همزمان با اجرای همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، روحانی با روسای دولت روسیه، ترکیه و عراق گفت و گو و رایزنی کرد

عاقبت، برگزاری همه پرسی پرحاشیه
همزمان با برگزاری همه‌پرسی جنجالی در اقلیم کردستان عراق، آخرین اخبار حاکی از آن است که مراکز اخذ رای راس ساعت هشت صبح به وقت محلی به روی رای دهندگان باز شد و رای گیری تا ساعت ۱۸ به وقت محلی ادامه داشت. در همین راستا پنج میلیون و ۳۷۵ هزار نفر برای شرکت در همه‌پرسی ثبت‌نام به عمل آورده و حدود ۱۲ هزار مرکز اخذ رای، نه تنها در اقلیم کردستان عراق که شامل استان‌های دهوک، اربیل، سلیمانیه است بلکه در مناطق مورد مناقشه از سوی دولت مرکزی و اقلیم کردستان نیز ایجاد شده است. در این میان مساله کرکوک که حساسیت زیادی روی آن وجود دارد و احتمال بالا گرفتن درگیری‌ها در آنجا بیشتر است شاهد استقرار نیروهای گسترده پیشمرگ است.
در همین راستا روز گذشته نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق ر در کنفرانسی مطبوعاتی همزمان با برگزاری رفراندوم جنجالی استقلال در این اقلیم که با واکنش‌های شدید داخلی و خارجی روبرو شده، گفت: این رفراندوم فقط تصمیم چند حزب کرد نیست بلکه خواسته کردهاست. ما تمایل داریم به استقلال از راه مسالمت آمیز و دموکراتیک به دور از خشونت دست یابیم.
به گزارش ایسنا، وی افزود: من به کسانی که اقلیم کردستان را تهدید می‌کنند، می‌گویم لازم نیست ما را از طریق فرودگاه‌ها و امثال آن تهدید کنید. ما تصمیم گرفتیم این همه‌پرسی را اجرا کنیم چراکه ملت کرد می‌خواهند از طریق این همه‌پرسی نظرشان درباره سرنوشت خود را اعلام کنند. این در حالی است که دیروز پارلمان عراق در


جلسه ای که نمایندگان فراکسیون کرد در آن غایب بودند، مصوبات یکشنبه شب شورای امنیت ملی عراق را در قبال مقامات اقلیم کردستان تایید قرار داد. پارلمان در مصوبات تنبیهی مهم خود علیه اقلیم کردستان عراق، حیدر العبادی را به عنوان فرمانده کل قوای مسلح عراق ملزم به بازگرداندن نیروهای مسلح عراق به مناطق مورد اختلاف در شمال عراق کرد. پارلمان عراق همچنین با بستن تمامی گذرگاه های مرزی با اقلیم کردستان عراق موافقت کرد و خواستار اجرایی شدن مصوبه قبلی در خصوص برکناری نجم الدین کریم استاندار کرکوک شد. در مصوبات دیروز همچنین بر حفظ روابط ملی و اجتماعی با شهروندان کرد به عنوان یکی از بافت های مهم اجتماعی عراق تاکید شده است.
اهمیت عدم تغییر مرزهای منطقه برای ایران
از سوی دیگر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان نیز روز گذشته همزمان با برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق با روسای جمهوری روسیه، ترکیه و نخست وزیر عراق به صورت تلفنی گفت و گو و رایزنی کرد. روحانی در گفت و گوی خود با ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تمامیت ارضی در منطقه و عدم تغییر مرزها برای ایران را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: ما کاملا آماده ایم روند همکاری ها و هماهنگی ها را برای اجلاس بعدی آستانه ادامه دهیم. وی همچنین با اشاره به تحولات جاری عراق اظهارداشت: برای جمهوری اسلامی ایران امنیت منطقه و حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق بسیارمهم وحیاتی است و هماهنگی و همراهی کشورهای منطقه در این ارتباط بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود.
پوتین نیز در این گفت و گوی تلفنی با تبیین مواضع مسکو در قبال تحولات عراق گفت: دولت روسیه از دولت بغداد و تمامیت ارضی عراق حمایت می کند.
پیام روشن به برهم زنندگان ثبات منطقه
روحانی همچنین در تماس با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اظهارداشت: برای ایران حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق و امنیت منطقه بسیارمهم وحیاتی است وباید به برهم زنندگان ثبات و امنیت منطقه پیام روشنی داده شود. روحانی تصریح کرد: هماهنگی و همراهی کشورهای منطقه در این ارتباط بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود و بی تردید کشورهای منطقه اجازه شکل گیری بی ثباتی جدیدی را در منطقه نخواهند داد.
رئیس جمهور ترکیه نیز در این گفت وگوی تلفنی با اشاره به اقدامات گسترده کشورش در مقابله با بی ثباتی در عراق به دنبال تشکیل شورای امنیت ملی ترکیه و نشست فوق العاده مجلس کشورش برای اتخاذ تصمیمات لازم در ارتباط با این همه پرسی افزود: در این نشست ها درباره اقدامات سیاسی ، اقتصادی و نظامی و هر حرکتی که انجام آن لازم باشد، بحث و گفت و گو شد و مجلس نیز اختیار انجام عملیات مرزی را در ارتباط با تحولات عراق و سوریه به دولت داد.
تحولات به سمت رویارویی جدید می‌رود
روحانی همچنین در رایزنی خود با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه ایران کاملا از دولت مرکزی عراق حمایت می کند، گفت:ما مطمئن هستیم مثل همه مشکلات دیگر ، دولت و ملت عراق با تدبیر و حکمت ، از این مشکل نیز عبور خواهد کرد. حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز در این گفت وگو تلفنی با قدردانی از مواضع ایران در حمایت از تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق تصریح کرد: حرکت بارزانی در اقلیم کردستان عراق ، تحولات را به سمت یک رویارویی جدید در عراق سوق خواهد داد.
واکنش شدید ترکیه به مقامات اقلیم کردستان
در همین رابطه،رجیب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در کنفرانس خود ضمن واکنش شدید به اجرای همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، آن را غیر قانونی توصیف کرد و گفت: می‌خواهم بدانید ترکیه در سطح سیاسی، تجاری و امنیتی هر اقدامی لازم باشد اتخاذ خواهد کرد. همین حالا هم نیروهای نظامی ما در مرزهای شمال عراق مستقر هستند. ایران هم هر آنچه لازم باشد انجام می‌دهد. نیروهای هوایی ترکیه در حال حاضر در آماده‌باش کامل هستند.
رئیس‌جمهور ترکیه همچنین با اعلام تشدید تحریم‌ها علیه اقلیم کردستان در آینده اعلام کرد که کشورش مرزهای خود با اقلیم کردستان عراق را به طور کامل می‌بندد. وی گفت: آنکارا هرکز اجازه ادامه صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق اراضی‌اش را نمی‌دهد و امکان مداخله نظامی نیز وجود دارد. بعد از یک روز می‌بینیم که اقلیم کردستان به کجا نفت می‌فروشد؟ قدرت دست ماست و وقتی مرزهایمان را ببندیم این مساله پایان می‌یابد. اردوغان همچنین تاکید کرد: مسئولان کردستان عراق باید بدانند نباید بدون هماهنگی تصمیم‌های احساسی و هیجانی اتخاذ کنند. اسرائیل هم باید به حمایت‌های دیپلماتیکش از کردستان عراق پایان دهد.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری: صداهای متفاوت از طرف سعودی ها شنیده می شود گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان در کمیسیون آموزش قرائت شد رازهای یک تخلف نجومی «ابتکار» از نظارت سازمان‌های مرتبط با کیفیت نان بر بهبود آن گزارش می دهد از هر طرف بخوانید نان است! جلال خوشچهره مرز جغرافیایی ضامن استقلال است‌؟ سنگ «هپکو» و «آذرآب» از چاه در می آید؟ در جست و جوی مقصر «ابتکار» نتایج انتخابات آلمان، پیروزی دوباره مرکل و موفقیت معنادار حزب آلترناتیو را بررسی می‌کند جای خالی فارغ التحصیلان هتل‌داری در مهمان‌نوازی اصیل ایرانی احساس می شود گردشگری در انتظار یک پذیرایی حرفه ای « ابتکار» از بایدها و نبایدهای سیاسی هیئت های عزاداری محرم گزارش می دهد سیاست روی منبر نخستین نشست رسانه‌ای وزیر ارشاد برگزار شد از برنامه 100 روزه تا وعده‌های 4 ساله همزمان با اجرای همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، روحانی با روسای دولت روسیه، ترکیه و عراق گفت و گو و رایزنی کرد دیدار وزیر اطلاعات با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کمال خرازی: مخالفت با برنامه موشکی ایران راه به جایی نمی برد