حتی لغو یک مجوز هم نادرست است




حمیدرضا محمدی



نخستین نشست رسانه‌ای «سیدعباس صالحی»؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم پیش از ظهر دیروز (دوشنبه 3 مهر) برگزار شد. صالحی در ابتدا با گرامیداشت فرارسیدن هفته دفاع مقدس و همچنین ماه محرم با اشاره به گذشت یک ماه از دوره مسئولیتش به‌عنوان وزیر به برنامه‌ای که برای کسب رأی اعتماد به مجلس داده بود، گفت: این برنامه باشعار «گفت‌و‌گو، حقوق و هویت فرهنگی» در قالب ۴۰ برنامه جزئی‌تر و موضوعی و در سه بسته تعبیه شده است؛ بسته اول برنامه‌های حوزه هویت ایرانی و اسلامی با دو مسأله و ۹ برنامه، بسته دوم بسته تولید و مصرف فرهنگی با ۴ مسأله و 19 برنامه، بسته سوم بسته مناسبات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای بین‌المللی با ۳ مسأله و ۱۲ برنامه. صالحی در ادامه با اشاره به دستور رئیس جمهوری به وزیران برای ارائه گزارشی از عملکرد صدروزه هر وزارتخانه گفت: اقدام دیگری که در یک ماه گذشته انجام شد، تبیین برنامه
صد روزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که ما این برنامه را تدوین کرده‌ایم و متعهد به اجرای آن در این بازه زمانی هستیم. وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: بخش دیگری از اقدامات صدروزه به بحث شفاف‌سازی برمی‌گردد که در این راستا مقرر شده است تمامی هزینه‌ها و بودجه برنامه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اطلاع عموم مردم و شهروندان، منتشر شود. صالحی در مورد نگاهش به ایجاد تغییر در مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد هم گفت: همان طور که قبلاً هم گفته‌ام، نگاه من این نیست که تغییر اصالت دارد، همان طور که ثبات هم اصالت ندارد، برای من آنچه ارزش دارد، برنامه و کارکرد است و در این راستا گاهی ممکن است نیاز به افراد جدید باشد و افراد قدیمی به هر دلیلی تغییر کنند. وزیر فرهنگ و ارشاد، پس از صحبت‌های مقدماتی خود، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت. او در پاسخ به پرسش «ایران» مبنی بر آنکه چه راهکار و راهبردی نسبت به گفت‌و‌گو میان دولت و اهالی فرهنگ و هنر در نظر دارد، گفت: گفت‌و‌گو میان اهالی فرهنگ و کنشگران سیاسی، اجتماعی و دینی بسیار مهم است. مشکلی که تصور می‌کنم وجود دارد، پدرخواندگی وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه‌های مختلف است.
اما کاری که ما باید بکنیم این است که فرصت‌هایی را برای گفت‌وگوی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه را با سایر حوزه‌ها فراهم کنیم. اینکه ارشاد خودش برود و با این نهادها و ارگان‌ها چانه‌زنی کند، مؤثر به نظر نمی‌رسد. باید کوشش کنیم فضای این گفت و گو و شنیده شدن دغدغه‌های اهالی فرهنگ فراهم شود و قدر عمل بیشتر. به همین سبب، دبیرخانه گفت‌وگو آغاز بکار کرده اما امیدوار هستیم در آینده، این گفت‌وگوها نیاز به واسطه نداشته باشد.
او در پاسخ به پرسشی درباره لغو مجوزها گفت: باید قانون را مبنای عمل دانست و اینکه هیچ رفتار فراقانونی با هیچ استدلالی پذیرفته نیست و بر همین اساس، معتقد به گفت‌و‌گو هستم. اگرچه مجوزهای زیادی داده می‌شود اما حتی لغو یک مجوز هم نادرست و ناصواب است و باید آن را هم به صفر برسانیم اما نباید مردم را گرفتار مسأله‌های خود کنیم.
صالحی درباره آخرین تصمیمات پیرامون نمایشگاه آتی کتاب تهران با توجه به مشکلاتی که دومین دوره برگزاری این نمایشگاه در شهر آفتاب در سال‌جاری داشت، گفت: نمایشگاه کتاب در سال اولش در شهر آفتاب، کمبودهایی داشت. هفته قبل جلسه‌ای با مسئولان مجموعه شهر آفتاب داشتیم و گفتیم که اگر تا پایان مهرماه، اتفاقات مشخص و مثبتی برای زیرساخت‌های شهر آفتاب نیفتد، حتماً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این نمایشگاه تجدیدنظر خواهد کرد؛ قرار بود ۱۰ سالن دیگر علاوه بر سالن‌های موجود در شهر آفتاب ساخته شود که دوستان هم قول‌هایی داده‌اند و گفته‌اند که قدم‌هایی در این راستا برداشته شده است. او در پاسخ به سؤال مکرر خبرنگاران پیرامون تغییرات احتمالی در سطوح معاونین و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد با یادآوری سخنانش در مورد اصالت نداشتن تغییر همانند ثبات، گفت: برداشت من این است که گاهی از همه ظرفیت منابع انسانی موجود در مجموعه‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده نمی‌شود که این اتفاق باید بیفتد با وجود این در صورت نیاز به تغییرات، این اتفاق خواهد افتاد. او درباره فیلم‌های توقیفی گفت: کمیته مسئول این موضوع مسیر طبیعی خود را پیموده و طبیعتاً سازمان سینمایی بر مبنای ساختارها عمل می‌کند، نه افراد. ایرادات اعلام شده و آنانی که موافقت کرده‌اند، آثارشان به نمایش درمی آید. هرچند نباید میان شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش، گسل باشد تا این مشکلات به وجود نیاید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران پیرامون برنامه‌اش برای حل مشکلات عدیده رسانه‌ها بخصوص مطبوعات بخش خصوصی گفت: اینکه ما صرفاً به حمایت‌های مادی دولت برای پابرجا ماندن اقتصاد رسانه‌ها فکر کنیم، رویکردی نیست که این اقتصاد را به جای مشخصی برساند. البته این حمایت‌ها قطع نمی‌شود؛ هرچند باید اصلاح شود اما روند اقتصاد مطبوعات ما نیازمند تحولی اساسی‌تر است. واقعیت این است که مطبوعات ما شرایط سختی را سپری می‌کنند و ما باید با یک برنامه جدید به طرف تغییر شرایط در این حوزه حرکت کنیم.