سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از همراهی کاندیداهای اصولگرایان گفت تلاش «جمنا» برای جذب جلیلی

حضور رئیسی و قالیباف در جمع کاندیداهای اولیه جمنا
گروه بازتاب – از جامعتین تا ائتلاف سه گانه؛ سازوکارهای اصولگرایان در دو انتخابات پیشین جواب نداده است. حال ایجاد یک تشکل جدید تبدیل به امید اصولگرایان برای وحدت شده است. اصولگرایان که در انتخابات ریاست جمهوری 92 و انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی را علی‌رغم دست بالاتر در امکانات و تایید صلاحیت کاندیداها قافیه را باختند، مهم‌ترین علت شکست خود را نه در کاهش اقبال مردمی، که در عدم وحدت جست‌وجو کردند و مدت‌هاست که برای همگرایی تلاش می‌کنند. در شرایطی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز به نظر می‌رسد اصولگرایان با تعدد کاندیدا مواجهند، سخنگوی سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از همراهی حداکثری کاندیداهای این جریان با «جمنا» می‌گوید. مرضیه وحید دستجردی در نشست خبری دیروز خود گفت:‌ در حال حاضر تمام کاندیداهایی که از سوی مجمع عمومی مطرح شده‌اند، با ما همراهی دارند جز یک نفر که آن آقای سعید جلیلی است و ما در تلاش برای جذب ایشان هستیم.
وی از برگزاری مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در پنجشنبه پنجم اسفند در سالن شهر آفتاب خبر داد و افزود:‌ در هفته‌های اخیر دوبار قصد برگزاری این مجمع را داشتیم اما به دلیل اینکه جمعیت مدعو سه هزار نفر هستند نتوانستیم سالنی با این ظرفیت را هماهنگ کنیم. البته در همین راستا مورد بی‌مهری‌هایی نیز قرار گرفتیم.
سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: این سه هزار نفر منتخب 25 قشر مختلف و نمایندگان پنجاه‌هزار نفر از افراد مرتبط با جبهه  مردمی نیروهای انقلاب بودند از استان‌های مختلف هستند که در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شوند.


پنجشنبه، پنجم اسفند، روز تعیین 10 کاندیدای جمنا برای ریاست‌جمهوری
وحید دستجردی همچنین تصریح کرد: مجمع عمومی در نوبت صبح باید 31 نفر به عنوان اعضای شورای مرکزی نیروهای انقلاب معرفی کند که تا دو شب گذشته این سه هزار نفر افراد مورد نظر خود را برای حضور در این شورای مرکزی اعلام کردند که این کار از طریق یک سامانه مشترک بین افراد ادامه دارد که تاکنون 200 نفر کاندیدا برای حضور در شورای مرکزی معرفی شده‌اند.
وحید دستجردی در ادامه تصریح کرد: برنامه دوم مجمع عمومی انتخاب کاندیدای مورد نظر برای انتخابات ریاست جمهوری است که تا دو شب گذشته  50 نفر از جانب  این سه هزار نفر معرفی شدند و در نوبت بعد از ظهر جلسه پنجشنبه، انتخاباتی برای نهایی شدن کاندیدای ریاست جمهوری برگزار می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: سازوکار انتخاب کاندیدای ریاست جمهوری به این نحو است که در جلسه پنج شنبه ده نفر انتخاب می‌شوند. ‌در مجمع عمومی بعدی پنج نفر و در جلسه سوم نهایتا به یک کاندیدای نهایی خواهیم رسید.
سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تاکید کرد:‌ این اولین بار در تاریخ انتخابات در کشور است کار از بدنه به بالا انجام می‌گیرد، ‌بدون اینکه کسانی از حالا در اتاق‌های در بسته تصمیم‌گیری کنند، کاملا دموکراتیک و به صورت دستی رای داده می‌شود و هر کس می‌تواند به ده نفر رای دهد و این آرا به صورت الکترونیک شمارش می‌شود. وحید دستجردی ادامه داد: تا کنون همه تشکل‌های ارزشی، انقلابی و مردمی که به آن چه اعتقاد  جبهه مردمی برای تشکیل بوده، از این جریان حمایت کردند و ما حمایت علما، ‌روحانیون و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و نمایندگان مجلس را داشته‌ایم. حتی حامیانی اعلام نشده نیز وجود دارند و کاندیداهای مطرح نیز همگی موافق خط مشی جبهه مردمی هستند و از میان کاندیداهای مطرح، فقط آقای جلیلی اعلام حمایت کرده که جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای جلب ایشان در تلاش است.
بقایی نیست، رئیسی و قالیباف هستند
به نظر می‌رسد سازوکار معرفی 10 کاندیدای اولیه و کاهش کاندیداها به یک کاندیدا در جمنا، پاسخی به معرفی تعدد کاندیداهای مطرح شده در میان اصولگرایان باشد.
وحید دستجردی با اشاره به مطرح شدن نام حاجی بابایی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری اظهار کرد: بنای ما این بوده کسانی که قرار است جزو کاندیداهای مطرح باشند، در هیات موسس حضور پیدا نکنند و آقای حاجی بابایی نیز در یک ماه گذشته در جلسات هیات موسس حضور پیدا نکرده و اکنون هیات موسس ما نه نفره است و همه چیز طبق نظر مجمع عمومی خواهد بود چرا که طبق اساسنامه جبهه هیات موسس امکان استعفا دارد.
وحید دستجردی خاطر نشان کرد: این هیات موسس فقط سوئیچ این جریان را روشن کرد و شاید این هم فرایند منحصر به فردی است که برای حضور در شورای مرکزی خود را در معرض رای قرار می دهد و 31 نفر عضو شورای مرکزی کسانی هستند که بالاترین رای را از سوی مجمع عمومی داشته باشند و در ادامه کار شورای مرکزی مسئولیت راهبردی جبهه را به عهده دارد. پس از آن نیز بعد از یک سال مجددا برای شورای مرکزی دیگری رای‌گیری می‌شود.
وحید دستجردی با اشاره به اعلام کاندیداتوری حمیدرضا بقایی برای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد:  اسم ایشان جزو پنجاه نفر مطرح شده از سوی سه هزار نفر عضو مجمع عمومی نیست و کاندیداهای ما افرادی هستند که توسط این افراد معرفی شده و رای بیاورند.
وی همچنین تصریح کرد: حجت‌الاسلام رئیسی نیز جزو اسامی مطرح شده در بین 50 نفر کاندیدا هستند اما باید با ایشان صحبت شود. نام آقای قالیباف نیز مطرح است و ایشان همکاری  و حمایت خود را اعلام کرده است.
وحید دستجردی در خصوص نحوه معرفی کاندیدای واحد از سوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: این اولین بار خواهد بود که کاندیدای واحدی معرفی می‌شود و باید تیم خود را نیز معرفی کند.
مردم نیز با توجه به برنامه‌های ارائه شده از سوی کاندیدا و تیم همراه و میزان شفافیت آن تصمیم خواهد گرفت.
این فعال سیاسی یادآور شد:  ممکن است در زمان ثبت‌نام چند نفر از سوی جبهه حضور پیدا کنند و حتی در زمان مناظرات و تبلیغات نیز حضور داشته باشند اما نهایتا با جمع‌بندی تمام عملکرد افراد، یک نفر در معرض انتخاب نهایی قرار می‌گیرد.
نظر مثبت مصباح و جبهه پایداری
در این میان یکی از نکاتی که چالش جدی برای تحقق وحدت اصولگرایان در سازوکار جمنا مطرح می‌شد، همراهی جبهه پایداری بود. موضوعی که دیروز از سوی سخنگوی جمنا پاسخ داده شد. وحید دستجردی در نشست خبری خود از نظر مثبت آیت‌الله مصباح یزدی و جبهه پایداری نسبت به جبهه مردمی نیروهای انقلاب خبر داد.
سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: اعضای هیات موسس برای خود کیسه ندوخته‌اند و ادعایی برای ریاست ندارند. تاکنون نیز هیچ درگیری نداشته‌اند با این که تاکنون نامهربانی‌های زیادی دیده‌ایم و تیرهای زیادی به سمت جبهه پرتاب شده و مورد نقد و تهمت و افترا قرار گرفته‌ایم اما روال ما فقط همزبانی و همدلی  است. بنابراین تاکنون یک بار هم به این سخنان پاسخ داده نشده، بنای ما تعامل است.