نخستین نشست رسانه‌ای وزیر ارشاد برگزار شد از برنامه 100 روزه تا وعده‌های 4 ساله

گروه فرهنگ و ادب- دیروز اولین نشست خبری سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست محورهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفت. صالحی گفت‌گو، حقوق و هویت فرهنگی را به عنوان شعار برنامه‌هایش مطرح کرد و گفت این شعار در ۴۰ برنامه و در قالب سه بسته هویت ایرانی اسلامی (۲ مسئله و ۸ برنامه) تولید و مصرف فرهنگی (۴ مسئله و ۱۹ برنامه) و مناسبات فرهنگی هنری و رسانه‌ای بین‌المللی (۳ مسئله و ۱۲ برنامه) پیگیری می‌شود.
قانون بد بهتر از بی‌قانونی است
در دولت گذشته شاهد بودیم که کنسرت‌های موسیقی در شهرهای مختلف لغو می‌شد. کنسرت‌هایی که همگی تمامی مراحل قانونی اخذ مجوز را به طور کامل طی کرده بودند اما در دقایق آخر توسط نهادهای خاصی با بهانه‌های گوناگون لغو می‌شدند و مشهورترین آنها هم کنسرت کیهان کلهر و شهرام ناظری بود. این داستان ابتدا از شهر مشهد آغاز شد و کم‌کم شهرهای مختلف هم این رویه فراقانونی را پیش گرفتند که اعتراض هنرمندان و مردم را در پی داشت. سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از سخنانش در نخستین نشست خبری‌اش درباره رفتارهای فراقانونی در حوزه موسیقی گفت: «مسلما کشور را باید با قانون اداره کرد و قانون بد، از بی‌قانونی بهتر است. این نگاه من است و با همین رویکرد در حال گفت‌وگو بودیم در این یک‌ماه، علائم‌ روشنی نشان داده شده و امیدواریم به اجماع برسیم تا قانون مبنای عمل همه باشد». اینکه صالحی چقدر در برخورد با این رفتارهای فراقانونی‌ موفق خواهد بود، مشخص نیست، باید دید قدرت صالحی بیشتر است یا نهادهای فراقانونی و سرانجام کنسرتی در شهری مثل مشهد که آغازگر رفتارهای این چنینی‌است برگزار می‌شود یا همچنان در حوزه موسیقی شاهد رفتارهای خودسرانه اشخاص مقدس‌مآب هستیم؟
او در بخش دیگری درباره این‌که برنامه‌اش برای این‌که تحت تاثیر شانتاژ رسانه‌ها در بخش موسیقی قرار نگیرد، چیست؟ پاسخ داد: ما برای هر موضوعی باید به اندازه و جایگاه خودش توجه کنیم. اغراق کردن درباره هر موضوعی، اعتماد رسانه‌ای ما را می‌تواند کاهش دهد. در این ایام، مجوزهای زیادی در بخش موسیقی صادر شده و موارد لغو مجوز نسبت به آن‌ها اندک بود. با توجه به این‌که این مسئله درست است، قبول دارم که باید به هر موضوع به‌درستی پرداخت؛ اما نکته‌ای که من دارم این است که حتی لغو یک‌ مجوز هم غلط است، چون مردم نظام و حاکمیت را می‌شناسد و وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد، اختلال در نظام را می‌بینند. ما مسئولان باید خودمان مسائل‌مان را با هم حل کنیم و مردم را درگیر نکنیم.


اگر مشکلات حل نشود، در برگزاری نمایشگاه کتاب در «شهر آفتاب» تجدیدنظر می‌کنیم
دو سال است که نمایشگاه کتاب به «شهر آفتاب» منتقل شده است. در این دو سال نمایشگاه کتاب با مشکلات فراوانی روبه‌رو بود، از آب‌گرفتگی غرفه‌ها گرفته تا دوری و سختی رفت و آمد. به همین دلیل هم بعضی از ناشران عطای شرکت در این نمایشگاه را به لقایش بخشیدند. اما حالا وزیر ارشاد، وعده‌هایی برای برطرف کردن این مشکلات داده و گفته است: «امسال دومین سالی بود که نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شد اما شرایط شهر آفتاب مناسب نبود و این مسئله در ایام نمایشگاه و پس از آن به مسئولان منتقل شد. هفته قبل هم جلسه‌ای با مسئولان دست‌اندرکار داشتیم و من گفتم اگر تا پایان مهر اتفاقی رخ ندهد؛ ارشاد در برگزاری نمایشگاه سی و یکم در شهر آفتاب تجدیدنظر می‌کند.»
وزیر تصمیم‌گیرنده درباره محصولات فرهنگی تولیدشده نیست
در این چند سال چندین فیلم ساخته شد اما متاسفانه زمانی که برای دریافت مجوز اکران اقدام کردند، نتوانستند این مجوز را دریافت کنند، اما به تازگی چندین فیلم توقیفی مجوز اکران گرفته‌اند، گرچه دریافت مجوز اکران اتفاق خوبی است اما وقفه‌ چندین ساله‌ای که بین ساخت تا اکران فیلم‌ها به وجود می‌آید شاید عملا دیگر جذابیت زمان ساخت را نداشته باشد و در برهه زمانی اکران به دلیل گذشت زمان به فیلمی حتی بد تبدیل شود، صالحی در این نشست، درباره اکران فیلم‌های توقیفی هم گفت: «گزارش کمیته آماده شده و براساس آنچه در این کمیته بررسی شده، اگر ایرادها رفع شده باشد، مشکلی نیست».
او همچنین درباره این‌که تعیین تکلیف هفت فیلم توقیفی دیگر چه می‌شود؟ پاسخ داد: «وزیر تصمیم‌گیرنده درباره محصولات فرهنگی تولیدشده نیست و ساختار مشخص این‌ها طی می‌شود».
صالحی همچنین افزود: «باید سرمایه‌گذاری‌هایی که برای فیلم‌ها می‌شود مورد احترام قرار گیرد، و اجازه ندهیم که فیلمی تولید شود، اما امکان عرضه پیدا نکند. تعداد فیلم‌های توقیفی اندک است و طی این چهار سال به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. در طی این چهار سال و ۴۰۰ فیلمی که ساخته می‌شود، ما با تعداد محدودی از فیلم‌های توقیفی مواجه می‌شویم و نباید تصور آن را اغراق‌آمیز جلوه دهیم. بین مسیر شورای پروانه ساخت فیلم‌ها و نمایش آن‌ها نباید گسل باشد که فیلمی از مرحله ساخت عبور کند، اما در شورای نمایش مورد عدم پاسخگویی قرار گیرد. گفت‌وگوهایی صورت گرفته تا بتوانیم ساختار مستقرتر و قابل اعتمادتری را برای رفع فاصله این دو شورا ایجاد کنیم».
هنرمند ممنوع الکار نداریم
در این چند سال از سوی برخی از هنرمندان گله‌هایی با عنوان ممنوع‌الکاری شنیده شده است. گرچه این ممنوع الکاری به صورت رسمی به آن‌ها اعلام نشده‌است اما با ندادن مجوز چاپ کتاب یا انتشار آلبوم موسیقی یا ندادن مجوز برگزاری کنسرت یا ممنوعیت همکاری به عنوان نویسنده یا ... از فعالیت هنرمند جلوگیری شده است. اما وزیر فرهنگ در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت دوباره هنرمندانی که بعد از انقلاب ممنوع‌الکار شده‌اند، گفت: ما از ناحیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمند ممنوع‌الکار نداریم، مگر آنکه این اتفاق از طریق دستگاه قضایی افتاده باشد.
حریم خصوصی افراد رعایت شود
یکی از ماجراهایی که این روزها سرو صدای زیادی به پا کرده است، ماجرای 500 اثر ضبط شده توسط فرهنگستان است. گرچه انتظار می‌رفت وزیر ارشاد در این خصوص واکنش تندتر و صریح‌تری نشان دهد اما صالحی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره جریان این تابلوها، گفت:‌ «توصیه و نگاه ما این است که با توجه به ارتباطی که با هنرمندان داشتیم، کسانی که به حیطه خصوصی هنرمندان وارد می‌شوند، با ادبیات مناسب با هنر گفت‌وگو کنند و بزرگان ما این مسیر را با دقت بیشتری ادامه دهند و این‌طور نباشد که برخی نکات، این تصویر را پدید بیاورد که حریم خصوصی افراد رعایت نمی‌شود.»
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری: صداهای متفاوت از طرف سعودی ها شنیده می شود گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان در کمیسیون آموزش قرائت شد رازهای یک تخلف نجومی «ابتکار» از نظارت سازمان‌های مرتبط با کیفیت نان بر بهبود آن گزارش می دهد از هر طرف بخوانید نان است! جلال خوشچهره مرز جغرافیایی ضامن استقلال است‌؟ سنگ «هپکو» و «آذرآب» از چاه در می آید؟ در جست و جوی مقصر «ابتکار» نتایج انتخابات آلمان، پیروزی دوباره مرکل و موفقیت معنادار حزب آلترناتیو را بررسی می‌کند جای خالی فارغ التحصیلان هتل‌داری در مهمان‌نوازی اصیل ایرانی احساس می شود گردشگری در انتظار یک پذیرایی حرفه ای « ابتکار» از بایدها و نبایدهای سیاسی هیئت های عزاداری محرم گزارش می دهد سیاست روی منبر نخستین نشست رسانه‌ای وزیر ارشاد برگزار شد از برنامه 100 روزه تا وعده‌های 4 ساله همزمان با اجرای همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، روحانی با روسای دولت روسیه، ترکیه و عراق گفت و گو و رایزنی کرد دیدار وزیر اطلاعات با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کمال خرازی: مخالفت با برنامه موشکی ایران راه به جایی نمی برد