توقف صدور هولوگرام ناموس شهرداری است



شهردار تهران دیروز در نشست فصلی که با حضور معاونین، مدیران شهرداری و برخی از اعضای شورای شهر در برج میلاد برگزار شد، منابع مالی شهرداری و دست‌یافتن به منابع پایدار را نخستین چالش مدیریتی شهر دانست و گفت: هم در مسأله درآمد و هم هزینه‌ها با مشکل مواجه هستیم. با نگاهی به روند بودجه جاری سال 90 تا 96 متوجه می‌شویم که سال 90، 8 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه داشته‌ایم. این در حالی است که در سال 96 بودجه شهرداری به قیمت جاری 17 هزار و 900 میلیارد تومان بوده است. به عبارتی دو برابر شده است. این در شرایطی است که با نگاهی به قیمت ثابت و تورم سالانه مشخص می‌شود این رقم مـــعادل 6 هزار و 500 میلیارد تومان قدرت خرید دارد، یعنی کاهش 20 درصدی بودجه سال 96 نسبت به سال 90 از نظر قدرت خرید.نجفی با تأکید بر آمار ارائه شده گفت: بنابر آمار ارائه شده، اداره شهر و اجرای برنامه‌های توسعه شهر با این میزان قدرت خرید کار بسیار سختی خواهد بود.
نجفی با اشاره به اینکه امروزه در اداره شهر تهران با مسائل و چالش های پیچیده ای روبه رو هستیم گفت: در غیاب دکتر قالیباف از تلاش ومـــدیریت 12 ساله ایشان نیز قدردانی می کنم.
کاهش 22 درصدی بودجه 96 نسبت به رقم پیش‌بینی شده در برنامه پنج ساله


شهردار پایتخت در ادامه با بررسی نمودارهای بودجه‌ای تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد در سال 95 که بودجه سال 96 تعیین می‌شده است شهرداری با افت منابع مواجه بوده است. طبق آنچه که در برنامه 5 ساله شهرداری پیش‌بینی شده، باید در سال جاری 22 هزار و 800 میلیارد تومان بودجه می‌داشتیم که این رقم اکنون تنها 17 هزار و 900 میلیارد است، این یعنی بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان کمتر و به عبارتی 22 درصد کاهش بودجه را نسبت به برنامه‌ها در سال جاری شاهد هستیم و نشان از برخی ایرادات در برنامه‌ریزی‌ها و یا برخی ایرادات در منابع مالی شهرداری دارد.
22 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه انجام پروژه‌های در دست اجرا
وی در ادامه با اشاره به اعتبارات مورد نیاز وضعیت پروژه‌های زیرساختی شهر تهران گفت: 22 هزار و 500 میلیارد تومان به قیمت امروز نیاز داریم که پروژه‌های در دست اجرا را تکمیل کنیم. این مهم بیش از بودجه کامل یک سال و چند برابر بودجه عمرانی پیش‌بینی شده مصوب امسال است که نشان می‌دهد از نظر هجوم هزینه‌ها به شهرداری در سال‌های آینده با مشکل مواجه خواهیم بود.شهردار تهران با اشاره به جمع‌بندی نهایی صورت گرفته در موضوع منابع مالی شهرداری تهران تصریح کرد: 72 درصد پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در شهرداری پروژه‌های مستمرند که وقتی هم به اتمام می‌رسد نیازمند هزینه است، لذا چشم‌انداز مناسبی برای تکمیل پروژه‌های در دست احداث با منابع داخلی شهرداری نمی‌توان متصور بود. از این‌رو باید از ظرفیت‌ها و سرمایه بخش خصوصی داخلی و خارجی استفاده شود و هم‌اکنون درصدد عملیاتی کردن ایده ایجاد صندوق توسعه شهر هستیم.
تأمین 72 درصد از بودجه مصوب امسال طی نیمه نخست 96
وی در ادامه تصریح کرد: در 6 ماه نخست سال جاری از کل بودجه مصوب، 72 درصد تأمین شده است که شامل 80 درصد بودجه نقدی و 60 درصد بودجه غیر‌نقدی است، به عبارتی تنها 6 هزار و 700 میلیارد تومان از بودجه تأمین شده است در حالی که باید حدود 9 هزار میلیارد تومان درآمد می‌داشتیم.
شهرداری تهران بیش از 5/1 برابر بودجه سالانه خود بدهی دارد
نجفی افزود: در کنار این ارقام اگر موضوع بدهی‌های شهرداری را نیز درنظر بگیریم، بالغ بر 16 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها (عمدتاً بانک شهر)، 9 هزار میلیارد به پیمانکاران و 5 هزار میلیارد نیز برای پروژه‌های باز بدهکار است. به عبارت دیگر شهرداری تهران 30 هزار میلیارد تومان بدهی قطعی دارد، یعنی حدود 7/1 برابر کل بودجه سال جاری خود بدهی قطعی وجود دارد. به گفته نجفی، شهرداری باید برای رسیدن به نقطه تعادل طرح‌هایی نو و فکرهای جدید برای تأمین منابع داشته باشد و برخی از پروژه‌ها را باید به بخش خصوصی واگذار کرد و یا از روش‌های مشارکت عمومی - خصوصی بهره جست و اقتصاد شهر را به سمت مردمی شدن اقتصاد که یکی از مؤلفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی است سوق داد.وی با تأکید بر اینکه ارتباط با مردم ارتباطی دوسویه است، گفت: ارتباط با مردم باید در چارچوب قوانین و مقررات و دو سویه باشد. معتقدم سنت ملاقات هفتگی با شهروندان سنت خوبی است اما کافی نیست و باید از طریق فناوری‌های روز و سیستم  آی.‌تی در حداقل زمان ممکن به مشکلات مردم رسیدگی شود.نجفی در ادامه به تغییرات مدیریتی در شهرداری تهران اشاره و تصریح کرد: برخی صحبت‌ها که به بنده منتقل می‌شود، در تراز یک مدیر نظام نیست. اعتقاد دارم یک مدیر تنها با هدف خدمت به مردم و تلاش برای آنها مدیر شده است، لذا باید در آخرین لحظه‌ای که بر سمتی نشسته‌ایم کار خود را به نحو شایسته انجام دهیم.
انتصاب مدیران با توجه به ارزیابی عملکردشان است
شهردار تهران با بیان اینکه تمامی تغییرات مدیریتی شهرداری با ارزیابی عملکرد مدیران صورت گرفته است، تصریح کرد: معتقدم مدیریت در نظام ما امانت الهی است. بنده نیز نمی‌توانم تمام امانت خود را به انجام برسانم، لذا با تکه‌تکه کردن بخش‌هایی از این امانت و در‌نظر گرفتن منطق و بررسی اهل بودن امانتداران، مدیریت‌ها را به اهلش می‌سپارم و تلاش می‌کنم اهل‌ترین افراد را انتخاب کنم، اما این به منزله بدون خطا بودن این انتخاب نیست.
عهد کردم زندگی و عمرم را در این 4 سال وقف مردم کنمشهردار تهران تأکید کرد: عهد کردم لحظه‌ای از منفعت و مصلحت مردم غافل نشوم، زندگی و عمرم را طی این دوره 4 ساله وقف مردم و شهرداری خواهم کرد.
راه‌اندازی 4 حلقه فکری در شهرداری به منظور خدمات‌دهی بهتر
نجفی از راه‌اندازی 4 حلقه فکری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و بیان کرد: حلقه فرهنگی و اجتماعی، حلقه مالی و اقتصادی، حلقه شهرسازی و معماری و حلقه مدیریت و امور اجرایی بزودی در شهرداری تهران راه‌اندازی خواهد شد. در عین‌حال که اتاق فکری به منظور نظارت بر حسن اجرای برنامه‌ها، این حلقه‌های فکری را پوشش خواهد داد. وی با تأکید بر اینکه در 8 سال اخیر 1615 طرح پژوهشی در شهر تهران اجرا شده است که 230 میلیارد تومان هزینه در برداشته است، گفت: معتقدم حتی 100 مورد آنها هم به شهرداری تهران برای حل مشکلات کمک نکرده است.
بخشنامه توقف صدور هولوگرام‌ها ناموس شهرداری است
نجفی در ادامه نشست فصلی با مدیران شهرداری به بخشنامه اخیر ممنوعیت صدور هولوگرام‌ها اشاره کرد و گفت: بخشنامه توقف صدور هولوگرام، امروز ناموس شهرداری است و حتی یک مورد تخلف از این بخشنامه منجر به عزل می‌شود. وی از ابلاغ بخشنامه مهمی نیز در حوزه شهرسازی طی روزهای آینده خبر داد که براساس آن فعالیت شوراهای معماری مناطق منضبط خواهد شد.