جای خالی فارغ التحصیلان هتل‌داری در مهمان‌نوازی اصیل ایرانی احساس می شود گردشگری در انتظار یک پذیرایی حرفه ای

زهرا داستانی
ایرانیان از دیرباز به مهمان‌نوازی شهره‌اند. آدابی که خودشان تعریف دقیقی از آن ندارند اما ناخودآگاه در برابر میهمانان به کار می‌بندند. میهمان‌نوازی یکی از ارکان اصلی فرهنگ ایرانی است و از پدر به پسر و از مادر به دختر و نسل به نسل به آیندگان منتقل می‌شود. جهانگردان بسیاری از مهمان‌نوازی ایرانیان در کتاب‌ها و سفرنامه‌های خود نوشته‌اند. کنت دوسرسی، سفرنامه‌نویس غربی در کتابش بارها از این خصیصه، سخن گفته و نوشته است: «مهمان نوازی در میان ایرانیان امریست عام که ثروتمند و فقیر، شهری و روستایی، چادرنشین و حتی ‌دزد و غارتگر ‌از این صفت بی بهره نیستند. چون مهمان بر آن‌ها وارد شود مورد محبت و مهربانی و پذیرایی آن ها قرار می‌گیرد.» و شاید همین تعاریف باشد که خصلت مهمان‌نوازی ایرانیان به یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران بدل شده است. اما وقتی از مهمان‌نوازی سخن می‌گویید ناخوداگاه خاطراتان به سفره‌های رنگین با غذاهای لذیذ ایرانی می‌افتد. غذاهایی که خود بخش مهمی از صنعت گردشگری ایران محسوب می‌شود. اگرچه این نوع گردشگری در ایران طرفدار بسیار دارد و مهمان‌نوازی ایرانیان نیز مزید بر محبوبیت آن شده اما این خصلت خوب ایرانیان تنها نمی‌تواند سبب توسعه گردشگری شود. صنعت گردشگری ایران نیازمند استفاده از متخصصانی است که راز هتلداری و جهانگردی را بدانند.
کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری اگرچه خصلت مهمان‌نوازی ما ایرانیان را در استقبال، پذیرایی و بدرقه ندارند اما توانسته‌اند آن را کسب کنند و از متخصصان آن برای جذب گردشگر استفاده کنند. حتی از این تخصص برای پیوند با شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اند. شاید برای ما خنده‌دار باشد که پست چند عکس از غذاهای خوشمزه و رنگارنگ در اینستاگرام توسط یک فارغ التحصیل خدمات هتل‌داری یا جهان‌گردی برای کاربران شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته شود اما کشورهایی که در صنعت گردشگری سرآمد هستند از این ابزار نهایت استفاده را می‌برند و حتی شبکه‌های اجتماعی که برای ما جنبه تفریحی دارد برای آنها یک کار جدی و حرفه‌ای است. اما به راستی دانشجویان هتل‌داری و جهانگردی چه می‌آموزند که تا این اندازه می‌تواند به صنعت گردشگری آنها کمک کند؟
فارغ التحصیلان هتل‌داری چه می‌دانند؟


در آموزش خدمات هتل‌داری و جهان‌گردی، دانشجویان در مورد اهمیت ایجاد یک تجربه به یاد ماندنی برای مهمانان آموزش می‌بینند. آنها یاد می‌گیرند که چطور از مشتریان استقبال کنند تا اطمینان آنها را جلب کنند. فارغ التحصیلان آموزش مهمان نوازی می‌دانند که حتی جزئیات کوچک می‌تواند تفاوت‌هایی را در تجربه مشتری ایجاد کند. علاوه بر نحوه مهمان‌نوازی و توجه بر جزئیات، یکی دیگر از جنبه‌های کلیدی زندگی که تاثیر زیادی بر اقامت مهمان دارد و متخصصان آن را به خوبی می‌دانند: غذا است. در واقع، لذت بردن از غذاهای محلی می‌تواند یکی از بزرگترین عواملی باشد که مسافران را به یک مقصد جذب می‌کند. این به عنوان گردشگری غذا شناخته می‌شود. گردشگری غذایی دقیقا همان چیزی است که از نامش پیدا است. گردشگران غذا این اشتیاق را دارند تا برای تجربه غذاها کشورها، شهرها، هتل‌ها و مناطق مختلف جهان را زیر پا بگذارند. اما گردشگری غذا تنها به همین جا ختم نمی‌شود. گردشگری غذایی فرصت خوبی را برای فارغ التحصیلان خدمات هتل‌داری فراهم می‌کند تا بازدیدکنندگان جدیدی را جذب خود کنند، تجارب جدید به مشتریان ارائه دهند و حتی به فرصت‌های جدید بازاریابی دسترسی پیدا کنند.
گردشگری غذا یک فرصت در حال رشد برای
فارغ التحصیلان هتل‌داری و گردشگری است
یکی از ارکان گردشگری غذایی مهمان نوازی است که به سرعت در حال رشد است. براساس برآوردهای اخیر، غذا به عنوان انگیزه اصلی برای سفر به آمریکا تبدیل شده است. وضعیت در کانادا نیز شبیه به آمریکا است. گردشگری غذا در حال تبدیل شدن به جزء قابل توجه و مهمی از مهمان نوازی و صنعت گردشگری شده است. اغلب، گردشگری غذا ترکیبی از تورها، کلاس‌های آشپزی و سایر تجارب تعاملی است که هر فرد با غذا خوردن در طول زندگی‌اش آن را به کسب می‌کند. گردشگری غذا می‌تواند بیش از یک رستوران را شامل شود بنابراین هر رستوران، هتل یا مرکزی که غذایی برای یک گردشگر سرو می‌کند به متخصصی در این زمینه احتیاج دارد. دانشجویان دوره آموزش مهمان‌نوازی کسانی هستند که می‌خواهند تفکر رو به جلو، ایده‌ها و فرصت‌های رشد را در حرفه خدمات هتل‌داری خود در آینده به وجود آورند تا مشتریان بیشتری را به هتل یا رستورانشان جذب کنند.
گردشگری غذایی به شما اجازه می‌دهد تا عطر و طعم محلی شهر یا کشور خود را به سایر نقاط جهان منتقل کنید. بسیاری از کانادایی‌ها با استفاده از گردشگری غذایی موفق به ایجاد یک نام تجاری محلی برای خود شده‌اند. به عنوان مثال، جشنواره غذای یوکون در آمریکای شمالی سبب برجسته شدن کار سرآشپزهای محلی شده و بسیاری از بازدیدکنندگان را به جاذبه‌های طبیعی و گردشگری منطقه جذب کرده‌اند. این کار به مدد متخصصان و فارغ التحصیلان هتل‌داری صورت گرفته است. اما کشور ما با وجود داشتن ظرفیت‌های طبیعی، میراثی و حتی با داشتن انواع غذاهای محلی نتوانسته آن طور که باید و شاید گردشگری‌اش را رونق دهد. دلیل اصلی شاید عدم به کارگیری فارغ التحصیلان و متخصصان این فن و صنعت باشد.
راز جذب توریست در اینستاگرام
گردشگری غذا یک راه عالی برای به رسمیت شناختن سنت‌ها و فرهنگ‌ها و تبدیل آنها به جاذبه‌های توریستی است اما این کار امروزه از چه طریق صورت می‌گیرد؟ شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی یکی از ابزارهایی هستند که می‌توانند در تحقق این موضوع یاری رسان باشند. اما چه کسانی باید این رسانه‌ها را هدایت کنند؟ فارغ التحصیلان آموزش و پرورش می‌توانند ارتباط رسانه‌های اجتماعی را با گردشگری غذایی بهبود بخشد. همان طور که هر کاربر شبکه اجتماعی احتمال دارد تصاویری را از غذاها و دسرهای زیبا ببیند و آن را به اشتراک بگذارد، این تصاویر می‌تواند ناخودآگاه جنبه بازاریابی و تبلیغاتی داشته باشد. این کار در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یک کار معمول است. جاذبه‌های بصری غذاها و مکان‌هایی که این غذاها در آنجا سرو می‌شوند می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای افراد که تجربه غذاخوردن خود را با دیگران به اشتراک گذارند. این تصاویر اما می‌تواند به صورت آگاهانه و توسط افراد ماهر به جذب توریست انجام شود و به بازاریابی گردشگری کمک کند. در ایران صفحات متعدد اینستاگرامی از رستوران‌ها، هتل‌ها و غذاخوری‌ها و حتی کافه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود اما بیشتر آنها جنبه تفریحی دارند یا کمتر مدیری هدایت آن را به دست یک فارغ التحصیل هتل‌داری سپرده است. شاید بد نباشد که این سوال مطرح شود که کدام یک از صفحات اینستاگرامی یا سایت‌های هتل‌ها و رستوران‌های ایران تصاویر غذاهای خود را با نوشته‌ای به زبان انگلیسی به اشتراک می‌گذارند.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری: صداهای متفاوت از طرف سعودی ها شنیده می شود گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان در کمیسیون آموزش قرائت شد رازهای یک تخلف نجومی «ابتکار» از نظارت سازمان‌های مرتبط با کیفیت نان بر بهبود آن گزارش می دهد از هر طرف بخوانید نان است! جلال خوشچهره مرز جغرافیایی ضامن استقلال است‌؟ سنگ «هپکو» و «آذرآب» از چاه در می آید؟ در جست و جوی مقصر «ابتکار» نتایج انتخابات آلمان، پیروزی دوباره مرکل و موفقیت معنادار حزب آلترناتیو را بررسی می‌کند جای خالی فارغ التحصیلان هتل‌داری در مهمان‌نوازی اصیل ایرانی احساس می شود گردشگری در انتظار یک پذیرایی حرفه ای « ابتکار» از بایدها و نبایدهای سیاسی هیئت های عزاداری محرم گزارش می دهد سیاست روی منبر نخستین نشست رسانه‌ای وزیر ارشاد برگزار شد از برنامه 100 روزه تا وعده‌های 4 ساله همزمان با اجرای همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، روحانی با روسای دولت روسیه، ترکیه و عراق گفت و گو و رایزنی کرد دیدار وزیر اطلاعات با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کمال خرازی: مخالفت با برنامه موشکی ایران راه به جایی نمی برد