مصیبت در انتظار سراب بارزانی

گروه بین‌الملل، علی ودایع:  امروز در اقلیم کردستان نقطه آغاز مصیبت ها و دردسرهایی جدید برای اربیل است. دموکراسی شاید همیشه و همه جا خوب نباشد. حق تعیین سرنوشت یک حق مشروع برای تمامی مردم است ولی فقدان امکانات و زیرساخت ها منجر به تکرار نسل کشی بوسنی و جنگ قومیتی خواهد شد. 
مسعودبارزانی به طمع قدرت در فضای پساداعش باتوجه به برهم خوردن مرزبندی های سایکس-پیکو اقدام به برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان برای جدایی از عراق کرد. امروز شاید بسیاری در اربیل برای پیروزی قطعی همه پرسی استقلال پایکوبی کنند اما فردا عراق برای مصیبتی جدید خواهد گریست.
به نوشته رای الیوم،شرایط نشان می‌دهد که مرحله مابعد همه پرسی بسیار سخت و عنوان آن را می‌توانیم بی‌ثباتی بگذاریم و چه بسا آتش جنگ شعله ور شود چراکه با واکنش‌هایی از سوی کشورهای همجوار که همه پرسی را به مثابه اعلام جنگ دانسته‌اند مواجه خواهیم شد.
حدود ۱۲ هزار و ۷۲ مرکز اخذ رای، نه تنها در اقلیم کردستان عراق که شامل استان‌های دهوک، اربیل، سلیمانیه است بلکه در مناطق مورد مناقشه از سوی دولت مرکزی و اقلیم کردستان نیز ایجاد شده است. کردها با اشتیاق وصف ناشدنی در جنگ علیه داعش شرکت کرده و صدها کشته در جنگ آزادی موصل دادند اما این را به درخواست آمریکا و در مقابل وعده استقلال و اما بدون توافق با زمان اعلام آن انجام دادند.


جنگ علیه داعشی که اضداد، کرد و عرب، ترک و ایرانی، آمریکایی و روسی، مسلمانان و مسیحیان، اهل تسنن و تشیع را متحد کرد جنگی است که پایه و اساس قدرت‌هایی بود که ائتلاف مستحکمی را به وجود آوردند و اکنون این جنگ به پایان خود نزدیک می‌شود و این ائتلاف به سرعت در حال فروپاشی است چه بسا جنگ منطقه‌ای بدتری رخ بدهد چراکه جنگ‌ها پشت سر هم می‌آیند و در منطقه خاورمیانه که ثبات برایش ممنوع شده، ریشه کرده‌اند.
گاف زمانی بارزانی
بارزانی موعد این همه پرسی را در زمانی اشتباه انتخاب و همسایگان عرب و ایرانی و ترکیه‌ای را علیه خود و مردمش متحد کرد. علاوه بر این کردستان ویژگی‌های یک کشور را ندارد. مرزهایش نامشخص، وام‌هایش زیاد و خزانه‌اش تقریبا خالی است. حقوق کارمندانش از چند ماه پیش داده نشده و دموکراسی‎اش ناقص است. رئیس این اقلیم از دو سال پیش اختیارات حکومتداری را از دست داده است و تردیدهایی درباره برگزاری انتخابات ریاست اقلیم در ماه نوامبر وجود دارد. بارزانی پارلمان را به محض سوال پرسیدن درباره سرنوشت درآمدهای نفتی و درخواست برخی نمایندگان برای مشخص کردن اختیارات کلی پارلمان، تعطیل کرد و علاوه بر این فساد گسترش یافته و دودستگی‌های شدیدی میان سلیمانیه که حزب اتحادیه میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی بر آن سیطره دارد و اربیل مرکز حکومت خاندان بارزانی وجود دارد.
محاصره آن‌ها یک روز قبل از همه پرسی آغاز شده است. ایران و عراق مرزهای زمینی و هوایی‌شان را بسته‌اند و ترکیه و ایران رزمایش‌های نظامی را برگزار کردند. حشد شعبی عراق جنگ حویجه را سریع آغاز کرد تا کنترل کرکوک، مدلین، خانقین، بدره، سنجار و دشت نینوا را در دست بگیرد. 
خشم تمام عیار ترکیه
به گزارش آناتولی، رییس‌جمهوری ترکیه دیروز (دوشنبه) در واکنش به رفراندوم استقلال کردستان عراق، ضمن تاکید بر غیرقانونی بودن این رفراندوم،تهدید کرد کشورش اجازه انتقال نفت کردستان عراق از خاک ترکیه را نمی‌دهد. اردوغان همچنین از آمادگی کشورش برای اعمال تحریم‌ها علیه کردستان عراق به عنوان اقدامی تنبیهی در پاسخ به این رفراندوم خبر داد و گفت: می‌خواهم بدانید ترکیه در سطح سیاسی، تجاری و امنیتی هر اقدامی لازم باشد اتخاذ خواهد کرد. همین حالا هم نیروهای نظامی ما در مرزهای شمال عراق مستقر هستند. ایران هم هر آنچه لازم باشد انجام می‌دهد. نیروهای هوایی ترکیه در حال حاضر در آماده‌باش کامل هستند.
وی گفت: آنکارا هرکز اجازه ادامه صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق اراضی‌اش را نمی‌دهد و امکان مداخله نظامی نیز وجود دارد.
اردوغان تصریح کرد: بعد از یک روز می‌بینیم که اقلیم کردستان به کجا نفت می‌فروشد؟ قدرتدست ماست و وقتی مرزهایمان را ببندیم این مساله پایان می‌یابد. عراق به عنوان یک کشور نیازمند اتحاد است و تلاش‌ها برای تفرقه‌افکنی غیرقابل قبول است و ما در حال حاضر تنها به طرف عراقی اجازه عبور می‌دهیم و این هفته تدابیر دیگری را اتخاذ می‌کنیم و گذرگاه خابور را می‌بندیم.
همزمان با مواضع تند اردوغان، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با شبکه A Haber گفت، درصورتی که ترکمان‌ها در کردستان هدف قرار بگیرند، ترکیه بدون تردید در اقلیم کردستان عراق مداخله نظامی خواهد کرد.
چاووش اوغلو تصریح کرد: آنکارا در گذشته حمایت دیپلماتیکی را به مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق ارائه داده بود و او «مدیون ترکیه است».
بنا به نوشته روزنامه حریت، دولت ترکیه در نظر دارد تدابیری را در چارچوب یک نقشه راه سه مرحله‌ای در واکنش به همه‌پرسی اقلیم کردستان اعمال کند.کابینه تصمیم گرفته است که گذرگاه «خابور» با اقلیم کردستان را ببندد و صادرات را متوقف کند. همچنین با وجود اینکه هرگونه تحریم اقتصادی بر تجارت ترکیه تاثیر منفی خواهد داشت، خرید گاز و نفت از دولت اقلیم کردستان عراق متوقف می‌شود.
همچنین آنکارا در نظر دارد که از ایران و دولت مرکزی عراق هم بخواهد که تدابیر یکسانی اتخاذ کند.برهمین اساس منابع ترکیه‌ای می‌گویند رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از تهران خواسته است که گذرگاه‌های مرزی خود را بسته و روابط تجاری خود را متوقف کند.همچنین آنکارا در نظر دارد که تدابیر امنیتی جدیدی نیز اتخاذ کند.
مجوزپارلمان عراق به جنگ
به موازات خشم ترکیه و ایران از همه پرسی اقلیم کردستان ، بغداد کمربند جنگ با اربیل را محکم کرده است. پارلمان عراق دیروز مصوبه‌هایی را تصویب کرد تا آنها را به دولت ارائه دهد.یک منبع در بخش اطلاع‌رسانی پارلمان عراق اعلام کرد، از جمله مصوبه‌هایی که نمایندگان به آن رای دادند، درخواست از حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق برای استقرار مجدد نیروهای ارتش در مناطق مورد مناقشه از جمله استان کرکوک است. این مصوبه مجوز را در اختیار ارتش عراق و نیروهای مردمی حشدالشعبی قرار می دهد که به جنگ پیشمرگه های کرد اقلیم بروند.
پارلمان عراق در نامه ای به دادگاه عالی فدرال خواستار برکناری فواد معصوم رییس جمهور کرد عراق شد. پیشتر، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق بارزانی را به خروج از قدرت حکومت و شورش علیه تصمیمات دادگاه فدرال که به قانونی نبودن همه پرسی رأی داده بود، متهم کرد. بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه نیز تأکید کرده که همه پرسی تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه است. بارزانی نیز در پاسخ اعلام کرد که عراق کشوری قومی و طایفه‌گرا شده و یک کشور دموکراتیک نیست در نتیجه استقلال تنها پاداش مادران شهدا است. اسرائیل تنها دولتی است که از این همه پرسی علنا حمایت کرده است و بارزانی را به اعلام استقلال تشویق می‌کند. شاید تنها طرفی باشد که کشور کردستان را به رسمیت بشناسد، کردستانی که بعید نمی‌دانیم وضعیتش مثل وضعیت دولت رئوف دنکتاش رهبر سابق جمهوری ترک‌نشین قبرس شمالی شود که بیش از ۴۰ سال پیش اعلام شده بود اما تفاوت اصلی که آن این است که دشمن آن قبرس یونانی‌نشین ضعیف است و یونان کشوری در کنار ترکیه در پیمان ناتو است در حالی که کشور کردستان جدید از سوی چهار کشور ایران، ترکیه و سوریه و عراق محاصره خواهد شد و آن را خط قرمز خواهند دانست. این مقدمه‌ای برای تجزیه آن خواهد بود.
بارزانی همسایگانش را علیه اربیل به دشمنی واداشت. براساس شایعات اوضاع آنچنان وخیم است که ترک ها ناچار به چانه زنی با سوریه شده اند. ایران هم باتوجه به ایفای نقش مستقیم اسرائیلی و تهدیدات امنیتی خود را آماده هر سناریویی کرده است.