عضو هیئت رئیسه جمنا: همنشینی لاریجانی با رئیس دولت اصلاحات را باید بررسی کنیم

فائقه انوار- اخیرا یحیی آل اسحاق عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از  تشکیل "هیئت مشورتی" این تشکل خبرداده است. هیئتی که قرار است «جهت‌گیری‌های کلی و مسائل اساسی جمنا در آن به مشورت گذاشته شود». درباره این شورا و سازوکار تصمیم گیری در جمنا با سید محمد حسینی وزیر سابق ارشاد و عضو هیئت رئیسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت و گو کرده و از وی پرسیده ایم که مشخصا وظایف این هیئت چیست. همچنین با بالا گرفتن حواشی همنشینی علی لاریجانی و رئیس دولت اصلاحات از وی درباره رویکرد این تشکل به طیف نزدیک به رئیس مجلس نیز پرسیده ایم که در این گفت و گو می‌خوانید.
* اخیرا اخباری درباره «هیئت مشورتی» در جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی مطرح شد سوال این است رویکرد این هیئت مشورتی چه خواهد بود و یا این که رویکردی دیگر را پیگیری می‌کند؟
با توجه به این که مبنای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی استفاده ازهمه ظرفیت‌ها  در کنار شورای مرکزی است  اما افراد شناخته شده،  توانمند و عناصر موثر و کارآمدی هستند که در شورای مرکزی جبهه مردمی حضور ندارند. از طرف دیگر تشکل‌ها  و احزاب مختلفی فعالیت دارند که نماینده‌ای در شورای مرکزی جبهه ندارند درحالی که باید با آن‌ها   ارتباط مستمر وجود داشته باشد.در همین حال و برای تامین  سیاست‌های جبهه مردمی بناست ازحضور این افراد و تشکل‌ها   درهیئت مشورتی بهره برده شود. از سوی دیگر در فهرست مشورتی اعضای هشت نفره هیئت رئیسه جبهه مردمی هم حضور دارند بنابراین وقتی در این هیئت ایده یا موضعی مطرح و یا پیشنهادی ارائه  می‌شود ایده و یا موضع مطرح شده به شورای مرکزی جبهه مردمی منتقل می‌شود یعنی یک ارتباط دو سویه.  همچنین هیئت مشورتی، هیئت راهبردی خواهد بود و می‌تواند پیشنهادهای  خوبی به شورای مرکزی بدهد، از طرف دیگر این هیئت می‌تواند در جریان تصمیمات جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی قرار بگیرد در نتیجه، مواضع، تصمیمات و دیدگاه‌های جبهه مردمی، به اطلاع تشکل‌ها  و احزاب دیگر  می‌رسد. به طور قطع این روند زمینه همگرایی و وفاق بیشتر را فراهم خواهد کرد.
* غیر از آقایان باهنر و مصباحی مقدم که مطرح شد چه افرادی در هیئت شورا حضور دارند؟ و این که با چه کسانی برای حضور در هیئت مشورتی گفت و گو می‌شود و در چه زمینه و چه مقدار این افراد می‌خواهند همکاری داشته باشند؟


برای تشکیل این هیئت سعی شده از عناصر فعال اصولگرا که به هر دلیلی در شورای مرکزی حضور ندارند از جمله نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که در دوران انتخابات ریاست جمهوری نمی‌توانستند در شورای مرکزی حضور داشته باشند دعوت شود به عبارت دیگر در این هیئت ترکیبی از نامزدهای ریاست جمهوری و برخی از شخصیت‌های موثر تشکل‌ها  و جبهه‌های مختلف حضور می‌یابند و جلسات را تشکیل  می‌دهند. فهرستی از این افراد تهیه شده است.
* جمنا قرار بود سازوکاری باشد برای تصمیم گیری از بدنه نیروهای انقلاب و اجرا در سطح کلان. اما عملا شاهد هستیم که بازهم توسط بزرگان اصولگرا درباره ساختار جمنا تصمیم‌هایی گرفته می‌شود بدون این که بدنه حامیان و طرفداران و به طور کلی بدنه اصولگرایی در نقاط مختلف کشور از این تصمیم‌ها  اطلاعی داشته باشند و مدام گفته می‌شود که به زودی ساختار تغییر می‌کند. آیا این تصمیم‌های پشت پرده با ماموریت اصلی جمنا در تضاد نیست؟
بنای جبهه مردمی بر بهره بردن از سطوح مختلف در کشور است یعنی در شهرستان‌ها  و استان‌ها  هم شورا و هم مجمع داشته باشد یعنی از افرادی که فعال وعلاقه مند هستند دعوت می‌شود شورای مرکزی در شهرستان تشکیل بدهند، همچنین در استان و سپس در کشور که مجمع ملی شکل بگیرد. جبهه مردمی پایه گذاری شده که تکیه اصلی آن بر پایگاه اجتماعی و بدنه جامعه است  نه این که افراد خاصی بنشینند و تصمیم بگیرند.به هر حال قبلا دو مجمع بودند که آن‌ها  روالی تعیین کردند، اساسنامه‌ای مشخص شده که در آینده برای هر گونه تصمیم سازی و تصمیم گیری جدید با بدنه ارتباط خواهیم داشت.برای مثال هفته گذشته دبیران استانی جبهه مردمی را در تهران داشتیم و مرتب این تبادل نظر صورت می‌گیرد و ادامه خواهد داشت.
* آیا بازهم قرار است ساختارها و دستورها و تصمیم‌ها  از بالا به پایین ابلاغ شود؟
قطعا در همه امور این مشورت و هماهنگی وجود خواهد داشت.البته برخی از اختیارات را  خود مجمع به عهده شورای مرکزی می‌گذارد  که  این بحث جداگانه ای  خواهد داشت اما اصل بر این است که این تعامل و ارتباط دو سویه به طور مداوم وجود داشته باشد.
* موضع جمنا درباره طیف نزدیک به آقای لاریجانی و رفتار سیاسی ایشان چیست؟
آقای لاریجانی پیشینه اصولگرایی دارد به خصوص در دوره موسوم به اصلاحات مواضع روشن و شفافی داشت،  در ماجرای کنفرانس برلین یادم هست که سیما صحنه‌هایی از آن را به نمایش گذاشت و موجب روشنگری شد و بسیاری از افراطی‌های اصلاح طلب از آقای لاریجانی عصبانی بودند.اما در سال‌های اخیر آقای لاریجانی با دولت همکاری دارد و البته دلایل خاص خودش را دارد که باید در جای خودش بررسی شود. این ماجرای عکس همنشینی لاریجانی (با رئیس دولت اصلاحات) و نشست در جماران را باید بررسی کنیم تا ببینیم که ماجرا چه بوده است ما در جریان جزئیات مسئله نیستیم.بنای جبهه بر این نیست که بخواهد افراد را طرد کند بنای جبهه بر این است؛  از افرادی که علاقه مند به همراهی با جبهه هستند،  استفاده شود.البته این ماجرا نیاز به بحث دارد که باید در موضع خود به آن پرداخته شود.