مساله‌ کردستان عراق را جدی بگیرید

بسم‌الله الرحمن الرحیم
دیروز، درحالی که مسعود بارزانی به آنچه از ماه‌ها قبل گفته بود عمل کرد و همه پرسی تجزیه اقلیم کردستان عراق را به اجرا گذاشت، دولت‌های ایران و ترکیه و خود دولت عراق با حساسیت و جدیت بیشتری وارد این موضوع شدند و اقداماتی را در جهت برخورد با جدا شدن اقلیم کردستان از کشور عراق در دستور کار خود قرار دادند.
این وضعیت، نشان دهنده جدی نگرفتن سخنان بارزانی در مورد مساله کردستان عراق توسط کشورهای همسایه و خود دولت عراق قبل از فوت وقت است. حق این بود که این دولت‌ها با حساسیت بیشتری با این موضوع برخورد می‌کردند و با برنامه ریزی‌های دقیق و هماهنگ مانع اتفاقاتی می‌شدند که دیروز در اقلیم کردستان عراق رخ داد.
سخن نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم غاصب صهیونیستی، که گفت:‌ «استقلال کردستان عراق دستاورد مهمی برای اسرائیل است» از حساسیت فوق‌العاده این موضوع خبر می‌دهد. این، یعنی قرار است در منطقه میان ایران، ترکیه، عراق و سوریه «اسرائیل دوم» تشکیل شود و مسعود بارزانی مجری طرحی است که صهیونیست‌ها تهیه و به او دیکته کرده‌اند. مخالفت آمریکا و بعضی دولت‌های غربی و عربی نیز برای حفظ ظاهر است و آنها در واقع طرفدار تشکیل «اسرائیل دوم» در این منطقه هستند و هدفشان این است که با پایان یافتن عمر گروهک تروریستی تکفیری داعش، غائله دیگری در منطقه به وجود بیاورند تا کشورها و ملت‌های اسلامی همواره درگیر مشکلات باشند و این منطقه روی آرامش را به خود نبیند.


هدف بالاتر و توطئه بزرگتر طراحان جدائی اقلیم کردستان عراق این است که کردستان را به یک کانون منازعه برای دهه‌ها و حتی قرن‌های آینده تبدیل کنند و از این طریق همواره دولت‌های منطقه را مشغول درگیری و جیب‌های گشاد خود را پر از پول‌های سلاح‌هائی کنند که می‌فروشند و آتش جنگ و خون ریزی را برافروخته نگهمیدارند. این، سیاست همیشگی استعمارگران بوده و اکنون قرعه فال به نام کردستان زده شده است.
علت اینکه در این مقطع زمانی موضوع جدائی کردستان عراق مطرح و اجرائی شده این است که طراحان روی ضعف دولت سوریه به دلیل شرایط بحرانی آن کشور و روی درگیر بودن ارتش عراق با داعش حساب ویژه‌ای باز کردند و به این نتیجه رسیدند که اکنون مناسب‌ترین زمان برای اجرا این طرح استعماری است و دولت‌های عراق و سوریه نمی‌توانند با این توطئه برخوردی جدی کنند. در چنین شرایطی، انتظار این بود که ترکیه و جمهوری اسلامی ایران با حساسیت کامل و در زمان مناسب وارد صحنه می‌شدند و با برنامه‌های حساب شده از اجرائی شدن توطئه همه پرسی جدائی اقلیم کردستان از عراق جلوگیری می‌کردند. متاسفانه چنین نشد و دستگاه‌های سیاست خارجی این دو کشور تلاش لازم را در این زمینه به عمل نیاوردند. این قصور نیز – که شاید به دلیل جدی نگرفتن موضوع بود – به اجرای طرح همه پرسی کمک کرد و اکنون منطقه با یک معضل جدید و البته جدی مواجه است.
با اینکه بخش مهمی از توطئه به اجرا گذاشته شده، هنوز برای برخورد جدی با آن و خنثی کردن آن فرصت باقی است. وحدت عمل و جدی گرفته شدن موضوع توسط چهار کشور ایران، عراق، ترکیه و سوریه می‌تواند این توطئه را به شکست بکشاند و مانع غائله‌ای شود که طراحان این توطئه برای منطقه تدارک دیده‌اند.
خوشبختانه مردم کرد چهار کشور، آگاه، با هوش و علاقمند به حفظ مصالح اسلام و ملت‌های مسلمان منطقه هستند. آنها می‌دانند که همه پرسی جدائی اقلیم کردستان عراق آغاز یک درگیری جدید در منطقه است و آتشی را بر می‌افروزد که دودش به چشم ملت‌های مسلمان منطقه می‌رود و قربانیان جدیدی از آنها می‌گیرد. این را هم می‌دانند که این توطئه به نفع مردم کرد این چهار کشور نیست و صرفاً به پیدایش مشکلات جدیدی برای آنها منجر خواهد شد. به همین دلیل، زمینه برای ممانعت از ادامه این توطئه وجود دارد و دولت‌های ایران، عراق، ترکیه و سوریه اگر مساله را جدی بگیرند می‌توانند آن را خنثی کنند.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی درباره تسهیلات مسکن: دوره بازپرداخت 20 ساله و کاهش 2درصدی نرخ سود درتماسهای جداگانه روسای جمهور ایران، ترکیه ونخست وزیرعراق تاکید شد تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق به هیچ وجه نباید مورد خدشه قرارگیرد دولت بحرین خطبا را از سخنرانی علیه اسرائیل منع کرد شهردار لندن: ترامپ به زبان داعش سخن می‌گوید مساله‌ کردستان عراق را جدی بگیرید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: رفتارهای فراقانونی با هیچ استدلالی در کشور پذیرفتی نیست پاسخ علمای اهل سنت ایران به مفتی اعظم مصر: اهل سنت در جمهوری اسلامی ایران از آزادی‌های دینی،اجتماعی و فرهنگی برخوردارند با اتمام عملیات حج 96 آخرین گروه از حجاج ایرانی امروز به کشور باز می‌گردند نتایج اولیه چهارمین آزمون استخدامی امروز اعلام می‌شود پرداخت 70 درصد مطالبات گندم‌کاران روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری: دیرکرد پرداخت حقوق بازنشستگان ارتباطی به صندوق بازنشستگی کشوری ندارد ابراز خشنودی سفیر انگلیس از توجه به قراردادهای دوجانبه با ایران