت از اهميت فوق‌العاده‌اي در نظام دفاعي ما برخوردار است، به ويژه در شرايطي كه در كشورهاي پيراموني ما كانون‌هايي از ناامني و بحران شكل گرفته و راهبرد كشورهاي سلطه‌طلب و بيگانه همچون امريكا و انگليس و برخي رژيم‌هاي متحد آنها در منطقه؛ ايجاد تغييرات ژئوپولتيك در جهان است. وي افزود: استكبار جهاني و هم‌پيمانانش تلاش مي‌كنند تا نقشه ژئوپولتيك جهان را تغيير دهند. جانشين فرمانده كل سپاه با بيان اينكه ما براي امنيت ملت ايران اقدام به برگزاري رزمايش‌هايي از اين دست مي‌كنيم اظهار داشت: به دليل آنكه اقتدار مرزها براي ما از اولويت‌هاي اصلي به شمار مي‌رود، تسلط ما بر مرزها در اين زمينه بسيار حايز اهميت خواهد بود. سلامي در ادامه خاطرنشان كرد: ما براي برقراري كامل امنيت به ويژه در مرزها، هم در ميدان عمل دشمنان را تعقيب مي‌كنيم و هم آمادگي دفاعي خود را نمايش مي‌دهيم. وي با تاكيد بر اينكه امنيت مناطق مرزي ارجحيت پيوسته و توقف ناپذير استراتژي دفاعي ما است، اظهار كرد: برگزاري رزمايش امنيتي محرم و ساير رزمايش‌هاي نيروهاي مسلح، براي ما امنيت‌آفرين و آرامش بخش و براي دشمن مايوس‌كننده خواهد بود. سلامي در پايان با بيان اينكه سلاح‌هاي ما براي دفاع در برابر تهاجمات زميني، هوايي و دريايي كافي است؛ خاطرنشان كرد: آنچه مهم است هماهنگي اجزاي دفاع‌كننده ما اعم از نيروهاي مردمي، هوانيروز، توپخانه و زرهي است كه در اين رزمايش به آن پرداخته شد و با موفقيت به انجام رسيد.
رزمايش نيروي زميني ارتش در مرز رسمي قصر شيرين
در ادامه خبرهاي روز گذشته، خبر آمد كه رزمايش حيدر كرار نزاجا امروز در منطقه عمومي مرز رسمي پرويزخان قصرشيرين آغاز شد. به گزارش ايلنا، مرحله سوم رزمايش حيدر كرار نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران ديروز در منطقه عمومي مرز رسمي پرويزخان قصرشيرين آغاز شد. اين رزمايش با حضور تيپ ۳۵ نوهد نزاجا مستقر در كرمانشاه برگزار شد. هدف از برگزاري اين رزمايش، ارزيابي تحرك و كارآمدي يگان‌هاي ويژه واكنش سريع ارتش و بر اساس تصميم‌هاي عملياتي و واكنش‌هاي اتخاذ شده در اين منطقه عنوان شده است. اين رزمايش به دنبال مجموعه رزمايش‌هايي است كه از دو سال پيش در اين منطقه آغاز شده است. امير نوذر نعمتي، جانشين فرمانده نيروي زميني ارتش در اين خصوص گفت: اين رزمايش به مدت يك هفته و در چند مرحله ادامه دارد.