واکنش جهانکیری به دستگیری برادرش

آرمان: مهدی جهانگیری بازداشت شد؛ شاید در نگاه اول به این خبر چنین برداشت شود که شخصی به دلایلی بازداشت شده است که این موضوع چندان عجیب نیست، اما زمانی بازداشت مهدی جهانگیری در صدر اخبار قرار می‌گیرد که مشخص شود او برادر معاون اول رئیس‌جمهور است. خبر بازداشت مهدی جهانگیری شامگاه پنجشنبه منتشر شد و اذهان را به چندی پیش بازگرداند که اتهامانی علیه او مطرح شده بود.
اولین واکنش
معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته به بازداشت برادرش واکنش نشان داد. اسحاق جهانگیری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «اطلاع دقیقی از دلیل، چگونگی دستگیری، اتهام، ضابط و شاکی برادرم ندارم، البته وی هیچ‌گونه مسئولیت و فعالیت دولتی ندارد. مساله قابل پیش‌بینی بود و باید صبر کرد. امیدوارم سوءاستفاده سیاسی نباشد و عدالت، مبارزه با فساد و حاکمیت قانون برای همه یکسان اجرا شود.»
مهدی جهانگیری کیست؟


پیش از این برخی اتهامات به‌خاطر حضور و فعالیت در بانک گردشگری به مهدی جهانگیری وارد شده بود. او کوشیده بود به اتهامات مطرح‌شده که غالبا در فضای مجازی جریان داشتند پاسخ بدهد، اما نه طرح اتهامات در فضای مجازی و نه پاسخ‌هایی که مهدی جهانگیری می‌داد، گرهی از کار را باز نکرد. تابناک نوشت؛ برادر معاون رئیس‌جمهور، بنیانگذار و موسس بانک گردشگری بوده است. شركت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران مشهور به سمگا بخشی از حوزه تحت‌مدیریت جهانگیری است كه تیرماه ۱۳۸۸ با سرمایه ۲۰‌میلیارد تومانی به ثبت رسید و ظرف مدت كوتاهی توانست شش شركت اقماری بزرگ تاسیس كند. او همچنین رئیس هیات‌مدیره مجتمع فولاد صنعت بناب، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون هندبال، رئیس هیات‌مدیره شرکت نگین گردشگری، رئیس هیات مدیره شرکت هدلینگ صنایع و معادن ماهان و... است. در آیین بزرگداشت روز جهانی جهانگردی که با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور، مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از مدیران و فعالان صنعت گردشگری کشور برگزار شد، از مهدی جهانگیری، رئیس گروه مالی گردشگری، به‌عنوان کارآفرین برتر این صنعت تقدیر و تندیس شایستگی توسط رئیس‌جمهور به او اهدا شد. درباره ثروت مهدی جهانگیری رقم‌های متعددی مطرح می‌شود که با توجه به عدم دسترسی به اسناد مالی نمی‌توان برآورد دقیقی داشت. علت بازداشت جهانگیری دقیقا مشخص نیست، اما احتمالا بی‌ارتباط با مسائلی که پیرامون او در یک سال اخیر در سطح رسانه‌ها مطرح شده، نیست. از جمله دفاعیاتی که مهدی جهانگیری از خود داشت، در پاسخ به اظهارات علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس نهم، بود. 12 اردیبهشت 96 زاکانی اظهار کرد: «جهانگیری رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و معاون اول رئیس‌جمهور هستند و باید امسال گزارش کار بدهند، برادر وی در دوره قبل صاحب بانک گردشگری شد، در صورتی که مردم ما قادر به گرفتن وام نیستند و این افراد صاحب بانک می‌شوند.» مهدی جهانگیری به او پاسخ داد: «بنده مفتخرم که از ابتدای فعالیت کاری خود جز در مسیر سربلندی این خاک مقدس قدم نگذاشته و غیراز مجرای صحیح اقتصادی و نه سیاست‌زدگی خام و غیراصیل راه دیگری نرفته و همواره کوشیده‌ام کارآفرینی، اشتغال و کسب رزق حلال برای جوانان مستعد این مرز و بوم را وجهه همت خویش قرارداده و بی‌منت به رضای پروردگارم بیندیشم که انتخاب اینجانب به‌عنوان کارآفرین برتر در سال‌های مختلف گواهی بر این مدعاست. مجموعه کاملا خصوصی «گروه مالی گردشگری» و شرکت‌های عضو، از ابتدای شکل‌گیری و مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی، متعلق و وابسته به هیچ‌نهاد، شخص و مجموعه دولتی و شبه‌دولتی و جریان خاص نبوده و جملگی با مشارکت فعالان گردشگری، اقتصادی و سهامداران آن ایجاد شده و طبق ضوابط حقوقی و قانونی کشور در حال فعالیت می‌باشد.»
بام‌ها و هواهای دلواپسان
رسیدگی به پرونده مهدی جهانگیری از اختیارات نهادهای رسیدگی‌کننده است که شکی درآن نیست، اما نکته قابل‌تامل فرصت‌طلبی برخی مخالفان دولت است که از مدت‌ها قبل در بوق و کرنا کرده بودند تا با ارائه اطلاعاتی درباره برادر معاون اول رئیس‌جمهور به تضعیف دولت بپردازند، مانند دوم اردیبهشت که چند سایت دلواپس نوشتند: «در خصوص مهدی جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری که این روزها کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شده است هم مسائلی مطرح می‌شود.» سایت جهان‌نیوز در این باره نوشت: «مهدی جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری کیست؟ وی چگونه توانسته به ثروت هنگفت در این کشور دست پیدا کند؟ برادر کوچک معاون اول دولت و رئیس گروه مالی گردشگری که ده‌ها شرکت و بانک زیر نظر آن است، این دارایی‌ها را از چه راهی به دست آورده است؟ روابط وی با مشایی و بقایی در دولت قبل و بستن قرارداد کلان ساخت هتل‌های 5 ستاره چگونه به دست آمده است؟» برنامه ناشیانه این دلواپسان در روزهای منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم به میان کشیدن نام برادر رئیس‌جمهور در کنار برادر معاون اول روحانی بود. چنان که نوشتند: «آنچه با بررسی پرونده برادران حسن روحانی و اسحاق جهانگیری و مشاهده دفاع تمام‌قد جهانگیری از روحانی در مناظرات انتخاباتی اثبات می‌شود، این است که قطعا جهانگیری و روحانی دو روی یک سکه هستند و حتی اگر اصلاح‌طلبان از روحانی عبور کنند و از اسحاق جهانگیری حمایت کنند و وی به‌عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهوری ایران انتخاب شود، هیچ‌تفاوتی در وضع زندگی و معیشت مردم مشاهده نخواهد شد و دولت جهانگیری هم فسادستیز نخواهد بود و بلکه فسادپذیر هم باشد.» نکته دیگر اینکه روز گذشته اکثر سایت‌های دلواپسان در قبال بازداشت مهدی جهانگیری سکوت کردند و گویی حرفی که در اردیبهشت بیان کردند تنها سناریویی انتخاباتی بوده است، نه دلسوزانه!
در نهایت...
همان‌طور که معاون اول رئیس جمهور تاکیدکرد، باید صبر کرد تا وضعیت این پرونده و بازداشت مهدی جهانگیری مشخص شود. چرا که گمانه‌زنی‌های ناآگانه تنها منجر به کاهش آرامش جامعه و ایجاد فضای پر تنش خواهد شد که مورد رضایت مردم و مسئولان نیست.