کمال خرازی: مخالفت با برنامه موشکی ایران راه به جایی نمی برد

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به نزدیک‌تر شدن روابط تهران و پاریس، در خصوص توافق هسته‌ای تاکید کرد: برای همه سناریوهای برجامی آمادگی داریم.
سیدکمال خرازی در نشست مشترک با میشل دوکلو، مدیرکل آکادمی دیپلماسی فرانسه که با حضور جمعی از صاحبنظران و پژوهشگران روابط خارجی در محل شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، درباره شبهه‌افکنی‌های غرب درباره برنامه موشکی ایران گفت: این یکی از مسائلی است که اروپایی‌ها باید دقت کنند که مخالفت با برنامه موشکی ایران راه به جایی نخواهد برد. ما بر سر مسائل امنیتی و دفاعی حاضر نیستیم هیچ گامی به عقب برداریم.
تغییر موضع فرانسه در موضوع سوریه
دوکلو درباره سیاست ترامپ در قبال برجام خاطرنشان کرد: آنچه ما درباره برجام پیش بینی نکرده بودیم پیچیده شدن اوضاع توسط ترامپ بود. اکنون منتظریم تا اواسط اکتبر او نظر نهایی خود درباره تعهد ایران به برجام را اعلام کند تا پس از آن کنگره نیز نظر نهایی خود را بدهد و در نهایت مشخص شود که تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهد شد یا نه. اگر ترامپ تصمیم به تشدید سیاست‌های خود علیه ایران بگیرد، گزینه‌های متعددی از جمله ترک یکجانبه توافق و فشار بر سایر کشورها برای خروج از آن و همچنین باقی ماندن آمریکا در برجام در عین تشدید تحریم‌ها متصور است. این دیپلمات فرانسوی درباره راهبرد فرانسه در قبال رویکردهای آینده ترامپ در قبال برجام گفت: درباره تصمیم آتی ترامپ در قبال برجام، ما شاهد یک استراتژی دوگانه از سوی فرانسه خواهیم بود. نخست آنکه فرانسه سعی دارد بر نگاه آمریکا در قبال برجام تاثیر بگذارد. اگرچه صحبت‌های اخیر ماکرون درباره آزمایش موشکی ایران، نقش ایران در تحولات منطقه و برجام پس از 2025 چندان خوشایند ایرانی‌ها نبوده است، ولی با این حال ماکرون می‌تواند برای حل مسئله برجام در مقامات آمریکا اثرگذار باشد. وی ادامه داد:جنبه دیگر استراتژی ماکرون، به واکنش وی به خروج ترامپ از برجام مربوط است. اگرچه در این خصوص هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است، اما ما امیدواریم ترامپ تصمیم به خروج از برجام نگیرد، هرچند که در صورت خروج آمریکا از توافق، فرانسه باز هم برجام را محترم خواهد شمرد و تقریبا آن را اجرا خواهد کرد. مدیرکل آکادمی دیپلماسی فرانسه درباره سیاست این کشوردر قبال آینده سوریه و عراق گفت: فرانسوی‌ها باید تاوان مشارکت خود ردر قرارداد سایکس پیکو که باعث تقسیم منطقه شد را قبول کنند و تبعات آن را به دوش کشند. از همین رو فرانسه امروز از یکپارچگی سوریه حمایت می‌کند و مخالف جدایی اقلیم کردستان از عراق است. اگرچه مسئله کردی در نهایت باید حل شود، اما راه حل آن جدا شدن کردها از کشورهای منطقه نیست. در مجموع شرایط منطقه بسیار پیچیده است و از همین رو گفتگوهای میان فرانسه و ایران ضرورت بیشتری پیدا می‌کند، البته نباید منتظر نتایج سریع برای گفت وگوهای فیمابین بود، ضمن آنکه باید به توافقات موجود نیز اتکا کرد.


افزایش امیدها به روابط نزدیک‌تر تهران و پاریس
خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه این نشست درباره مواضع فرانسه در قبال عراق و سوریه خاطرنشان کرد: خوشبختانه مواضع جدید فرانسه در قبال سوریه و اقلیم کردستان امیدها را برای روابط نزدیک تر تهران و پاریس جهت حل مشکلات منطقه ای بیشتر کرده است. اگرچه اروپایی‌ها به موقع به حمایت از دولت‌های مستقر در مقابله با تروریسم نپرداختند و شاهد نوعی بی‌تفاوتی آن‌ها در قبال مسئله تروریسم بودیم، اما خوشحالیم که امروز فرانسه در این مسئله پیشتاز شده است، چرا که با توجه به جای پایی که این کشور در منطقه دارد، می‌تواند در حل مسائل منطقه نقش آفرینی کند. ایران نیز از نقش‌آفرینی مثبت فرانسه در منطقه استقبال می‌کند تا بتواند همراه این کشور به حل بحران‌ها کمک کند.
برای همه سناریوهای برجامی آمادگی داریم
خرازی درباره سنگ‌اندازی‌های آمریکا در برجام اظهار کرد: برجام یک سند سیاسی مورد توافق 1+5 است که توسط شورای امنیت نیز تائید شده است. بنابراین هر کشوری که بخواهد با آن مخالفت کند یا از برجام خارج شود در واقع با مصوبه سازمان ملل مخالفت کرده است. بنابراین آنچه آمریکا امروز انجام می‌دهد در درجه اول خدشه وارد کردن به اعتبار خود این کشور است، چرا که اگر دولتی توافقی را امضا کرد، دولت بعد نیز باید به آن پایبند باشد، اما این مسئله در آمریکا بالعکس است؛ همچنانکه در موضوع کوبا نیز شاهد آن بودیم. بنابراین نمی‌شود به چنین دولتی اعتماد کرد. در مورد اروپایی‌ها هم درصورت ماندن و یا خروج از برجام سناریوهایی محتمل است که برای همه آنها نیز آمادگی داریم و استراتژی‌های خودمان را که اتکا به مردم است، دنبال می‌کنیم.
مخالفت با برنامه موشکی ایران راه به جایی نخواهد برد
رئیس شورای راهبردی درباره شبهه‌افکنی‌های غرب درباره برنامه موشکی ایران هم افزود: این یکی از مسائلی است که اروپایی‌ها باید دقت کنند که مخالفت با برنامه موشکی ایران راه به جایی نخواهد برد. ما بر سر مسائل امنیتی و دفاعی حاضر نیستیم هیچ گامی به عقب برداریم، بلکه دنیا شاهد خواهد بود که همچنان در برنامه دفاعی و موشکی خودمان پیش خواهیم رفت، چرا که در منطقه خطرناکی هستیم و باید بتوانیم از خودمان دفاع کنیم. خرازی درباره ارتباط دادن آزمایش‌های موشکی به برجام هم تاکید کرد که آزمایش ماهواره‌بر سیمرغ یا موشک خرمشهر هیچ ارتباطی با توافق برجام ندارد، چرا که آنها هیچ ارتباطی با حمل کلاهک اتمی ندارند و تنها برای مقوله بازدارندگی هستند.
اظهارنظر درباره برجام 2025 برای ایران مطلوب نیست
خرازی در رابطه با بحث جدید غربی‌ها درخصوص طرح مذاکرات مجدد درباره برجام در سال 2025 گفت: هیچ‌گونه اظهار نظری درباره برجام 2025 برای ایران مطلوب نیست، چرا که همه چیز در برجام مشخص شده است و ایران در همان مسیر نیز حرکت خواهد کرد.
ماکرون به دنبال استقلال سیاسی فرانسه در قبال واشنگتن
در ادامه این نشست، میشل دوکلو درباره تعهد فرانسه به برجام گفت: فرانسه به تعهدش در قبال برجام پایبند است و براساس سنت و قانون اساسی این کشور خود را ملزم می‌داند که تعهدات خود را محترم بشمارد. تصمیم آمریکا نیز فعلا مشخص نیست و هنوز زود است که درباره کناره‌گیری این کشور اظهار نظر کنیم، اما باید توجه داشت که ماکرون تلاش‌های زیادی برای بهبود روابط با ترامپ در راستای تقویت نفوذ خود بر او جهت حل مسئله برجام می‌کند. وی ادامه داد: البته او سیاست‌های مخالف خود با آمریکا را در موضوعات مختلف را نیز نشان داده است، همچنان که در سخنرانی وی در سازمان ملل شاهد مواضع مخالف ماکرون با سیاست‌های ترامپ در موضوعات کره شمالی، توافق اقلیمی پاریس و برجام بودیم. بنابراین او به دنبال استقلال سیاسی فرانسه در قبال واشنگتن در چارچوب اتحادیه اروپا است که البته توفیق این تلاش‌ها نسبی بوده است. بنابراین فرانسه نیز منافع خاص خود را دنبال می‌کند. مدیرکل آکادمی دیپلماسی فرانسه درباره آینده روابط تهران و پاریس هم گفت: منافع ایران و فرانسه در خصوص تحولات منطقه ایجاب می‌کند که دو کشور با یکدیگر همکاری داشته باشند، البته هنوز مشکلاتی بر سر راه دو کشور است، از جمله درباره تفاوت نگاه دو کشور به مسئله حضور نظامی ایران در سوریه. در چنین شرایطی گفت وگوها باید براساس واقعیت‌های روز شکل گیرد و از نگاه به گذشته‌ها اجتناب کرد. دوکلو درباره نگاه اتحادیه اروپا و فرانسه به مبارزه با تروریسم خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها خود را قربانی تحولات منطقه خاورمیانه می‌بینند زیرا باعث عملیات‌ و بمب‌گذاری‌های تروریستی در این کشورها شده است. همچنان که این حملات تروریستی در تهران نیز رخ داد. علاوه براین، اروپایی‌ها با خطر بازگشت تروریست‌ها به کشورهایشان در اروپا نیز مواجه هستند. براین اساس وقتی که داعش در منطقه خاورمیانه محو شود، شاهد یک جهش تروریستی در خارج از منطقه خواهیم بود که به نوعی دیگر آسیب وارد خواهد کرد. بنابراین بحث تروریسم همچنان باعث نگرانی اروپا در آینده خواهد بود و نفع استراتژیک کشورها در این است که با هم برای مقابله با تروریسم همکاری کنند. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی هم در بخش دیگری از این نشست با اشاره به کوتاهی اروپا در مقابله با تروریسم، اظهار داشت: اگرچه قربانی بودن اروپایی‌ها واقعیت دارد و تروریسم امروز اروپا را نیز تهدید می‌کند، ولی اگر ایران به کمک دولت سوریه در مبارزه با تروریسم نمی شتافت به راستی امروز چه بلایی سر اروپا می‌آمد و آنها امروز می‌بایست نگران عملیات‌های آینده تروریست‌ها در اروپا بودند. بنابراین باید مبارزه با تروریسم را تا انتها ادامه داد.
خرازی درباره سیاست‌های ناقص اروپایی‌ها در قبال تروریسم اظهار داشت: اگرچه نباید نسبت به عملکرد گذشته اروپایی‌ها در خصوص مبارزه با تروریسم زیاد گله کرد، اما اگر ریشه‌های تروریسم توسط اروپا شناخته نشود شاید نتوان در آینده به درستی با تروریسم مبارزه کرد. در حال حاضر وهابیت ریشه تروریسم تکفیری است که عربستان در طی سال‌های مختلف آن‌ها را تربیت کرده و مساجدی را نیز در اختیار آنها قرار داده است که امروز به میدان اول ایجاد تروریسم تبدیل شده‌اند. وی ادامه داد: همین مساجد وهابی امروز در اروپا نیز فعال هستند که اگر با آنها مقابله نشود، اروپا همچنان در معرض خطر تروریسم قرار خواهد داشت. بنابراین باید به ریشه‌های تروریسم توجه داشت و همزمان به آینده برای برقراری صلح در منطقه رو به توسعه نظر داشت.
وظیفه حفظ چارچوب حقوقی و سیاسی برجام
این دیپلمات فرانسوی درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر آینده سرمایه گذاری شرکت‌های فرانسوی در ایران گفت: من در آینده نزدیک به واشنگتن خواهم رفت به آنان خواهم گفت که تحریم‌ها چه موانعی بر سر راه حضور شرکت‌های فرانسوی در ایران ایجاد کرده و تا چه حد آنها را محتاط کرده است. از سوی دیگر وظیفه دولت‌های عضو برجام نیز این است که چارچوب حقوقی و سیاسی برجام را حفظ کنند و در همین راستا سرمایه گذاری‌ها برای ادامه تعاملات طولانی مدت را تضمین کنند تا بتوانند یک چشم‌انداز تاریخی را شکل دهند. مدیرکل آکادمی دیپلماسی فرانسه با اشاره نتایج مثبت برجام گفت: اگرچه ایران از نتایج برجام چندان راضی نیست، اما در همین مدت روابط تجاری این کشور با فرانسه دو برابر شده است. ضمن آنکه روابط ایران با سایر کشورهای اروپایی نیز پیشرفت زیادی داشته است. مضاف بر آنکه، نتایج مثبت خیلی سریع اتفاق نمی‌افتد و زمان زیادی برای رسیدن به نتیجه مطلوب لازم است. بنابراین نباید دولت‌ها برای حضور در ایران مایوس شوند تا بتوانند در شرایط محترمانه و نفع متقابل روابط خود را بهبود بخشند. دوکلو در انتهای سخنان خود درباره دلایل حضور فرانسه در ائتلاف ضد داعش و شرکت در عملیات‌های نظامی در سوریه اظهار داشت: عمق امنیتی فرانسه ایجاب می‌کند تا این کشور پیش از هر اقدامی از سوی تروریست‌ها با آنها مقابله کند. اگرچه در ابتدا برخی در فرانسه، مخالفت‌های حقوقی درباره مشارکت نظامی فرانسه در عملیات‌های نظامی در سوریه و... داشتند، اما پس از تشدید عملیات‌های تروریستی در فرانسه، این ملاحظات کنار گذاشته شد و به سمت مبارزه نظامی جدی رفت. خرازی هم درباره نقش ائتلاف تحت رهبری آمریکا در مبارزه با تروریسم اظهار داشت: ائتلاف نقش چندانی جز بمباران مناطق مسکونی و کشتارغیرنظامیان نداشته است و آنچه در مقابله با تروریسم موثر بوده است، اتحاد ایران و روسیه بود که باعث شکست تروریسم شد.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری: صداهای متفاوت از طرف سعودی ها شنیده می شود گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان در کمیسیون آموزش قرائت شد رازهای یک تخلف نجومی «ابتکار» از نظارت سازمان‌های مرتبط با کیفیت نان بر بهبود آن گزارش می دهد از هر طرف بخوانید نان است! جلال خوشچهره مرز جغرافیایی ضامن استقلال است‌؟ سنگ «هپکو» و «آذرآب» از چاه در می آید؟ در جست و جوی مقصر «ابتکار» نتایج انتخابات آلمان، پیروزی دوباره مرکل و موفقیت معنادار حزب آلترناتیو را بررسی می‌کند جای خالی فارغ التحصیلان هتل‌داری در مهمان‌نوازی اصیل ایرانی احساس می شود گردشگری در انتظار یک پذیرایی حرفه ای « ابتکار» از بایدها و نبایدهای سیاسی هیئت های عزاداری محرم گزارش می دهد سیاست روی منبر نخستین نشست رسانه‌ای وزیر ارشاد برگزار شد از برنامه 100 روزه تا وعده‌های 4 ساله همزمان با اجرای همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، روحانی با روسای دولت روسیه، ترکیه و عراق گفت و گو و رایزنی کرد دیدار وزیر اطلاعات با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کمال خرازی: مخالفت با برنامه موشکی ایران راه به جایی نمی برد