سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری: صداهای متفاوت از طرف سعودی ها شنیده می شود

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز گذشته در نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در خصوص مسائل مرتبط با برجام گفت: وی در ارتباط با موضع‌گیری‌های مقامات آمریکایی تصریح کرد: آمریکایی‌ها ماهیت سیاست خارجی خود را هر از گاهی به اشکال مختلف نشان می‌دهند و این چهره واقعی آمریکا است که امروز شاهد آن هستیم.
در نشست وزیران خارجه و معاونان کمیسیون مشترک برجام موارد کارشکنی‌ها و بدعهدی‌ها مطرح شد. در دیدارهایی که در نیویورک برگزار شد و همچنین در مواضع اعلامی کشورهایی که در مجمع عمومی سازمان ملل حضور داشتند دیدیم که تعداد زیادی از آنها مواضع خود را در مورد لزوم پایبندی به برجام، حفظ آن و اهمیت اجرای آن اعلام کردند و مخالفت خود را با مواضع آمریکا در این ارتباط مطرح کردند.
واکنش به مواضع امارات و بحرین
قاسمی در در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر وزیر خارجه امارات در مورد نقض برجام از سوی ایران و همچنین اظهارات وزیر امور خارجه بحرین مبنی بر دخالت ایران در امور کشورهای منطقه تصریح کرد: من فکر می کنم برخی از آدم‌ها در حد و اندازه ورود به برخی از مسائل نیستند. کسانی که خارج از مسئولیت خود در مورد برجام صحبت می‌کنند و خود را قاضی برجام و آژانس می‌دانند دچار مشکلات خاصی هستند و لازم نیست که به چنین مواضعی پاسخ داده شود. وی همچنین اظهار کرد: کسانی که بحث دخالت ایران در امور منطقه را مطرح می‌کنند، کسانی هستند که به اتفاق شرکای بزرگتر خود، به کار خرید و فروش تروریسم،


افراطی گری، دخالت در امور دیگران و سرکوب اقدامات اعتراضی مردم خود می‌پردازند و حرف‌های آنها قابل اعتنا نیست و سیاست آنها ادامه سیاست‌هایی است که توسط برخی از کشورهای فرامنطقه در چارچوب پروژه ایران هراسی دنبال می‌شود.
رایزنی‌های ایران و کانادا برای برقراری روابط کنسولی
قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در ارتباط با دیدار اخیر وزرای خارجه ایران و کانادا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و اینکه آیا در این دیدار در مورد موانع برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور نیز بحث و گفت‌وگویی شده است، تصریح کرد: در جریان این مذاکرات در مورد مسائل دو جانبه،
همکاری های آینده و روابط دو کشور و همچنین وضعیت کنسولی ایرانیان مقیم کانادا بحث و گفت‌وگو شد. قرار شد که ما بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور مذاکرات را در سطوح دیگر ادامه دهیم و این توافق خوبی است که در آینده نه چندان دور مجددا هیات‌های دو کشور رایزنی‌ها و مذاکرات خود را در خصوص برقراری روابط و مسائل کنسولی خواهند داشت.
بخش اعظمی از مشکلات بانکی ایران و چین حل شده است
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد برخی از مشکلات بانکی که چندی قبل بین ایران و چین ایجاد شده بود، اظهار کرد: چندی قبل به دلیل تغییرات مقررات در سیستم بانکی چین و تطبیقی که آنها باید خودشان را با برخی از ترتیبات بین‌المللی می‌دانند، برخی کندی‌ها در حوزه‌های بانکی بین دو کشور ایجاد شده بود. مقامات مربوطه در ایران رایزنی‌های گسترده‌ای را با طرف‌های چینی انجام دادند و تا آنجایی که من می‌دانم قسمت اعظمی از مشکلات ایجاد شده حل شده است و فکر نمی‌کنم که در حال حاضر مشکل خاصی وجود داشته باشد.
صدای بلند ایران در جهان
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های با بیان اینکه ایران در حال حاضر صدای بلندی در جهان دارد و می‌تواند خواسته‌های خود را در فضا و شرایط بهتری بیان کند در پاسخ به سوالی در ارتباط با گزارش بلومبرگ مبنی بر این‌که مقامات ژاپنی در جریان دیدار وزرای خارجه ایران و ژاپن در نیویورک بار دیگر از ایران خواسته‌اند که در حل بحران شبه جزیره کره دخالت کند، تصریح کرد: در دیدار مقامات ژاپنی با مقامات ایران موضوعات مهمی از جمله در ارتباط با همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور، تحولات جهانی و مسائل شبه جزیره کره مطرح شد. مواضع ایران نسبت به بحران شبه جزیره روشن است. ما خواهان حل و فصل مشکلات از طریق بازگشت به میزهای مذاکره و تفاهماتی که می‌تواند در مذاکرات سیاسی حاصل شود، هستیم. هرگونه افزایش تنش در منطقه را نگران‌کننده می‌دانیم و امیدواریم این بحران از طریق مذاکره و روش‌های مسالمت‌آمیز کاهش پیدا کند و از روند صعودی افزایش تنش‌ها در منطقه جلوگیری شود.
نیازی به میانجی‌گری آمریکایی‌ها نیست
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد صحبت‌های اخیر وزیر خارجه عمان مبنی بر اینکه عمان می‌تواند بین ایران و برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه که اختلافاتی بین تهران و آنها وجود دارد وساطت کند و اقداماتی در این زمینه در حال انجام است گفت: روابط ایران و عمان از وضعیت روشنی برخوردار است. همواره رایزنی‌ها و تماس‌ها بین مقامات دو کشور وجود داشته است. اگر در اینجا منظور آمریکا باشد که وضعیت در مورد آن کاملا روشن است و نیازی به بحث میانجی نیست. ولی اگر منظور عربستان باشد باید بگویم ما هنوز یک نگاه دقیق و روشن نداریم. چراکه صداهای متفاوتی از ریاض شنیده می‌شود و هر از گاهی که کشور دیگری در این ارتباط صحبتی را مطرح می‌کند این موضوع از سوی مقامات عربستانی به دلایل مختلف تکذیب می شود.
وی با بیان اینکه ما منتظر اقدامات و تلاشهای مثبت عربستان و تغییر رفتار این کشور نسبت به ایران و مسائل منطقه به خصوص یمن هستیم، گفت: ضروری است که عربستان هرچه زودتر یمن را به خود مردم یمن واگذار کند و به اقدامات تخریبی خود در این منطقه پایان دهد.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری: صداهای متفاوت از طرف سعودی ها شنیده می شود گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان در کمیسیون آموزش قرائت شد رازهای یک تخلف نجومی «ابتکار» از نظارت سازمان‌های مرتبط با کیفیت نان بر بهبود آن گزارش می دهد از هر طرف بخوانید نان است! جلال خوشچهره مرز جغرافیایی ضامن استقلال است‌؟ سنگ «هپکو» و «آذرآب» از چاه در می آید؟ در جست و جوی مقصر «ابتکار» نتایج انتخابات آلمان، پیروزی دوباره مرکل و موفقیت معنادار حزب آلترناتیو را بررسی می‌کند جای خالی فارغ التحصیلان هتل‌داری در مهمان‌نوازی اصیل ایرانی احساس می شود گردشگری در انتظار یک پذیرایی حرفه ای « ابتکار» از بایدها و نبایدهای سیاسی هیئت های عزاداری محرم گزارش می دهد سیاست روی منبر نخستین نشست رسانه‌ای وزیر ارشاد برگزار شد از برنامه 100 روزه تا وعده‌های 4 ساله همزمان با اجرای همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، روحانی با روسای دولت روسیه، ترکیه و عراق گفت و گو و رایزنی کرد دیدار وزیر اطلاعات با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کمال خرازی: مخالفت با برنامه موشکی ایران راه به جایی نمی برد